دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1403 - 10:21

راست افراطی در یک‌قدمی فتح پارلمان/ میانه‌روهای فرانسه به اجماع می‌رسند؟

راست افراطی در یک‌قدمی فتح پارلمان  میانه‌روهای فرانسه به اجماع می‌رسند؟
دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار شد و تندروها به یک‌قدمی دروازه قدرت رسیدند، اکنون اجماع احزاب میانه‌رو راست و چپ تنها عامل بازدارنده‌ای است که می‌تواند سد راه «اجتماع ملی» شود.
کد خبر : 919853

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «مارین لوپن» زنی که تاکنون سه بار در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شرکت کرده و هر بار ناکام بیرون آمده است، شب گذشته طعم یک پیروزی بزرگ را چشید.

حزب «اجتماع ملی» که تحت رهبری لوپن ۵۵ ساله و به نمایندگی از راست افراطی وارد گود انتخابات پارلمانی فرانسه شده بود، توانست با کسب ۳۴ درصد آرای مردمی صدرنشین دور نخست این رقابت شود و ضربه‌ای کاری و البته قابل پیش‌بینی به «امانوئل مکرون» سکان‌دار الیزه بزند که ادعای میانه‌روی دارد.

در گذشته، احزاب راست میانه و چپ میانه با ائتلاف‌سازی در مرحله دوم رقابت، مانع از قدرت‌یابی اجتماع ملی شدند، اما در حال حاضر نیروی محرک آنها موسوم به «جبهه جمهوری‌خواهان» از هر زمان دیگری مرددتر است

بلوک احزاب میانه‌رو تحت رهبری مکرون در انتخابات دیروز حداکثر ۲۳ درصد آرا را کسب کرده و بعد از ائتلاف چپ‌ها که موفق به کسب ۲۹ درصد آرا شد، در جایگاه سوم ایستاد.

بااین‌همه، نتیجه نهایی این رقابت نفس‌گیر در دور دوم به تاریخ هفتم ژوئیه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) مشخص می‌شود و در گرو عزم مکرونیست‌ها در ائتلاف‌سازی‌های جدید و راضی کردن مردم برای «نه» گفتن به افراط‌گرایی است.

اقبال اجتماع ملی برای کسب قدرت پارلمانی و جایگاه نخست‌وزیری هم به‌نوبه خود در گرو مصالحه و ائتلاف‌سازی با رقبا طی روز‌های آتی است.

در گذشته، احزاب راست میانه و چپ میانه با ائتلاف‌سازی در مرحله دوم رقابت، مانع از قدرت‌یابی اجتماع ملی شدند، اما در حال حاضر نیروی محرک آنها موسوم به «جبهه جمهوری‌خواهان» از هر زمان دیگری مرددتر است.

در مجلس ملی فرانسه ۵۷۷ کرسی به رأی گذاشته شده است. در آن دسته از حوزه‌های انتخابیه که تکلیف در همان دور اول (با حدنصاب ۵۰ درصد) یکسره نشد، هر نامزدی که بیش از ۱۲.۵ درصد آرای مردمی را کسب کرده باشد، راهی دور دوم می‌شود. در آن مرحله، کرسی مجلس از آن نامزدی خواهد بود که بیشترین رأی بگیرد.

بالابودن سطح مشارکت در دور نخست به این معنی است که چنانچه احزاب میانه‌رو چپ و راست با هم ائتلاف نکنند، ۳۰۰ حوزه انتخابیه میان سه بلوک به رقابت گذاشته خواهد شد و در تئوری این به نفع حزب راست‌گرای اجتماع ملی است.

مکرون از رأی‌دهندگان فرانسوی خواست تا پشت سر کاندیدا‌هایی که آشکارا «جمهوری‌خواه و دموکراتیک» هستند، بسیج شوند و در هر دو سوی طیف سیاسی، از نامزد‌های افراطی پرهیز کنند.

اجتماع ملی از دور دوم رقابت پارلمانی سربلند بیرون بیاید یا نه فرقی در این واقعیت نمی‌کند که از انتخاباتی به انتخابات دیگر، راست افراطی جای پای خود را در قلب مردم و به‌تبع آن صحنه قدرت فرانسه سفت‌تر می‌کند

هم‌زمان، «گابریل آتال» نخست‌وزیر فرانسه با بیان اینکه حزب راست افراطی اجتماع ملی به دنبال کسب اکثریت مطلق در پارلمان است، نسبت به افزایش قدرت راست‌گرایان در این کشور هشدار داد.

نخست‌وزیر فرانسه با بیان اینکه افراطی‌های راست‌گرا در ورودی دروازه‌های قدرت هستند و تأکید کرد: هدف ما روشن است؛ ما باید از پیروزی مجدد حزب اجتماع ملی در دور دوم انتخابات پارلمانی جلوگیری کنیم.

در ادامه حواشی بی‌شمار انتخابات پارلمان فرانسه، پیشتازی اجتماع ملی باعث بروز موج گسترده‌ای از خشونت‌ها در چندین شهر بزرگ فرانسه ازجمله پاریس و مارسی شده است.

گرچه هنوز مشخص نیست معترضان دقیقاً به چه چیزی اعتراض دارند، اما پلیس برای متفرق کردن آنها وارد عمل شد.

وزارت کشور فرانسه می‌گوید میزان مشارکت در این دوره از انتخابات بی‌سابقه است به‌طوری‌که با شرکت ۶۵.۵ درصد از واجدان شرایط در پای صندوق‌های رأی، رکورد مشارکت در انتخابات به بالاترین سطح خود از سال ۱۹۹۷ رسید.

مقامات هنوز نتایج رسمی انتخابات را اعلام نکرده‌اند و نتایج منتشرشده ناشی از نظرسنجی‌های پای صندوق رأی بوده که از سوی مؤسسه «ایپسوس» انجام شده است.

اجتماع ملی از دور دوم رقابت پارلمانی سربلند بیرون بیاید یا نه فرقی در این واقعیت نمی‌کند که از انتخاباتی به انتخابات دیگر، راست افراطی جای پای خود را در قلب مردم و به‌تبع آن صحنه قدرت فرانسه سفت‌تر می‌کند و هر بار یک گام بلند به رأس هرم قدرت و یا حتی سکان کاخ الیزه نزدیک‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته