دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1403 - 12:46

خطر مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ و کورتون برای درمان آنفلوآنزا

خطر مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ و کورتون برای درمان آنفلوآنزا
استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به تجویز و مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک و خطرات مصرف نابه‌جای کورتون‌ها در مبتلایان به آنفلوآنزا هشدار داد.
کد خبر : 926780

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، داود یادگاری‌نیا رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کنفرانس سالانه کشوری آنفلوآنزا بر ضرورت استفاده از واکسن‌های آنفولانزا با هدف پیشگیری از این بیماری خصوصا پیش از آغاز اپیدمی تاکید کرد.

وی به مطالعات بیمارستانی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با  محوریت اپیدمیولوژی آنفلوانزا در ایران و جهان اشاره کرد و افزود: لازم است علامت‌های بالینی و عوارض بیماری آنفلوانزا در گروه‌های در معرض خطر خصوصا زنان باردار، کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیش از پیش مورد توجه باشد.

دبیرعلمی کنفرانس سالانه کشوری آنفلوآنزا اهمیت انجام واکسیناسیون در کشور و در گروه‌های در معرض خطر را مورد تاکید قرار داد.

اپیدمیولوژی آنفلوآنزا در ایران و منطقه، پانل علایم بالینی و عوارض آنفلوآنزا، تشخیص و درمان آنفلوآنزا، نفلوآنزا در زنان باردار و پیشگیری از آن، آنفلوآنزا در اطفال و تفاوت آن با آنفلوآنزا در بزرگسالان، برنامه‌های پیشگیری و واکسیناسیون در آنفلوآنزا و بررسی مطالعات انجام شده در ایران و بررسی جدیدترین تغییرات گایدلاین‌های آنفلوآنزا و معرفی موارد از جمله سرفصل‌هایی بود که یادگاری‌نیا درباره آن مواردی را مطرح کرد.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیحاتی درباره روش‌های پیشگیری از آنفلوآنزا در کشور و نقش کمیته‌های کنترل عفونت در بیمارستان‌ها با هدف آشنایی همکاران بهداشتی ودرمانی با هدف پیشگیری از انتشار بیماری آنفلوآنزا و بالا بردن سقف واکسیناسیون ارایه داد و خاطرنشان کرد: به‎‌نظر می‌رسد از اوایل مهرماه شاهد افزایش موارد مبتلایان به آنفلوآنزای فصلی باشیم.

وی با انتقاد از تجویز و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا، خطرات مصرف نابه‌جای کورتون‌ها خصوصا دگزامتازون را یادآوری کرد.

دبیر علمی این کنفرانس ادامه داد: کمیته‌های کنترل عفونت در بیمارستان‌ها موظف هستند بیماران مبتلا به آنفلوآنزا را ایزوله و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

یادگاری‌نیا از همکاران مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران، معاونت‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران برای حضور و همکاری در اجرای کنفرانس آنفلوآنزا قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و به نقل از مرکز تحقیقات عفونی گرمسیری دانشگاه، کنفرانس سالانه کشوری آنفلوآنزا 18 مرداد درهتل اسپیناس پالاس تهران با همکاری اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران و بیش از 400 شرکت کننده برگزار شد.

در این کنفرانس نمایندگان مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مسئولان کنترل عفونت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تهران حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته