دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۷ تیر در دنیای علم چه خبر؟

۷ تیر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 919065

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۷ تیر برابر ۲۷ ژوئن را ورق می‌زنیم.

***

سنتز کلروفیل

۲۷ ژوئن ۱۹۶۰ میلادی برابر با ۷ تیر ۱۳۳۹ خورشیدی، رابرت برنز وودوارد، شیمی‌دان آمریکایی برای اولین بار کلروفیل نوع آ را سنتز کرد. کلروفیل رنگدانه سبز رنگ و مسئول فتوسنتز در گیاهان است. این مولکول متشکل از ۵۵ اتم کربن است که با ۷۲ اتم هیدروژن، ۵ اتم اکسیژن و ۱ اتم منیزیم مرتبط‌اند. این تحقیق در آزمایشگاه کانورس مموریال دانشگاه هاروارد در کمبریج ماساچوست انجام شد. یک هفته بعد، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «پروفسور رابرت برنز وودوارد، شیمی‌دان هاروارد که کینین، کورتیزون و راوولفیا را سنتز کرده است، اکنون به یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در شیمی دست یافته است: سنتز کامل کلروفیل، رنگدانه سبز که انرژی نور خورشید را برای ایجاد غذای همه چیزهای زنده جذب می‌کند.» به اعتقاد بسیاری، وودوارد برترین شیمی‌دان آلی قرن بیستم است.

۷ تیر در دنیای علم چه خبر؟

اولین نیروگاه اتمی برق

۲۷ ژوئن ۱۹۵۴ میلادی برابر با ۷ تیر ۱۳۳۳ خورشیدی، اولین نیروگاه اتمی متصل به شبکه برق در جهان، در اوبنینسک، شهری کوچک در ۶۰ مایلی جنوب مسکو در اتحاد جماهیر شوروی شروع به تولید برق  کرد. این نیروگاه از راکتور کوچکی با گرافیت متوسط و خنک‌کننده با آب استفاده می‌کرد و می‌توانست ۵ مگاوات برق تولید کند. این راکتور هم برای نیازهای انرژی غیرنظامی و هم برای مقاصد نظامی، مانند تحقیق درباره امکان پیشرانی زیردریایی‌ها با نیروی هسته‌ای استفاده می‌شد و تا سال ۱۹۶۸ برق تولید می‌کرد که در این زمان برای آزمایش‌ها و گرم کردن منبع آب گرم توزیع‌شده مرکزی شهر استفاده می‌شد و سرانجام در سال ۲۰۰۲ و به دلیل عدم سوددهی، این نیروگاه تعطیل شد.

۷ تیر در دنیای علم چه خبر؟

سوفی ژرمن

۲۷ ژوئن ۱۸۳۱ میلادی برابر با ۷ تیر ۱۲۱۰ خورشیدی، ماری سوفی ژرمن، ریاضی‌دان فرانسوی درگذشت. ژرمن اقدامات مهمی درخصوص نظریه اعداد و هندسه دیفرانسیل انجام داد و با ریاضی‌دانان بزرگی ازجمله گاوس، لاگرانژ و آدرین-ماری لژاندر همکاری کرد. ژرمن پس‌از مطالعه رساله‌ای در باب نظریه اعداد تالیف آدرین-ماری لژاندر مجذوب ریاضیات شد و ازطریق کتاب‌ها و یادداشت‌های سخنرانی که دوستان مردی که در دانشگاه پلی‌تکنیک شرکت می‌کردند، به‌صورت خودآموز تحصیل کرد زیرا ‌به‌عنوان یک زن اجازه شرکت در کلاس‌های دانشگاه را نداشت. او با استفاده از نام مستعار مردانه ام. لوبلان، با لاگرانژ مکاتبه کرد و او مهارت ژرمن را تشخیص داد و متعاقباً از کار او حمایت مالی کرد. سال ۱۸۱۶ ژرمن برنده جایزه‌ای شد که ناپلئون از آن حمایت مالی می‌کرد. او در سن ۵۵ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان پستان درگذشت.

۷ تیر در دنیای علم چه خبر؟

الیزابت کابوت کری آگاسیز

۲۷ ژوئن ۱۹۰۷ میلادی برابر با ۷ تیر ۱۲۸۶ خورشیدی، الیزابت کابوت کری آگاسیز، مربی، طبیعت‌شناس و نویسنده آمریکایی درگذشت. آگاسیز بنیانگذار و اولین رئیس کالج رادکلیف در کمبریج، ماساچوست آمریکا بود. او در سال ۱۸۵۰ با طبیعت‌شناس سوئیسی، لوئیس آگاسیز ازدواج کرد. آنها با هم برای انجام اکتشافات علمی به سفر رفتند و مدرسه تاریخ طبیعی اندرسون را تأسیس کردند. زمانی که همسر آگاسیز در سال ۱۸۷۳ درگذشت الیزابت به ایده تاسیس کالجی برای زنان تحت نام اولیه انکس هاروارد در کمبریج علاقه‌مند شد. در سال ۱۸۹۴ انکس به کالج رادکلیف تغییر نام داد. آگاسیز تا سال ۱۸۹۹ به‌عنوان رئیس این کالج دختران خدمت کرد و بعد تا سال ۱۹۰۳ به‌عنوان رئیس افتخاری باقی ماند. کتاب‌های او شامل اولین درس در تاریخ طبیعی (۱۸۵۹) و سفری در برزیل (۱۸۶۷) است.

۷ تیر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته