دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بررسی بیماری دیابت و انواع آن/ استرس چه نقشی در ابتلا به دیابت دارد

بررسی بیماری دیابت و انواع آن  استرس چه نقشی در ابتلا به دیابت دارد
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع دو است که به علت مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می‌شود.
کد خبر : 918830

محمدرضا مهاجری تهرانی فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با دیابت نوع یک و دو اظهار کرد: شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع دو است که به علت مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می‌شود. از سوی دیگر دلیل ایجاد دیابت نوع یک تخریب لوزالمعده و کاهش سطح انسولین خون در بدن است.

وی ادامه داد: معمولاً افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند دارای سابقه خانوادگی، اضافه وزن و کم‌تحرکی هستند به طوری که در بسیاری از آنها علائم مقاومت به انسولین دیده می‌شود. این افراد دارای پوست تیره در ناحیه کشاله ران و زیر بغل هستند. دیابت در این افراد بی سر و صدا آغاز شده و ممکن است علامت نداشته باشد. در این نوع از بیماری، بیمار با عوارض دیابت به پزشک مراجعه کرده و متوجه مشکل خود می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در بسیاری از موارد ابتلا به دیابت نوع دو، بیمار به دلیل سکته قلبی، زخم پای دیابتی و مشکلات چشمی در بیمارستان بستری می‌شود. هیچ کدام از بیماران بستری شده اطلاعی از بیماری خود نداشته و نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند.

مهاجری تهرانی با توجه به این که ممکن است دیابت نوع دو پنهان بماند گفت: توصیه می‌شود افراد بالای ۳۵ سال هر ۶ ماه یکبار تست قند انجام دهند. به طوری که یک بار قندشان در حالت ۸ ساعت ناشتا چک شود. اگر نتیجه بیشتر از ۱۲۶ باشد و روز بعد با تکرار این تست باز هم این عدد تکرار شود فرد مبتلا به بیماری دیابت است. همچنین اگر معدل قند خون یا هموگلوبین A۱c نیز بیشتر از ۶.۵ باشد و در یک روز دیگر هم با تکرار تست همین عدد به دست آید، می‌توان گفت که فرد بیماری دیابت دارد.

وی بیان کرد: رژیم غذایی، استفاده از دارو‌های خوراکی و در نهایت استفاده از انسولین روش‌های درمان دیابت نوع دو است.

وی تاکید کرد: دیابت نوع یک پرسروصدا است و معمولا علائم بسیاری مانند کاهش وزن و پر ادراری دارد. متاسفانه اگر این نوع از دیابت تشخیص داده نشود ممکن است بیمار به کما رفته و فوت شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: حدود ۱۰۰ سال قبل که از انسولین برای درمان دیابت نوع یک استفاده نمی‌شد، همه بیماران بدون استثنا فوت می‌شدند؛ درحالی که بیماران اکنون می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که برای کنترل دیابت نوع یک باید از انسولین استفاده کرد.

مهاجری تهرانی با اشاره به انواع انسولین ادامه داد: خوشبختانه امروزه انسولین‌های مختلفی از جمله تزریقی، قلم انسولین و پمپ انسولین در بازار موجود است. لازم به ذکر است که معمولا بیماری دیابت را نمی‌توان به طور کل درمان کرد و فقط باید آن را کنترل کرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا اضطراب در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارد، گفت: استرس به واسطه ترشح برخی هورمون‌ها، می‌تواند قند خون را بالا برده و ریسک دیابت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت قند خون
ارسال نظر
قالیشویی ادیب