دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1403 - 00:03
آنا گزارش می‌دهد؛ (بخش نخست)

صدرا؛ ظهور خودباوری دانشجویان در رویدادی به وسعت ایران

صدرا؛ ظهور خودباوری دانشجویان در رویدادی به وسعت ایران
رویداد صدرا که بیش از پنج سال از آغاز نخستین مرحله برگزاری آن در استان اصفهان می‌گذرد، حالا با گسترش در سطح کشور به نقطه جوش دانشجویان با شرکت‌های صنعتی و ظهور خودباوری آنان منتهی شده است.
کد خبر : 924712

خبرگزاری علم و فناوری آنا- احسان عربی مفرد؛ طرح پویش برای نخستین بار (سال 1398) توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان پیشنهاد و به مراجع تصمیم‌ساز دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد  و پس از بررسی‌ها و جرح و تعدیل آن به همه واحد‌ها و مراکز دانشگاه در سراسر کشور ابلاغ و اکنون این طرح در این دانشگاه با قوت و سرعت و در برخی دیگر از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجراست.

طرح پویش طرحی دانشجومحور در راستای تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت است. این طرح دارای ویژگی‌هایی ازجمله بهره‌گیری دانشجویان از فرصت‌های شغلی شناسایی‌شده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و مؤسسات، استفاده از طرح بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمه‌ای در صورت موافقت صنعت است.

مشارکت در افزایش مهارت دانشجویان، استفاده از نیرو‌های جوان با آموزش‌های روز، شناسایی افراد دارای شایستگی‌های شغلی، تربیت نیروی ماهر برای آینده خود، حل مسائل صنعت از طریق هدفمندکردن پژوهش‌های دانشگاهی (پایش)، هدفمندکردن پروژه‌های تحقیقاتی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید با مشارکت نیرو‌های جوان معرفی‌شده و استفاده از ظرفیت نیرو‌های انسانی توانمند در راستای مأموریت‌های آموزشی ازجمله امتیاز‌های طرح پویش برای مرکز یا بنگاه اقتصادی محل آموزش است.

صدرا؛ ظهور خودباوری دانشجویان در رویدادی به وسعت ایران

مشکلی که در این میان وجود داشت، این بود که ارتباط بین دانشجو و شرکت‌ها به آسانی امکان‌پذیر نبود. به عبارت دیگر دانشجویان از شرکت‌های متقاضی و متقابلاً شرکت‌ها از دانشجویان متقاضی این طرح اطلاعی نداشتند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها و صنایع و دانشجویان از مزایای این طرح آگاه نبودند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل جامع نجف‌آباد برای حل این مشکل رویدادی با عنوان «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که به اختصار «صدرا» نامیده می‌شود را آغاز و در دوره‌های مختلف برگزار کرد.

در رویداد صدرا از شرکت‌ها و صنایع معتبر دعوت و در نمایشگاهی که در دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کرده و نیاز‌های کارآموزی و استخدامی خود را به دانشجویان اعلام می‌کنند. دانشجویان نیز با مراجعه به این نمایشگاه کار و مذاکره با شرکت‌ها، می‌توانند در قالب طرح پویش یا استخدام در این مجموعه‌ها مشغول به کار شوند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌ها از سومین رویداد صدرا که همزمان با جلسه شورای کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد جامع مستقل نجف آباد برگزار شد، بازدید کردند. در این شورا مصوب شد که رویداد صدرا در همه استان‌ها برگزار شود. پیش از این دو دوره دیگر رویداد صدرا در واحد نجف‌آباد برگزار شده بود.

رویداد صدرا

با مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور برگزاری رویداد صدرا در همه استان‌ها، واحدهای دانشگاهی استان تهران و به دنبال آن دیگر استان‌ها و شهرها با برنامه‌ریزی مناسب یک تا چند دوره رویداد صدرا را برگزار کردند که در گزارش‌های متوالی به جزئیات آن می‌پردازیم.

جزئیات برگزاری سه دوره رویداد صدرا در دانشگاه آزاد نجف‌آباد

طرح پویش دارای ویژگی‌هایی ازجمله بهره‌گیری دانشجویان از فرصت‌های شغلی شناسایی‌شده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و مؤسسات، استفاده از طرح بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمه‌ای در صورت موافقت صنعت است

ایمان صادق‎‌خانی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره جزئیات برگزاری چند دوره رویداد صدرا در این دانشگاه تشریح کرد: نخستین رویداد صدرا سال ۱۳۹۷ با حضور حدود ۴۰ شرکت، دومین رویداد صدرا، اسفند ۱۴۰۱ با حضور نزدیک به ۷۰ شرکت و سومین دوره رویداد صدرا، آبان ۱۴۰۲ با حضور حدود ۷۵ شرکت در دانش‌شهر ایران برگزار شد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: مجموعه‌های مشارکت کننده در سومین رویداد صدرا در پنج حوزه علوم مهندسی، علوم ورزشی، روانشناسی، گردشگری و هنر و معماری متقاضی کارآموزی یا استخدام بودند. از ویژگی‌های بارز سومین رویداد صدرا که به همت یکی از شرکت‌های مستقر در پردیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و متشکل از دانشجویان این دانشگاه امکان‌پذیر شد، برخط بودن کامل فرآیند‌ها بود.

«فن‌یار» چیست؟

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد توضیح داد: در این سامانه که «فن‌یار» نام دارد، فرآیند ثبت درخواست شرکت‌ها برای شرکت در نمایشگاه، ثبت نیاز‌های کارآموزی و استخدامی شرکت‌ها، ثبت نام دانشجویان و ایجاد رزومه برای ایشان، ثبت درخواست اشتغال دانشجو برای شرکت‌ها و بررسی و اعلام نظر شرکت‌ها به صورت برخط انجام شد. (در این باره بیشتر بخوانید)

علی محمدی ترکاشوند معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با ارزیابی برپایی رویداد صدرا در این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه در اجرای این رویداد بسیار قوی ظاهر شد و موفق شدیم صنعت را در معرض دید و رابطه با دانشگاه قرار بدهیم، دانشگاه را هم در مقابل صنعت و یک رویارویی مستقیم بین دانشجویان و صنعت شکل گرفت و بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نیروی کار را به صنایع و واحد‌های تولیدی معرفی کردیم.

صدرا؛ ظهور خودباوری دانشجویان در رویدادی به وسعت ایران

وی افزود: از سوی دیگر دانشجویان و استادان با ظرفیت‌هایی که در صنایع منطقه‌ای وجود دارد، آشنا شدند؛ بنابراین این پیوند صنعت، دانشگاه و جامعه دانشجویی عاملی مؤثر برای ورود به بازار کار و توسعه اشتغال دانشجویان است.

دور نخست نمایشگاه بزرگ صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس خرداد امسال با حضور 52 باب از شرکت‌های صنعتی، صاحبان صنایع و کسب و کار‌های تولیدی، بنگاه‌های افتصادی و تولیدی برگزار شد و دوره دوم این نمایشگاه آبان امسال برگزار خواهد شد.(در این باره بیشتر بخوانید)

به پیشنهاد حامد افشاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس همزمان با برگزاری رویداد صدرا در این دانشگاه، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه بین دانشگاه آزاد شهرقدس، فرمانداری شهرقدس و دفتر شهرک‌های صنعتی شهرقدس به منظور طراحی و پیاده‌سازی سامانه «کسب و کار» منعقد شد.

به گزارش آنا، نخستین رویداد صنعت، دانشگاه و راه اشتغال (صدرا) با رویکرد معرفی و شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در صنعت، خدمات و تعمیق ارتباط صنعت با دانشگاه خرداد امسال در دانشکده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برپا شد.

علیرضا مشکین معاون علمی (آموزشی، پژوهشی و مهارتی)  واحد دماوند در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: تعداد ۱۴ شرکت و صنعت در این رویداد حضور داشتند و در آن شرکت‌ها و صنایع، زمینه‌های کاری مورد نیاز خود را در محیط دانشگاه در قالب گفتگو با دانشجویان اطلاع‌رسانی کرده و دانشجویان علاقه‌مند به اشتغال بر اساس این نیازمندی‌ها خود را به حوزه صنعت معرفی می‌کنند تا بررسی‌های لازم صورت گرفته و زمینه فعالیت نیروی کار مؤثر، در حال تحصیل و دانش‌آموخته فراهم شود.(در این باره بیشتر بخوانید)

در نخستین رویداد صدرا (دی 1402) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین که با بازدید دکتر طهرانچی از این نمایشگاه همراه شد، ۳۰ غرفه با حضور صنایع، شرکت‌های خدماتی و بازرگانی، کشاورزی و آزمایشگاهی این منطقه برپا شد و بیش از ۴۰۰ دانشجوی این دانشگاه آمادگی خود را برای همکاری و اشتغال همزمان با تحصیل در این شرکت‌ها اعلام کردند.

رویداد صدرا

دومین رویداد صدرا هم با موضوع کشاورزی، غذا و فراسودمند‌ها با هدف معرفی فرصت‌های شغلی به دانشجویان و با حضور ۳۰ شرکت و صنعت فعال در حوزه کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی از هشتم تا دهم خرداد در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا برگزار شد.

در حاشیه دومین رویداد صدرا در واحد ورامین-پیشوا که با استقبال حداکثری دانشجویان در ثبت نام برای طرح پویش همراه بود، کارگاه‌های مختلف آموزشی و تخصصی برای دانشجویان رشته‌های مختلف برگزار شد.

دومین «رویداد صدرا» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن هم با حضور شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحد‌های فناور، اعضای هیئت‌رئیسه و جمعی از دانشجویان در ساختمان مرکز رشد دانشگاه به مدت دو روز برگزار شد.

نخستین همایش رویداد صدرا هم دی 1402 با حضور فریده دوکانه‌ای فرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، معاونان، مدیران، روسای دانشکده‌ها و مدیرعامل و مؤسس هولدینگ ویراد و جمع کثیری از دانشجویان در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار و تفاهمنامه همکاری دانشگاه با این هولدینگ امضا شد.

رویداد صدرا

مراسم آغاز کار رویداد صدرای یک و «رویداد صدرا ۲» با حضور نمایندگان شرکت‌های صنعتی و خدماتی، اصناف، ادارات و تولیدکنندگان با هدف فعال‌سازی طرح کارورزی پویش برای مهارت‌آموزی دانشجویان حین تحصیل اردیبهشت و خرداد امسال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.

در مراسم اختتامیه صدرا ۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از دو شرکت امواج اندیشه‌سازان تلاشگر و شرکت فراسازان آویژه و تعدادی از دانشجویان فعال در برگزاری نمایشگاه و مراسم به‌صورت ویژه تجلیل شد.

نخستین نمایشگاه رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ۵ و ۶ دی 1402 در مجتمع فنی شهید کلانتری این دانشگاه برگزار شد و در این مدت بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان تمایل خود را برای شرکت در رویداد صدرا اعلام کردند.

رویداد صدرا

دومین دوره نمایشگاه صدرا (دانشگاه، صنعت و راه اشتغال) با حضور بیش از ۵۰ شرکت‌های بزرگ و کوچک صنعتی در سالن چندمنظوره مجتمع فنی و مهندسی واحد تهران جنوب خرداد امسال برگزار شد.

رویداد صدرا ۶ تا ۸ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با هدف آشنایی دانشجویان با صنعت و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی مناسب برای آنها در راستای اجرای طرح پویش برگزار و برنامه‌های مختلفی ازجمله برپا کردن غرفه‌های فروش آثار دانشجویی و حضور تمام‌وقت انجمن‌های دانشجویی در ایام برگزاری رویداد برای شناساندن طرح پویش برپا شد.

در رویداد صدرا از شرکت‌ها و صنایع معتبر دعوت و در نمایشگاهی که در دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کرده و نیاز‌های کارآموزی و استخدامی خود را به دانشجویان اعلام می‌کنند. دانشجویان نیز با مراجعه به این نمایشگاه کار و مذاکره با شرکت‌ها، می‌توانند در قالب طرح پویش یا استخدام در این مجموعه‌ها مشغول به کار شوند

از دیگر برنامه‌های رویداد صدرا برگزاری تور اشتغال با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند بود که ۸ و ۹ خرداد دانشجویان به بازدید از صنایع مهم این دو شهرستان پرداختند و ضمن ارتباط مستقیم با این صنایع امکان مصاحبه شغلی نیز فراهم شد. در این رویداد چهار کارگاه رزومه‌نویسی، مهارت‌های مصاحبه شغلی، کسب درآمد از بازار‌های بین‌المللی و کارگاه «ایده تا مهارت» برگزار شد.

نخستین رویداد صدرا با هدف نزدیک کردن صنعتگران و دانشجویان در دو روز با حضور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، صاحبان صنایع و شرکت‌های فعال در عرصه کسب و کار و مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برگزار شد.

در حاشیه این رویداد، نمایشگاهی با حضور بیش از ۲۰ شرکت بزرگ و معتبر در حوزه‌های مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی، نساجی و پوشاک و... در راستای اجرای طرح پویش و آشنایی دانشجویان با صنایع روز جامعه و ایجاد فرصتی دوسویه میان دانشجویان و صنایع جهت برقراری ارتباطی مستقیم با هدف جذب دانشجویان مستعد و علاقه‌مند در بازار کسب و کار و رفع نیروی ماهر و متخصص صنایع و شرکت‌ها از طریق تعامل و بکارگیری دانشجویان به عنوان نیروی کار جوان و ماهر برگزار شد.

نخستین رویداد صنعت، دانشگاه و راه اشتغال (صدرا) با حضور علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به کار خود پایان داد.

وی پایان اولین رویداد صدرا را مقدمه‌ای بر آغاز دومین رویداد در سطح بین الملل عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با کمک معاونت پژوهش و فناوری و دانشکده بین الملل ظرفیت برگزاری این رویداد در سطح بین الملل را دارد و امروز نوید برگزاری دومین رویداد در سطح بین الملل را خواهیم داد.

این رویداد برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با رویکرد معرفی و شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در صنعت، خدمات و تعمیق ارتباط صنعت با دانشگاه به کار خود پایان داد.

رویداد صدرا

 

جلال حیدربیگی مدیرکل فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به آنا گفت: در راستای عملیاتی شدن طرح پویش اشتغال دانشجویان و تسریع در فرآیند جذب دانشجویان در صنعت، سلسله رویداد‌های صدرا در واحد‌های دانشگاهی استان تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران یادآور شد: نخستین رویداد صدرا ۲۷ تا ۳۰ آبان 1402 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شرق و با حضور ۳۵ شرکت از فعالان بزرگ اقتصادی منطقه اقتصادی شرق تهران برگزار شد.

نمایشگاه صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) از سوم تا پنجم دی 1402 در ساختمان کتابخانه مرکزی (مرحوم دکتر حبیبی) واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با حضور بیش از ۵۰ شرکت فعال در صنعت، جامعه و دانشگاه و مشارکت دانشجویان و دانش‌آموختگان جویای کار برگزار شد.

هدف اصلی برگزاری این رویداد، معرفی دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه به بخش صنعت با تعیین نیاز‌های قبلی صنایع و همکاری در حوزه‌های تحقیق، توسعه، سرمایه‌گذاری و خدمات تخصصی بین دانشگاه و صنعت است.

رویداد صدرا

با برگزاری این رویداد و برپایی غرفه‌های نمایشگاهی و ارائه محصولات و خدمات از سوی صنعت و جامعه، فرصت تبادل تجربیات و شناخت فرصت‌های پایدار اشتغال و کسب‌وکار ایجاد خواهد شد. دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم از نمایشگاه صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) واحد علوم و تحقیقات بازدید کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند برای نخستین بار پنجم تا هفتم دی 1402 میزبان نمایشگاه صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) بود.

بیش از ۴۰ شرکت تولیدی و صنعتی از شهرک‌های صنعتی منطقه در این نمایشگاه حضور داشتند؛ چراکه این نمایشگاه نگاهی فرادانشگاهی و منطقه‌ای دارد. با توجه به استقبال کسب و کار‌های کوچک خانگی و تولیدی صنایع‌دستی کوچک و تولید هنری در راستای حمایت از این کسب و کار‌ها و فرهنگ حفظ و نشر این صنایع، بخشی از این نمایشگاه به این قشر اختصاص یافت.

رویداد صدرا با حضور ده‌ها شرکت و کارآفرین در مجتمع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی هم برگزار شد.

رویداد صدرا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در طرح پویش یکی از برترین دانشگاه‌ها در استان تهران بود که تاکنون بیش از نیمی از چشم‌انداز سال ۱۴۰۳ را محقق کرده است.

احسان شکوری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از حضور شرکت‌ها و صنعتگران این واحد دانشگاهی در رویداد صدرا خبر داد و اظهار کرد: رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور بیش از ۵۰ شرکت و صنعتگر با هدف جذب کارآموز در طرح پویش و معرفی دانش‌آموختگان دانشگاه به صنایع و شرکت‌های محلی و ملی از ۱۹ تا ۲۱ آذر 1402 در مجتمع پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش آنا، پیرو مصوبه جلسه شورای کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد جامع مستقل نجف‌آباد، نخستین رویداد صدرا در استان تهران ۲۷ تا ۳۰ آبان 1402 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شرق و با حضور ۳۵ شرکت از فعالان بزرگ اقتصادی منطقه اقتصادی شرق تهران برگزار شد.

دومین رویداد صدرا در استان تهران با حضور بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان و نمایش و ارائه دستاورد‌های آنان چهارم تا هفتم آذر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

رویداد «صدرا» (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی با شعار «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» و برای اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان با حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ به‌منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند به مدت ۴ روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد.

صدرا؛ ظهور خودباوری دانشجویان در رویدادی به وسعت ایران

غلامرضا خاکساری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزاری چنین رویداد‌هایی در دانشگاه را ضروری دانسته و به آنا می‌گوید: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در راستای برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت، دفتری با عنوان ارتباط با صنعت و بخش پژوهشی مرکز رشد در نظر گرفته شده است. اقدام دیگر دانشگاه در این حوزه، پایش مشکلات استان همدان و ارائه راهکار دانشگاهی توسط دانشجویان است.»

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تأکید بر شعار رویداد صدرا، دغدغه دانشگاه آزاد را افزایش مهارت دانشجویان و توجه به آینده شغلی آنها عنوان و بیان می‌کند: «با این رویداد بستر برای مشارکت بخش صنعت و دانشگاه مهیا شد تا دانشجویان با فرآیند‌ها و مسیر‌های ارتباط صنعت و دانشگاه و روش ایجاد بازار کار آشنا شوند و خود را برای آینده آماده کنند.»

مشروح گزارش برگزاری رویداد «صدرا» (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را اینجا بخوانید.

ادامه دارد....

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب