دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1395 - 14:25

پایان حفاری چاه‌های فاز نخست آزادگان شمالی

در فاز نخست میدان آزادگان شمالی ۵٨ حلقه چاه حفاری شده و عملیات خدمات تاسیسات سرچاهی نیز به پایان رسیده است.
کد خبر : 92752

به گزارشگروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان آزادگان شمالی در فروردین ماه امسال از مرز ٩٧ درصد گذشت و تولید نفت در فاز نخست این میدان محقق شده است.


گزارش عملکرد میدان آزادگان شمالی در فروردین ماه امسال حاکی از این است که در فاز نخست، حفاری ۵٨ حلقه چاه تمام شده و عملیات خدمات تاسیسات سرچاهی نیز به پایان رسیده است؛ هم اکنون اجرای پروژه در بخش مهندسی و تامین کالا به پیشرفت ٩٩,۴١ درصدی در بخش مهندسی رسیده و فرآیند تامین کالا نیز به پایان رسیده است.


هم اکنون ایران و شرکت چینی سی ان پی سی آی در حال مذاکره برای توسعه فاز دوم این میدان هستند؛ براساس قراردادی که میان ایران و این شرکت چینی امضا شده، توسعه فاز ٢ میدان آزادگان شمالی نیز با شرکت چینی خواهد بود مگر این که ٢ شرکت به توافق نرسند.


مطالعات انجام شده درباره توسعه فاز ٢ میدان آزادگان شمالی حاکی از این است که نفت درجای این میدان ٣٠ درصد بیش از برآوردهای اولیه انجام شده در مطالعات MDP اولیه در سال ٨٧ است.


میدان آزادگان شمالی از جمله میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل ۵,۶ میلیارد بشکه برآورد شده است. طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید ٧۵ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری هر ٢ فاز آزادگان شمالی تولید از این میدان در مجموع ١۵٠ هزار بشکه نفت خواهد بود که در این مقطع فقط فاز نخست اجرا شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته