دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1403 - 12:20

چین اعصاب ناتو را قلقلک داد

چین اعصاب ناتو را قلقلک داد
دولت پکن به‌رغم آنکه می‌گوید قصد تهدید هیچ کشوری را ندارد، در همکاری با روسیه و بلاروس رزمایش‌هایی را در نقاطی برگزار می‌کند که می‌تواند رگ اعصاب ناتو و آمریکا را تحریک کند.
کد خبر : 922297

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه دولتی چین امروز یکشنبه اعلام کرد که نیرو‌های دریایی چین و روسیه اخیراً چهارمین رزمایش مشترک خود را در بخش‌های شمالی و غربی اقیانوس آرام برگزار کرده‌اند.

این خبرگزاری تأکید کرد که رزمایش گشت دریایی در قالب هماهنگی‌های سالانه بین دو کشور انجام‌شده و تهدیدی برای کشور ثالث نیست و ربطی هم به تحولات جاری منطقه و جهان ندارد.

هشداری به متحدان آسیایی آمریکا

نیرو‌های دریایی و هوایی روسیه و چین در دو دهه گذشته بیش از ۸۰ رزمایش را به‌صورت دوجانبه یا چندجانبه برگزار کرده‌اند.

در رزمایش اخیر هم روسیه یک کشتی جنگی را برای گشت‌زنی با ناوگان نیروی دریایی چین به آب‌های شرق آسیا در مجاورت ژاپن و کره جنوبی اعزام کرد که متحدان آسیایی آمریکا و ناتو به‌حساب می‌آیند.

بر اساس بیانیه روسیه، مسکو و پکن قرار بود به‌عنوان بخشی از چهارمین گشت مشترک سالانه خود در منطقه، درزمینهٔ جنگ ضد زیردریایی، دفاع ضد هوایی و عملیات جست‌وجو و نجات آموزش ببینند.

رزمایشی بیخ گوش ناتو

این در حالی است که از دوشنبه هفته گذشته، چین و بلاروس رزمایشی ۱۱ روزه را در فاصله کمی از مرز لهستان آغاز کردند که از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا است. محل برگزاری رزمایش ضدتروریسم «شاهین مهاجم ۲۰۲۴» شهر «برست» بلاروس است که با مرز اوکراین هم کمتر از ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.

آغاز این رزمایش مصادف بود با بازدید «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از ورشو و همچنین برگزاری هفتاد و پنجمین نشست ناتو به میزبانی واشینگتن.

این رزمایش به فاصله اندکی پس از الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای آغاز شد که یک سازمان نظامی، سیاسی و اقتصادی تحت رهبری چین و روسیه است.

وزارت دفاع بلاروس در پستی در تلگرام اعلام کرد این رزمایش پاسخی به سیاست خارجی تهاجمی غرب در قبال بلاروس و تحریک اوکراین است و افزود: صف‌آرایی ناتو در مرز با بلاروس به‌سرعت در حال رشد است که این امر به افزایش تنش در مرز‌ها و منطقه منجر می‌شود.

در بیانیه پایانی نشست اخیر ناتو، چین به ایجاد «چالش‌های سیستماتیک» برای امنیت یوروآتلانتیک متهم شد و پیمان آتلانتیک شمالی از پکن خواست تا حمایت‌های سیاسی و ارسال تجهیزات به روسیه را متوقف کند.

نگرانی ناتو از یک الگوی فکری

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو می‌گوید مانور نظامی مشترک مینسک-پکن در خاک بلاروس و در مجاورت مرز لهستان، نشان‌دهنده صحت اظهارات مقامات غربی مبنی بر تلاش پکن برای نزدیک شدن به مرز‌های ناتو است.

وی در ادامه این ادعا افزود: رزمایش چین و نیرو‌های مسلح بلاروس بخشی از یک الگو است. این نشان می‌دهد که نظام‌های اقتدارگرا چطور در مسیر هم‌سو شدن هستند و اینکه چین در اروپا، آفریقا، قطب شمال و دیگر نقاط به قلمرو ناتو نزدیک می‌شود.

اظهارات استولتنبرگ در حالی مطرح می‌شود که چین هم به‌نوبه خود تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای ایجاد ناتوی آسیایی را زیر سؤال برده است و می‌گوید نزدیکی پیمان آتلانتیک شمالی به کشور‌هایی مانند ژاپن و کره جنوبی با ماهیت ناتو به‌عنوان یک پیمان نظامی منطقه‌ای هم‌خوانی ندارد.

اما ناتو در بیانیه اخیر خود به این اتهام پاسخ داده و مدعی است: تحولات در اقیانوس‌های هند و آرام به‌صورت مستقیم بر امنیت اروپا-آتلانتیک تأثیر می‌گذارد.

دبیر کل ناتو به خبرگزاری «کیودو نیوز» گفته است که این ائتلاف می‌خواهد رزمایش‌های مشترک خود با ژاپن را در حوزه‌هایی از دریایی گرفته تا فضای سایبری افزایش و گسترش دهد تا با چالش‌های امنیتی در هم تنیده‌تر اروپا و آسیا مقابله کند.

وی در توجیه این اقدام گفت: همکاری با ژاپن و این ارتباط متقابل با بروز بحران اوکراین، جایی که چین، کره شمالی و ایران به روسیه در جنگ کمک می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

آن‌گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن و استولتنبرگ توافق کرده‌اند که تا پایان سال جاری مانور مشترکی را در آب‌های منطقه یورو-آتلانتیک انجام دهند و هماهنگی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه را هم افزایش دهند.

انتهای پیام/

هلدینگ شایسته