دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

برای سود بیشتر سکه بخریم یا طلای آبشده

برای سود بیشتر سکه بخریم یا طلای آبشده
یک کارشناس بازار طلا و ارز ضمن بررسی دلایل افزایش شدید قیمت انس جهانی طلا، سود و زیان خرید خرید سکه و طلای آبشده را تشریح کرد.
کد خبر : 928195

 رکورد شکنی قیمت اونس جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر گزاری علم و فناوری آنا، روز جمعه ۲۶ مرداد ماه در بازار‌های جهانی قیمت جهانی اونس طلا برای اولین بار در تاریخ خود از مرز ۲۵۰۰ دلار گذشت. کارشناسان چندی پیش در خصوص ایجاد سقف جدید قیمتی در بازار طلای جهانی هشدار داده بودند، اما آیا این رکود جدید پیش درآمد افزایش شدید قیمت‌ها است؟

در این خصوص سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و ارز به خبرنگار آنا گفت: این افزایش قیمت از قبل پیش بینی شده بود و انتظار صعود کانال قیمتی طلا به دلیل سیاست‌های مالی جدید فدرال رزرو در ایالات متحده، انتخابات و همچنین کاهش نرخ بهره در آمریکا وجود داشت. قاعدتا هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم شرایط تنش در بازار‌های مالی ایالات متحده و به تبع آن جهان افزایش می‌یابد و این موضوع خوراک مورد نیاز برای افزایش تقاضا در بازار طلا را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در سوی دیگر ماجرا با تصمیم فدرال رزرو بر کاهش نرخ بهره بانکی، ممکن است به مانند سال‌های قبل با افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا و افزایش قیمت‌ها با اوج گرفتن تقاضا را تجربه کنیم. به همین جهت کارشناسان احتمال ادامه افزایش قیمت اونس جهانی طلا را می‌دهند؛ همانطور که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که طلا مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دلار را رد کرده و هم اکنون در مرز دو هزار و ۵۰۸ دلار متوقف است.

این کارشناس بازار ارز و طلا در ادامه گفت: ادامه افزایش قیمت جهانی اونس طلا بسته به دور نمای شاخص‌های اقتصادی جهانی دارد و همچنین تصمیم‌های پولی بانکی ایالات متحده است.

تاثیر تنش‌های منطقه‌ای بر قیمت اونس طلا

طلا

اشرفی تصریح کرد: تنش‌ها در خاورمیانه نیز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت جهانی است؛ همانطور در ابتدای شروع تنش‌های منطقه‌ای قیمت اونس طلا در محدوده یک هزار و ۸۰۰ دلار بود، اما شرایط ملتهب سیاسی قیمت‌ها را هم اکنون به مرز ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رسانده است و اخیرا خود را در کانال ۲ هزار و ۴۰۰ دلار نگه داشته است. به هر جهت عوامل اقتصادی دیگری نیز در بازار طلا تاثیر دارند که ممکن است در جهات مختلفی اثر کنند.

تاثیر افزایش قیمت اونس طلا بر بازار داخل

این کارشناس تصریح کرد: یکی از فاکتور‌های اصلی تعیین قیمت طلا در بازار‌های داخلی نرخ اونس جهانی است و به همین جهت با افزایش قیمت جهانی طلا انتظار می‌رود که قیمت در بازار داخلی نیز صعودی باشد. فاکتور دیگر قیمت دلار در بازار آزاد است که قیمت نهایی طلا را وارد می‌کند.

چه طلایی بخریم که سود کنیم

این کارشناس اقتصادی در توصیه‌ای تحلیلی به عموم مردم گفت: به دلیل شرایط خاص ارز در کشور سرمایه گذاری در این بخش چندان توصیه نمی‌شود؛ اما سر مایه گذاری در بازار طلا با اهداف بلند مدت همواره پر سود است. شایان ذکر است که خرید طلا در بازه‌های زمانی کوتاه مدت یکی دو هفته‌ای و یا حتی تا ۳ ماهه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ چرا که قیمت در طلا در کوتاه مدت قابل پیش بینی نیست و ممکن است خریداران در کوتاه مدت متضرر بشوند، اما با نگاه بلند و بالای یک سال به سرمایه گذاری در بازار طلا هرگز ضرر نخواهید کرد.

طلای آبشده یا سکه بخریم؟

سکه

اشرفی با تاکید بر خطرات معاملات طلای آبشده گفت: قاعدتا خرید و فروش اصل طلا به دلیل اجرت و سود کمتر بسیار جذاب است، اما توجه به این نکته ضروری است که طلای آبشده اصل طلا نیست و این تصور که طلای آبشده حالت پایه‌ای است، صحیح نیست. طلای آبشده کالایی تخصصی است و مردم عادی با فرض اینکه این حالت از طلا پایه و حامل حداثر سود است، نباید وارد معاملات شوند. معاملات طلای آب شده معمولا بین فروشدگان و سازندگان حرفه‌ای طلا مرسوم است و محلی برای فعالیت عموم نیست.

وی تصریح کرد: این که می‌گوییم طلای آب شده نخرید به دلیل گمراه کردن مردم نیست؛ بلکه اصلی‌ترین دلیل آن وجود اشکالاتی در وزن و عیار طلا است که صرفا توسط فعالان حرفه‌ای ممکن است و مردم عادی شاید به راحتی فرب بخورند و پس از سال‌ها که طلا در گاو صندوق خانه خود نگهداری کرده اند با اشکالی دردناک مواجه شوند. به همین جهت توصیه می‌شود که مردم شریف کشور به جای طلای آب شده، اگر قصد استفاده زینتی از طلا ندارد و صرفا به قصد سرمایه گذاری خرید می‌کنند، از شمش طلا استفاده کنند که کمترین حاشیه سود و اجرت را دارد.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: خرید سکه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که حباب سکه هم اکنون بسیار بالاست و این حباب نیز از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت می‌کند و هر لحظه ممکن است با تخلیه آن خسارت قابل توجهی برای سرمایه گذاران به بار آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: طلا سکه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته