دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 00:01

استفاده از تاکتیک منطقه خاکستری؛ تله راهبردی پکن برای واشینگتن

استفاده از تاکتیک منطقه خاکستری؛ تله راهبردی پکن برای واشینگتن
گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که چین برای بازگرداندن تایوان به سرزمین مادری و پرهیز از درگیری مستقیم با آمریکا ممکن است از تاکتیک‌هایی استفاده کند که تهاجمی باشد، اما به اقدام جنگی نرسد، تاکتیک‌های که عموماً به «منطقه خاکستری» شهرت دارند.
کد خبر : 921531

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ طی روز‌های اخیر تقابل پکن-واشینگتن در شرق آسیا بر سر تایوان تشدید شده و برخی منابع تحلیلی از استمرار این روند طی ماه‌های آتی خبر می‌دهند. به عبارت بهتر، استراتژی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در قبال شرق آسیا یکسان است و مهار چین تبدیل به یک هدف واحد در سیاست خارجی آمریکا شده است.

تشدید مداخله‌گرایی آمریکا در شرق آسیا موضوعی نیست که پکن به‌سادگی از کنار آن عبور کند. در این میان، شبکه «یورونیوز» بدون آنکه کمترین اشاره‌ای در خصوص تحرکات مخرب ایالات متحده داشته باشد، مدعی است: ترس از اینکه حزب کمونیست ممکن است روزی به وعده خود مبنی بر به دست گرفتن کنترل تایوان (حتی شده به‌زور) عمل کند، با اقدامات «شی جینپینگ» رهبر چین در قبال این جزیره خودگردان تشدید شده است. امتناع چین از محکوم کردن روسیه در جنگ اوکراین نیز بر این ترس می‌افزاید.

در چنین سناریویی، تحلیلگران و استراتژیست‌های نظامی مدت‌ها است که بر دو گزینه کلیدی در دسترس چین تمرکز کرده‌اند: تهاجم تمام‌عیار یا محاصره نظامی.

اما اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» (CSIS) مستقر در واشینگتن هشدار می‌دهد که راه سومی نیز وجود دارد- راهی که مقابله با آن را برای ایالات متحده سخت‌تر می‌کند و آن راهی نیست جز قرنطینه.

به عبارت بهتر، چین ممکن است به راه جدیدی متوسل شود که از یک‌سو، پاسخ مداخله‌گرایی واشینگتن را بدهد و از سوی دیگر، استقلال‌طلبان تایوان را با مجازات اقتصادی مواجه سازد.

بر اساس گزارش تازه منتشرشده از سوی این مرکز، چین ممکن است از تاکتیک‌هایی استفاده کند که تهاجمی باشد، اما به اقدام جنگی نرسد، تاکتیک‌های که عموماً به «منطقه خاکستری» شهرت دارند.

این تاکتیک‌ها می‌تواند شامل استفاده از گارد ساحلی چین، شبه‌نظامیان وابسته به دولت پکن، پلیس و آژانس‌های ایمنی دریایی مختلف باشد که در همکاری با هم، نوعی قرنطینه کامل یا جزئی را بر تایوان تحمیل کنند.

چنین قرنطینه‌ای می‌تواند دسترسی به بنادر تایوان را محدود کند و به‌طور بالقوه مانع از رسیدن منابع حیاتی مانند انرژی به ۲۳ میلیون ساکن این جزیره کوچک شود.

نویسندگان این گزارش معتقدند که نیرو‌های دریایی، هوایی و زمینی ارتش آزادی‌بخش خلق چین که بزرگ‌ترین نیروی نظامی جهان به‌حساب می‌آید، ممکن است تنها نقش کمکی و پشتیبانی در این زمینه ایفا کنند.

تشدید تاکتیک‌های منطقه خاکستری چین در این هفته با درگیری کشتی‌های گارد ساحلی چین با قایق‌های نیروی دریایی فیلیپین در دریای جنوبی چین آشکارتر شد.

کره جنوبی، ژاپن، فیلیپین و استرالیا چهار کشوری هستند که در جریان تحولات اخیر در شرق آسیا، نقش متحدان واشینگتن را ایفا کرده‌اند و همین مسئله، گارد پکن را در قبال آنها نیز بسته‌تر ساخته است.

در چنین شرایطی، وقوع هرگونه درگیری و بحران جدی (از نوع جنگ فراگیر) در شرق آسیا می‌تواند بر سرنوشت همه کشور‌های آن تأثیر مخربی بگذارد.

با این اوصاف، طبیعی است که پکن به دنبال راهکار دیگری در مواجهه با تایوان و البته، اصلی‌ترین حامی آن یعنی ایالات متحده باشد. احتمال می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی، شاهد تحولات مهم و تعیین‌کننده‌ای در این منطقه حساس و استراتژیک باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته