دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با افتتاح چهارمین مجلس؛

«روضه بهشت» از پیوند تفکر و احساس هنرمندان نگارگر می‌گوید

«روضه بهشت» از پیوند تفکر و احساس هنرمندان نگارگر می‌گوید
نمایشگاه‌های گروهی «روضه بهشت» در چهارمین مجلس با ۱۰ تابلوی نگارگری در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.
کد خبر : 927649

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این مجلس با پرده‌خوانی و رونمایی از تابلوی نماز حضرت زینب (س) و ورود اهل بیت امام حسین (ع) به شام اثر زنده‌یادحسن اسماعیل زاده آغاز شد و مرشدمحسن میرزاعلی با نقل عاشورایی دل‌های عزاداران سیدالشهدا (ع) را روانه کربلا کرد.

نمایشگاه با ورود بزرگان حوزه هنر‌های تجسمی افتتاح شد و بازدیدکنندگان نظاره‌گر پیوند میان تفکر و احساسات برگرفته از باور‌های عاشورایی هنرمندان نگارگر شدند. در میان انبوهی از طرح و رنگ که هر یک تاکیدی بر جمله «ما رایت الا جمیلا» زینب (س) دارند، تابلویی از امیرحسین آقامیری روی دیوار رفته که به گفته خودش از حب حسین بن علی (ع) نشات گرفته تا در قاب تابلو، تصویری از کاروان اسرای کربلا را نشان دهد.

صبر و استقامت اسرای کربلا

آقامیری درباره این اثر توضیح می‌دهد: اینکه زنیب (س) فرمود چیزی جز زیبایی ندیدم جمله‌ای است که همیشه در ذهنم ثبت کرده‌ام و همین باعث شده تا تلاش کنم که ارزش‌هایی که در نهضت عاشورا و واقعه کربلا بوده را تصویر کنم. یکی از آثار عاشورایی‌ام تابلوی اسرای کربلاست که صبر و استقامت اهل بیت امام را در این مسیر طولانی نشان می‌دهد و به این می‌پردازد که با این همه سختی و مصیبتی که بر سر اهل بیت امام آمد، اسرای کربلا چقدر صبوری داشتند.
این نگارگر می‌افزاید: در تابلوی اسرای کربلا سعی کردم صبر و استقامت اهل بیت امام حسین (ع) و طولانی بودن راه را نشان دهم و به این بپردازم که چگونه اسرا مشقت‌ها را تحمل کردند. در این اثر با انتخاب رنگ خواستم به جمله حضرت زینب (س) اشاره کنم.

او که معتقد است برای خلق اثر عاشورایی باید در آغاز امر، دل هنرمند عاشورایی باشد می‌گوید: ما در فرهنگ عاشورایی بزرگ شده‌ایم و از کودکی در جامعه دینی با این فرهنگ  آشنا شده‌ایم بنابراین طبیعی است که همه ما بعد از مدتی نسبت به این فضا احساس دین کنیم و فکر کنیم وظیفه‌ای داریم و باید کاری برای نهضت عاشورا انجام دهیم. در این میان نگارگر وظیفه خود می‌داند که با تصویرگری گوشه‌ای از ارزش‌های کربلا را نشان دهد.

آقا میری در سخنانش بر این نکته تاکید  می‌کند: معتقدم که در آثار عاشورایی باید ارزش‌های عاشورا را تصویر کرد و نه فجایعی که اشقیا خلق کردند چراکه نشان دادن و علنی کردن یک گناه از انجام آن بدتر است و ما قرار نیست خونریزی سپاه یزید را که صرفا ما را قصی‌القلب می‌کند، نشان دهیم.

شمایل حضرت عباس با تکنیک تشعیر

حسین عصمتی که اثرش با عنوان «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» در چهارمین مجلس «روضه بهشت» به نمایش در آمده نیز درباره اثر خود توضیح می‌دهد: این تابلو را در سال ۱۳۸۱ خلق کردم و از آنجا که آن زمان روی آثار نگارگری قدیم مطالعاتی داشتم اثرم هم متاثر از نگارگری ادوار گذشته خلق شده است. در نگارگری قدیم تکنیکی به نام تشعیر وجود دارد که به عنوان حاشیه از آن استفاده می‌شده و جنبه تزئینی و محتوایی داشته است. در این تکنیک در اطراف نگاره معمولا از رنگ طلا روی رنگ تیره استفاده می‌شده تا تلالو بیشتری به تصویر بخشد.

وی ادامه داد: در تابلوی «حضرت ابوالفضل العباس (ع)» لحظه‌ای را که حضرت عباس (ع) برای آوردن آب راهی می‌شود و بچه‌ها دور وی حلقه می‌زنند را به تصویر کشیده‌ام و سعی کرده‌ام فضایی عاطفی و روحانی همراه با لطافت خلق کنم که در مرکزیت آن حضرت عباس (ع) قرار گرفته است. شمایل حضرت در این تابلو ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای، چون ابرو‌های کمان و صورت گرد و چشمان بادامی را دارد و با ساده‌سازی خاص همچون شمعی که به پیرامون نورافشانی می‌کند، تصویر شده است.

«روضه بهشت» از پیوند تفکر و احساس هنرمندان نگارگر می‌گوید

مجلس علی اکبر (ع)؛ تصویری از تسلیم بودن در برابر حق

در بخش دیگری از این نمایشگاه تابلویی به چشم می‌خورد که به لحظه به میدان رفتن حضرت علی‌اکبر (ع) اشاره دارد. این اثر کاری از خشایار قاضی زاده است که با تلفیقی از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نگارگری خلق شده است. پیراهن سفیدی که تیر‌های بر تن نشسته حضرت را نشان می‌دهد تصویری آشنا در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای است که در اینجا نگارگر با چهره آرام و لبخند محو همراه کرده تا مقام رضا و تسلیم بودن حضرت علی اکبر (ع)  در برابر حق را به مخاطب منتقل کند.

قاضی‌زاده درباره اثر خود می‌گوید: در این تابلو مظلومیت، رشادت و جوانی حضرت علی‌اکبر (ع) را مدنظر داشتم و فرشتگانی که حضرت را احاطه کرده‌اند و سوگوار به میدان رفتن وی هستند را نشان داده‌ام.

وی یادآور می‌شود: این اثر را ۲۳ سال پیش خلق کرده‌ام و آن زمان مثل عزاداران محرم احوال خود را به تصویر کشیده‌ام. این اثر ترکیبی از اکرلیک و گواش و آبرنگ است که روی مقوای کار شده و فضای حزن و اندوه را در چهره فرشتگان و آرامش و تسلیم بودن در برابر حق را در صورت حضرت علی اکبر (ع) نشان می‌دهد.

سوگ تصویری از شام غریبان و آغوش حضرت زینب (س)

مهدی فرخی نیز که تابلوی «سوگ» را در چهارمین مجلس نمایشگاه «روضه بهشت» دارد درخصوص اثری که در سال ۱۳۸۴ خلق کرده، می‌گوید: هنرمندان به موضوع عاشورا به شکل خاصی نگاه می‌کنند و این حماسه، عظمت مفهومی، موضوعی، احساسی و موقعیتی دارد که هر هنرمند را ترغیب می‌کند تا از یک سمت و سو به آن بپردازد و از همین حیث هم هر یک از آثار با دیگری متفاوت است. من در تابلوی «سوگ» به شام غریبان پرداخته‌ام که در میان نخلستان حضرت زینب (س) مانند کوهی استوار قرار گرفته و اعضای خانواده را در آغوش خود نگه داشته است.

در آیین افتتاحیه چهارمین مجلس نمایشگاه‌های گروهی «روضه بهشت» هنرمندان حوزه هنر‌های تجسمی و پیشکسوتان حوزه نگارگری، چون محمدعلی رجبی دوانی و عبدالحمید قدیریان، حشمت‌الله نوروزی، علی انسانی شاعر پیشکسوت و محمد خراسانی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران حضور داشتند.
گفتنی است، چهارمین مجلس نمایشگاه‌های گروهی «روضه بهشت» تا ۳۱ مردادماه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ میزبان بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته