دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1403 - 14:23

سیاست «بازدارندگی گسترده» در دستورکار آمریکا و ژاپن قرار گرفت

سیاست «بازدارندگی گسترده» در دستورکار آمریکا و ژاپن قرار گرفت
گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا می‌خواهد با امضای سندی مشترک، تعهد خود به دفاع از ژاپن با توسل به همه ابزارهای موجود ازجمله سلاح هسته‌ای را مکتوب کند.
کد خبر : 923215

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روزنامه «یومیوری شیمبون» ژاپن از توافق واشینگتن و توکیو برای تدوین نخستین سند مشترک در زمینه سیاست بازدارندگی گسترده خبر داد که در بندی از آن بر «عزم آمریکا برای حفاظت از ژاپن از راه‌های مختلف ازجمله توسل به تسلیحات هسته‌ای» اشاره شده است.

طبق گزارش یومیوری شیمبون، این سند منعکس‌کننده موضع هر دو کشور در تحقق سیاست بازدارندگی و روش‌هایی است که واشینگتن در زمان صلح و جنگ برای حراست از ژاپن به آنها متوسل می‌شود.

وزرای دفاع آمریکا و ژاپن قرار است در دیداری که اواخر ماه میلادی جولای در توکیو خواهند داشت، درباره محتوای احتمالی این سند بحث و تبادل‌نظر داشته باشند.

این سند با توجه به ادعای تشدید تهدید‌های هسته‌ای چین و روسیه تنظیم خواهد شد.

در سال ۲۰۱۰، دولت‌های واشینگتن و توکیو چارچوب گفتگوی بازدارندگی گسترده را پایه‌گذاری کردند که هدف از آن بررسی راه‌های تقویت بازدارندگی گسترده و انجام مشاوره‌های منظم با حضور مقام‌های وزارت خارجه و دفاع بود.

در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، عبارت «بازدارندگی گسترده» بیانگر تعهد یک ابرقدرت به دفاع از هم‌پیمانانش در برابر حمله احتمالی دشمن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته