دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم را بشناسیم؟

وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم را بشناسیم؟
با معرفی رئیس جمهور و رأی موافق نمایندگان مجلس، تصدی وزارت آموزش و پرورش به «علیرضا کاظمی» واگذار شد.
کد خبر : 928973

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛«علیرضا کاظمی» معلم کهنه‌کار خراسانی که به ظن همه هم‌قطارانش از کف مدرسه برآمده تا پله پله همه مدارج را در راستای تعالی نظام تعلیم و تربیت کشور طی کند، پس از معرفی رئیس جمهور و موافقت نمایندگان مجلس عهده‌دار وزارت آموزش و پرورش شد.

معاون پرورشی و فرهنگی سابق در شرایطی به بدنه نظام تعلیم و تربیت کشور بار دیگر باز گشته که از آخرین حضورش در آموزش و پرورش به عنوان سرپرست این وزارتخانه، ریاست سازمان دانش آموزی و نهایتا مشاور مقام عالی وزارت، فرصت‌ها و تهدیدها، باید‌ها و نباید‌ها و نیاز‌ها و ... به شکل دیگری رقم خورده است.

وزیر ۶۰ ساله آموزش و پرورش که دارای تحصیلات حوزوی است، کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و هم اکنون نیز دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی در د انشگاه عالی دفاع ملی است.

باید دید رئیس دولت چهاردهم با پرچم دولت وفاق ملی چه ماموریتی بر عهده وزیر خود در آموزش و پرورش گذاشته و از چه چیزی را مطالبه خواهد کرد. اما فارغ از هر ماموریتی خواست و مطالبه جدی همه مترتبین نظام تعلیم و تربیت کشور قبل از هر امر دیگری دو نکته مهم است:

نخست، اجرای تام و تمام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از زمان ابلاغ آن توسط رهبر انقلاب تا کنون متجاوز از یک دهه معطل مانده است و در هر دولتی فقط از اجرای آن سخن به میان آورده و هرگز در عمل به عینه اجرای آن را ندیده‌ایم. اینکه مطالبه رهبر انقلاب در نظام مقدس جمهوری اسلامی چرا در هر دولتی معطل مانده خود جای پرسشی بزرگ دارد.

دوم، پاسخگویی؛ اینکه وزیر پیشین آموزش و پرورش هر قدر هم پرتلاش و پرتوان بود هرگز در برابر مردم کرنش نکرد. چرا که او هیچ گاه و در برابر هیچ یک از اقدامات خوب و بد خود به هیچ خبرنگاری که افکار مردمی را نمایندگی می‌کنند پاسخگو نبود.

برای مقام عالی وزارت آموزش و پرورش آرزوی توفیق در ماموریت خطیر پیش رو داریم و امیدواریم کرنش به ملت قبل از هر چیز دیگری در دستور کارش باشد.

از آنجایی‌که آموزش و پرورش دارای اهمیت بسیار زیادی است، به وزیری درخور این وزارتخانه نیاز داشتیم و باید کسی را از بدنه آموزش و پرورش انتخاب می‌کردند.

مسئولیت‌ها و سوابق

علیرضا کاظمی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است و یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های وی سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در سال اول ریاست شهید ابراهیم رئیسی بوده است.

وی در شهریور ۱۴۰۰، پس از محسن حاجی‌میرزایی، علیرضا کاظمی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و تا زمان انتخاب وزیر جدید این مسئولیت را بر عهده داشت.

علیرضا کاظمی پیش از آنکه به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شود، به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه فعالیت می‌کرد. این معاونت نقش کلیدی در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و تربیتی مدارس ایران دارد.

وی همچنین در یک مقطع زمانی به عنوان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشته است، که در این نقش به سیاست‌گذاری و نظارت بر آموزش در مدارس متوسطه (دبیرستان‌ها) می‌پرداخت.

علیرضا کاظمی در مقطعی از فعالیت‌هایش، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بوده و در این سمت به مدیریت و نظارت بر نظام آموزشی این استان می‌پرداخت.وی همچنین سابقه فعالیت به عنوان مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.

وی پیش از این در سمت‌هایی همچون معاون پژوهش، برنامه‌ریزی منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاون آموزش فرهنگی دانشکده ثامن‌الحجج و رئیس گروه معارف دانشگاه فرهنگیان مشهد و رئیس آموزش و پرورش تا یباد فعالیت داشت.

وی در سال ۱۴۰۰ با حکم شهید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم سرپرست وزارت آموزش و پرورش کشور شد. کاظمی متولد ۱۳۴۴ از شهر مشهد و تاکنون قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است. علیرضا کاظمی یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود. وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است.

کاظمی در مراسم معارفه نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش (۸ آذر ۱۴۰۰) گفته بود: «در دوره‌ای سخت و دشوار مسئولیت آموزش و پرورش را قبول کردم و «بازگشایی ایمن، آرام و تدریجی»؛ «پیگیری مطالبات فرهنگیان» و «ارائه برنامه ۶۰ روزه» سه استراتژی مهم در دوران سرپرستی‌ام بود. نگاه ما در این دوران سخت این بود که آموزش و پرورش را با رویکردی آرام، مدیریت کنیم تا از این دوران دشوار گذرکنیم، لذا حوزه‌های مختلف را وارد تلاطم‌های مدیریتی نکردیم و بدون ورود به حوزه تغییرات سیاسی کار را در استان‌ها با آرامش پیگیری کردیم.»

اولویت‌های کاظمی در وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم

پس از اینکه کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، برنامه‌های خود را به نمایندگان مجلس ارائه داد.

برنامه این وزیر پیشنهادی درخصوص مشمول شدن نیرو‌های جذبی جدید آموزش و پرورش از اقتضائات قانون حمایت از خانواده، برنامه وزارتخانه مذکور برای بازسازی بنا‌های قدیمی و ساختن ساختمان‌های جدید مدارس با استاندارد‌های لازم، حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش و گلایه‌های مردم از سیستم دیپلم‌محور ورود به دانشگاه بود.

نحوه برگزاری کنکور سراسری در حال حاضر و تأثیر آن بر نابرابری آموزشی و اجتماعی، نقش مدارس غیرانتفاعی و پولی در ایجاد شکاف اجتماعی و نابرابری اجتماعی و لزوم تقویت مدارس دولتی، تمرکززدایی از حکمرانی آموزش و پرورش و برنامه‌های پیشنهادی کاظمی برای آسیب‌های اجتماعی نوپدید در میان دانش‌آموزان از دیگر موارد مهم مورد مطالبه نمایندگان کمیسیون اجتماعی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که در این جلسه طرح شد.

برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش که بیش از ۱۰ سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، اصلاح ساختار مدارس غیردولتی، ترمیم حقوق معلمان و مدیران و زیرساخت‌های رفاهی فرهنگیان مورد سوال و مطالبه قرار گرفت، نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که علیرضا کاظمی با بیان برنامه‌های خود توانست نمایندگان را امیدوار کند.

پزشکیان: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم است

البته مسعود پزشکیان رئیس جمهور نیز در جلسه دفاع از وزرای پیشنهاد در مجلس شورای اسلامی نیز برنامه‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش را بیان کرد و گفت: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تامین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

وی تاکید کرد: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.

رئیس جمهور با بیان این که اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست، افزود: براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند.

پزشکیان ادامه داد: وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

وی افزود: هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن طرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.

وی ادامه داد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد، باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.

چیزی تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده است و اتفاقات بسیار بزرگی در این بین رخ داد. علیرضا کاظمی وعده داده که با همکاری می‌توانیم گره‌های سخت را باز کنیم و از این پیچ تاریخی عبور کنیم و رویای یک ایران بهتر و آینده‌ای درخشان را از طریق یک نظام تعلیم و تربیت پویا و باکیفیت تحقق بخشیم. با این حال باید منتظر بود تا کاظمی پس از استقرار در وزارت آموزش و پرورش، چه برنامه‌های را دنبال خواهد کرد و چه عملکردی را از خود به‌جای خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته