دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

دولت آینده در حوزه جوانان مطالعات علمی پژوهشی انجام دهد

دولت آینده در حوزه جوانان مطالعات علمی پژوهشی انجام دهد
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی معتقد است که شناخت و پژوهش در حوزه جوانان مهم‌ترین موضوعی است که باید دولت جدید برای آن برنامه‌ریزی و مطالعات علمی انجام دهد.
کد خبر : 917914

محمدعلی خبری عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهم‌ترین موضوعی که در حوزه پژوهش باید به آن توجه شود را مسئله شناسی خواند و گفت: البته این موضوع فقط به بحث پژوهش مرتبط نمی‌شود؛ بلکه ما  باید عینیت آن را در اجتماع، سیاست، فرهنگ، هنر و ... هم مشاهده کنیم. به واقع نهاد حاکمیت و بویژه شخص رئیس جمهور آینده باید سعی کند تا به مسئله شناسی در تمام ابعاد موضوعی و بویژه در حوزه پژوهشی توجه کند تا بتوان شناخت و درک عمیق تری را از موضوعات داشته باشیم.

وی ادامه داد:  شناخت و پژوهش در حوزه جوانان مهم‌ترین موضوعی است که باید دولت جدید برای آن برنامه ریزی و مطالعات علمی انجام دهد. موضوعاتی مثل ازدواج، خانواده، آموزش و تربیت در دانشگاه‌ها از جمله مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که جوانان با آن‌ها روبه‌رو هستند و باید نسبت به آن‌ها کار پژوهشی و علمی لازم صورت گیرد. اولویت بندی و مسئله شناسی پیرامون آن‌ها و توجه به وابستگی تنگاتنگ هر کدام از این موضوعات با هم و شناخت اینکه در چه وضعی و کجا قرار گرفتیم و نقاط قوت و ضعف ما در این مسیر چیست ما را در ترسیم نقشه راه و  مسیر صحیح کمک می‌کند.

وی به کم توجهی به موضوع پژوهش در کشور و نبود یک دغدغه جدی در این خصوص اشاره و بیان کرد: موضوعات بسیاری در حوزه اجتماع، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ... در کشور وجود دادر که هر کدام از آن‌ها نیازمند یک مطالعات قوی توسط پژوهشگران و اساتید را می‌طلبد، اما وقتی به مشکلات کشور در این حوزه‌ها می‌پردازیم متوجه می‌شویم که در مقایسه با سایر کشور‌های مختلف چقدر فاصله داریم و نیاز به این هست که حتما راهکار‌های جدی تری در این خصوص گرفته شود.

این پژوهشگر ادامه داد: یک مشکلی که باید ریشه آن را در نهاد مدرسه دانست این است که بچه‌های ما از وقتی که پا به مدرسه می‌گذارند تکلیف خودشان را نسبت به علم، آموزش و دانش پژوهی نمی‌دانند و خیلی درک صحیحی از کار علمی و پژوهش ندارند که البته در این مسیر باید یک بخش از مشکلات را متوجه نهاد حاکمیت دانست که در این مسیر نتوانسته نقش هدایت گری  و تعلیم و تربیتی خود را صحیح ایفا کند. رویکرد محفوظات به علم و بی توجهی به درک عمیق از موضوعات توسط دانش آموزان یکی از مواردی است که باید توسط حاکیمت جدی گرفته شود تا در آینده شاهد رشد و شکوفایی علمی کشور باشیم.

خبری در پاسخ به این سوال که رویکرد کدام دولت‌ها را در سال‌های بعد از انقلاب نسبت به پژوهش مفیدتر می‌داند، این طور گفت: در هر دوره‌ای نوع نگاه به به مسئله علم و پژوهش هم نقاط مثبت و هم منفی داشته است ولی این که بخواهیم بدون بررسی تمام تحولات به آن نمره دهیم به نظرم یک رویکرد غیر کارشناسی است. بررسی یک موضوع در دوره‌ای خاص نیازمند بررسی تمام جنبه‌های مختلف آن را می‌طلبد و باید در اظهار نظر‌ها حتما به این موارد توجه ویژه داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته