دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1403 - 00:01

رمزگشایی از بحران مالی سازمان ملل

رمزگشایی از بحران مالی سازمان ملل
‌می‌گویند سازمان ملل با بحران مالی دست‌به‌گریبان است؛ چراکه ۷۰ کشور دنیا ازجمله آمریکا حق عضویت خود را پرداخت نکرده‌اند، اما کمتر کسی است که به دنبال سرنخ جنگ غزه در این ماجرا باشد.
کد خبر : 923253

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها مقامات ارشد سازمان ملل متحد از وقوع بحران مالی در این مجموعه سخن می‌گویند! صورت‌بندی ماجرا ازاین‌قرار است که سازمان ملل متحد با یک بحران بزرگ مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

منابع خبری می‌گویند ابعاد این بحران مالی تا حدی است که این سازمان نه‌تن‌ها مجبور به کاهش نیروی انسانی شده بلکه پله‌های برقی نیز به دلیل «بحران نقدینگی» متوقف‌شده‌اند.

مقامات ارشد سازمان ملل متحد می‌گویند برخی کمیته‌ها و کارگروه‌ها را به دلیل فقدان منابع مالی متوقف نموده و ناچارند حدود ۳۲ درصد از هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند. آنها می‌گویند ۷۰ کشور دنیا ازجمله آمریکا، حق عضویت سالیانه خود را به این سازمان پرداخت نکرده‌اند و همین مسئله، مولد بحران‌های مالی گسترده‌ای در این مجموعه بوده است.

در این میان، نام آمریکا بیش از همه جلب‌توجه می‌کند! کشوری که نه تنها در جریان جنگ اخیر غزه حامی و عامل اصلی نسل‌کشی کودکان فلسطینی و حمایت وقیحانه از کابینه متوحش نتانیاهو بوده، بلکه به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در خصوص صدور برخی بیانیه‌ها علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه هشدار داده است!

مقامات سازمان ملل متحد تلاش می‌کنند در یک آدرس انحرافی و غلط، نام آمریکا را در کنار حدود ۷۰ کشور دیگر که سهم سالیانه خود را پرداخت نکرده‌اند، قرار دهند، اما واقعیت ماجرا این نیست. محاسبه بودجه عمومی سازمان ملل متحد، با تکیه بر دو مؤلفه «تولید ناخالص داخلی» و «توان پرداخت» کشور‌های عضو انجام می‌شود. مجمع عمومی سهم کشور‌های عضو در تأمین بودجه جدید برای دوره سه‌ساله ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی را تصویب کرده است. بر این اساس، ایالات‌متحده آمریکا اصلی‌ترین تأمین‌کننده بودجه سازمان ملل است. این کشور به‌تنهایی ۲۵ درصد از این هزینه‌های سازمان ملل را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. پس از آمریکا، چین حدود ۱۲ درصد از بودجه سازمان ملل را تأمین می‌کند. لازم به ذکر است که از زمان تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵، ایالات‌متحده با استفاده از نفوذ خود مقر این سازمان را در نیویورک قرار داد. 

فراتر از آن، آمریکا علاوه بر استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع از بررسی پرونده‌هایی می‌شود که با منافع این کشور در تضاد است. در جریان جنگ غزه نیز این مسئله جاری بوده است- جایی که آمریکا استمرار کمک‌های مالی خود به این سازمان به‌اصطلاح بین‌المللی را مشروط به همراهی مطلق آن با واشینگتن در حمایت از رژیم اشغالگر قدس کرده است.

در اینجا به یکی از مهم‌ترین سؤالات و دغدغه‌های بشری مبنی بر انفعال سازمان ملل متحد در جنگ غزه پاسخ داده می‌شود. درهرحال، فلج شدن مالی سازمان ملل متحد به معنای وابستگی یک مجموعه ناکارآمد و غیر بشری است که در جریان جنگ غزه و دیگر بحران‌های انسانی حکم یک تماشاگر را دارد. بدون شک طرفداران بی‌شمار فلسطینیان در جهان، نسبت به تضعیف موقعیت سازمان ملل متحد چندان ناراضی نیستند، زیرا این سازمان حتی در مواردی که منابع مالی گسترده و قابل‌اطمینانی داشت، گامی در راستای عمل به رسالت حداقلی و واقعی خود در ایجاد صلح و آرامش در نظام بین‌الملل (خصوصاً مسئله فلسطین) برنداشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته