دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1403 - 00:01

عاری از انسانیت و فراتر از شکنجه/ رژیم اسرائیل با اسرای فلسطینی چگونه رفتار می‌کند؟

عاری از انسانیت و فراتر از شکنجه  رژیم اسرائیل با اسرای فلسطینی چگونه رفتار می‌کند؟
مدعیان غربی حقوق بشر به دلیل سیاست‌های توسعه‌طلبانه و ماجراجویانه خود از اصلی‌ترین ناقضان کنوانسیون‌های ژنو هستند و در این چارچوب نقض اصول بشردوستانه از سوی شرکا و متحدان خود را نادیده می‌گیرند که یک نمونه از آن رویکرد آمریکا در چشم‌پوشی از جنایات ضد بشری اسرائیل علیه اسرای فلسطینی است.
کد خبر : 920807

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- نرگس عبدلی: «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، پس‌ازاینکه در آوریل گذشته خواستار اعدام زندانیان فلسطینی برای «کاهش ازدحام زندان‌های اسرائیل» شد، بار دیگر مطالبه خود را با ترغیب رژیم به اعدام زندانیان فلسطینی با «شلیک گلوله به سر» آنها تکرار کرد.

بن گویر گفته بود: «به‌جای دادن غذای بیشتر به زندانیان، باید به سر آنها شلیک شود.»

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اظهارات بن گویر را که در آن خواستار به قتل رساندن اسرای فلسطینی با خالی کردن گلوله‌ای در سر آنان شده بود؛ محکوم کرد.

همچنین جنبش حماس در بیانیه‌ای هشدار داد که ادعا‌های بن گویر لکه ننگی بر پیشانی تمامی کسانی است که به‌نوعی با رژیم صهیونیستی سروکار دارند و او را حمایت و در برابر جنایت‌هایش سکوت می‌کنند. حماس تأکید کرد که این امر منعکس‌کننده تفکرات جنایتکارانه و نفرت برانگیز مبتنی بر خونریزی این رژیم است.

همچنین حماس در این بیانیه به تسلیح شهرک‌نشینان و تحریک آنان برای به قتل رساندن فلسطینیان و مصادره اراضی فلسطین اشاره کرد و جنایات بن گویر و سیاست‌های وی را در برابر اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم ازجمله ممنوعیت خوردن و آشامیدن و دسترسی به دارو و آزار و اذیت‌های سازمان‌دهی شده نسبت به این اسرا را برشمرد.

جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که ملت فلسطین با سیاست‌های جنایتکارانه مداوم و پرقدرت رژیم اشغالگر مواجه است و افزود که نیرو‌های مقاومت هرگز اسیران فلسطینی در بند حکومت اشغالگر را رها نمی‌کنند.

جبهه مردمی: باید تصریحات بن گویر را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع دهیم

در همین راستا جبهه مردمی آزادی فلسطین، رژیم اشغالگر را در برابر زندگی اسرای فلسطینی مسئول دانست و اشاره کرد: درخواست‌های تحریک‌آمیز و جنایتکارانه بن گویر از چهره حقیقی جنایتکار رژیم قاتل صهیونیستی پرده برمی‌دارد و بغض و کینه رژیم را نسبت به ملت فلسطین، علی‌الخصوص تخلفات بزرگ وی در حق اسرای فلسطینی نشان می‌دهد.

تحقیقات انجام‌شده توسط روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نشان می‌دهد که اسرائیل از پایگاه نظامی «سد تمان» به‌عنوان مکانی برای ارتکاب تخلفات جدی علیه هزاران اسیر فلسطینی از نوار غزه ازجمله ضرب و شتم، لگد، ضرب و شتم با باطوم و تفنگ، شوک الکتریکی و سایر اعمال غیرانسانی استفاده می‌کند

جبهه مردمی آزادی فلسطین افزود: تحریک بن گویر، این جنایتکار فاشیست، علیه اسرای فلسطینی و استمرار اقدامات سرکوبگرانه و افزایش سیاست‌های انتقام‌جویانه در حق این اسرا، منجر به جنایات جنگی زندانبانان صهیونیست علیه زندانیان فلسطینی و ثبت ده‌ها مورد اعدام و شکنجه علیه زندانیان بعد از ۷ اکتبر شد و این در حالی است که هزاران اسیر همچنان در اردوگاه‌های کشتار، جایی که علیه آنان همه انواع جنایات و بی‌رحمی‌ها صورت می‌گیرد؛ نگهداری می‌شوند.

جبهه مردمی در پایان بیانیه خود خواستار مستندسازی این دست فراخوان‌های بن گویر و ارجاع آن به دیوان کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان «شواهد روشن محکومیت این جنایتکار و تحریک او به کشتار زندانیان» شد.

این بیانیه همچنین از نهاد‌های بین‌المللی خواسته است تا با توجه به تشدید جنایات صهیونیست‌ها علیه زندانیان، صندوق‌های انتظار را ترک کنند و در اقدام فوری برای حفاظت از زندانیان فلسطینی شریک باشند.

لازم به ذکر است که سابق بر این نیز روزنامه انگلیسی «گاردین» پژوهشی را در رابطه با تخلفات گسترده‌ای که اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر در معرض آن قرار دارند منتشر کرد. در این گزارش آمده است: زندانیانی که در یک اردوگاه اسرائیلی در صحرای نقب نگهداری می‌شوند مورد آزار جسمی و روحی بسیاری قرار می‌گیرند و ادامه می‌دهد: تنها یکی از این موارد به اسیری اختصاص دارد که بر اساس گزارش‌ها، براثر جراحات وارده به دنبال دستبند زدن مداوم به ایشان؛ دست‌وپایش قطع شده است.

همچنین تحقیقات انجام‌شده توسط روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نشان می‌دهد که اسرائیل از پایگاه نظامی «سد تمان» به‌عنوان مکانی برای ارتکاب تخلفات جدی علیه هزاران اسیر فلسطینی از نوار غزه ازجمله ضرب و شتم، لگد، ضرب و شتم با باطوم و تفنگ، شوک الکتریکی و سایر اعمال غیرانسانی استفاده می‌کند.

در همین راستا، «اسامه حمدان» رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس، بر تشدید جنایات و اعمال سیاست قحطی و گرسنگی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های اشغالی، توسط ایتامار بن گویر، از زمان انتصاب وی به‌عنوان وزیر امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

در همین راستا کمسیون امور اسیران و آزادگان و باشگاه اسرای فلسطینی ضمن بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تعداد شهدای شکنجه در میان اسرای فلسطینی، از ۷ اکتبر، حداقل به ۱۸ شهید رسیده است. این دو نهاد فلسطینی متذکر شدند که هویت ده‌ها تن از بازداشتی‌های نواز غزه در زندان‌ها و اردوگاه‌های هنوز مشخص نیست.

افزون بر این یک پزشک اسرائیلی نیز در خصوص وضعیت اسیران در زندان‌های رژیم صهیونیستی هشدار داده و گفته است: اسیران بیمار در زندان‌های رژیم بی‌نام هستند و همگی برهنه و چشم‌بسته به تخت‌های خود بسته شده‌اند تا نتوانند حرکت کنند و افزود: آنچه اسیران فلسطینی شاهد آن هستند بسیار فراتر از صرف شکنجه‌های جسمی و روانی است.

سابق بر این نیز وزارت اسرا و آزادگان در نوار غزه هشدار داده بود که سرویس‌های امنیتی اسرائیل در حال استخراج اطلاعات از اسیران فلسطینی با زور، ضرب و شتم و دیگر اشکال شکنجه هستند و تأکید کرد که رژیم اشغالگر تا به این لحظه از هرگونه تعامل با مؤسسات یا نهاد‌هایی که در خصوص بازداشتی‌ها تحقیق می‌کنند یا درخواست ملاقات با اسیران را دارند به‌ویژه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خودداری کرده است.

همچنین این سازمان خواستار شروع تحقیقات بین‌المللی جدی و اعمال فشار بین‌المللی به رژیم اشغالگر به‌منظور گشودن زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مخفی‌اش به روی مؤسسات و سازمان‌ها و وکلای بین‌المللی باهدف بازدید از آن و اطلاع از وضعیت اسیران در زندان‌های این رژیم شد.


این شرایط در حالی است که به گزارش روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» و بر اساس اسناد شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی)، در حال حاضر شمار اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم به ۲۱ هزار نفر می‌رسد.

اسرای فلسطینی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه

لازم به ذکر است حقوق اسرای جنگی را باید در اسناد بین‌المللی، چون عهدنامه ۷ ژوئیه ۱۹۲۹ ژنو درزمینهٔ بهبود وضعیت اسیران جنگی، کنوانسیون سوم ژنو ۱۲ اوت ۱۹۴۹ در مورد رفتار با اسیران جنگی، پروتکل‌های ۱۹۷۷ الحاقی به کنوانسیون‌های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو، مجموعه قواعد عرفی حقوق بین‌الملل بشردوستانه. (قواعد ۱۱۸ تا ۱۲۸)، تدوین‌شده توسط هیئت متخصصان حقوق بین‌الملل بشردوستانه تحت اشراف و مدیریت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌توان جستجو کرد.

برپایه کنوانسیون سوم ژنو خطوط کلی حمایت از اسیران جنگی بدین شرح است:

-اسیران جنگی در اختیار دولت دشمن هستند بنابراین دولت بازداشت‌کننده مسئول رفتاری است که با اسیران مزبور می‌شود. بر این اساس، رژیم اشغالگر به دلیل سوء رفتار با اسیران فلسطینی مسئولیت بین‌المللی دارد.

-با اسیران جنگی باید در هر زمان با انسانیت رفتار شود و رفتار انسانی واجد این جنبه‌هاست: برخورداری از احترام، شرافت و حیثیت شخصی، احترام به تمامیت جسمانی و ممنوعیت قتل. ممنوعیت هرگونه عمل غیرقانونی که موجب فوت یا مخاطره شدید سلامت اسیر شود که به شهادت رسیدن اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر بیانگر نقض این مفاد است.

قواعد مقرر در کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹، بازتاب معیار‌های حقوقی جهانی به رسمیت شناخته‌شده از سوی دولت‌ها و دادگاه‌های بین‌المللی است که در مخاصمات مسلحانه و اشغال نظامی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین نقض مفاد آن بنا بر ماده ۱ این کنوانسیون مسئولیت بین‌المللی به همراه دارد و کشور متخلف را می‌توان در محاکم بین‌المللی محکوم و مجازات کرد

همچنین بر اساس ماده ۱۵ کنوانسیون سوم ژنو، دولت بازداشت‌کننده مسئولیت نگهداری و رفاه اسیران ازجمله داشتن سرپناه مناسب، غذا و لباس و برخورداری از مراقبت پزشکی را به‌صورت رایگان بر عهده دارد؛ که البته رزیم اشغالگر علیرغم مفاد این ماده سیاست قحطی و گرسنگی را علیه اسرای فلسطینی اعمال می‌کند آنها را برهنه کرده و از دادن دارو و مراقبت‌های پزشکی به اسیران امتناع می‌کند.

حق دریافت کمک از مؤسسات امدادی و بشردوستانه که رژیم اشغالگر از بازدید این مقامات از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم ممانعت می‌کنند و حتی آگاهی دقیقی از جانب این سازمان‌ها نسبت به بازداشتگاه‌های مخفی رژیم وجود ندارد.

اسرا باید بتوانند اخبار اسارت خود را به خانواده‌هایشان و بخش مرکزی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اطلاع دهند. دراین‌باره باید گفت اسرای فلسطینی هیچ راه ارتباطی با خارج از زندان‌های رژیم ندارند و صلیب سرخ نیز علی‌رغم درخواست‌های مکرر موفق به بازدید یا اطلاع یافتن بر وضعیت اسرا در زندان‌های رژیم ندارد.

بر اساس مواد ۳۴ و ۳۸ این کنوانسیون، اسرای جنگی آزادند که فرایض مذهبی خود را به‌جا آورند و فعالیت‌های ورزشی و فکری داشته باشند درحالی‌که صهیونیست‌ها حتی اجازه اقامه نماز یا هرگونه عمل دینی را به بازداشت‌شدگان نمی‌دهند.

همچنین بر اساس ماده ۷۸ کنوانسیون سوم ژنو، اسرا حق‌دارند شکایات و درخواست‌های خود را به نمایندگان نیرو‌های حمایت‌کننده مانند نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، که از اردوگاه آنان بازدید می‌کنند، ارجاع دهند یا خود به‌طور مستقیم یا از طریق نماینده خود به گفتگو و مذاکره بپردازند؛ که با توجه به مطالب فوق‌الذکر اسیران فلسطینی از این حق کاملاً محروم هستند.

افزون بر این، اسرای جنگی که طبق نظر پزشک دارای بیماری شدید یا زخمی هستند، باید آزاد و به‌طور مستقیم به کشور خود اعزام شوند، حال‌آنکه اعمال سیاست سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های اسرائیل موجب مرگ تدریجی بیماران فلسطینی می‌شود. همچنین به گفته «محمد عرب» روزنامه‌نگار فلسطینی که خود در اردوگاه سدی تیمان بازداشت بود، بسیاری از بیماران و مجروحان در این زندان‌ها دست و پای خود را از دست دادند و مجبورند گلوله‌هایی که نظامیان صهیونیست به آنها شلیک کرده‌اند را در شرایط غیربهداشتی و بدون بیهوشی، از بدنشان بیرون بکشند.

لازم به ذکر است قواعد مقرر در کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹، بازتاب معیار‌های حقوقی جهانی به رسمیت شناخته‌شده از سوی دولت‌ها و دادگاه‌های بین‌المللی است که در مخاصمات مسلحانه و اشغال نظامی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین نقض مفاد آن بنا بر ماده ۱ این کنوانسیون مسئولیت بین‌المللی به همراه دارد و کشور متخلف را می‌توان در محاکم بین‌المللی محکوم و مجازات کرد. بااین‌وجود مدعیان غربی حقوق بشر به دلیل تأثیر و نفوذی که بر سازمان‌های بین‌المللی دارند و به دلیل دارا بودن سیاست‌های توسعه‌طلبانه و ماجراجویانه خود در نقاط مختلف جهان از اصلی‌ترین ناقضان کنوانسیون‌های ژنو هستند و در این چارچوب نقض کنوانسیون‌های مذکور از سوی شرکا و متحدان خود را نادیده گرفته یا پوشش می‌دهند که یک نمونه از آن رویکرد آمریکا در چشم‌پوشی از جنایات ضد بشری اسرائیل و در این میان جنایات گستره علیه اسیران فلسطینی است. درحالی‌که در همین مورد خاص در نقطهٔ مقابل شاهد حمایت‌های همه‌جانبه نظامی، دیپلماتیک، اطلاعاتی و انسانی آمریکا برای آزادی اسرای اسرائیلی بودیم که البته مشاهده کردیم نوع تعامل حماس با اسرای اسرائیلی در مقایسه با رفتار رژیم صهیونیستی با اسیران فلسطینی بسیار متفاوت بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب