دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 00:03

دستگاه خودپرداز میوه کشور بومی‌سازی شد؛ جلوگیری از خروج میلیون‌‌ها یورو ارز توسط یک شرکت دانش‌بنیان

دستگاه خودپرداز میوه کشور بومی‌سازی شد؛ جلوگیری از خروج میلیون‌‌ها یورو ارز توسط یک شرکت دانش‌بنیان
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی دانش تولید انواع دستگاه‌های فروش اتوماتیک (وندینگ ماشین) شده که از خروج میلیون‌ها یورو ارز جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 928481

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ سی و هشتمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محور بهره‌برداری از پروژه‌های جدید سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با هزینه بالغ‌بر ۸۰ میلیارد تومان با حضور علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار و از نخستین دستگاه خودپرداز میوه کشور بهره‌برداری شد.

این دستگاه خودپرداز میوه کشور که به دست توانمند متخصصان و دانشمندان شرکت دانش‌بنیان تولید شده در نوع خود نخستین در کشور و رقیب نمونه‌های خارجی آن بوده و به همت شرکت دانش‌بنیان «کالاپرداز فراز سپاهان» تولید و به بازار عرضه شده که از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) بوده و به مدت هشت سال است که با این واحد دانشگاهی همکاری دارد.

دستگاه خودپرداز میوه چه کاربردی دارد؟

خبرنگار آنا درراستای معرفی محصول دانش‌بنیان با عنوان «دستگاه خودپرداز میوه کشور» و کاربردهای این دستگاه بی‌نظیر در کشور که تنه به تنه نمونه‌های مشابه خارجی می‌زند، گفت‌و‌گویی را با مهران صفدار مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ترتیب داده است.

صفدار با تأکید بر اینکه شرکت دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون توانسته خدمات بسیاری به دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارائه کند، اظهار کرد: براین اساس متخصصان ما دستگاه‌های خود را در این مراکز نصب و راه‌اندازی کرده‌اند.

وی درباره زمینه کاری شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: این شرکت درزمینه ساخت انواع دستگاه‌های فروش اتوماتیک (وندینگ ماشین) فعالیت می‌کند و موفق به تولید دستگاه خودپرداز میوه شده که علاوه بر افزایش امنیت موجب کاهش سرقت مواد غذایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: با دستگاه خودپرداز میوه که یک محصول دانش‌بنیان است می‌توان سرعت تحویل کالاها را افزایش داد و از ضایعات موادغذایی هم جلوگیری کرد، این دستگاه همچنین مجهز به دوربین مداربسته است.

صفدار که دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مکانیک و مدیرعامل و مؤسس شرکت دانش‌بنیان است، ادامه داد: بیش از ۲۰ سال است که به ساخت ماشین‌آلات با تکنولوژی جدید مشغول بوده و دارای بیش از ۲۰ اختراع داخلی و بین‌المللی هستم.

وی یادآور شد: ۱۲ سال پیش نخستین دستگاه خودپرداز کالا (وندینگ ماشین) را با تکنولوژی جدید ساختم و ۱۱ سال پیش جنب کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان نصب و راه‌اندازی کردم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درباره چگونگی فعالیت تخصصی این شرکت مطرح کرد: شرکت دانش‌بنیان با سهامداری ۵۱ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع دستگاه‌های فروش خودکار فعالیت دارد.

صفدار در پاسخ به سؤال دیگر که آیا تکنولوژی ساخت دستگاه‌ها بومی است؟ تشریح کرد: تکنولوژی دستگاه‌های تولیدی کاملاً بومی است و از نظر امکانات و کنترل میزان خطای تحویل کالا در سطح به‌روز‌ترین دستگاه‌های فروش خودکار در جهان قرار دارد و از خروج میلیون‌ها یرور در سال جلوگیری می‌کند.

وی درباره اینکه  از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر حاصل شده و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ تبیین کرد: این شرکت دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون توانسته دستگاه‌های خود را در بسیاری از مراکز علمی، آموزشی و درمانی نصب و راه‌اندازی کند.

مزایای دستگاه خودپرداز میوه کشور

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه تاکنون موفق به تولید انواع دستگاه‌های فروش اتوماتیک (وندینگ ماشین) شده‌ایم، افزود:۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

دستگاه خودپرداز میوه کشور بومی‌سازی شد؛ جلوگیری از خروج میلیون‌‌ها یورو ارز توسط یک شرکت دانش‌بنیان

صفدار همچنین مزایای دستگاه‌ فروش اتوماتیک (وندینگ ماشین) را اینگونه برشمرد: این دستگاه علاوه بر کاهش هزینه تحویل کالا، قابلیت کار شبانه‌روزی دارد و از امنیت بالایی نیز برخوردار است و موجب کاهش سرقت موادغذایی می‌شود.

تکنولوژی دستگاه‌های تولیدی کاملاً بومی است و از نظر امکانات و کنترل میزان خطای تحویل کالا در سطح به‌روز‌ترین دستگاه‌های فروش خودکار در جهان قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: دستگاه خودپرداز میوه کشور طوری تعبیه شده که سرقت موادغذایی را به صفر می‌رساند و آن را در بهترین دمای ممکن نگه می‌دارد.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان در ادامه توضیح داد: برای نخستین‌بار در ۲۰ سال سابقه کاری موفق شدیم فاصله ایده تا ساخت محصول را به ۱۱ روز کاهش دهیم که این موضوع نه‌تنها در ایران بلکه شاید در دنیا کم‌سابقه بوده و رکورد محسوب می‌شود.

صفدار گفت: دستگاه خودپرداز میوه کشور میوه‌فروشی کاملاً اتوماتیک‌ و‌ دقیق است که برخلاف سایر وندینگ‌ها، مشتری مجبور نیست برای برداشتن کالا روی زمین بنشیند و به‌دلیل بالابری که این دستگاه دارد کالا‌ها سقوط نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه دستگاه خودپرداز میوه کشور همچنین موجب افزایش سرعت تحویل کالا می‌شود، ادامه داد: زمان موردنیاز خرید از این دستگاه از ۱۰ دقیقه به ۳۰ ثانیه رسیده است.

صفدار با بیان اینکه موادغذایی در دستگاه خودپرداز میوه کشور بدون هیچ ضایعاتی نگهداری می‌شود، تبیین کرد: این دستگاه ضایعات مواد غذایی را کاهش می‌دهد و موادغذایی به‌گونه‌ای در سردخانه نگهداری می‌شود که موجب انتقال اتوماتیک به مشتریان بدون نیاز به بازشدن در یخچال یا سردخانه خواهد شد و از افزایش مصرف انرژی هم جلوگیری می‌کند.

وی، کنترل میزان فروش و تعیین قیمت تخصیص تخفیف به صورت آنلاین را دیگر کاربرد دستگاه خودپرداز میوه کشور دانست و متذکر شد: استفاده از این دستگاه امکان ارائه میوه به صورت تکی و براساس نیاز مشتریان را مهیا می‌کند، همچنین با وجود سردخانه دستگاه میوه در دمای مطلوب نگهداری و پس از خرید از سردخانه به صورت اتوماتیک به بیرون منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان متذکر شد: همچنین دیگر مزیت اصلی دستگاه خودپرداز میوه کشور کاهش هزینه‌های فروش از قبیل فروشنده مستقیم است که می‌توان از این طریق میوه را با قیمت مناسب‌تری عرضه کرد.

صفدار درباره اینکه نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل شرکت دانش‌بنیان در زمینه تأمین نقدینگی لازم برای توسعه محصول در سراسر کشور و منطقه است.

وی افزود: حمایت‌های زیادی از شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته است؛ بنابراین این شرکت نیاز به حمایت‌های بیشتر مالی در زمینه توسعه محصولات خود دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: پیشنهاد می‌کنیم قوانین لازم برای ارائه تسهیلات با بروکراسی کنترل و تنظیم شود و به شرکت‌های دانش‌بنیان درراستای ارائه تضامین برای پرداخت تسهیلات (ضمانت‌نامه و وثایق مالی) سخت‌گیری کمتری صورت گیرد، چراکه در بسیاری از موارد تسهیلات مصوب وجود دارد؛ اما شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل عدم امکان ارائه تضامین لازم قادر به اخذ تسهیلات نیستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته