دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پزشکی فرد محور در حال تکامل/کنار گذاشتن طب‌سنتی برای پیشرفت لازم است

پزشکی فرد محور در حال تکامل کنار گذاشتن طب‌سنتی برای پیشرفت لازم است
حسینعلی شهریاری عضو کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم عقب نمانیم باید پزشکی سنتی را کنار گذاشته و طبق سیاست‌های کلی نظام که شاید نیاز به بازنگری داشته باشد، عمل کنیم. نخبه‌های زیادی در کشور وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانیم پیشرفت‌های چشم‌گیری را در حوزه سلامت و درمان شاهد باشیم.
کد خبر : 918503

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، باقر لاریجانی رئیس گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی در نشست کاربرد پزشکی فرد محور در بالین که امروز در فرهنگستان علوم برگزار شد، در رابطه با جایگاه پزشکی فرد محور در بالین و ارتقا سلامت، اظهار کرد: رویکرد جدیدی وارد حوزه پزشکی شده است که به نظر می‌رسد در حال  طی کردن سیر تکاملی خود است.

وی ادامه داد: در پزشکی فرد محور فقط ما به ویژگی‌های بالینی فرد توجه نمی‌کنیم بلکه عناصر و اطلاعات ژنتیکی فرد، اطلاعات پروتئونیک و سایر اطلاعات فردی یک بیمار را در نظر می‌گیریم و بر اساس آنها توصیه های درمانی لازم را ارائه می‌دهیم.

لاریجانی افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که بر اساس ویژگی‌های فرد محور، درمان‌های هر بیمار به‌صورت هدفمند ارائه می‌شود و ما می‌توانیم پیش‌بینی و پیشگیری بیماری‌ها را هم انجام دهیم.

در ادامه این نشست حسینعلی شهریاری نماینده مجلس در رابطه با پزشکی فرد محور اظهار کرد: متأسفانه اکنون در کشورمان در حال ارائه یک طب سنتی هستیم و در این سال‌ها رویکرد ما به پزشکی فرد محور اصلاً تغییر نکرده است.
 
وی ادامه داد: اکنون در حوزه درمان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستیم چراکه برخی افراد نسبت به یک دارو واکنش خوبی نشان می‌دهد درحالی‌که یک بیمار دارو را مصرف کرده و حالش خوب می‌شود. همچنین یک بیمار به‌خودی‌خود خوب شده و مشکلش برطرف می‌شود.

نماینده مجلس افزود: به‌عنوان‌مثال ۳۰درید افراد مشکلات جدی دیابت دارند اما دچار مشکلات چشمی نمی‌شوند. اما بیمارانی نیز هستند که ابتلا به نوع حاد آن می‌شوند. متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم پاسخی برای این سؤالات داشته باشیم.
 
شهریاری مطرح کرد: سیاست‌های کلی سلامت هنوز اجرایی نشده درحالی‌که بیشتر از ۱۰سال است که در رابطه با آن بحث شده اما هیچ‌کدام اجرایی نشده است. ما باید خودمان را در حوزه پزشکی و سلامت بروز کنیم. اما متأسفانه همچنان مطالب درسی، کتاب‌ها و تدریس دانشگاهی ما قدیمی است و تغییرات جزئی داشته است. 
به نظر می‌رسد باید در آموزش پزشکی تجدید داشته باشیم . 

وی گفت: از الان که در شروع یک دولت جدید هستیم باید سیاست‌های کلی سلامت را الگو قرار داده و با توجه به آن کارکنیم. اگر می‌خواهیم عقب نمانیم باید پزشکی سنتی را کنار گذاشته و طبق سیاست‌های کلی نظام که شاید نیاز به بازنگری داشته باشد، عمل کنیم. نخبه‌های زیادی در کشور وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانیم پیشرفت‌های چشم‌گیری را در حوزه سلامت و درمان شاهد باشیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در اینده نیز مردم برای درمان در کشور خودمان بماند و درمان شود باید از هوش مصنوعی و پیشرفت‌های تکنولوژی استفاده کنیم و عقب نمانیم. اکنون در برخی کشورهای پیشرفته هوش مصنوعی بیماری را تشخیص می‌دهد و راهکارهایی به بیمار ارائه می‌کند. باید حتماً خودمان را به این علم برسانیم. در غیر این صورت مردم برای داشتن درمان سریع‌تر به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

 ادامه دارد....

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته