دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پاسخ به آنا مطرح شد؛

پیش‌بینی ۷۰ ردیف استخدامی جدید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

پیش‌بینی ۷۰ ردیف استخدامی جدید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از استخدام نیروهای جدید در این سازمان خبر داد.
کد خبر : 919766

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در نشست خبری که ظهر امروز در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با اشاره به این که یک از وظایف اصلی این سازمان معرفی گفتمان انقلاب اسلامی به سایر کشورهاست افزود: برجسته‌ترین بخش این گفتمان، گفتمان مقاومت است که نه فقط کشور‌های حوزه مقاومت که بسیاری از دیگر کشور‌ها هم به آن اقبال نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: معرفی چیستی مقاومت به افکار عمومی جهان به شکل شایسته بسیار مهم است چون از منظر یک فرد خارجی، بین ترور و مقاومت تفاوتی وجود ندارد.تبیین  تفاوت حزب الله و داعش  یکی از اقدامات مقدماتی است که باید دنبال شود. درذ همین راستا، نشست‌ها و گفتگو‌های مختلفی در کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی برگزار شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: فعالیت‌های فرهنگی ما در خارج از کشور ابعاد مختلفی دارد؛ چون فرهنگ در کشور ما توسعه و دامنه گسترده‌ای دارد و از فعالیت‌های فرهنگی هنری تا فعالیت‌های دینی را شامل می‌شود. رایزنان فرهنگی هم در این سال‌ها تلاش‌های خوبی برای معرفی هم گفتمان انقلاب اسلامی و هم معرفی اسلام و تشیع داشتند. یکی از چیز‌هایی که به صورت قهری باعث هراس می‌شود عدم شناخت کافی است و رایزنان فرهنگی تلاش کردند که شناخت مناسبی از واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند. به موازات جریان تحریم، یک جریان تحریف شکل گرفته در جهان، تحریف حقایق جمهوری اسلامی ایران و گمان می‌کنم که وظیفه و رسالت اصلی رایزنان فرهنگی شکستن این تابوی هراس از ایران است که تا حدود زیادی موفق شدند.

ایمانی‌پور عنوان کرد: شاهد هستید که برای همدردی با ملت ایران به مناسبت شهادت رییس جمهوری، هیات‌های مختلفی از کشور‌های مختلف می‌آیند و همراهی و همدلی این کشور‌ها نشان می‌دهد که تعامل ایران با جهان و دستکم در دولت سیزدهم تعامل سازنده و رو به رشدی بوده است.

وی افزود: امروز در شرایط خوبی با کشور‌های همسایه هستیم اگر چه برای آمریکای لاتین که تشنه شنیدن حقایق رئیس جمهوری اسلامی ایران است تدبیر شد بعد از سال‌ها رایزنان فرهنگی ایران در دو کشور آمریکای لاتین مستقر شدند. در کشور‌های آفریقایی هم به عنوان هدف بعدی داریم تلاش می‌کنیم حوزه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسعه پیدا کند. این یک حضور ساختگی نیست. بر اساس مطالباتی است که از سوی آن کشور‌ها به وجود آمده و دائما از ما چنین درخواستی را دارند که حضور فرهنگی ایران را توسعه دهیم که این اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا که  از روند به کارگیری و استخدام رسمی و همکاری از بین دانش آموختگان رشته‌های مرتبط در این سازمان چیست. به نظر می‌رسد ورودی بسته‌ای داریم و خیلی این دایره وسیع نیست. در سطوح بالاتر و کارشناسی چطور می‌توانند وارد این مجموعه شوند؟ گفت: در دوره جدید فضایی ایجاد کردیم که هر کسی اگر به صورت شخصی علاقمند است به عنوان رایزن فرهنگی اعزام شود خودش را عرضه کند. البته در یک کمیته‌ای که به همین منظور داریم صلاحیت‌ها بررسی می‌شد. این در‌های بسته‌ای که گفته می‌شد الان وجود ندارد.

۷۰  ردیف استخدامی جدید در سازمان فرهنگ و ارتباطات

وی اظهار کرد: با دقت در چینش رایزنان جدید، از حوزه‌ها و با سلایق مختلف، رایزن اعزام شده است. در این دوره رایزن از اهل سنت انتخاب کردیم، یک بانوی رایزن داریم و وابسته فرهنگی خانم در یکی از کشور‌های همسایه مستقر شده است. تقریبا از طوایف مختلف، از اقشار گوناگون به عنوان رایزن انتخاب کردیم. ورودی سازمان در این سال‌ها بسته بود؛ نه از جانب خود بلکه بواسطه محدودیت‌های اداری و استخدامی، اما در آزمون پیش روی استخدامی ۷۰ نفر جذب سازمان فرهنگ می‌شوند و با توافقی که با سازمان استخدامی و اداری کشور داشتیم بعد از این ۱۰۰ نفر دیگر هم می‌توانیم وارد کنیم که انتظار می‌رود نیرو‌های جوان و شایسته کشورمان که علاقمند به فعالیت در حوزه بین الملل هستند شرکت کنند و ما افتخار همکاری شان را در آینده نزدیک داشته باشیم.

نقش هنرمندان در دیپلماسی فرهنگی

وی درباره حضور هنرمندان در عرصه رایزنی بیان کرد: وقتی از ترویج گفتمان انقلاب صحبت می کنیم بخش اصلی آن هنر انقلاب است اما باید ترازی را در این زمینه رعایت کنیم. و این رایزن ها باید یک تراز مناسبی داشته باشند و حتما موقعیت ویژه ای برای هنرمندان انقلاب قایل هستیم و دوستان هم باید تلاش کنند سطح خود را ارتقا دهند. در این دوره فکر جدی برای تولیدات مشترک صورت گرفت . اما متاسفانه بضاعت برای تولید مشترک کافی نیست و نهادهای فرهنگی شاید به این میزان توان نداشته باشد. شاید در صورت حمایت بتوان این همکاری ها را توسعه داد. 

ایمانی پور خاطرنشان کرد: اولین کاری که باید در حوزه صادرات فرهنگ و هنر انجام داد اتصال است. خیلی از تقاضا کننده ها ظرفیت های کشور ما نمی دانند. ما این همکاری را به وجود آوردیم و پلتفرمی هم طراحی شده که همه بتوانند توانایی های خود را ارایه دهند. تلاش هابی می شود و قول های گرفته شده که بتوان این مسأله را حل کرد اما فعلا در حوزه زیرساختی هستیم. تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

ایمانی‌پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص صادرات فرهنگی گفت: اولین کاری که باید در حوزه صادرات فرهنگی انجام داد اتصال ظرفیت های داخل و خارج از کشور است. یکی از مسائل اصلی این است که خیلی از متقاضیان و فرهنگ و هنر ایرانی، ظرفیت های داخل کشور را نمی شناسند و این که چطور می توانند به این ظرفیت ها دسترسی داشته باشند. اتفاقی که افتاد این است که تعدادی از هنرمندان و موسسات فرهنگی و هنری را با همتایان خود در خارج از کشور آشنا کردیم تا بتوانند همکاری کنند.

وی افزود: البته سازوکاری هم طراحی شده که در آنجا همه بتوانند ظرفیت های خودشان را معرفی کنند. یکی از مشکلاتی که به صورت طبیعی ناشی از تحریم است انتقال فجر برای موضوع صادرات فرهنگی است که سنگی پیش پای اصحاب فرهنگ و هنر و مخصوصا کسانی است که می خواهند در این حوزه فعال باشند. اما تلاش هایی می شود و قول هایی گرفتیم که این مساله را بتوانیم حل کنیم. فعلا  در حوزه زیرساختی هستیم اما در استان های مرزی هم به فکر ایجاد بازارچه های مرزی هستیم که بتوان صادرات فرهنگی را توسعه داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته