دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشگاه و دولت آینده(۳)؛

نظام‌های سیاسی جریان دانشی خود را باید از دانشگاه‌ها استخراج کنند

نظام‌های سیاسی جریان دانشی خود را باید از دانشگاه‌ها استخراج کنند
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام‌های سیاسی به‌طور کلی موفقیت خود را زمانی می‌توانند تضمین کنند که جریان دانشی مورد نیاز خود را از دانشگاه‌ها استخراج کنند؛ لازمه آن تبدیل دانشگاه به مرکز رشد و مجموعه شناسایی‌کننده حل‌المسائل داخلی و بومی است.
کد خبر : 918006

محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که در مبحث انتخابات وجود دارد، این است که از همه دانشجویان در خواست دارم تا در این مسئله مهم شرکت داشته باشند.

حضور پرشور دانشجویان در انتخابات

وی با بیان اینکه تصمیم بزرگ انتخابات باید با مشارکت بالای دانشجویان و سایر آحاد جامعه انجام شود، تصریح کرد: مردم جامعه اعم‌از دانشجویان، دانش‌آموزان و جامعه فرهیخته باید مانند سابق نشان دهند که در صحنه حضور پرشور دارند و در انتخاب دخالت جدی از خود نشان دهند.

نظام‌های سیاسی جریان دانشی خود را باید از دانشگاه‌ها استخراج کنند

نادی با اشاره به نظام‌های سیاسی در اداره کشورها، ابراز کرد: این نظام‌ها به‌طور کلی موفقیت خود را زمانی می‌توانند تضمین کنند که جریان دانشی مورد نیاز خود را از دانشگاه‌ها استخراج کنند لازمه این کار این است که دانشگاه تبدیل به یک مرکز رشد و مجموعه شناسایی کننده حل‌المسائل داخلی و بومی شود.

ارائه راهکار متناسب با حل‌المسائل بومی و داخلی

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان باید متناسب با حل‌المسائل بومی و داخلی راهکار ارائه کنند، عنوان کرد: آن‌ها باید همچنین بتوانند راهکارها را به دولت منتقل کنند.

ترغیب دولت آینده به دانشگاه با ارائه الگوهای بومی

وی اضافه کرد: اینکه صرفا دانشگاه‌ها بر اساس تولید دانش غیر بومی بخواهند مرجعیت را به دست آورند، کار سختی است؛ اما اگر بتوانند مسائل مربوط به جامعه را شناسایی کنند و متناسب با آن‌ها الگوهای بومی ارائه کنند، خود به خود دولت را ترغیب می‌کنند به سمت دانشگاه بیایند و جواب سوال‌های خود را از آن بخواهند.

به مدل‌های خاص بومی خود نیاز داریم

نادی ادامه داد: یک نمونه از این سوال‌ها اقتصاد است. اقتصاد ما نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با استفاده از مدل‌های موجود در غرب و شرق قابل حل نیست و ما به مدل‌های بومی خاص خودمان را نیاز داریم.

مرجعیت مبتنی‌بر حل مسائل داخلی با مرزشکنی دانشی منافاتی ندارد

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران یک نظام اجتماعی مبتنی‌بر مکتب اسلامی است، اظهار کرد: علاوه‌بر نظام اجتماعی مبتنی‌بر مکتب اسلامی ما در ایران نکات خاص، مسائل اخلاقی و ارزشی خاص خودمان را داریم؛ بنابراین مرجعیت ما باید یک مرجعیت مبتنی‌‎‌بر حل مسائل داخلی باشد و منافاتی با مرزشکنی دانشی و علمی ما در سطح دنیا توسط دانشگاه ندارد.

من معتقدم بسیاری از مسائل حل‌شده و برای آن مدل و پاسخ ارائه شود، می‌تواند در مرزشکنی جهانی دانش در آن عرصه موثر باشد و ما را به عنوان یک پایگاه در سطح دنیا معرفی کند. این نگاه باید در آموزش عالی کشور ترغیب و تشویق شود. که دانشگاه علاوه‌بر مرزشکنی دانش در عرصه‌های اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و فرهنگی و فناوری باید به دنبال حل‌المسائل باشیم. این می‌تواند ترغیب‌کننده دولت آینده به سمت دانشگاه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته