دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1403 - 08:30
آنا گزارش می‌دهد؛

اثرات علمی ورزش بر سلامت پوست و گوارش

اثرات علمی ورزش بر سلامت پوست و گوارش
اثرات ورزش بر سلامت پوست و گوارش بر هیچ کس پوشیده نیست.
کد خبر : 919570

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اثرات ورزش و تحرک در بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش قدرت و استقامت عضلانی، بهبود تراکم استخوان، انعطاف و تعادل بدن، بهبود خواب و مدیریت وزن بر هیچ کس پوشیده نیست که به اختصار برخی موارد مثبت ورزش را در سلامت پوست و مو و گوارش بررسی خواهیم کرد.

۱- افزایش جریان خون Blood Circulation

تحرک باعث افزایش Hurt rate و به دنبال آن افزایش خون‌رسانی می‌شود. به دنبال افزایش خون‌رسانی سلول‌های سنگفرشی پوست که از سن ۲۵ به بعد تولید کلاژن قطع و محدود می‌شود باعث افزایش خاصیت ارتجاعی در ناحیه‌ درم و اپی درم می‌شود. که شاهد کاهش چین و چروک مخصوصاً در نواحی که پوست نازک‌تر می‌شود خواهیم بود. ورزش‌هایی مثل شنا - دو چرخه سواری - یوگا - پیلاتس - وزنه برداری.

۲- روشن شدن پوست Post workout glow

به جهت افزایش جریان خون و تحریک ملانین پوست و افزایش چربی مفید پوست جهت جلوگیری از شکنندگی پوست و حفظ تمامیت پوست، لطافت و نرمی پوست جایگاه ورزش در سلامت پوست حائز اهمیت است. کلاژن یک پروتئین است که در ساختار پوست نقش مهمی دارد. ورزش باعث افزایش کلاژن سازی می‌شود که افزایش ملانین پوست را به دنبال دارد.

۳- دفع سموم  Remover toxins

دفع سموم و آلودگی از روی پوست به دنبال تعریق فعالیتی و آلاینده‌های مخرب. در تعریق شاهد باز شدن روزنه‌های پوست و فولیکول‌ها خواهیم بود. این مسیر با تبادل اکسیژن بیشتر به داخل سلول‌های پوست و روزنه‌های مسیر پاکسازی را فعال‌تر می‌کند. ورزش اثرات منفی روی پوست از قبیل اگزما - خارش - کهیر - Acne – روزاسه ممکن است داشته باشه که علت آن عدم رعایت بهداشت فردی و استحمام و پاکسازی عرق از روی پوست خواهد بود. اغلب ورزش‌های هوازی که تایم بیشتری دارد ممکن است این عارضه را به دنبال داشته باشند.

قابل ذکر است که تأثیر مثبت ورزش بر سیستم‌های بدن مثل پوست و مو و گوارش در زنان واضح تر از مردان است به جهت کمتر بودن وسعت پوست و پراکندگی سیستم عروقی و مویرگی پوست و مو.

۴- کاهش استرس Stress hormone

ملاتونین هورمون خواب - پرو لاکتین – هورمون‌های جنسی - کورتیزول و هورمون‌هایی که مستقیماً با استرس رابطه‌ی تعاملی دارند با فعالیت و ورزش افزایش یا کاهش یافته که مستقیماً بر سیستم پوست و مو و گوارش تأثیر دارند. در زمان استرس کورتیزول افزایش پیدا می‌کند. پرو لاکتین افزایش پیدا می‌کند. هورمون‌های جنسی کاهش پیدا می‌کند. استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش پیدا می‌کند. آسیب به فولیکول‌های مو و پوست افزایش پیدا می‌کند و شاهد تسریع روند پیری پوست و افزایش ریزش مو و مرگ فولیکول‌ها خواهیم بود. پس جهت جلوگیری از تمام موارد ورزش راهکاری سازنده است.

۵- عضلات صورت  facial muscle

عضلات صورت مانند عضلات بدن قابل تعلیم دیدن هستند. ورزش مناسب و تخصصی عضلات صورت جهت ترکیب‌بندی بیشتر و حفظ ظاهر به صورت تخصص یافته‌تر آموزش داده می‌شود. نرمش عضلات صورت به عنوان مثال کاری که بوتاکس می‌کند با فلج عضله‌ی فرونتالیس مانع اخم کردن و افتادگی ابروها می‌شود که این کار با ورزش قابل انجام می‌باشد. بصورت دورانی ساعت کرد و پاد ساعتگرد از مرکز به خارج صورت.

تأثیر مستقیم و مهم ورزش بر سیستم گوارش به خصوص روده‌ها

حرکات پریستالتیسم یا حرکات دودی در روده‌ها ممکن است به دنبال بی تحرکی ایجاد شود و مشکلاتی از قبیل ایلئوس روده‌ای (انسداد و بی‌تحرکی طول روده‌ها) یا فلج روده‌ای یا بیماری IBS سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا ایسکمی (عدم خون‌رسانی و سیاه شدن بخشی از روده به دنبال عدم خون‌رسانی) و بیماری‌های گوارشی مثل کانستیپیشن (یبوست) - دیاریا (اسهال) را ممکن سازد چون سیستم گوارش نوعی هوشمند سازی دارد.

به دنبال ورزش این فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند. خون‌رسانی افزایش پیدا کند. حرکات دودی افزایش پیدا می‌کند. فعالیت آنزیم‌های هضم افزایش پیدا می‌کند. روند فعالیت مثبت روده‌ها جهت جذب و دفع افزایش پیدا می‌کند. این عمل حمل و جذب آب و مواد معدنی موثر در دستگاه گوارش را به دنبال دارد. نهایتاً به دنبال جذب مواد معدنی مفید و دفع آلاینده‌ها سموم و الکترولیت‌های اضافی و غیر مفید شاهد سلامت پوست و مو خواهیم بود و طراوت و روشنی و شفافیت پوست و مو را به ارمغان می‌آورد.

شاهین ریاحی ملایری

دانشیار فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته