دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از فواید خوردن صبحانه چه می‌دانید؟

از فواید خوردن صبحانه چه می‌دانید؟
همه ما از دوران کودکی با فواید بی‌شمار خوردن صبحانه آشنا شده و می‌دانیم که این وعده غذایی چه میزان مهم و حائز اهمیت است؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد در خوردن این وعده طلایی غفلت می‌کنند.
کد خبر : 918663

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، همه ما از دوران کودکی با فواید بی‌شمار خوردن صبحانه آشنا شده و می‌دانیم که این وعده غذایی چه میزان مهم و حائز اهمیت است؛ اما متاسفانه بسیاری از افراد در خوردن این وعده طلایی غفلت کرده یا میلی به آن ندارند. افراد معمولا وعده صبحانه را در ابتدای روز دریافت می‌کنند و سپس به محل کار، دانشگاه یا ... می‌روند در نتیجه با خوردن آن عملکرد مغز بهبود یافته و موجب خلاقیت و افزایش توانایی حل مسئله در همه گروه‌های سنی می‌شود.

محققان معتقدند اگر فردی صبحانه را که مهم‌ترین وعده غذایی است را حذف کند، سلامتی خود را به خطر می‌اندازد؛ زیرا رمز سلامتی بدن در خوردن صبحانه است. صبحانه خوردن موجب جذب تمام دریافتی‌های کلسیم، روی و آهن در بدن می‌شود و باعث ایجاد تغییر در خلق‌وخو و رفتار افراد شده و بازدهی آنها را بیشتر می‌کند.

مطالعات بسیاری روی صبحانه و تاثیرات آن در سلامتی انجام شده است. محققان دریافته‌اند که خوردن صبحانه احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و اضافه‌ وزن را کاهش می‌دهد. معمولا هنگام صبح و پس از بیدارشدن قند خون بدن به طور طبیعی کم است؛ زیرا بدن در طول شب گذشته از ذخایر قندی خود استفاده کرده است. با خوردن صبحانه مغذی سوخت و ساز بدن مجدد آغاز شده و از این طریق انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه تأمین می‌شود.

کسانی که فکر می‌کنند اگر صبحانه نخورند لاغر می‌شوند؛ سخت در اشتباهند؛ زیرا اگر انرژی لازم برای انجام کار‌های روزانه به بدن نرسد فرد پس از مدتی با گرسنگی کاذب رو به رو شده و دچار پرخوری می‌شود.

پزشکان معتقدند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنانی که صبحانه نمی‌خورند و خود را از این وعده غذایی مفید که موجب ایجاد انرژی و سرحالی می‌شود، محروم می‌کنند، حدود ۲۰ درصد بیشتر از مردان است؛ بنابراین توصیه می‌شود همه افراد به خصوص بانوان در خوردن این وعده غذایی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

یکی از دیگر از فواید خوردن صبحانه داشتن پوستی سالم و شفاف است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که هر روز صبحانه کامل، مقوی و سالم می‌خورند، مواد مغذی لازم را برای شادابی پوست به بدن خود می‌رسانند و با خوردن صبحانه سلول‌های آسیب‌دیده پوست نیز ترمیم می‌شود.

خوردن صبحانه برای همه گروه‌های سنی مهم است، اما این اهمیت در کودکان دوچندان است؛ زیرا آن‌ها سرمایه‌های آینده زندگی و کشورمان هستند در نتیجه باید از سلامتی آن‌ها با وسواس بیشتری مراقبت کرد. معمولا کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند.

خوشبخانه تنوع در مواد غذایی این وعده طلایی بسیار فراوان است و افراد می‌توانند هر روز یک صبحانه لذیذ و متفاوت برای خود آماده کنند. بهتر است در وعده صبحانه از نان‌های سبوس‌دار، پنیر، گردو، عسل، تخم‌مرغ، کره و مربا استفاده شود. احتمالاً در باره فواید هر کدام از این مواد غذایی شنیده اید. ترکیب پنیر و گردو برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و قلب بسیار مفید بوده و از طرف دیگر سرشار از از ویتامین دی، کلسیم، پروتئین و فسفر است. از سوی دیگر خوردن عسل در وعده صبحانه فواید آن را دوچندان می‌کند. عسل طبیعی سرشار از انواع مواد مغذی بوده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین بسیاری از متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که مردم در وعده غذایی صبحانه، از خوردن تخم‌مرغ غافل نشوند؛ زیرا تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌های مختلف است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته