دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 10:53
حقایق نجومی 32؛

تلسکوپ بزرگ ماژلان؛ پنجره‌ای رو به کیهان +فیلم

تلسکوپ بزرگ ماژلان؛ پنجره‌ای رو به کیهان +فیلم
تلسکوپ بزرگ ماژلان (GMT) نسبت به تلسکوپ فضایی هابل ده برابر بیشتر نور جمع‌آوری می‌کند و بنابراین تصاویر واضح‌تری تولید خواهد کرد.
کد خبر : 929216

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تلسکوپ‌ها ابزارهای باشکوهی هستند که درک ما از کیهان را تغییر داده‌اند! این ابزارهای شگفت‌انگیز با بزرگنمایی اجرام دور، به دانشمندان کمک می‌کنند تا دست به اکتشافات پیشگامانه‌ای بزنند، اسرار فضا را کشف کنند و دانش ما را در مورد سؤالات اساسی در مورد هستی عمیق‌تر کنند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان (GMT) یک پروژه عظیم در زمینه نجوم است که پس از تکمیل، یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان خواهد بود. ماژلان نسبت به تلسکوپ فضایی هابل ده برابر بیشتر نور جمع‌آوری می‌کند و بنابراین تصاویرواضح‌تری دارد. این تلسکوپ در شیلی و بر روی کوهی به نام سِرو لاس‌کامپانس (Cerro Las Campanas) ساخته می‌شود. این مکان عالی است زیرا دارای آسمان صاف و آلودگی نوری بسیار کمی است که دیدن ستاره‌ها و کهکشان‌های دور را آسان تر می‌کند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان هفت آینه بزرگ خواهد داشت. عرض هر آینه حدود 8.4 متر است. آنها با هم یک آینه بزرگ ایجاد می‌کنند که بیش از 25 متر قطردارد! این اندازه به تلسکوپ اجازه می‌دهد تا نور زیادی را جمع آوری کند. نور بیشتر به این معنی است که می‌توانیم اجسام کم‌نورتر را نیز در کیهان ببینیم.

ماژلان کمک می‌کند به برخی از سؤالات بزرگ در مورد جهان پاسخ دهیم. برای مثال، دانشمندان می‌خواهند درباره سیاه‌چاله‌ها، شکل‌گیری کهکشان‌ها و احتمالاً وجود حیات بیگانه اطلاعات بیشتری کسب کنند و ماژلان با فناوری پیشرفته خود می‌تواند به فواصلی دورتر در فضا نگاه کند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان: پنجره ای رو به کیهان

برخی نورهای آسمان میلیاردها سال سفر کرده‌اند تا به ما برسند و دانشمندان با مطالعه آن می‌توانند در مورد شرایطی که در زمان ابتدایی جهان وجود داشت، مطالب بیشتری را بیاموزند. این امر به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چیزهایی که امروز می‌بینیم چگونه به وجود آمده است.

این تلسکوپ همچنین قادر به بررسی سیارات فراخورشیدی است که خارج از منظومه شمسی هستند. برخی از این سیارات فراخورشیدی ممکن است شبیه زمین باشند. تلسکوپ بزرگ ماژلان به دنبال نشانه‌هایی مانند آب و سایر عناصری است که می‌توانند باعث شکل گیری حیات شود.

تلسکوپ ماژلان پروژه بزرگی است و در ساخت آن دانشمندان و مهندسان زیادی از سراسر جهان مشارکت داشته‌اند. این کار نیاز به فناوری پیشرفته و کار گروهی زیادی دارد. تخمین زده می‌شود که این پروژه در سال آینده تکمیل شود

همچنین پیش بینی می‌شود پس از عملیاتی شدن این تلسکوپ غول پیکر، تصاویر و داده‌های باورنکردنی به دست آید که دانشمندان در سراسر جهان از اطلاعات آن برای تعمیق درک ما از جهان استفاده کنند.

 
ویدئوی انیمیشنی اولیه تلسکوپ بزرگ ماژلان

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته