دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در گفت‌وگو با آنا:

علوم انسانی معلم اخلاق هوش مصنوعی می‌شود

علوم انسانی معلم اخلاق هوش مصنوعی می‌شود
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران از تاثیرپذیری متقابل علوم انسانی و هوش مصنوعی بر یکدیگر خبر داد و اعلام کرد: ابعاد حقوقی، اجتماعی، جامعه‌شناسی، سیاسی و اخلاقی در هوش مصنوعی به موضوعات داغ پژوهشی اندیشمندان و محققان آزمایشگاه‌ها و اندیشکده‌های تخصصی هوش مصنوعی شده است.
کد خبر : 917788

محمدهادی زاهدی رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره برنامه‌های کشور برای توجه به حوزه هوش مصنوعی در علوم انسانی اظهار کرد: اگر هوش مصنوعی را یک منظومه ای از علم و فناوری بدانیم که توانسته در همه ی ابعاد زندگی بشری و جامعه تاثیر بگذارد، ناگزیر خواهیم بود که مباحث انسان و جامعه و ارتباط و تعامل آن با فناوری از جمله فناوری های نوظهور را بیشتر مورد کنکاش قرار دهیم.

این استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه مباحث اخلاق در هوش مصنوعی یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی توسعه دهندگان و بهره برداران از هوش مصنوعی است گفت: با بهره گیری از تکنیک ها و ابزارهای هوش مصنوعی به راحتی می توان روی تصویر افراد، صوتی دقیقا مشابه صدای فرد مدنظر را گذاشت و اظهارات غیرواقعی را از زبان آن فرد شنید؛ یا تصویری خیلی واقعی از حضور افراد در یک نشست مشترک خلق کرد درحالیکه چنین نشستی اصلا نبوده است و مصداق های زیادی که از آن فناوری به دیپ فیک یاد می شود.

زاهدی تصریح کرد: مفهومی به نام هوش مصنوعی مخرب یا فریبننده شکل گرفته است، مفهومی که حکایت از نگرانی و دغدغه های توسعه دهندگان هوش مصنوعی حکایت دارد و بیش از هر زمانی بر بهره مندی هوش مصنوعی از علومی همچون روانشناسی، علوم اجتماعی، حقوق، علوم شناختی، جامعه شناسی و اخلاق و ... تاکید دارد.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران با اشاره به فناوری هایی که در زمره هوش مصوعی هستند از جمله همتای رقومی یا دو قلوی دیجیتال گفت: یکی از کاربردهای این فناوری در حوزه صنعت و ایجاد یک نمونه مجازی از یک فرایند یا شی واقعی مثلا خط تولید یک کارخانه است که می‌تواند در کسری از ثانیه نظارت و تجزیه و تحلیل را انجام دهد، کاربرد دیگر آن در آموزش و در نقش یک دستیار یا بهتر بگوییم همیار آموزشی است که گام به گام در فرآیند یادگیری فرد یادگیرنده را همراهی می کند و یا در حوزه سلامت می توان به همزاد دیجیتالی اشاره داشت که به عنوان دستیار پزشک و همیار بیمار، وضعیا=ت بیمار را لحظه به لظحه رصئ و پایش کرده و برای پزشک ارسال می کند و حتی جالب تر اینکه پزشک می تواند اثر تجوزیهای دارویی خود را ابتدا بر روی این همزاد دیجیتال ارزیابی کند و سپس به بیمار تجویز نماید، لیکن در همه ی این موارد چندین سوال پیش می آید، موضوع اخلاق و حریم خصوصی افراد یا موضوعات حقوقی مترتب بر آن.

زاهدی موفقیت هوض مصنوعی و فناوری های آن را در کیفیت و کمیت دادگانی دانست که الگوریتم های هوش مصنوعی براساس آن، فرایند یادگیری را اجرا می کنند، هرچه این دادگان کیفی تر و بیشتر و متنوع تر باشند بر خروجی عملکرد این الگوریتم های نیز تاثیر بیشتری خواهند داشت. وی تجزیه و تحلیل داده ها را از نقاط قوت الگوریتم های هوش مصنوعی دانست و گفت: می توانیم با بهره گیری از این تکنیک های هوش مصنوعی و با جمع آوری و تحلیل محتواهای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و بهره گیری از برخی تکنیک های تشخیص موضع و احساسات می توان تحلیل رفتاری نسبتا دقیقی از مردم جامعه در انتخابات یا در موضوعات مختلف داشته باشیم.

رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: یکی از موضوعات مورد توجه این انجمن که به زودی نشست های تخصصی پیرامون آن برگزار خواهد شد بررسی اثرات متقابل هوش مصنوعی و عاوم انسانی بر یکدیگر است. 

زاهدی در پایان اضافه کرد: ۲ واحد درس آشنایی با هوش مصنوعی در قالب دروس عمومی از مهر ۱۴۰۳ در مقطع کارشناسی برای آشنایی بیشتر دانشجویان با این علم گنجانده می‌شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته