دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لزوم ارائه گزارش هفتگی از آسیب‌های اجتماعی

لزوم ارائه گزارش هفتگی از آسیب‌های اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش گفت: ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد و به صورت ویژه بر روی حوزه‌های قرآنی کار کنیم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود. همچنین اکنون از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیت یافته تراز سند رنج می‌بریم که این امر نیز باید جبران شود.
کد خبر : 929769

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ‌علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار صمیمی با کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه در آموزش و پرورش همیشه نگاه بنده، نگاه به ارتقای حوزه پرورشی بوده است، اظهار کرد: امروز خوشحالم که در دیدارهای صمیمانه خود با معاونت‌ها، اولین دیدار خود را با حوزه پرورشی و فرهنگی گذاشتم.

وی ادامه داد: امیدوارم با روحیه همدلی، هماهنگی و هم اندیشی در دوره‌ای که این سربازی نصیب من به عنوان یک معلم پرورشی شده است دغدغه‌های مقام معظم رهبری را محقق کنم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: آنچه می ماند رفتار انسان است، اگر شهیدان رجایی و باهنر در عمق تاریخ ماندگار شدند به دلیل داشتن رفتار و نگاه ماندگار بود.

کاظمی در جمع کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی، اشاره کرد: به شما ادای احترام می کنم و از همه شما به عنوان یک معلم و مربی سپاسگزارم،  شما سربازان گمنام حوزه پرورشی در جمهوری اسلامی ایران هستید که مظلومانه و سخت کوشانه تلاش می کنید تا بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را پیش ببرید.

وی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت دو ماموریت اساسی دارد که این ماموریت ها "یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ " است افزود: انتقال باورها، ارزش ها، آداب و رسوم و سبک زندگی از ماموریت های مهم نظام تعلیم و تربیت است که برعهده ماست و بخشی از آن در کتب درسی وجود دارد.

کاظمی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: رهبری در حوزه پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و استعدادهای درخشان تاکید دارند اگرچه که با مطلوبیت های جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین فاصله های زیادی داریم اما باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی ۷۰ چالش اساسی شناسایی و احصاء شده است اما این حوزه از ضریب نفوذ پایین و آمارگرایی افراطی رنج می برد و فعالیت‌ها با صف فاصله دارد.

وی ادامه داد: نگاه تربیتی و فعالیت‌های تربیتی به عنوان مهم ترین موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمی گیرد باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیت‌ها دیده شود.

وی اضافه کرد: در نگاه بلند مدت باید جایگاه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی را در برنامه درسی جای دهیم چراکه دانش مقدمه تربیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی با بیان اینکه دو نگاه در شرایط کنونی به عنوان راه برون رفت از چالش‌ها تلقی می شود، گفت: باید فعالیت‌ها را به سمت مدرسه ببریم و از فعالیت‌های نمادین برون مدرسه‌ای که ضریب و اثربخشی پایینی دارد بپرهیزیم.

وی اذعان کرد: نکته دوم این است که بهترین راه تحقق اهداف تربیتی نقش پذیری دانش‌آموزان باشد. هر دانش یک تشکل و یک نقش شعار من بود باید تمام مهارت مورد نیاز در تشکل ها شکل بگیرد. تشکل های غیررسمی هم اهمیت دارند .

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هرچه بستر نقش پذیری دانش آموز در مدرسه بیشتر مهیا شود در فرایند تربیتی موفق تر خواهیم بود. باید بتوانیم برای کاهش ارتباط صف و ستاد هیات اندیشه ورز و حلقه‌های میانی را شکل دهیم.

کاظمی بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید تربیت نخبگان علمی را به صورت ویژه و گلخانه ای مدنظر قرار دهیم که باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان شتاب دهنده خوب در این موضوع، زمینه رشد و شکوفایی نخبگان را فراهم می کند و باید در حوزه پرورشی نیز این نگاه ایجاد شود.

وزیر دولت چهاردهم بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد و به صورت ویژه بر روی حوزه‌های قرآنی کار کنیم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود .همچنین اکنون از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیت یافته تراز سند رنج می بریم که این امر نیز باید جبران شود.

کاظمی افزود: نگاه بنده به مسائل آموزش و پرورش چارچوب دار است اما ویژه بر روی مسائل حوزه پرورشی دغدغه دارم و پای فعالیت‌های این حوزه هستم به ویژه به حوزه آسیب‌های اجتماعی شخصا ورود پیدا می‌کنم.

وی با بیان اینکه حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من، خود را وقف نماز و قرآن می کنم گفت: حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی همچنین سند تحول بنیادین گلوگاه های نظام تعلیم و تربیت هستند که به صورت جدی پیگیری مسائل این حوزه ها را انجام می دهم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه قرآن گفت: مهم‌ترین ماموریت من در حوزه آموزش و پرورش حوزه قرآن و نماز است. موضوعات فرهنگی هم بسیار مهم است باید دغدغه‌های فرهنگی نظام را احصاء کنیم چرا که حرکت ما در حوزه‌های فرهنگی باید کاهش دهنده دغدغه‌های کلان کشور باشد.

وی ادامه داد: توسعه و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس جزو مهم ترین ماموریت‌های ماست.

کاظمی تاکید کرد: آنچه در حوزه پرورشی و فرهنگی به صورت هفتگی گزارش می خواهم بحث حوزه آسیب‌های اجتماعی است زیرا این بخش دغدغه و مطالبه رهبری قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته