دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

دف دستگاهی معنا ندارد/ دف‌نوازان نگران هستند

دف دستگاهی معنا ندارد  دف‌نوازان نگران هستند
منصور مرادی، پیشکسوت و سرپرست گروه هزار دف و دف‌نوازان اخوان، پیشنهادات خود را مبنی بر توجه به دف‌نوازان و ادغام دوباره دف‌نوازان نواحی و کلاسیک در جشنواره‌ها مطرح کرد.
کد خبر : 927285

منصور مرادی پیشکسوت و سرپرست گروه هزار دف و گروه دف‌نوازان اخوان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا در نقدی به وضعیت برپایی جشنواره‌ها در ایران گفت: متأسفانه کم‌لطفی نسبت به دف نوازان در ایران خیلی زیاد است به ویژه اینکه عده‌ای آمده‌اند و دف‌نوازی را به دو دسته نواحی و کلاسیک تقسیم کرده‌اند.

وی با طرح این پرسش که چرا باید دف نوازان از هم جدا باشند، گفت: دف، دف است و این توهین به بزرگان این عرصه است که بخواهیم دف نوازان را از هم جدا کنیم. دف دستگاهی چه معنی دارد؟ ما وقتی به عنوان داور به جشنواره‌ای دعوت می‌شویم قطعا این توانایی را داریم که تشخیص دهیم، نوازنده خوب کدام است.

مرادی اظهار کرد: خیلی از نوازندگان ما الان به دلیل همین مسائل در جشنواره نواحی شرکت نمی‌کنند چرا که به دف دستگاهی و آکادمیک بیشتر توجه می‌شود و خیلی هم شرکت کننده دارد، اما دف نواحی که همان دف اصیل است، کمرنگ شده و تمام بزرگان دف نواز ایران نسبت به آن دل‌نگران هستند و این دوگانگی را به ضرر جامعه دف نوازان اصیل می‌دانند مثل اینکه بگوییم تنبور نواحی یا تنبور دستگاهی، اصلا این تفاوت چه معنی دارد؟

وی با تأکید بر اینکه مسئولان ما می‌بایست نسبت به این قضیه توجه داشته و نسبت بدان تجدیدنظر کنند، گفت: ما بزرگانی چون کامکارها و عندلیبی‌ها درعرصه موسیقی عرفانی و به خصوص ساز دف داشتیم و اساتید به نام دیگری چون مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی، مرحوم سید مجید سقزی، مرحوم حاج خلیفه یدالله مرادی، مرحوم خلیفه نبی فاتحی و صد‌ها پیشکسوت دیگر این عرصه را داریم که درست است سواد علمی و آکادمیک ندارند، اما تمام دنیا را با ساز دف خود گشته‌اند و شناخته شده هستند، اینها بهترین نوازندگان دف دنیا هستند.

مرادی گفت: از همه مسئولان و دلسوزان موسیقی ایران می‌خواهم که این قضیه را بررسی کرده و نسبت به دوگانگی ایجاد شده در بین دف نوازان توجه داشته باشند مخصوصا که دف از کردستان به جهان معرفی شده و نباید زیرسوال برود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته