دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1403 - 00:03

ایجاد نهالستان با کاشت ۱۴ رقم بذر توسط سرای نوآوری صنایع تبدیلی + فیلم

ایجاد نهالستان با کاشت ۱۴ رقم بذر توسط سرای نوآوری صنایع تبدیلی + فیلم
رئیس سرای نوآوری صنایع تبدیلی دانشگاه آزاد آزادشهر عنوان کرد که در طول یک سال گذشته موفق به ایجاد نهالستان با کاشت ۱۴ رقم بذر نهال شدیم و اکنون در مرحله‌ پیوندزنی هستیم و به‌زودی به فروش برخی از این ارقام اقدام خواهیم کرد.
کد خبر : 927497

سیده‌زهرا سیدالنگی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره چگونگی راه‌اندازی سرای نوآوری صنایع تبدیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر و فعالیت‌های انجام‌شده در این سرا تشریح کرد: در سند آمایش استان گلستان، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف استان در تقسیم کار ملی و منطقه‌ای لحاظ شده است که از جمله آنها می‌توان ظرفیت‌های مدنظر در حوزه صنایع تولیدی و تبدیلی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را ذکر کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر با توجه به دارابودن اعضای هیئت علمی مجرب و ۵۴۰۰ دانشجو در حال تحصیل در رشته‌های کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی، دارای ظرفیت زیادی در حل مسائل مرتبط در حوزه صنایع تولیدی و تبدیلی در بخش کشاورزی و مشکلات استان و منطقه‌ای است؛ بنابراین سرا از خرداد ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد و مأموریت اصلی آن با توجه به سند آمایش استان و ظرفیت این واحد دانشگاهی در حوزه صنایع تبدیلی درنظر گرفته شده است.

رئیس سرای نوآوری صنایع تبدیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر عنوان کرد که با توجه به اهمیت توسعه و کشاورزی و دستور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر ایجاد و راه‌اندازی نهالستان و کارگاه‌های آبزی‌پروری را در دستور کار قرار داد و در طول یک سال گذشته موفق به ایجاد نهالستان با کاشت ۱۴ رقم بذر نهال شد و اکنون در مرحله‌ پیوند زدن بوده و سال ۱۴۰۳ به فروش برخی از این ارقام اقدام خواهد کرد.

انجام مذاکره و عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و ارگان‌ها

سیدالنگی بیان کرد: سرای نوآوری صنایع تبدیلی با توجه به مأموریت خود با سازمان‌ها و ارگان‌های متعدد وارد مذاکره و عقد تفاهم نامه شده است که از جمله آنها می‌توان عقد تفاهم‌نامه با پارک علم و فناری استان گلستان، فنی و حرفه‌ای استان، شرکت نفت، گاز و پتروشیمی استان، شتاب دهنده تریگ‌آپ، شتاب‌دهنده ماشین محرکه به‌گزین، کمیته امداد، بهزیستی و ... را نام برد.

وی اضافه کرد: به منظور شناساندن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سرای نوآوری واحد دانشگاهی آزادشهر به همکاری با افراد برون دانشگاهی، پارک علم و فناری استان گلستان، شتاب‌دهنده‌ها و... اقدام کرده‌ایم و از جمله اقدامات مشترک، برگزاری ایده‌شوها، دوره‌های آموزشی و... بوده است، برگزاری جلسات هم اندیشی با مدیران استانی و شهرستان نیز در دستورکار قرار دارد.

کارگاه آبزی‌پروری با سیستم بایوفلاک تکمیل می‌شود

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر با بیان اینکه سرای نوآوری صنایع تبدیلی با توجه به اهمیت توسعه و پیشرفت در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در نظر دارد در ادامه کار، پروژه نهالستان را با جدیت بیشتر دنبال و کارگاه آبزی پروری با سیستم **بایوفلاک را تکمیل کند، ادامه داد: راه‌اندازی این سیستم جدید امکان به حداقل رسیدن آب مصرفی و بازیافت آن را به منظور استفاده در مصارف دیگر کشاورزی میسر کرده و بازده تولید آبزیان را نیز بسیار افزایش می‌دهد.

به گفته سیدالنگی، سرای نوآوری صنایع تبدیلی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر با دارابودن ۵ واحد و ۱۲ هسته فناور در حوزه صنایع تولیدی و تبدیلی در حال فعالیت است و در نظر دارد با کمک به واحد‌ها و هسته‌های فناور با قابلیت دانش‌بنیان شدن به ارتقای آنها کمک کرده و محصولات آنها را به مرحله تجاری‌سازی برساند؛ چراکه سرای نوآوری درحال استقرار بخش توسعه و تحقیق شرکت‌ها و صنایع فعال در این واحد دانشگاهی است.

ایجاد نهالستان با کاشت ۱۴ رقم بذر در سرای نوآوری صنایع تبدیلی + فیلم

رئیس سرای نوآوری صنایع تبدیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر تشریح کرد: از جمله اقدامات تأثیرگذار دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر راه اندازی سرا‌های نوآوری مأموریت‌گراست؛ بنابراین با توجه به مأموریت‌گرا بودن بر اساس ظرفیت علمی و صنعتی منطقه و واحد دانشگاهی، سهم سرا‌های نوآوری در رشد و توسعه منابع درآمد غیرشهریه‌ای حائز اهمیت است.

حمایت از صاحبان ایده

وی با بیان اینکه سرای نوآوری صنایع تبدیلی واحد آزادشهر نیز از این قاعده(درآمد غیرشهریه‌ای) مستثنی نیست، توضیح داد: در طول یک سال گذشته، این سرای علاوه بر داشتن درآمد غیرشهریه‌ای در قالب پذیرش صاحبان ایده، کمک به ایجاد، پرورش و بقای فعالیت نوآورانه، هدایت صاحبان ایده براى پیاده‌سازى ایده از طریق ارائه خدمات و مشاوره‌هاى مورد نیاز، تشویق و ترغیب نوآوران به راه‌اندازى کسب و کارهاى دانشی، ایجاد تسهیلات براى ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد واحدهاى فناور، تلاش براى فراهم آوردن حمایت‌هاى قانونی برای حفظ حقوق مالکیت فکرى و حمایت از صاحبان ایده در راستاى کاربردى کردن ایده‌هاى علمی و درآمدزایی فعالیت کرده است.

سیدالنگی در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ به آنا گفت: جلسات جداگانه‌ای با اعضای هیئت علمی و دانشجویان در حوزه‌های تخصصی مختلف برگزار و وظایف و اهداف سرا توضیح داده شد. اکنون اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان با فعالیت‌های سرای نوآوری آشنایی داشته و به منظور به ثمر رسیدن ایده‌های تخصصی در حوزه مأموریت سرای صنایع تبدیلی و مشاوره به آن مراجعه می‌کنند.

** فناوری «بایوفلاک» به عنوان یک سیستم پرورش برای کاهش اثرات زیست محیطی تولید ماهی در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته