دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک پژوهش بررسی شد؛

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران
در این پژوهش، مجموعه گسترده‌ای از اسناد و قوانین و پژوهش‌های پیشین مرور و نیز از چند مصاحبه با کارشناسان این حوزه، برای شناسایی داده‌ها و تدقیق یافته‌ها کمک گرفته شد.
کد خبر : 921992

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تأمین اجتماعی به عنوان یکی از دستاورد‌های بشری، به منظور حمایت افراد یک جامعه در مقابل خطرات و پیشامد‌های اجتماعی نظیر بیکاری، فوت، ازکارافتادگی، بازنشستگی و ... به وجود آمده است. به عبارت کلی‌تر تأمین اجتماعی، حفاظت از امنیت افراد جامعه در مقابل پیشامد‌ها و مخاطرات اقتصادی و سلامتی است.

جامعیت، فراگیری، پایداری، برابری، همبستگی و انصاف اجتماعی در صندوق‌های بازنشستگی، از اصول بین المللی و ملی است. ازاین رو باید گفت بروز تبعیض در فرایند‌های تقنینی و اجرایی بیمه اجتماعی، با اصول و اهداف اساسی آن ناهمساز و معارض است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی تبعیض در نظام بازنشستگی ایران» در پی شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی و بررسی آن است.

این پژوهش ضمن رصد تبعیض‌های مهم و تحلیل آنها، به طورکلی این امر را زاییده عدم هماهنگی و انسجام صندوق‌های جزیره‌ای و فقدان نهاد رگولاتوری مستقل و متمرکز صندوق‌ها یافته است؛ رگولاتوری که بتواند از تراکم و تزاحم قانونگذاری‌های بیرونی مجلس و دولت پیشگیری کند و مانع قاعده گذاری‌های مستقل و درونی تبعیض زای خود صندوق‌ها شود.

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران

در این پژوهش، مجموعه گسترده‌ای از اسناد و قوانین و پژوهش‌های پیشین مرور و نیز از چند مصاحبه با کارشناسان این حوزه، برای شناسایی داده‌ها و تدقیق یافته‌ها کمک گرفته شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که نظام بازنشستگی کشور گرفتار تبعیض‌های گوناگونی است.

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران

در نهایت اینکه مطالعات نشان می‌دهد تبعیض‌هایی درون صندوقی و بین صندوقی وجود دارد  که بعضی از آنها برون زا و بعضی درون زا هستند.

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که رفع تبعیض‌های شناسایی شده، می‌تواند بیش از راهکار‌هایی که در فضای سیاستی و رسانه‌ای مطرح است، باعث رفع بحران و افزایش پایداری مالی صندوق‌ها خواهد شد.

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته