دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 09:49

اَبَرچالش بحران آب باید در صدر قوانین کشور باشد

اَبَرچالش بحران آب باید در صدر قوانین کشور باشد
فرماندار ویژه شهرستان شاهرود گفت: تاکنون درباره ابرچالش بحران آب توجه جدی نشده و اگر قرار باشد که به اهمیت این موضوع بیشتر توجه کنیم باید تکالیف و دستورالعمل‌هایی داشته باشیم و این مهم در صدر قوانین قرار بگیرند.
کد خبر : 918482

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوطالب جلالی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در نشست آب برای صلح که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود برگزار شد، اظهار کرد:  باید برای عبور از چالش آب اقدامات منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی انجام دهیم. در اصول محیط‌زیستی تکالیف بین‌المللی داریم که همه کشور‌ها باید به آن قائل باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون خیلی بحث بحران آب را جدی نگرفته‌ایم، افزود: در برنامه اول، دوم، سوم و تاکنون درباره ابرچالش بحران آب توجه جدی نشده و اگر قرار باشد که به اهمیت این موضوع بیشتر توجه کنیم باید تکالیف و دستورالعمل‌هایی داشته باشیم و این مهم در صدر قوانین قرار بگیرند.

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود تأکید کرد: اگر صحبت از توسعه می‌کنیم آب در اولویت است و باید به آن توجه ویژه شود. در بحث فرهنگ‌سازی برای موضوع آب هنوز محتواسازی به خوبی صورت نگرفته، نظام آموزشی هنوز بسته فرهنگی برای برون‌رفت از این چالش ارائه نکرده و شاید نسل جدید هنوز با این بحران به خوبی آشنا نیستند.

جلالی بیان کرد: آب بحران است؛ اما شدیدتر از آن اکنون با بحران خاک مواجهیم یعنی اینکه عمق چاه‌ها هر روز بیشتر می‌شود و آلودگی وحشتناکی را به خاک وارد می‌کند که ناشی از برداشت‌های بی‌رویه از آب است. شورای عالی آب باید تصمیم گیرنده باشد که نیست. به‌عنوان نمونه پروژه‌ای برای تأمین آب شرب شاهرود از چشمه‌ساران قطری داشتیم و شورای عالی آب که مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری است مصوبه‌ای را درباره اجرای آن تصویب کرد که میزانی آب شرب برای این شهرستان اختصاص یابد؛ اما تحت‌الشعاع یک تصمیم کوچک محلی قرار گرفت و این مهم مسکوت ماند.

وی اضافه کرد: هم قانون کم داریم، هم در جا‌هایی مقررات زدایی صورت نگرفته و در جا‌هایی اگر تصمیم درستی صورت گرفته از آن حمایت نکرده‌ایم.

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با طرح این سؤال که اگر شورای عالی آب فقط تصمیم گیر پروژه‌های آب شرب و کشاورزی است، چرا جایگاهش خیلی مشخص نیست تا دیگران قائل به تصمیمات آن باشند و از تصمیمات آن تمکین نمایند؟ گفت: توقع و انتظار این است که اگر این شورا سیاست‌گذار و تصمیم گیر عالی بوده تصمیمات آن باید الزام‌آور باشد.

جلالی با اشاره به این موضوع که درباره محیط‌زیست هر رفتاری که باعث کوچک‌ترین تکانه‌ای در بحث آب شود باید همه حساس باشیم، بیان کرد: پیگیر پروژه معدن بوکسیت شاهوار بودم و معتقدم اساساً کار اکتشاف و استخراج در آنجا اشتباه بوده؛ وقتی مطرح کردیم که اساساً استخراج این معدن کار اشتباهی است حمایتی از سمت وزارت نیرو چه در آب منطقه‌ای و چه در آبفا نداشتیم و ما را متهم می‌کردند که شما اطلاعاتتان ناقص بوده در حالی که شاهوار ذخیره‌گاه آب شهرستان شاهرود بوده و در اینجا از وزارت نیرو انتظار بیشتری می‌رفت که حمایت کند.

وی تأکید کرد: از هزار حلقه چاهی که در شهرستان شاهرود داریم بیش از ۴۰۰ حلقه آن در بخش بسطام است که بخشی از آن در صحرای جلالی برای تأمین آب شرب به شاهرود و روستا‌های پایین دست می‌آید و بخشی برای کشاورزی در بهترین نقطه‌ای که باکیفیت‌ترین خاک و بیشترین بهره‌برداری در بحث زراعت را دارد، استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته