دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با پروفسور بالتازار بدانیم ۳۰؛

آیا ابرهایی که در آسمان می‌بینیم وزن دارند؟

آیا ابرهایی که در آسمان می‌بینیم وزن دارند؟
برخی از ابر واقعاً سنگین هستند با این حال دلایلی علمی وجود دارد که باعث می‌شود ابرهای روی هوا شناور بمانند.
کد خبر : 928765

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ به نظر شما چرا ابرها روی زمین نمی‌افتند؟ مگر نه اینکه آب وزن دارد و در حالت عادی روی هوا نمی‎‏ایستد؟ پس ابرها هم که از قطرات ریز آب به شکل مایع یا جامد تشکیل شده‎اند نباید بتوانند در هوا معلق بمانند.

می‎خواهیم ببینیم قضیه چیست و ترفند قطره‎های آب موجود در ابرها برای معلق ماندن چه است؟ قطره‌‏های ریز آب تقریبا 002/0 میلی‏متر قطر دارند خب اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید یعنی اندازه‌‏شان چه‎قدر است می‎توانید با قطر موی انسان مقایسه‌‏اش کنید که تقریبا بین 05/0 تا 07/0 میلی متر است.

فصل بارش باران که از راه رسید با دقت به قطره‏‌های باران نگاه کنید هر کدام از این قطره‏‌ها از میلیون‌‏ها قطره ریز تشکیل شده‌‏اند و به خاطر سنگینی‏‌شان به زمین می‏‌افتند. می‌‏دانیم که ابرهای مختلف مقدار متفاوتی آب درون خود دارند بعضی‎ها کم‎تر بعضی‎ها بیش‎تر، مثلا یکی از آن ابرهای شبیه گل‎کلم که به «کومولوس» معروف است در هر مترمکعب 0.5 گرم آب حمل می‎کند و اگر اندازه‎اش یک کیلومتر در یک کلیومتر باشد یعنی می‎تواند حدود 500 تن آب حمل کند! این عدد خیلی بزرگ است و به نظر می‎رسد یک ابر واقعاً باید سنگین باشد اما چه چیزی باعث می‎شود این ابر سنگین در هوا معلق باقی بماند؟

تجربه همه ما می‎گوید که هوا در حال حرکت است جبهه‎های هوا در روی زمین می‎تواند هوا را از پایین به سمت بالا هل بدهد از طرفی هوایی که دارد بخار آب را با خودش حمل می‌کند با نزدیک شدن به کوه‎ها به سمت بالا حرکت می‌کند بنابراین همیشه در حال معلق ماندن بین زمین و آسمان است. گرمای خورشید دلیل دیگری است برای این که ابرهای سنگینی که درباره‌شان صحبت کردیم به زمین سقوط نکنند خورشید زمین و هوای اطرافش را گرم می‎کند و هوای گرم همیشه به سمت بالا حرکت می‎کند و ابرها را هم با خودش حرکت می‎دهد؛ به این ترتیب غول‎های پنبه‎ای پر آبی که توی آسمان گشت می‌‏زنند هیچ وقت سقوط نمی‌کنند.

ابرهایی که در آسمان می‌بینیم، وزن دارند؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته