دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 01:04
شکیبایی در گفتگو با آنا:

مقاومت برای پاسخ به اسرائیل گزینه‌های متعددی دارد/ پای همه کشورهای منطقه گیر است

مقاومت برای پاسخ به اسرائیل گزینه‌های متعددی دارد  پای همه کشورهای منطقه گیر است
کارشناس مسائل فلسطین می‌گوید: در پاسخ به اسرائیل، هر گزینه‌ای می‌تواند برای جلوگیری از اتفاقات مشابه روی میز محور مقاومت باشد؛ حال آنکه آغاز هرگونه درگیری برای کشور‌های وابسته منطقه گران تمام می‌شود.
کد خبر : 926054

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- نرگس عبدلی: این روز‌ها که بحث بر سر پاسخ حتمی ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه که با نقض تمامیت ارضی ایران و بر هم زدن آرامش کشور همراه بود بسیار داغ است؛ منطقه شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند- شرایطی که تمام کشور‌ها را خواسته یا ناخواسته درگیر خود کرده است.

ازاین‌رو، بر آن شدیم برای روشن شدن بیشتر ابعاد این قضیه با دکتر «مهدی شکیبایی» کارشناس فلسطین به گفتگو بنشینیم.

 مهدی شکیبایی در ارتباط با سناریو‌های موجود در خصوص اهداف احتمالی ایران در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی بیان داشت: همان‌طور که به‌صورت اعلامی از جانب زنجیره‌های مقاومت شنیده‌ایم پاسخ به ضربه‌ای که رژیم به یکی از اضلاع مقاومت وارد کرده است؛ ترکیبی خواهد بود. فلذا این پاسخ می‌تواند جنبه‌های مختلفی داشته باشد. همچنین ازنظر نظامی می‌تواند تهاجم دریایی، هوایی و یا زمینی باشد. افزون بر این، از منظر امنیتی نیز محور مقاومت پاسخ‌های متنوعی را در اختیار دارد و متناظر با تروری که صورت گرفته عملیانی متناسب و در همان چارچوب اجرا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: عرصه درگیری میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی طی تقریباً سه الی چهار سال اخیر به‌ویژه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی صحنه‌های متنوعی در عرصه دریایی، هوایی، اطلاعاتی، امنیتی و اقتصادی را شامل شده است و همه اینها می‌تواند در پکیج پاسخ فعلی محور مقاومت قرار بگیرد. با توجه به اینکه رژیم خط قرمز‌های محور مقاومت را رد کرده و احتمال داده می‌شود اگر پاسخ متناظر و حتی شدیدتر دریافت نکند؛ رژیم مجدد مرتکب چنین گستاخی‌هایی شود؛ امکان اینکه پاسخ این بار محور مقاومت، پاسخ پشیمان کننده‌ای باشد بالاست.

شکیبایی همچنین افزود: بنابراین هر گزینه‌ای می‌تواند برای محور مقاومت برای جلوگیری از اتفاقات بعدی روی میز باشد. اینکه می‌بینیم مدتی نیز از زمان ترور اسماعیل هنیه گذشته و پاسخی صورت نگرفته نشان می‌دهد بررسی‌هایی دارد صورت می‌گیرد که این پاسخ متناسب با ضربه‌ای باشد که به محور مقاومت وارد آمده است.

پاسخ این بار مقاومت متفاوت از عملیات وعده صادق

این کارشناس ضمن بیان اینکه این بار پاسخ ایران متفاوت‌تر از عملیات وعده صادق خواهد بود، گفت: در عملیات وعده صادق، جمهوری اسلامی ایران از پیش عملیات خود را اعلام کرد و با توجه به اینکه رژیم افراد نظامی ایران یعنی مستشاران ایران در سوریه را هدف قرار داده بودند؛ اهداف ایران در اراضی اشغالی اهدافی نظامی بوده است. اما این بار هم به تمامیت ارضی و امنیت ملی ایران تعرض شد و هم کنوانسیون‌های بین‌المللی نقض شدند. فلذا هر دو جنایت با توجه به تفاوت‌هایی که دارند پاسخ‌های متفاوتی از جانب ایران دریافت خواهند کرد. بدون شک، پاسخ‌های ایران در این مرحله شباهتی به عملیات وعده صادق نخواهد داشت. این البته به آن معنا نیست که اهداف نظامی موردحمله جمهوری اسلامی قرار نمی‌گیرد. اهداف نظامی می‌تواند بخشی از پاسخ مقاومت به این جنایت رژیم صهیونیستی باشد.

پای همه کشور‌های منطقه گیر است

شکیبایی در ارتباط با واکنش کشور‌های منطقه به پاسخ ایران بیان داشت: واکنش‌ها در منطقه دو صورت است یا رسمی است و یا غیررسمی. واکنش غیررسمی از جانب ملت‌هاست. در چند دهه اخیر که ما شاهد جنایات رژیم علیه فلسطین بودیم، ملت‌های اسلامی کاملاً کنار فلسطینیان و آرمان فلسطین بودند. اما در سطح رسمی ما شاهد رویکرد دولت‌ها هستیم که متفاوت از رویکرد ملت‌هاست.  اکنون بخشی از دولت‌های عربی اسلامی همسو با سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا به سمت رژیم صهیونیستی متمایل شدند و نگران این هستند که پاسخ مقاومت دامن‌گیر آنان شود و مهم‌تر اینکه این دولت‌های وابسته را در برابر ملت‌هایشان قرار بدهد؛ مخصوصاً اینکه برخی از این دولت‌ها نسبت به ترور اسماعیل هنیه هیچ واکنشی نشان ندادند؛ لذا نگرانی آنان از این است که با آغاز جنگ در منطقه پای دولت‌های آنان نیز به این جنگ گشوده شود و در ثانی، خشم ملت‌ها به سمت دولت‌هایشان سرازیر شود؛ بنابراین آغاز هرگونه درگیری، برای کشور‌های وابسته منطقه گران تمام خواهد شد.

شکیبایی ادامه داد: چراکه این دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند به‌جای آنکه به سمت ملت‌هایشان بروند و خودکفایی را پیشه خود سازند، به سمت اسرائیل بر وند و به‌این‌ترتیب، خشم ملت‌هایشان را برانگیخته‌اند. ازاین‌رو ما می‌بینیم برخی کشور‌ها ازجمله اردن که حتی با ما رابطه کمرنگی هم دارند طی این روز‌ها سعی داشته‌اند یا به‌صورت تلفنی با مقامات ما ارتباط برقرار کنند یا با این مقامات دیدار کنند و ایران را به خویشتن‌داری دعوت کنند بلکه از این طریق مانع اقدام ایران و متضرر شدن از پاسخ ایران شوند. البته لازم به ذکر است به اعتقاد من این درگیری محدود خواهد بود هرچند که رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر رویکرد ایران سعی دارند آن را بزرگ جلوه دهند و اظهار دارند که اگر جنگ آغاز شود آمریکا و کشور‌های اروپایی در کنار رژیم خواهند ایستاد.

این کارشناس مسائل فلسطین عنوان کرد: در شرایط فعلی که ملت‌های عربی همواره از ملت فلسطین دفاع کرده‌اند، اگر دولت‌های منطقه ساکت بنشینند؛ با انتقاد و خشم ملت خود مواجه خواهند شد و اگر بخواهند علیه پاسخ ایران قرار گیرند و حامی اسرائیل باشند؛ نسبت به ملت‌های خود در موقعیت سختی قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر، اگر به ایران اجازه بدهند پاسخ خود را اعمال کند؛ از جانب آمریکایی‌ها و متحدانش بازخواست می‌شوند؛ بنابراین شرایط آنان در وضعیت فعلی بغرنج‌تر از شرایط ایران و محور مقاومت است.

این کارشناس در خصوص سخنرانی «سید حسن نصر اله» در روز پنجشنبه و ضمن تأکید بر وحدت میدان مقاومت بیان داشت: معرکه‌ای که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی به وجود آمد، کاملاً یکپارچه است و زنجیره‌های مختلف مقاومت در یک وحدت میدانی پاسخ جنایات رژیم صهیونیستی را می‌دهند که البته در این امر جای هیچ شکی نیست. مقامات جنبش حزب‌الله و سید حسن نصرالله بار‌ها اعلام کرده‌اند که پاسخ‌ها به رژیم کاملاً مختلف‌اند. یکی از پاسخ‌های حزب‌الله پاسخ معمولی است که از ۱۵ مهر آغاز شد و تاکنون بیش از ۳۸۰ نفر از رزمندگان حزب‌الله در این مسیر به شهادت رسیده‌اند و این مسیر همچنان ادامه دارد. اما پاسخی که در ازای شهادت «فؤاد شکر» انجام می‌شود را باید در همان وحدت میدان جستجو کرد. یعنی ممکن است حزب‌الله پاسخی ندهد و به‌جای آن انصارالله یمن اقدام کند؛ و این احتمال بسیار قوی است. درنتیجه هرگونه پاسخ به جنایت ترور هنیه بدون شک در چارچوب هماهنگ‌شده بین زنجیره‌های مختلف محور مقاومت صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته