دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 12:00

حال «بایدن» خوب است؟

حال «بایدن» خوب است؟
افتتاحیه نشست ناتو فرصتی به بایدن دموکرات داد تا بدگویی علیه روسیه را به ابزاری برای جبران عملکرد ضعیفش در اولین مناظره انتخاباتی با ترامپ تبدیل کند حال‌آنکه همچنان بعضی‌ها درباره حال خوب او تردید دارند.
کد خبر : 921651

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در واشینگتن میزبان سران پیمان آتلانتیک شمالی است، در افتتاحیه نشستی که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس ناتو برگزار شد، نطقی ایراد کرد که سوژه رسانه‌ها شده است و این نه بابت گفتن جمله «اوکراین پوتین را متوقف خواهد کرد» که بیشتر به خاطر لحنی است که سکان‌دار ۸۱ ساله کاخ سفید اتخاذ کرد.

دوازده روز بعد از رویارویی با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در جریان نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، درحالی‌که در اردوگاه دموکرات‌ها تردید نسبت به برازنده بودن بایدن برای کسب عنوان نامزدی حزب بالاگرفته است و نگرانی‌هایی درباره سلامت جسمی و حتی روانی او وجود دارد، نطق افتتاحیه نشست ناتو به نقطه امید کاخ سفید برای برگرداندن ورق به نفع بایدن تبدیل شده است.

نطق افتتاحیه نشست ناتو به نقطه امید کاخ سفید برای برگرداندن ورق به نفع بایدن تبدیل شده است. بااین‌حال، هنوز هم هستند دیپلمات‌هایی که به «حال خوب بایدن» باور ندارند و کار او را تمام‌شده می‌دانند

در این نطق، بایدن با صدایی رسا و لحنی مطمئن و با پرهیز از همه آن تپق‌هایی که طی سال‌های اخیر دست‌آویز رسانه‌ها بوده است، بی‌آنکه از خود گیج‌بازی دربیاورد، پوتین را متهم کرد که «به دنبال محو اوکراین از روی نقشه است.»

بااین‌حال، هنوز هم هستند دیپلمات‌هایی که به «حال خوب بایدن» باور ندارند و کار او را تمام‌شده می‌دانند به‌ویژه آنکه رئیس‌جمهور آمریکا نطق افتتاحیه را از روی نسخه مکتوب قرائت کرد.

بحث کهولت سن، لکنت زبان، فراموشی و گاف‌های مکرر بایدن آن‌چنان داغ است که همین چند روز پیش، پزشک کاخ سفید مجبور شد ابتلای او به بیماری پارکینسون را انکار کند.

هم‌زمان، به‌رغم هشدار بایدن به دموکرات‌ها مبنی بر اینکه پافشاری‌شان برای کناره‌گیری او از نامزدی حزب فقط و فقط به نفع ترامپ تمام می‌شود، سه سناتور آمریکایی از ایالت‌های کلرادو، اوهایو و مونتانا سه سناتور آمریکایی در جلسه‌ای محرمانه به همتایان خود گفتند که «جو بایدن نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقابل دونالد ترامپ به پیروزی برسد.»

گمانه‌زنی درباره جانشین احتمالی بایدن برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ همچنان داغ است و نام‌هایی مثل «کاملا هریس»، «میشل اوباما» و «هیلاری کلینتون» به گوش می‌خورد؛ گویی حزب دموکرات می‌خواهد با فرستادن نخستین رئیس‌جمهور زن به کاخ سفید، ناکامی افت محبوبیت بایدن را جبران کند.

نتایج نظرسنجی انجام‌شده از سوی روزنامه «یواس‌اس تودی» و دانشگاه «سافُک» نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان در دو موضوع اقتصاد و مهاجرت که اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم آمریکا هستند، عملکرد بایدن را ضعیف می‌دانند و مدیریت ترامپ را در این دو حوزه ترجیح می‌دهند.

لحن بایدن در افتتاحیه نشست ناتو هرچقدر هم که قوی و عاری از اشتباهات همیشگی باشد، بلافاصله تحت‌الشعاع بازی هوشمندانه نامزد جمهوری‌خواه قرار گرفت؛ چراکه ترامپ بازهم برای همین هفته حریف دموکرات را به دومین مناظره فراخواند تا «در شانسی دوباره، عملکرد ضعیفش در مناظره اول را جبران کند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته