دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 15:29

انتخاب اصلح از منظر مقام معظم رهبری دارای چه معیارهایی است؟

انتخاب اصلح از منظر مقام معظم رهبری دارای چه معیارهایی است؟
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، معیارهای انتخاب اصلح از منظر مقام معظم رهبری را در انتخابات پیش رو برشمرد.
کد خبر : 917220

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تبیینی با موضوع «انتخابات ریاست جمهوری ـ انتخاب اصلح ـ مشارکت حداکثری» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در این نشست با اشاره به اینکه ذی‌الحجه ماه مدیریتی است، اظهار کرد: این ماه به‌دلیل وقوع حج و سایر مناسبت‌های مهم دینی مانند عید قربان و عید غدیر، به‌عنوان یک دوره مدیریتی و فرصتی برای تجدید نیت و تقرب به خداوند محسوب می‌شود.

سیدمهدی میرعلی‌اکبری اضافه کرد: اعمال ویژه‌ای برای دهه نخست ماه ذی‌الحجه توصیه شده که شامل روزه، نماز‌های خاص و اذکار بوده و این اعمال نه‌تنها برای تقویت روحانیت، بلکه برای مدیریت بهتر زندگی فردی و اجتماعی توصیه شده است.

وی بیان کرد: در ماه ذی‌الحجه رویداد مهم مباهله را داریم که یکی از وقایع مهم تاریخ اسلام بوده و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و این رویداد در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران، معروف به آیه مباهله ذکر شده است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تبیین کرد: براساس این آیه پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم پس از مناظره با مسیحیان نجران و عدم پذیرش ایمان آنان، آنها را به مباهله دعوت کرد و مباهله به معنای دعوت به نفرین متقابل است تا خداوند دروغگو را رسوا سازد.

میرعلی‌اکبری متذکر شد: در روز مباهله پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم تنها اهل بیت خود یعنی حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و فرزندانشان امامین حسن و حسین(ع) را همراه خود آورد و این امر نشان‌دهنده جایگاه ویژه و برجسته اهل بیت علیهم‌السلام در اسلام است و شیعیان این رویداد را به‌عنوان دلیلی بر حقانیت و امامت حضرت علی علیه‌السلام پس از پیامبر (ص) می‌دانند.

وی تشریح کرد: حضرت علی علیه‌السلام به‌عنوان جان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در آیه مباهله معرفی شده که این امر بیانگر نزدیکی ویژه و جایگاه بسیار بالای ایشان به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) است و این موضوع در منابع مختلف اسلامی ازجمله منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اشاره به جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر در روز قیامت تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف مسلمانان، نقش کلیدی در ایجاد جامعه‌ای سالم و پویا دارد؛ از این رو، افرادی که به این وظیفه عمل می‌کنند، در روز قیامت به‌عنوان مدافعان حق و فضیلت شناخته می‌شوند.

میرعلی‌اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره انتخابات گفت: انتخاب اصلح یعنی انتخاب فردی که از نظر اخلاقی، دینی و توانایی‌های مدیریتی واجد بیشترین شایستگی است، از دیدگاه مقام معظم رهبری اهمیت بسیاری دارد. ایشان بر این باورند که انتخابات نه‌تنها یک حق برای مردم است؛ بلکه یک تکلیف الهی نیز محسوب می‌شود و مردم باید با بصیرت، دانایی و هوشیاری در انتخابات شرکت کنند.

وی توضیح داد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که انتخابات نمایشگاهی برای نشان دادن عزم، رشد دینی، استقامت و پایبندی مردم به نظام مردم‌سالاری دینی است و انتخاب اصلح باید با رعایت معیار‌ها و ملاک‌های صحیح و منطقی صورت گیرد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانات خود به مردم توصیه کرده‌اند که در انتخابات با عقل و دو چشم باز شرکت کنند و با توجه به معیار‌های اصلح، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند و هر فرد باید بتواند در پیشگاه خداوند برای انتخاب خود دلیل و حجتی داشته باشد.

به گزارش آنا، سلسله جلسات مهرورزان دانشگاه آزاد اسلامی دامغان در راستای جهاد تبیین با قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی شنبه هرهفته با حضور کارکنان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته