دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

درآمد‌های میلیاردی قرارداد‌های اجاره مسکن به جیب چه کسانی می‌رود؟

درآمد‌های میلیاردی قرارداد‌های اجاره مسکن به جیب چه کسانی می‌رود؟
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: شاید تخلفاتی که در سامانه‌های قبلی مانند سامانه ثبت املاک و مستغلات وجود داشته می‌تواند دلیلی محکم برای ایجاد سامانه خودنویس باشد.
کد خبر : 917886

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی پیش مدیر سامانه خودنویس حداقل صرفه‌جویی به واسطه ثبت قرارداد‌های اجاره را که بدون هزینه‌ای برای مستأجران و موجران است را معادل ۹۲۸ میلیارد تومان عنوان کرد. این سوال مطرح است که این سامانه دسترسی مشاوران املاک به درآمد‌های حاصل از قرارداد اجاره و خرید و فروش را در آینده نزدیک به صفر خواهد رساند و کسب و کار این صنف رو به افول است؟ در  این بین درآمد‌های میلیاردی قرارداد‌های اجاره به جیب چه کسانی می‌رود؟

مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس به تشریح تازه‌ترین آمار ثبت قرارداد‌های اجاره در سامانه خودنویس پرداخت و افزود: تاکنون ۸۴۶ هزار و ۹۷۸ قرارداد در سامانه خودنویس ایجاد شده که از این تعداد ۵۷۰ هزار و ۷۵۴ قرارداد تکمیل و ثبت شده است.

امکان ثبت قرارداد‌های خرید و فروش مسکن در سامانه خودکار به‌زودی فراهم می‌شود

ساسانی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۸۰ قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس ثبت شده است، تصریح‌ کرد: بخش خرید و فروش هنوز در سامانه خودنویس به طور رسمی رونمایی نشده است و به زودی رونمایی خواهد شد.

داود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، درباره سامانه خودنویس و موازی‌کاری آن با کار مشاوران املاک، اظهار کرد: هر زمان که این باور به وجود آید که کار مشاوران املاک مولد بوده و کاری تخصصی است که باید برای رونق اقتصادی در بخش کلان مسکن از ظرفیت مشاوران املاک بهره گرفت تصمیماتی که در این خصوص اخذ می‌شود نیز مناسب خواهد شد.

ایجاد سامانه خودکار به جای قانونمند و نظام‌مند‌کردن اپلیکیشن‌های معاملات مسکن

اجاره مسکن

وی با بیان اینکه مقرر بود از ابتدای سال گذشته تسهیل‌گری در بخش مسکن ایجاد شود، عنوان کرد: قرار شد تا اپلیکیشن‌هایی که باعث شکست بازار شده و در نظم ایجاد اخلال می‌کنند در بستر نظام‌مند و قانونمند قرار گیرند در صورتی که با به وجود آمدن سامانه خودنویس ابزار دست مشاوران املاک که یک سامانه تخصصی بوده است به یک موضوع عمومی بدل می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد: به طور قطع تمام مردم این امکان را نخواهند داشت که از این سامانه به نحو صحیح استفاده کنند، اما باید به دنبال چرایی این موضوع نیز باشیم که چرا این اتفاق به وجود آمده است. به طور قطع دلایل متقنی برای ایجاد سامانه خودنویس وجود داشته است و شاید تخلفاتی که در سامانه‌های قبلی مانند سامانه ثبت املاک و مستغلات وجود داشته دلیلی محکم برای ایجاد سامانه خودنویس باشد.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: البته هر کجا که حاکمیت تشخیص دهد که بازار دچار شکست شده و افرادی که تنظیم‌گری بازار انجام می‌داده‌اند درگیر اشتباهات هستند به طور قطع حاکمیت به این مباحث یا آن بازار‌ها ورود می‌کند.

ضرورت بهره‌گیری از نظرات صاحبان حرف و مشاغل

وی افزود: باید به صاحبان حرف و مشاغل که در شغل خود کارشناس بوده و زحمت کشیده‌اند احترام گذاشت و تصمیم‌های جدید را با مشارکت آنها در تصمیم‌گیری و اجرا عملیاتی کرد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: تهیه کد رهگیری برای قرارداد‌های اجاره و فروش تکلیف قانونی است و مطابق ماده ۱۸ قانون جهش تولید به صراحت عنوان شده که وظیفه مشاوران املاک تهیه کد رهگیری است و باید ابزار آن نیز در اختیار مشاوران املاک باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن بازار مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته