دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 00:01
تقویم علم؛

۲۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

۲۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 915845

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۲ خرداد برابر ۱۱ ژوئن را ورق می‌زنیم.

***

ژولیوس آرتور نیوولند  

۱۱ ژوئن ۱۹۳۶ میلادی برابر با ۲۲ خرداد ۱۳۱۵ خورشیدی، ژولیوس آرتور نیوولند، شیمی‌دان آلی بلژیکی‌آمریکایی که با بررسی واکنش‌های استیلن، نئوپرن را اختراع کرد، درگذشت. او پیش‌از اخذ دکتری، در سال ۱۹۰۳ به‌عنوان کشیش منصوب شد و در سال ۱۹۰۴ کشف خودش را درباره واکنش بین استیلن و تری‌کلرید آرسنیک دنبال نکرد. او در پایان‌نامه‌اش واکنشی را بین استیلن و تری کلرید آرسنیک توصیف کرد که به توسعه عامل جنگ شیمیایی لویزیت موسوم به «شبنم مرگ» منجر شد که گازی سمی و تاول‌زایی بود که در جنگ جهانی اول استفاده شد. او بعدها در پلیمریزاسیون استیلن و توسعه کلروپرن، که به‌نوبه خود می‌تواند به اولین لاستیک مصنوعی واقعا موفق، نئوپرن، تبدیل شود با شرکت دوپون همکاری کرد. نئوپرن از بسیاری جهات مانند مقاومت در برابر نور خورشید، ساییدگی و درجه حرارت شدید بر لاستیک برتری داشت.

۲۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

کارل فون لینده

۱۱ ژوئن ۱۸۴۲ میلادی برابر با ۲۲ خرداد ۱۲۲۱ خورشیدی، کارل فون لینده مهندس، مخترع و شیمی‌دان آلمانی به‌دنیا آمد. در تاریخ توسعه یخچال از نام او می‌توان به‌عنوان مخترع تبرید مکانیکی یاد کرد. اولین تجهیزات تبرید (سردسازی) او در کارخانه‌ای در مونیخ آزمایش شد. لیند همچنین فرآیند پیوسته‌ای از مایع‌شدن گازها را برای مقادیر زیاد اختراع کرد که هم انگیزه و هم وسیله‌ای برای انجام تحقیقات علمی در دماهای پایین و خلاء بسیار بالا فراهم می‌کرد. صنعت اصلی لینده اکنون به ۱۲۰ شرکت در سراسر جهان افزایش یافته است.

۲۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

صندلی تاشو

۱۱ ژوئن ۱۸۸۹ میلادی برابر با ۲۲ خرداد ۱۲۶۸ خورشیدی، دو مخترع سیاهپوست آمریکایی به‌نام‌های جان ای. پردی و جیمز آر. سادگوار، حق اختراع صندلی تاشو را ثبت کردند. آنها طرحی را برای صندلی ارزان، قوی و بادوام که قابلیت تا شدن در محور خود را دارد، و به‌راحتی حمل می‌شوند توصیف کردند. هر پایه این صندلی دارای دو بخش بود که به هم متصل می‌شدند. صندلی از جنس پارچه کتان، زیلو یا هر ماده انعطاف‌پذیر معمولی از این قبیل می‌توانست باشد. زمانی که این صندلی تا می‌شد، به بسته کوچک و جمع و جور قابل حملی تبدیل می‌شد که به شکل بسیار مناسبی می‌شد آن را با دست یا داخل ساک حمل کرد. به گفته این مخترعان، صندلی تاشو می‌توانست برای گردشگران و نقاشان منظره ابزاری بسیار کاربردی باشد.

۲۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

دیوید برایانت مامفورد

۱۱ ژوئن ۱۹۳۷ میلادی برابر با ۲۲ خرداد ۱۳۱۶ خورشیدی، دیوید برایانت مامفورد، ریاضی‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۷۴ به دلیل کارش در هندسه جبری مدال فیلدز را دریافت کرد، به‌دنیا آمد. هندسه جبری نقش مهمی در ریاضیات امروزی ایفا می‌کند و پیوندهای مفهومی چندگانه‌ای با شاخه‌های گسترده‌ای از ریاضیات چون آنالیز مختلط، توپولوژی و نظریه اعداد دارد. در دهه ۱۹۸۰ او ریاضیات کاربردی را سوی این سوال سوق داد که آیا رویکردی ریاضی برای درک فکر و مغز وجود دارد؟ این بخشی از نظریه الگو است که اولف گرناندر در دهه ۷۰ معرفی کرد تا محیطی نظری را برای تعداد زیادی از ایده‌ها، تکنیک‌ها و نتایج مرتبط با زمینه‌هایی چون تشخیص گفتار، پردازش سیگنال تصویر و صوت، شبکه‌های عصبی و بخش‌هایی از هوش مصنوعی ارائه کند.

۲۲ خرداد در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته