دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 11:18
ناوگروه تهاجمی روسیه در بندر هاوانا

آمریکا و کانادا هم شناور‌های جنگی به کوبا اعزام کردند

آمریکا و کانادا هم شناور‌های جنگی به کوبا اعزام کردند
پهلوگرفتن شناور‌های جنگی آمریکا و کانادا در آب‌های کوبا هم‌زمان با حضور ناوگروه تهاجمی روسیه در یکی از بنادر این کشور را می‌توان از تبعات تشدید تنش در ادامه جنگ اوکراین تلقی کرد.
کد خبر : 917122

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، خبر‌ها حاکی از آن است که یک فروند کشتی گشت دریایی کانادا راهی بندر هاوانا شده است. این در حالی است که آمریکا چند ساعت پیش از پهلو گرفتن زیردریایی تهاجمی خود در پایگاه دریایی گوانتانامو واقع در کوبا خبر داد.

اعزام شناور‌های جنگی کانادا و آمریکا به کوبا در شرایطی انجام می‌شود که یک فروند زیردریایی هسته‌ای روسیه از روز چهارشنبه ۲۳ خرداد برای یک بازدید پنج‌روزه در سواحل کوبا پهلو گرفته است.

ناو «آدمیرال گورشکوف» و یک نفت‌کش و یک یدک‌کش نجات نیز زیردریایی «کاران» را که به گفته مقام‌های کوبا حامل سلاح هسته‌ای نیست همراهی می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این ناوگان قبل از ورود به بندر هاوانا «تمرینی را در مورد استفاده از سلاح‌های موشکی با دقت بالا به پایان رسانده است».

آمریکا و روسیه طوری رفتار می‌کنند که گویی حضور نظامی هم‌زمانشان در کوبا امری غیرمعمول نیست حال‌آنکه آنچه مشاهده می‌کنیم، یادآور تنش‌های جنگ سرد و متأثر از بحران اوکراین است.

کشور کمونیستی کوبا واقع در ۱۴۵ کیلومتری جنوب ایالت «فلوریدا» آمریکا از دوره شوروی با مسکو روابط خوبی دارد و به همان اندازه با واشینگتن بد است. خلیج گوانتانامو هم در ۸۵۰ کیلومتری جنوب شرق هاوانا- پایتخت کوبا- واقع شده است.

از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پرسیده‌اند که مسکو با اعزام ناوگروه تهاجمی به کوبا قصد ارسال چه پیامی را (به آمریکا) داشته است.

او در پاسخ گفته که ظاهراً غرب هیچ‌وقت توجهی به پیام‌هایی که روسیه از کانال‌های دیپلماتیک ارسال می‌کند، ندارد، اما به‌محض اینکه حرف از رزمایش یا سفر (شناور‌های جنگی) می‌شود، درباره پیام‌های احتمالی کنجکاوی می‌کند.

این استقرار غیرمعمول ارتش روسیه در نزدیکی ایالات متحده، به‌ویژه حضور زیردریایی قدرتمند هسته‌ای، در بحبوحه تنش‌های میان دو کشور درباره جنگ در اوکراین رخ می‌دهد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند استقرار این کشتی‌های جنگی، احتمالاً در راستای هشدار به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و واکنشی است به مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهدافی در نواحی مرزی روسیه.

پیش‌تر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده بود که کشورش حق ارسال سلاح‌های دوربرد برای کشور‌هایی که تحت فشار غرب قرار گرفته‌اند را محفوظ می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته