دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1403 - 15:14

تعیین الگوی کشت متناسب با حوضه دریاچه ارومیه تکلیف قطعی و علمی است

تعیین الگوی کشت متناسب با حوضه دریاچه ارومیه تکلیف قطعی و علمی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت در اراضی زراعی حوضه دریاچه ارومیه گفت: ضروری است کشت محصولات آب بر در عرصه کشاورزی کاهش پیدا کند.
کد خبر : 928531

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا ولیلو، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه همایش ملی ایده‌ها و راهکار‌های نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: در سال‌های گذشته بجای کشت محصولات کم آب بر، محصولات پرآب بر کشت شده به نحوی که سه محصول یونجه، سیب و چغندر قند بیشترین میزان آب را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و کاهش بارندگی، افزایش دما و وضعیت نابسامان دریاچه ارومیه، ضروری است اقدامات جدی درباره تغییر الگوی کشت و تغییر روش کشت صورت گرفته و با در نظر گرفتن افزایش درآمد کشاورز به‌عنوان یک اصل مهم، تغییر الگوی کشت همچنان ادامه پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی مباحث فرهنگی را در نامساعد شدن وضعیت دریاچه ارومیه مهم عنوان کرد و گفت: قطعاً فرهنگ مردمی نیز در وضعیت دریاچه ارومیه تأثیرگذار بوده و باید با علم بر اینکه معیشت و زندگی مردم با دریاچه ارومیه گره خورده است و با درک این مسئله، در پی فرهنگ‌سازی برای اجرای دقیق راهبرد تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات با ارزش‌افزوده بالا و نیاز به آب کم در حوضه دریاچه ارومیه باشیم.

ولیلو با تأکید بر اینکه با اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری، تمرکز دولت بر روی پروژه‌های نرم‌افزاری به‌ویژه تغییر الگوی کشت خواهد بود، عنوان کرد: در حوزه نرم‌افزاری، نقش دانشگاه‌ها بیش از سایر نهاد‌ها احساس می‌شود با توجه به تلاش‌های مسئولان امر، حقابه دریاچه ارومیه از سد‌های اطراف گرفته و همین امر باعث افزایش یک میلیون مترمکعب آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته شده است.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر ازجمله افزایش صنایع تبدیلی و افزایش کشت گلخانه‌ای در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بیان کرد: با توجه به روند اتمام پروژه‌هایی، مانند کانی سیب، تصفیه‌خانه تبریز، سد چپرآباد و ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و افزایش بارش الهی امیدواریم وضعیت دریاچه رو به بهبود گذارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های این دانشگاه  برای احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی، استان ۳۳ درصد کشاورزی بوده و این میزان از اشتغال استان در حوزه کشاورزی و دامپروری هستند، دانشگاه آزاد اسلامی استان به تازگی اقدام به راه‌اندازی سرای امنیت غذایی کرده است.

ولیلو با اشاره به تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی برای تأثیرگذاری در فرهنگ مردم استان اضافه کرد: یک سرای اقتصاد مرزی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی استان راه‌اندازی شده و در آبان ماه سال جاری، نمایشگاه عصر امید مواد غذایی با مشارکت بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان به همت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست تبیین کرد: این توافق‌نامه که به امضای رؤسای دانشگاه‌های استان، رئیس پارک علم و فناوری و مدیرکل محیط‌زیست استان رسیده و گام مهمی در انجام فعالیت‌های علمی پژوهشی در حوزه محیط‌زیست است. هدف از تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی – پژوهشی استان آذربایجان غربی استفاده بیش‌تر از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع چالش‌های زیست‌محیطی کشور بوده که در زمینه احیای دریاچه ارومیه نیز مؤثر واقع می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته