دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1403 - 18:00
کی‌یف چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

حمله به کورسک؛ قمار اوکراین در میز مذاکره با روسیه

حمله به کورسک؛ قمار اوکراین در میز مذاکره با روسیه
اوکراین ۸ روز پیش دست به یک ضدحمله علیه مسکو زد که اولین تهاجم به خاک روسیه بعد از جنگ جهانی دوم است و ظاهراً می‌تواند در مذاکرات آتش‌بس احتمالی، به‌گونه‌ای غیرمنتظره ورق را به نفع کی‌یف برگرداند.
کد خبر : 927707

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اوکراین امروز چهارشنبه مناطقی از روسیه را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد و مدعی شد که هرچه بیشتر در حال پیشروی به عمق خاک روسیه است.

در همین راستا، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد طی شب گذشته چهار موشک «توچکا-یو» و ۱۱۷ پهپاد اوکراینی بر فراز مناطق مختلف روسیه به‌ویژه بر فراز مناطق «کورسک» و «وارونژ» منهدم شد.

همزمان، فرماندار منطقه بلگورود روسیه از اعلام «وضعیت فوق‌العاده» در این منطقه خبر داد که در ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد و از هفته گذشته آماج حملات سنگین نیرو‌های اوکراینی بوده است.

درگیری میان مسکو-کی‌یف از اولین ساعات بامداد روز سه‌شنبه ۶ آگوست (۱۶ مرداد) با ورود غافلگیرکننده هزاران نظامی اوکراینی به منطقه «کورسک» واقع در غرب روسیه وارد فاز جدیدی شد تا آنجا که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، آن را یک «اقدام تحریک‌آمیز بزرگ» با هدف «امتیازگیری در هرگونه مذاکرات آتش‌بس احتمالی» تعبیر کرد.

درواقع، آنچه سه‌شنبه هفته گذشته رخ داد، بزرگ‌ترین تهاجم ارتش یک کشور خارجی به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم تلقی می‌شود.

«الکساندر سیرسکی» فرمانده ارتش اوکراین روز دوشنبه مدعی شده که نیرو‌های او کنترل ۱۰۰۰ کیلومترمربع از خاک روسیه را به دست گرفته‌اند و آن‌گونه که از ادعا‌ها برمی‌آید، اوکراین بیش از ۷۴ شهرک را به تصرف خود درآورده و بیش از ۱۲۰ هزار شهروند روس از کورسک گریخته‌اند.

اهداف اوکراین از زبان پوتین

روز گذشته، پوتین در نشست اضطراری با مقامات روسیه، تأکید کرد که اخراج نیرو‌های اوکراین از خاک روسیه مأموریت اصلی وزارت دفاع این کشور است. وی همچنین از سرویس امنیت فدرال و گارد ملی روسیه به شکل مؤثر در مقابله با خرابکاری‌های دشمن اقدام کنند.

پوتین ادارات غیرنظامی را نیز موظف کرد تا اطمینان حاصل کنند که سازمان‌های مجری قانون ازجمله در بخش‌های صنعت، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، پزشکی و حمایت مالی به وظایف خود عمل می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه در تشریح اهداف اوکراین از حمله به کورسک گفت: درواقع، با کمک اوکراینی‌ها، غرب با ما می‌جنگد و در تلاش است که مواضع خود را در مذاکرات آینده بهبود دهد حال‌آنکه یکی دیگر از اهداف آشکار دشمن ایجاد اختلاف در جامعه ما، ارعاب مردم، از بین بردن اتحاد و انسجام جامعه روسیه، یعنی ضربه زدن به وضعیت سیاسی داخلی است.

هم‌زمان، به دنبال تهاجم ارتش اوکراین به منطقه کورسک و اتهامات ضدحقوق بشری مسکو علیه کی‌یف، «تاتیانا موسکالکوا» کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل خواستار دسترسی به این منطقه شد. موسکالکوا از سازمان ملل خواست که تدابیر لازم را برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در این منطقه اتخاذ کند. 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که درخواست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای دسترسی به منطقه کورسک «یک اقدام نمایشی نباشد».

موضع آمریکا چیست؟

بااین‌حال، آمریکا مثل همیشه از قبول مسئولیت ناآرام کردن محیط پیرامونی روسیه سرباز می‌زند. در همین ارتباط، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون، مدعی شد کی‌یف از قبل تصمیمش برای اجرای عملیات کورسک را به اطلاع واشینگتن نرساند- موضعی که از سوی کاخ سفید هم تکرار شد.

البته این مقام وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که اوکراین حملاتش در روسیه را در چارچوب سیاست‌های معین‌شده از سوی واشینگتن درزمینهٔ استفاده از تسلیحات آمریکایی اجرا می‌کند.

بااین‌همه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در اولین اظهارنظر رسمی درباره تهاجم اوکراین به خاک روسیه، مدعی شد: این وضعیت روسیه را در یک دوراهی (مخمصه) واقعی قرار داده است.

او همچنین گفت که طی ۶ تا ۸ روز گذشته، هر ۴ الی ۵ ساعت یک‌بار در جریان گزارش‌های مربوط به عملکرد اوکراین قرار می‌گیرد.

چرا کورسک؟

در تحلیل اینکه چرا اوکراین پاشنه آشیل روسیه را حمله به کورسک می‌داند، سه نکته حائز اهمیت است:

* گمان می‌رود که کی‌یف در اقدام بلندپروازانه خود می‌خواهد به ازای تصرف نیروگاه «زاپروژیا» از سوی نیرو‌های روس، نیروگاه هسته‌ای کورسک را به کنترل خود درآورد. ناگفته نماند که نیروگاه هسته‌ای کورسک، یکی از سه نیروگاه بزرگ روسیه است.

*از طرفی، به‌رغم تعجب خیلی‌ها، کشور‌های اروپایی نظیر مجارستان، اتریش و اسلواکی هنوز به گاز روسیه وابسته هستند و شریان اصلی انتقال انرژی از شهر «سوژا» (Sudzha) در استان کورسک می‌گذرد. سوژا در ۱۰ کیلومتری مرز اوکراین قرار دارد. ناگفته نماند که باوجود جنگ، کی‌یف طبق قراردادی به ارزش سالانه ۲ میلیارد دلار، اجازه می‌دهد که روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب گاز روسیه با عبور از خاک اوکراین، به مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا برسد. تاریخ انقضای این توافق ژانویه آینده است و چنانچه سوژا به دست اوکراین بیفتد، برگ برنده‌ای پای میز مذاکره احتمالی با روسیه خواهد بود.

*تارنمای «پولیتیکو» مدعی شده که پوتین در حال خروج تعدادی از نیرو‌ها از جنوب اوکراین برای محافظت از مناطق کورسک و بلگورود است. پیش‌ازاین، «تلگراف» هم گزارش داده بود که فدراسیون روسیه در حال انتقال تعدادی نیرو از مناطق خارکف و خرسون برای دفاع از منطقه کورسک است. به‌این‌ترتیب، می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که یکی از اهداف کی‌یف از حمله به کورسک این بوده که تمرکز روسیه را از خط مقدم جنگ در اوکراین منحرف و نیرو‌های نظامی روس را پراکنده کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته