دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1403 - 10:40
یادداشت؛

سالانه ۶۰ میلیارد دلار صرف اتلاف و یارانه انرژی!

سالانه ۶۰ میلیارد دلار صرف اتلاف و یارانه انرژی!
هزینه سالانه اتلاف و یارانه انرژی در کشور به بیش از ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.
کد خبر : 927284

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسئله افت فشار گاز تولیدی در چاه‌های پارس جنوبی مسئله‌ای نیست که به زودی اتفاق بیفتد، اما توجه به این نکته ضروری است که بیش از ۷۰ درصد گاز کشور ما از طریق این میدان تامین می‌شود و اگر اتفاقی برای این میدان رخ دهد دچار قطعی‌های گسترده گاز در کشور خواهیم شد.

در این شرایط بحث بهیه سازی مصرف اهمیت به سزایی دارد. از تولید تا مصرف گاز حجم زیادی از گاز تولید شده هدر می‌رود و یا در مشعل‌ها می‌سوزد؛ بایستی به سرعت این موارد رفع شود. برای بازگرداندن گاز مشعل‌ها که به اصلاح به آنها فلر گفته می‌شود، تکنولوژی چندان پیچیده‌ای نیاز نیست بلکه با استفاده از کمپرسور‌ها و فشار افزایی می‌توان این گاز را به مسیر مصرف بازگرداند.

حتی با ایجاد میانبری می‌توان گاز‌هایی برای سوزانده شدن در فلر‌ها روانه می‌شوند را به سوی ژنراتور‌های گازی هدایت و برای تولید برق استفاده کرد. این سیستم می‌تواند بخشی از نیاز صنعت نزدیک به محل تولید را برطرف نموده و قسمتی از بار شبکه برق را کاهش دهد.

ما باید دنبال راه حلی‌هایی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور باشیم چرا که هم اکنون تولید انرژی در کشور کم و یا محدود نیست بلکه ما بد و بی رویه انرژی مصرف می‌کنیم و این موهبت خدادادی روزی به اتمام خواهد رسید. شایان ذکر است که اتلاف(پرت) انرژی و یارانه‌ای که سالانه در کشوربه انرژی تخصیص می یابد به بیش از ۶۰ میلیارد دلار رسید.

محمد صادق مهرجو- کارشناس حوزه انرژی

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز انرژی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته