دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1403 - 18:24
گزارش آنا از مناظره نامزدهای ریاست جمهوری؛

از گاف‌های اقتصادی تا کنایه‌های سیاسی در نخستین مناظره تلویزیونی با محوریت اقتصاد

از گاف‌های اقتصادی تا کنایه‌های سیاسی در نخستین مناظره تلویزیونی با محوریت اقتصاد
نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی با محوریت «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید» دیدگاه‌ها و برنامه‌هایشان را تشریح کردند.
کد خبر : 917595

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علی زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده و محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات و با موضوع «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید» آغاز شد.

این ۵ مناظره از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده قابل مشاهده است. همچنین شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش می‌کنند. مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن رفت.

مخاطبان عزیز می توانید برای دیدن فیلم های کامل نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری اینجا را کلیک کنید.

۰۰:۳۴: پایان اولین مناظره

۰۰:۲۸ پور محمدی: مشارکت بالا در انتخابات باعث اقتدار ملی خواهد شد

حجت الاسلام پورمحمدی در بخش جمع‌بندی و پایانی سخنان خود در مناظره اول، گفت:  به عنوان آخرین نفر لازم است تشکر بکنم. برای جلسه‌ای که خوب، صریح و جدی بود . همچنین از سازمان صدا و سیما که این بستر را به خوبی فراهم کرد و نیز  از مردم تشکر می‌کنم که بیننده این گفت و گو هستند که به آگاهی آنها اضافه می‌شود،تشکر می‌کنم. امیدوارم در مجموعه تلاش‌ها و تحرک‌ها، 
انشالله عیدی ما در امروز و گفت وگوهای دیگرمان تا عید  غدیر خم مشارکت بالای مردم در انتخابات  که رمز اقتدار ماست و نیز انشالله انتخاب بهتر و اصلح باشد.

وی افزود: مسئله مهم در توضیح منظومه فکری مان، ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است که در نهایت  رئیس دولت را در دستیابی به دو هدف مهم کمک کند که یک تقویت اعتبار دولت نزد مردم  و دیگری ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران، است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مهمترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به هنگام نتایج مورد انتظار است، لذا در این چهارچوب اهداف اصلی می‌بایست قابل سنجش کمی و برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد .

وی تاکید کرد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه عزت و آرامش برای مردم ندارد و قرار ما در «دولت قرار» نیز چنین است.  دولت باید از سر فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و کسب و کار مشروع مردم، نباشد و قرار «دولت قرار» چنین است. همچنین  دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و مردم و بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیرساخت‌ها از این سرمایه‌گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند  و قرار «دولت قرار» نیز چنین است.

حجت الاسلام پورمحمدی عنوان کرد:  زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی  باید توسعه پیدا کرده سریع و ارزان باشد  و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی بهره بگیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در ابتدا هم عرض کردم شرط تحقق این خواست‌ها، وفاق گفتمان واحد در عرصه  و مباحثات بین‌المللی است و در داخل شرط آن تحقق معجزه است که اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم است در حوزه اقتصادی، سیاسی و در حوزه فرهنگی است. از قدیم هم گفته‌اند دل به دل راه دارد و اگر به مردم بها ندهیم و صادق نباشیم، مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد .

وی گفت: دولت یک پیمانکاری، بنگاه داری، مدیریت یک بیمارستان، مدیریت یک شهر، موسسه یا یک پژوهشکده نیست، بلکه دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور، یک ملت،  یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است، لذا  مدیریت دولت باید همه ظرفیت‌ها را تجمیع کند و  هماهنگی بین کنشگران و فعالان  و هم افزایی تلاش‌ها را داشته باشد و طبعاً نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی را انجام دهد.

وی افزود: تفکر جامعه کارآمد با  عقبه کارشناسی تجربه و امتحان دادگی می‌خواهد و  ان شاالله با رمز وفاق و  اعتماد به تعهداتمان را پایبند خواهیم بود و صادقانه با مردم عمل کنیم که جواب مناسب دریافت کنیم .

۰۰:۲۱ زاکانی: به دنبال ارتقا عدالت و پیشرفت هستم

زاکانی در بخش پایانی اظهارات خود، گفت: معتقدم برای اینکه کار کشور به صمت خیر و صلاح پیش رود نیازمند کار کارشناسی و دقیق است. نیازمند مدیری هستیم‌که هم دارای دانش، تجربه و سلامت باشد و هم توانایی کار داشته باشد وگرنه کلاه سر او می‌گذارند.

وی افزود: هرکسی می‌خواهد سکان کار را بر عهده بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیداتی که در اقتصاد وجود دارد، روشن کند. سرمایه‌هایی که در کشور است را چطور می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند.
بنابراین باید بسته ارائه دهد. زیرساخت‌های کشور نیاز به یک تحول دارد.

وی افزود: تحریم ظالمانه است اما تا زمانیکه خودمان تحریم‌ها را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند. می‌خواستن بنزین را تحریم کنند ستاره خلیج فارس مانع شد.

زاکانی ادامه داد: به دنبال ارتقا عدالت و پیشرفت هستم. در این راستا ۴ سرفصل تحولی ارائه کردم. یکی اقتصاد مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی است.

وی گفت: نکته دیگر اینکه خام فروشی نکنیم. این مسئله تحریم پذیر نیست.

وی نکته سوم را حاکمیت مردم در اقتصاد دانست و افزود: نکته دیگر توزیع ثروتی است که خلق می‌شود. بگذاریم‌مردم ثروتمند شوند.

زاکانی گفت: وقتی کار در تهران شروع کردیم مشکلات متعددی داشتیم. می‌گفتند تا سر ماه بیشتر نمی‌توانید کار کنید اما کارها انجام شد. تخلف هم نکردیم.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری افزود: خوشحال می‌شوم اقای پزشکیان راجع به فساد از من سوال کند.

زاکانی اظهار کرد: یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود.

وی یادآور شد: در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رییسی می‌شد. بله می‌شود اتهام زد و کشور را ناکارامد معرفی کرد و مسیری را رفت مه مردم ناامید شوند. اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد. چک برجام را نقد کرد. مردم ما الان اگر بخواهند به دهه ۹۰ برگردند سکته می‌کنند. ما مسیری را داریم که می‌توان در بهترین نحوی خط این شهید را طی کرد و پیشرفت و ابادانی را به همراه اورد.

۰۰:۱۵ جلیلی: پیشرفت با مشارکت همه مردم اتفاق می‌افتد

جلیلی در بخش پایانی صحبت‌های خود، گفت: مردم امشب حرف‌ها را شنیدند. مساله مهم این است که آیا در ۴ سال آینده رئیس‌جمهور باید دچار روزمرگی باشد و برخی مشکلاتی که وجود دارد را حل کند یا اینکه رئیس جمهوری داشته باشیم که از مشکلات موجود عبور کند و کشور را پیشرفت یا جهش دهد. مهم است در ایام انتخابات این تشخیص داده شود که چه کار خواهد شد. کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید چند موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار داده و روزانه پیگیری کند که نتیجه آن جهش کشور می شود. لازمه این جهش این است که اولویت رئیس‌جمهور مشخص باشد و باید بداند علت اصلی مشکلات و همچنین فرصت‌ها را بداند. او باید فراتر از حل مشکلات موجود، در یک چارچوب کلی برنامه داشته باشد که خود به خود مشکلات موجود حل شود.

وی با بیان اینکه ریشه خیلی از مسائلی که امشب مطرح شد مثل تورم، خصوصی سازی و سایر مسائل نبود انضباط مالی است و این انضباط باید در اولویت دولت بعدی باشد، افزود: اگر انضبط مالی درست شود، شاید برخی مسائل حل شود ولی سایر مسائل پیش می‌آید.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: پیشرفت کشور با عده‌ای خاص و چند پروژه چند دستگاه دولتی یا خصوصی انجام نمی شود بلکه با مشارکت همه مردم ممکن می شود. این امکان باید در اختیار آحاد ملت باشد که با هرکسی با توجه به استعداد خود چه علم، سرمایه، مهارت و تجربه به صحنه بیاند. ما برای استفاده از توان مردم، استفاده از توان متخصصان و دانشمندان جوان،‌ آوردن سرمایه و تامین مالی برنامه داریم. عدالت این است که همه را پای کار بیاورید نه اینکه عده ای با رانت و تبعیض بخواهند فقط آنها در عرصه باشند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید برای اقتصاد مولد برنامه داشته باشید. ما در موقعیت بسیارکم‌نظیر تاریخی هستیم. ما با استفاده از فرصت‌های تاریخی و فرصت‌های سیاست خارجی، می توانیم تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشیم که این روابط اقتصادی می تواند کشور را ارتقا دهد و اقتصاد ما ارتقا یابد. نباید از معیشت مردم غفلت کرد. باید برای کوتاه مدت طرح های معیشیتی داشت که این طرح‌ها را خدمت دولت شهید رئیسی مطرح کردیم مثل طرح سبد غذایی و ...  که می‌تواند به مسئله معیشتی مردم کمک کند.

۰۰:۰۹ پزشکیان: آقای زاکانی قرارداد با چین را شفاف کنید

پزشکیان در بخش جمع‌بندی نخستین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی- مهار تورم و رشد تولید- برگزار شد، خطاب به قاضی‌زاده گفت: من نمی‌خواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم؛ چراکه قلبا خدمت ایشان ارادت دارم. همچنین من هیچ وقت نگفتم که مدیر از خارج بیاوریم بلکه گفتم که مشورت کنیم و مشاور بیاوریم.

وی ادامه داد: همچنین کارها و وعده‌هایی که مطرح می‌کنید همان مشکل بورس ۳ روزه است و اشتغال یک میلیون تومانی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از برادرمان آقای زاکانی می‌خواهم که لطف کنند و قرارداد با چین را شفاف کنند و بگویند که محل تامین منابع آن چیست؛ آیا از محل پول بانک مرکزی ایران در چین است یا این‌که از منابع کشور چین است یا این‌که اگر از فاینانس چینی است ، با چه نرخی است و همچنین درباره تخلفاتی که در شهرداری درحال شکل‌گیری است توضیح دهد. منعی وقت نمی‌گویم که مشکل شهرداری از آقای زاکانی است؛ چراکه این تخلفات شکل می‌گیرد اما اگر قرار باشد که اینگونه حرف بزنیم، من نمی‌خواهم چو ترد بحثهای دیگر شوم و بهتر است که دارد نشویم و درباره چیزهایی که وجود دارد بگوییم.

پزشکیان در ادامه متنی خطاب به مردم قرائت کرد و گفت: کردم عزیز ایران! زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر  یک اصل اخلاقی بوده و آن صداقت است؛ این بنیان را تغییر نخواهم داد و این مهم‌ترین عهد من با شما خواهد بود. خوب می‌دانم که رئیس جمهور در کشور اختیارات تعریف شده‌ای دارد و قرار نیست که کشور را با دعوت و درگیری اداره کنم ولی مواضع خود را شفاف اعلام می‌کنم و دنبال خواهم کرد. هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بیانجامد.

وی با تاکید بر این‌که «نگاه من در عرصه حکمرانی، حکمرانی اقتصادی - اجتماعی است»، ادامه داد: در ابعاد اجتماعی و اقتصادی من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توزیعی پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان‌هایی است که قرار بود از آن‌ها حمایت کنیم. به تعامل فعال با جهان قویا معتقدم و تحریم به معنای جنگ است و کشته‌های جنگ اقتصادی فقرا هستند و ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از ثروتمندان نویسه می‌دانم؛ ثروتمندان کارآفرین به بهره‌وری و کارایی‌شان متکی هستند و من دست آن‌ها را می‌بوسم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم تاکید کرد: از نظر دولت من یکی از اقدامات اولویت دار دولت این است که مردم باید بدانند پول دولت در کجا خرج می‌شود؛ من خزانه دولت را در یک اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم و معتقدم که هر مبلغی که به خزانه وارد یا از آن خارج می‌شود، به استثنای امور نظامی و امنیتی، باید منتشر شود. معتقدم که حذف زمینه‌های ایجاد فساد و برخورد با افراد فاسد کاملاً ضروری است و با توجه به این‌که نظام چند نرخی منشأ اصلی فساد است، من به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد؛ البته این موضوع شوکی وارد نخواهد کرد.

قالیباف با بیان این‌که «اساساً پدیده‌ای به نام شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی خواهم سپرد و این بخش نیز باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود»، عنوان کرد: امروز  در تامین برق، گاز، بنزین و سوخت به سرعت به سمت بحران حرکت می‌کنیم و دولت چهاردهم با هر رئیس جمهور ی ناچار از اتخاذ تصمیمات مهم خواهد بود؛ هر تصمیم باید هم مشکل کمبود را حل کند و به رفع فقر مطلق بینجامد.

وی با تاکید بر این‌که «فیلترینگ و محدودیت اینترنت مانع برخی کسب و کارها شده است»، گفت: در دولت من حوزه‌های کارآفرینی نوبت میدان بیشتری خواهند داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فقر پدیده‌ای چند بعدی است که باید همزمان با از بین بردن عوامل آن، یک نظام تامین اجتماعی موثر برای فقرا داشته باشیم و من در دولتم این نهاد را ایجاد خواهم کرد. باید بزرگترین برنده هر اصلاحی که در اقتصاد صورت می‌گیرد، فقرا باشند.

پزشکیان گفت: من به ۴ اصلی که در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد معتقدم و بر این باورم که این اصول می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز در حل همه مشکلات به عنوان استراتژی اقدام مورد توجه قرار بگیرد؛ این ۴ اصل عبارت از عدالت، روابط بین بخشی، مشارکت مردمی و تکنولوژی مناسب هستند؛ من با همین روش در استانی که رئیس بیمارستان بودم طی ۶ ما نزدیک به ۷۰۰ خانه بهداشت و ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار دولتی و فقط با مشارکت مردم و روابط بین بخشی ساختم. معتقدیم که اگر بسیج شویم و با نگاه بسیج و مشارکت مردم بخواهیم مشکلات آنها را حل کنیم، قادریم هر کاری بکنیم ولی لازمه آن، حذف اختلافات است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از دامن زدن به اختلافات و عیب جویی عنوان کرد: من هیچ ربطی به دولت روحانی نداشتم و از هر دولتی که خواستم دفاع کردم و از هر دولتی که خواستم نقد کردم و معتقدم که هر دولتی عیب و مزایایی داشته است؛ نظام با همین دولت‌ها به اینجا رسیده است. تخریب کردن همدیگر به نفع ممکلکت و انقلاب نیست ؛ من را به طرفی نکشانید که عیب آدم‌ها را بگویم؛ هر کدام از ما عیب‌هایی داریم چرا وادار می‌کنید که با همدیگر در بیفتیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان این‌که «باید دست به دست هم بدهیم چراکه مملکت نیاز به هماهنگی، همفکری و همدلی دارد» ، اظهار کرد: سیاست‌های مقام معظم رهبری و قانون برنامه‌ای که دولت باید تنظیم کند مسیر راه ماست.

۰۰:۰۳ قالیباف: همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان داشته است

قالیباف در بخش جمع بندی مناظره اول انتخابات، گفت: اولین جایی که مایه و اساس تحول است، مردم است و نقش مردم در تحول و به ویژه تحول اقتصادی مهم است.

وی ادامه داد: باید امنیت سرمایه مردم فراهم شود و دست و پای دولت باید از اقتصاد جمع شود و نباید با دستورات و قاعده‌گذاری‌های خلق الساعه باعث ناامنی و فرار سرمایه شد و منجر به این مسئله شد که سرمایه‌ها در صندوق بانک‌ها حبس شود.

قالیباف تاکید کرد: باید به نخبگان، صاحب نظران، اندیشمندان، کارآفرینان و جوانان که پیشگامان حوزه علم روز دنیا و حوزه دانش بنیان هستند، توجه شود. قطعاً جوانان گام دوم انقلاب ارزش افزوده چند برابرتری نسبت به کارهای قدیم خواهند داشت و می‌توانند تحول ایجاد کنند و بر این اساس، باید آنها را در صدر بنشانیم و باید اجازه دهیم آنها برای ما تصمیم سازی کنند و ما تصمیم‌گیری کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان داشته است و الان هم باید مودر توجه باشد. نکته بعدی توجه به بازار سرمایه است که هم بازار اولیه و هم بازار ثانویه باید مورد توجه قرار گیرد و این‌ها لازم و ملزوم هم هستند.

قالیباف بیان کرد: موضوع رفع تحریم را با مسئله اقدام به اقدام باید دنبال کنیم. دولت پیشرفت و خدمت یک سپر حمایتی حداقل برای ۵ دهک جامعه مثل بازنشستگان ایجاد خواهد کرد؛ حتی در کالاهایی مانند لوازم خانگی ۴ یا ۵ قلم اساسی را مورد سپر حمایتی قرار خواهیم داد و این موضوع در مورد کالاهای اساسی و حوزه‌های معیشتی دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که بخواهیم تورم را کنترل کنیم، باید جلوی آسیب آن روی مردم را بگیریم. این آسیب به دلیل بی‌تدبیری‌های دولت‌ها اتفاق افتاده است و مردم تقصیری ندارند.

قالیباف تاکید کرد: باید طبق قانون، حقوق افراد به اندازه تورم باشد و تا زمان کاهش تورم در دولت چهاردهم متعهد می‌شویم که از مردم سپر حمایتی شود. حتماً با مدیریت قوی و یک رئیس جمهور قوی و مدیران قوی، متعهد، امین و با کارنامه و می‌توان تورم را کنترل کرد و کاهش داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: انقلاب اسلامی این فرصت را به همه مردم عزیز ما داد که همان مردم‌سالاری دینی است تا مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند و بتوانند نفرات را در سلسله مراتب قدرت در هر سطحی انتخاب کنند.

قالیباف اظهار کرد: مردم عزیز ما! امروز شما هستید که در فرصت انتخابات تصمیم بگیرید و انشاالله بتوانید دولتی را مستقر کنید که آینده فرزندان این سرزمین را تضمین کند. همانطور که در حوزه دفاع دیدیم که همه به توان ما حسرت خوردند، انشاالله شاهد باشیم که در حوزه اقتصادی هم نسبت به پیشرفت ما حسرت بخورند و این در یک قدمی ماست.

۲۳:۵۷ قاضی زاده هاشمی: کارشناسان برجسته در کشور داریم

قاضی زاده هاشمی در مرحله جمع‌بندی پایانی گفت: لازم می‌دانستم که به ظلم‌هایی که به شهید رئیسی می‌شود پاسخ دهم ولی امروز متوجه شدم که به نظام ظلم می‌شود. انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم.

وی افزود: بله ما از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم، ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم. می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اینکه این حرف‌ها را می زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم. آقای پزشکیان در حلقه بسته‌ای هستند که مجلس خودشان خود آقای پزشکیان را هم تحمل نکرد.

وی افزود: با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد.

قاضی زاده هاشمی گفت: روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

۲۳:۵۱ پور محمدی: ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مهلت چهاردقیقه‌ای دوم مرحله آخر مناظره با بیان این‌که «باید منظومه فکری اقتصادی خود را روشن کنیم و به مردم بگوییم می‌خواهیم در اقتصاد چه اصولی را دنبال کنیم»، اظهار کرد: من هشت اصل را در نظر گرفته‌ام که اولین آن رقابت است. اگر می‌خواهیم اقتصاد موفق باشد این اصل را نباید شوخی گرفت. دولت از رقابت باید کنار رود.

وی افزود: اصل دوم اینکه اقتصاد بازار را قبول کنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم. اصل توجه به حقوق مالکیت فکری بسیار مهم است. برای رشد اقتصادی انظباط مالی در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت لازم است. بی‌انضباطی‌هایی از گذشته بوده است اما دولت چابک، ضامن و حافظ رقابت و بازار آزاد می‌خواهیم.

پورمحمدی با اشاره به تاکید رهبری انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: باید این تأکید را جدی بگیریم. در این زمینه باید به زنجیره اقتصاد جهانی وارد شویم. نه بازیچه باشیم. حتی به بازیگری هم اعتقاد ندارم به بازیگردانی اعتقاد دارم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توانمندی تخصصی نخبگان و جوانان تأکید کرد: مگر ما می‌ترسیم؟ چرا احساس ضعف می‌کنیم؟ باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم. نباید از شکست بترسیم. ملت‌ها باید هدف‌گیری‌ بزرگ داشته باشند و خودشان را آماده کنند تا در آن میدان حاضر شوند. ممکن است مثل هر میدان قهرمانی دیگری چندجا شکست بخورند و جاهایی هم پیروز شوند اما نشان می‌دهند مرد این میدان هستند.

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی در دولت قرار، محور است و ما با نگاه کارشناسی عمیق و متکی به مدیران کارآمد و توانا کار را دنبال می‌کنیم. این مدیران باید ذهن هم‌بسته، هماهنگ و هم‌افزا داشته باشند و اصطکاک ایجاد نکنند.

پورمحمدی ادامه داد: اصل بعدی مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد است. مردمی‌سازی اقتصاد بسیار مهم است. مردم سرمایه‌های زیاد، ابتکارات و خلاقیت زیاد و هم انرژی زیاد دارند. همه این‌ها را باید در رونق اقتصادی درنظر بگیریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید توانمندسازی اقتصاد مردمی را سرلوحه اهداف خود قرار دهیم. بخش تعاون نقش کوچکی در اقتصاد دارد. ما باید به اصل مترقی ۴۴ هم توجه کنیم. در این زمینه مشکل این است که حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذاری داشته‌ایم. عمده آن به رد دیون یا به نهادهای عمومی تحت کنترل دولت یا به نهادهای شبه‌دولتی واگذار شده است. این‌که دیگر خصوصی‌سازی نشد.

وی یادآور شد: ساماندهی سهام عدالت هم مهم است و مالکیت و مدیریت را هم در بورس و هم سهام عدالت به مردم بازگردانیم. به مردم می‌گوییم ۵۰ میلیون عضو هستید اما خودمان مدیریت می‌کنیم. اینکه نشد که چنین به مردم صفت شریک و سهامدار بدهیم.

۲۳:۴۶ زاکانی: بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است

زاکانی در ادامه این مناظره عنوان کرد: اساساً باید سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت.

وی افزود: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، دو هزار همت قیمت ارزش گذاری ان بود. ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد و دولت وقت این جنبه غیر حرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پزشکیان میگویند اند افراد ناکارامد را محاکمه کنیم. ما موافقیم. معلوم است که باید چه کسانی را محاکمه کنیم. این افراد از خارج نیامده بودند از داخل ایران بودند. البته در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوزها را دهد و سراغ این افراد رفت. واقع امر این است که کارامدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر این دو را با هم نبینیم دچار مشکل می‌شویم.

زاکانی گفت: کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رییس جمهور به یک کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه بار آورد. بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. همچنین روزی ۷۰۰ نفر در دولت روحانی بخاطر کرونا از بین می‌رفتند که اگر یکسال دیگر ادامه پیدا می‌کرد تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.

وی یادآور شد: نه تنها کار را واگذار کردند به کارشناس، خود آقای پزشکیان در جریان هستند، می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲ که عده‌ای سوالات را خریداری کردند. سپس حق همه پزشکان را تضییع کردند و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که مجلس جلویشان ایستاد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر در کشور تدبیر درست باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

زاکانی تصریح کرد: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما به بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته بود که سال گذشته ۳۳ همت آن‌را تسویه کردیم و مابقی را امسال تسویه خواهیم‌ کرد. در موضوع در آمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. در طول گذشته شهرداری چنین چیزی نبود.

۲۳:۴۲ جلیلی: مردم نسبت به تورم نگرانی دارند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه اکثر مردم نسبت به تورم نگرانی دارند و این موضوع آنها را رنج می دهد، افزود: یک بخش مهم تورم کشور به ویژه در سال‌های اخیر ناشی از قیمت ارز است. وقتی ارز افزایش یافته است، بر قیمت‌ها اثر گذاشته است و کالاها گران شده است. در اینجا دولت چه نقشی دارد؟ آیا راه‌حلی وجود دارد؟ در روند کنترل بازار ارز مجموعه اقداماتی وجود دارد که حتی احکامش را هم تهیه کرده‌ایم و فکر می کنیم دولت چهاردهم از روز اول آن را شروع کند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر بازار ارز مدیریت شود، می توان تورم را کنترل کرد. ما امروز مصارف و منابع ارزی داریم. منابع ارزی ما خیلی بیشتر از مصارف است ولی باید تعریف و اولویت‌بندی مصارف ما تعیین شود و مشخص شود اولویت‌های ما چیست و آیا منابع ارزی ما به آن مصارف می‌رود. دبش حاصل روندی بود که از قبل وجود داشت که منابع و مصارف با هم همخوان نبودند و منطبق بر با اولویت‌ها نبودند. اولویت‌ها در این موضوع را باید دانست. فرایند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز باید به روز و به موقع باشد تا موجب التهاب در بازار ارز نشود. وقتی بین تخصیص و تامین فاصله باشد، طرف به بازر ارز می رود و با قیمت بالا ارز را می خرد و به بازار شوک وارد می کند و در ادامه ارز را می فروشد و دوباره شوک وارد می شود. در بازار ارز برخی معاملات مجاز در بازار غیررسمی انجام می شود که باید ان را به بازر رسمی آورد. بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی در این زمینه حرکت خوبی را آغاز کرده است.

جلیلی در ادامه اظهار کرد: تدابیر از این جنس باید پیگیری شود تا به نتیجه برسد. در سال گذشته قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش یافت که شهید رئیسی به من گفتند بررسی کنید. بررسی که کردیم اول بهانه آوردند که ارز به موقع تخصیص داده نشده است ولی بررسی کردیم که بانک مرکزی به موقع ارز تخصیص داده است و بیشتر از سال قبل هم اختصاص داده بود اما فرایند مدیریت نشده بود، قیمت افزایش یافته بود. من خودم چهارراه مولوی رفتم و با مسئول مربوطه تماس گرفتم و گفت قیمت ارزان می شود ولی من گفتم پشت در مغازه هستم. کجا ارزان شده است؟ دارد گران می فروشد.

۲۳:۳۸ پزشکیان: عامل اصلی تورم چاپ پول است

پزشکیان همچنین در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، عنوان کرد: من گفتم داخل اما آقای قالیباف می‌گوید خارج؛ مسئله این است که ما هوای داخل را نداریم و فقط یک گروه خاصی را مدیر می‌دانیم؛ در دعوایی در گذشته می‌کردیم به درستی می‌گفتیم که مشکل مدیریت است و افرادی که تجربه داشتند را کنار گذاشتیم و در مقابل فردی که نه دوره دیده و نه علم و تجربه دارد و نه در جایی عملکرد خود را نشان داده است؛ در این شرایط معلوم است که هزینه هزینه درست می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روش معلوم است و اختلافی در روش‌ها وجود ندارد ‌و عامل اصلی ایجاد تورم نیز دولت‌ها هستند؛ کسری بودجه و بزرگ شدن دولت مهمترین عامل هستند و دولت باید از این بزرگ شدن جلوگیری و بودجه‌ای به مجلس ارائه کند که بدون کسری بودجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: غیر از سایر تکالیف دولت، همین حالا نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه داریم. خودمان مقصر هستیم و عامل اصلی این تورم چاپ پول است که یا با کسری بودجه شکل می‌گیرد یا بانک‌ها با تعهدات خود تورم را تشدید می‌کنند. اصلاح نظام بانکی منوط به خروج بانک از بنگاه داری، نظارت بر وام‌های کلان است. بانک‌ها موظف به قاعده گذاری هستند نه قیمت گذاری. دولت باید ممنوع شود از تامین مالی دولت‌ها و اینکه سراغ بازار بدهی و بانک‌ها برود.

پزشکیان اظهار کرد: برای اصلاح نظام بانکی باید اقداماتی نظیر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و نظارت بر وام‌های کلان را انجام دهیم.  بانک‌ها موظفند قاعده گذاری کنند نه اینکه قیمت گذاری کنند و تامین مالی دولت از بانک‌ها نیز باید ممنوع شود.

وی با بیان این‌که «هم مجلس و هم دولت مقصر هستند»، تاکید کرد: نتیجه کار این است که ما روزگار مردم و کسانی که حقوق بگیرند را سیاه، گردن کلفت‌ها را گردن کلفت‌تر و فقرا را نیز محروم‌تر و بیچاره‌تر می‌کنیم.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که «راه و روش معلوم است و مدیریت باید توسط کسانی که علم و تجربه دارند شکل بگیرد»، گفت: از سویی نیز ما آنقدر مدیر باتجربه نداریم که بگوییم فردا آنها را تغییر می‌دهیم؛ در این شرایط با مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی که موفق شدند جای دوری نمی‌رویم اما اگر بتوانیم که از افراد دیگری که تجربه دارند،  مشورت بگیریم، خیلی بهتر است و ضرر نمی‌کنم. همانطور که برای درمان بیماری خودمان به خارج می‌رویم، ۴ تا از این‌ها را هم بیاوریم و در این رابطه نسخه بنویسیم و مشکلات را حل کنیم.

۲۳:۳۴ قالیباف: تصمیم‌سازی را باید به نخبگان بدهیم

قالیباف با اشاره به شعار سال طی ۱۰ سال گذشته توسط رهبر انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که شعار سال را درباره مسائل اقتصادی و تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند. اصلاح ساختار بودجه نیز اهمیت زیادی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار است و بر این اساس، زمانی که درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود، باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که بودجه می‌نویسیم می‌گوییم بودجه دولت، در حالی که بسیار اشتباه است و بودجه، بودجه دولت نیست بلکه بودجه زندگی مردم است.

قالیباف ادامه داد: زمانی که تولید رونق نداشته باشد، مالیات پرداخت نمی‌شود و زمانی که مالیات پرداخت نمی‌شود، مالیات را از تورم می‌گیرند و هزینه تورم را همه مردم می‌دهند.

وی اظهار کرد: اینجاست که می‌گویم یک مدیر قوی و فردی که بتواند موثر باشد و سابقه، تجربه و برنامه داشته باشد، اهمیت زیادی دارد. الان بانک مرکزی قدرت دارد و من نگفتم که به بانک مرکزی استقلال دادیم و ما به سمت استقلال نرفتیم و الان زمان آن نیست، بلکه به بانک مرکزی اقتدار داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید بانک مرکزی قدرتمندانه بایستد و با جریان‌هایی که خلق پول می‌کنند و به مردم فشار می‌آورند، مبارزه کند و اینجا جای مبارزه با فساد است و نیاز به انسجام هم داریم.

قالیباف تاکید کرد: زمانی که از تجربه نیروهای داخلی خود استفاده نمی‌کنیم، چگونه می‌خواهیم از نیروهای خارج و ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم؟ ما تا از سرمایه داخلی خودمان استفاده نکنیم، حتماً نمی‌توانیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی که یک مدیر بی‌عرضه، بی‌تدبیر و بدون برنامه روی کار می‌آید، طبیعتاً قانونی را که تصویب شده، نمی‌تواند اجرا کند. تاکیدم آن است که باید باید به طور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کنیم و بهره‌وری هم اهمیت زیادی دارد.

۲۳:۳۰ قاضی زاده هاشمی: برای نیازهای عامه مردم تسهیلات بدهیم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: برای مهار تورم باید سه مساله راحل کنیم. یکی مسائل پولی مالی. بهبود بهره وری و مسائل سیاسی. جمع این سه باید باشد. در مسائل پولی مالی، هم کنترل نقدینگی مهم است هم انضباط بخشی به بودجه دولت است که اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد و عملکردش شروع شده است.

وی افزود: در حوزه بهره‌وری در دولت شهید رئیسی در دنیا به عنوان کشور موفق شناخته شدیم و جایزه گرفتیم و توسط بچه مسلمان‌های جوان این کار انجام شد. اینکه می‌بینید ثباتی در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: اینکه می‌بینید ثباتی در بازار ارز داریم هم ناشی از اقتدار سیاسی است. علیرغم درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم. نه اینکه با یک مصاحبه قیمتها تغییر کند.

وی افزود: در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. همین بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیهشان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم. بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم. مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و … تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بانک‌ها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند. بودجه رفتار مدیران را کنترل می‌کنند؛ ما در بنیاد شهید بودجه را بر مبنای برنامه عملیاتی دادیم؛ اگر برنامه انجام نداد بودجه ندادیم و عزلش کردیم. وقت تنظیم بودجه همه بخشها می‌خواهند رویاهایشان را محقق کنند.

۲۳:۲۶ پورمحمدی: بانک مرکزی تولید را متوقف کرده است

حجت الاسلام پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش پنجم صحبت‌های خود گفت: دوستان برخی راه حل‌ها را اشاره کردند و با نگاه کارشناسی و دقیق خوشبختانه به نقاط مشترک نزدیک می‌شویم.

وی‌افزود: تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد، هر چند کنترل نقدینگی دلایل خودش را دارد.

وی باشه به صحبت‌های قالیباف در خصوص استقلال بانک مرکزی، تاکید کرد: آقای قالیباف گفتند که در مجلس تصویب کردند که باید اقتدار بانک مرکزی برگردد که این از ضروریات است و لازم بود زودتر انجام شود، اما در همین ایام که می‌گوییم اقتدار داریم، بانک مرکزی تمام تسهیلات را کنترل کرده و تمام وام‌ها متوقف شده است و کل تولید دچار مشکل شده است برای آنکه سیاست ارزی دستوری به بانک مرکزی اعمال می‌شود تا نرخ ارز بالا نرود در حالی که بخش تولید سرمایه در گردش می‌خواهد.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به نرخ بهره بانک‌ها اظهار کرد: نرخ بهره از حدود ۱۹ و اندی درصد به ۲۹ درصد رسیده است در حالی که در بازارها تا ۴۱ تا ۴۲ اعمال می‌شود و این نرخ بهره چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند، لذا استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا کند؟

این نامزد انتخابات ریاست خاطرنشان کرد: ما نیازمند مدیر قوی هستیم و مگر می‌شود کارهای بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد. از طرفی رئیس جمهور صرفاً مدیر قوی نیست بلکه باید به مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه آشنا باشد، قدرت تحلیل، جمع‌بندی و ایجاد وفاق و نیز اعتمادسازی داشته باشد. از سویی مردم باید او را باور کنند و این می‌تواند مردم و نیروهای قوی را دور یکدیگر جمع کند و کشور را به آن جهتی که می‌خواهد نزدیک کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید امنیت آفرین، امنیت روانی، فکری حقوقی و امنیت مالکیت را که لازمه موفقیت در یک مدیریت کلان و سطح عالیست داشته باشد. در عین حال باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم و ان را به مردم بگوییم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: هشت اصل را انتخاب کردم که آن را توضیح می‌دهم. یک رقابت است زیرا دولت باید از از رقابت کنار برود و اقتصاد بازار را قبول کند.دوم حقوق مالکیت فکری را باید جدی و مبنایی قرار دهیم. سوم انضباط مالی است که در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت را باید در نظر بگیریم. بی‌انضباطی از گذشته بوده است. در عین حال دولت چابک، ناظر، ضامن و حافظ ضمانت و اقتصاد بازار می‌خواهیم. در بخش‌های دیگر اصول دیگر را مطرح خواهم کرد.

۲۳:۲۳ زاکانی: آقای روحانی مخروبه‌ای را به شهید رئیسی تحویل داد

علیرضا زاکانی در چهار دقیقه اول مرحله سوم پاسخ به سوالات کارشناسان اقتصادی، بیان کرد: من انتظارم این است که دوستان موضوعات سیاسی را در جای خود در میزگرد سیاسی بحث کنند. الان شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شده و بتوانند انتخاب داشته باشند. ناظر بر ترکیه همصحبت کردن ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال اخیر ۶۰۰ درصد ارزش پول آن افت کرده و در حال تجربه کردن تورم ۷۰ درصد است.  در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی و در دراز مدت نیز رسد نقدینگی کنترل نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت قرار دارد. چون از دولت شهید رئیسی بیان شد جا دارد که بنده بگویم در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک مرکزی  و صندوق بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که تحویل داد آقای  پزشکیان ۱۲۹۹ همت بدهی دولت آقای روحانی داشت. یعنی یک مجموعه مخروبه را تحویل دادند  و این خودش از هنرهای این شهید بزرگوار بود که توانست این را سامان دهد. رشد نقدینگی نیز اساسا آقای غضنفری بیان کرد، ضرر به ذات ندارد. مانند آب است اگر هدایت شود می‌تواند فوق العاده برای ما موثر واقع شود. ما همین سه هفته پیش ۲۰۳ هزار واحد مسکن در تهران شروع کردیم. یکی از جاهایی است که نقدینگی در آن هزینه شده و به نیاز مردم پاسخ می دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی هم داشته باشند که دوستان اصرار داشته و ما هم اصرار داریم و اصرار ما واقعی است. مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. فلذا معتقد هستیم که بند چهارم اصلاحات خود را عرض کردم ما اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم دهیم. انرژی مانند طلا با ارزش است که ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه افزایش تولید انرژی باید صورت بگیرد و به سمت بستن درهای خام فروشی برویم اما باید مصرف را نیز بهینه کنیم.

وی افزود: برای شریک شدن مردم ما معتقد هستیم که باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می گیرد. معادل قیمت طلای روز اعتبار  طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی شارژ می‌شود. ماهانه شارژ می شود. این اعتبار دور از تلاطم تورم است. چون موضوع تورم بود اینجا بحث کردم.  در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه شده و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ در حساب سرپرست خانوار شارژ می شود، قابلیت  خرید اعتباری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت. حفظ ارزش آن با طلا است. دور از تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. امکان پشتوانه  شدن اعتبار طلا برای وام و وثیغه وجود دارد. به قیمت دلار گره نمی خورد. همان تحول اول اقتصادی که استقلال اقتصادی را با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جمعیت است. صرفه جویی کنیم و اعتبار طلا بگیریم. اینطوری می توان مردم را در اقتصاد شریک کرد.

۲۳:۱۸ جلیلی: دولت مقتدر باید بر ریال حاکمیت داشته باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره به موضوع مهار تورم و برنامه‌ها و راهکارهای خود در این رابطه پرداخت و عنوان کرد: تورم برای مردم بسیار آزاردهنده است. تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد بلکه یک معضلی است که مسئله و راه حل‌های آن روشن است.

جلیلی افزود: سوالی که برای مردم ما مطرح است این است که چرا در سال‌های اخیر تورم به شکل مزمن ادامه دارد. من موضوع انضباط مالی دولت را مطرح کردم و اینجا می‌خواهم ریشه تورم و راه حل‌های آن را که برای آن وجود دارد مطرح کنم. امکان کاهش تورم وجود دارد همانطور که امکان رشد ۸ وجود دارد.

وی، همچنین گفت: دولت مقتدر و نظام باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد و باید بتواند گردش پول و حرکتی که در مسیر اقتصاد کشور به ریال صورت می‌گیرد کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود و در کجاها حضور دارد تا دولت بتواند مدیریت و حکمرانی کند. اگر ساز و کارها اصلاح نشود اقدامات مقطعی این موضوع برطرف نمی‌شود. برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه‌هایی نظیر مودیان، املاک و اسکات و جامعه تجارت را به هم متصل کنیم تا بتوانیم حاکمیت ریال را محقق کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: رئیس جمهور باید موضوع را بشناسد و تصمیم بگیرد و ناترازی بانک‌ها و ناترازی بودجه را برطرف کند. رئیس جمهور دو راهکار در دسترس دارد اول آنکه منابع کشور را افزایش دهد و مانع هدر رفت آنها شود.

جلیلی، گفت: به دلیل نبود میتی رینگ ۷ میلیارد دلار منابع نفت و گاز هدر می‌رود. ۴ میلیارد دلار در خرید کالاهای اساسی هدر می‌رود. هرچند که ما باید منابع را ارتقا دهیم. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق پول می‌کنند این کار را از جیب مردم انجام می‌دهند. و باید خلق پول را در جهت منافع مردم انجام دهد نه در جهت منافع عده معدودی این موضوع را رقم بزند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

۲۳:۱۴ پزشکیان: عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند

مسعود پزشکیان در بخش پنجم سخنان خود و پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای به اظهارات قاضی‌زاده اشاره و اظهار کرد: چه کسی گفته است که ما به خارج دل می‌بندیم؟ من در ابتدا گفتم که باید در انسجام داخلی داشته باشیم و اختلافات‌مان را کنار بگذاریم؛ اگر در داخل اختلاف داشته باشیم، مرزها را هم باز کنیم، مشکل حل نمی‌شود و هرچقدر پول هم بیاوریم، فایده‌ای ندارد؛ باید این اختلافات را حل کنیم و باید تصور اینکه عده‌ای محدود عقل کل هستند و سایرین همه اجنبی و خارجی و وابسته هستند را درست کرد؛ این مردم ایران هستند که می‌توانند مشکل را حل کنند نه یک گروه، دسته یا جناح.

وی تاکید کرد: همچنین من نگفتم که مشکل بورس حل نمی‌شود بلکه گفتم که مشکل بورس ۳ روزه حل نمی‌شود؛ ۳ روز که سهل است بلکه معلوم نیست این مشکل را یک‌ساله حل کنیم؛ این توقعی در جامعه ایجاد می‌کنیم که مشکل بورس را ۳ روزه حل می‌کنیم امکان پذیر نیست؛ همه وعده‌هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت و تورم و وعده‌هایی هم که داده شد مشخص شد که چگونه است. البته این مانع نمی‌شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور شهید رئیسی را نادیده بگیریم؛ او شبانه روز تلاش می‌کرد و ما قدردان زحمات او هستیم اما اینکه چرا مشکلات حل نشد، دلایل علمی دارد که مدیران، کارشناسان، روش‌ها، عدم  ارتباط بین‌المللی، اختلافات و دعواهای داخلی از جمله آنهاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند»، عنوان کرد: کسری بودجه و چاپ پول دلایلی هستند که منجر به تورم می‌شود و اگر دولت می‌خواهد این مشکل که درست شود، نباید کسری بودجه را به مجلس ببرد. تورم به معنای خالی کردن جیب مردم است و علت آنکه اکثر نگرانی‌ها و اعتراضات بازنشستگان و معلمان برای این است که نمی‌توانند زندگی خود را با روند تورمی ادامه‌دهنده و شرمسار خانواده خود هستند.

پزشکیان گفت: این‌که ما چه باید بکنیم باز می‌گردد به اصلاحاتی اعم از عملیاتی کردن بودجه ریزی؛ دولت باید هزینه‌های خود را کنترل کند و این موضوع نیز زمانی اتفاق می‌افتد که بودجه عملیاتی، نظارت اصلاح و شفافیت در هزینه‌ها اعمال شود. از سویی دیگر  نخستین کاری که دولت باید بکند این است که به بانک‌ها دستور چاپ پول ندهد و آن‌ها را وادار به ایجاد تعهداتی که امکان پرداخت آن وجود ندارد. اکثر توقعاتی که دولت در بانک‌ها اعمال می‌کند، عامل تورم است و باید بانک‌ها را علمی و درست نظارت کنیم و نظام آن را اصلاح کنیم.

۲۳:۱۰ قالیباف: تورم به حقوق بگیران فشار جدی وارد کرده است

قالیباف در چهار دقیقه اول مرحله سوم درباره مهار تورم گفت: تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست؛ متاسفانه تورم بالا و طولانی داشتیم که به مردم و سفره های مردم فشار جدی وارد کرده به خصوص به آنها که حقوق ثابت داشته اند لذا باید در اولویت باشد.

وی ادامه داد: حل تورم ریشه در سه موضوع دارد؛ اول اصلاح نظام بانکی است. در نظام بانکی به خصوص بانک‌های خصوصی و حتی دولتی باعث خلق پول شدند که باید چاره اندیشی کرد.

قالیباف بیان کرد: نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است که به سمت تولید نرفته که یکی از عوامل ایجاد تورم است. یکی از اقدامات در مجلس یازدهم تصویب قانون جدید بانک مرکزی بود که اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند.

وی اضافه کرد: در قانون برای ورود سرمایه به بخش تولید توجه شده است. باید برای مردم در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم.

این کاندیدای انتخاباتی با اشاره نامگذاری ۱۰ سال گذاشته توسط رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که سال ها را درباره مسائل اقتصادی و  تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار بودجه افزود: درآمد پایدار در بودجه نداشته و متکی بر حوزه نفت هستیم. در بودجه  باید اصلاح ساختار نهادی و انضباط مالی مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف با تاکید مجدد بر اینکه به مدیر قوی نیازمندیم، گفت: بخش عمده مشکلات ریشه در سیاست گذاری اشتباه دارد که به نوعی سفره مردم از بی‌عرضگی و تصمیم گیری در این بخش کوچک می شود. 

وی گفت: دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایت می‌گذارد که حقوق نسبت به تورم باشد و با رشد اقتصادی نیز به حقوق اضافه شود.

قالیباف همچنین یکی از اشکالات را نبود درآمد پایدار دانست و افزود: درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود که باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می بینیم که باید چاره اندیشی کرد.

۲۳:۰۵ قاضی زاده هاشمی: تورم را می‌توانیم کنترل کنیم

قاضی‌ زاده در ۴ دقیقه اول بخش سوم اظهارات خود گفت: متاسفانه برخی از طرفداران یکی از نامزدها بر وعده من برای بورس مانور دادند. بورس مبنی بر انتظارات است. مردم در بورس آینده را می‌خرند. در دولت روحانی چه تصمیماتی گرفته شد؟ آن موقع من نایب رئیس مجلس بودم نامه نوشتم. برای برخی افراد نیز تشکیل پرونده شده است.

وی ادامه داد: باید اول از همه بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم. مردم نباید فکر کنند عده ‌ای از تصمیمان ما خبر دارند و زودتر پول های خود را از بورس خارج کرده‌اند. آقای پزشکیان برخی از اطرافیان شما از همین دست افراد بودند. اسمشان را بخواهید بعد مناظره به شما می‌دهم. گویا دوستان راه سازی‌های دولت آقای احمدی نژاد یادشان رفته است. پروژه ساخت مسکن دولت سیزدهم نیز به خوبی درحال پیشرفت است و تاکنون ۶۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است و نه ۳۰۰ هزار تا!

این کاندیدای انتخاباتی عنوان کرد: مگر می‌شود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟ درباره حوزه سلامت در دنیا دو مکتب است؛ برخی می‌گویند به روش دولتی باید این کارها را انجام داد. باید بدانیم کدام را می‌خواهیم انتخاب کنیم؟ اینطور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یک شکل باشد.

قاضی‌ زاده اظهار داشت: می شود تورم را تک رقمی کرد و اقتصاد برای این موضوع راه حل دارد، اما این موضوع اقتدار می‌خواهد. اقتداری از جنس شهید رئیسی نه از جنس کسانی که معتقدند راه اصلاح امور از سازش با غرب می گذرد. برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان نیز درست می‌شود؛ زیرا همه امورات را می‌خواهند به هم وصل کنند.

۲۲:۵۸ آغاز نیمه دوم مناظره

نیمه دوم مناظر که قرار بود بعد از ۱۵ دقیقه استراحت آغاز شود با تاخیر آغاز شد. موضوع این بخش مناظره، مهار تورم است. فرصت جمع‌بندی نامزدها ۶ دقیقه خواهد بود.

۲۲:۳۱ ۱۵ دقیقه‌ استراحت

زمان ۱۵ دقیقه‌ای استراحت مناظره آغاز شد و ادامه مناظره پس از این زمان انجام خواهد شد.

۲۲:۲۶ پور محمدی: باید آبروی خود را بگذاریم تا به مردم و حل مشکلات آنان کمک کنیم

پورمحمدی هم در دومین مهلت چهاردقیقه‌ای مرحله دوم مناظره با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: ما اهدافی تعیین و در برنامه هفتم تکرار کرده‌ایم و می‌گویم این‌ها را انجام می‌دهیم اما باید تجربیات قبلی خود را معیار قرار دهیم تا تعهدات آینده را پیگیری کنیم.

پورمحمدی افزود: دیپلماسی و خودتحریمی داخلی که مکمل تحریم خارجی است را باید با تدبیر جلو ببریم. آیا در گذشته جلو بردیم؟ دوستان در این جمع و بنده در مصادر عالی کشور بودیم. افتخار می‌کنم در هر دولتی تلاش کردم به مردم خدمت کنم چون دولت‌ها موضوعیت ندارند، مردم و خدمت به آنان موضوعیت دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما اگر تکلیف شود باید آبروی خود را بگذاریم تا به مردم و حل مشکلات آنان کمک کنیم. اگر دو حرکت انجام می‌شود آیا سنگ می‌اندازیم یا کمک می‌کنیم؟ همین الان در این جلسه وفاق نداریم. آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی خود را حل کنیم؟

وی تصریح کرد: رهبری تدابیری دارند. سیاست‌های کلی دارند. تدبیرشان را ابلاغ می‌کنند. ما می‌نشینیم و کارسازی می‌کنیم و دوباره توجیه می‌کنیم و می‌گوییم شاید منظور ایشان چیزی دیگری بوده است. شاید برای موقعیت خاصی بوده است. کشور را زمین‌گیر می‌کنیم. مثل خیلی چیزهایی که تا الان زمین‌گیر کرده‌ایم. این واقعیت‌های موجود است.

پورمحمدی با بیان این‌که «ما که از آسمان نمی‌توانیم کارشناس و مدیر مجرب بیاوریم»، اظهار کرد: ما باید با خودمان مشکلات و مسائل را حل و روشن کنیم‌. بسیاری از فضاهای سیاسی و تبلیغاتی بر تصمیمات ما اثر می‌گذارد. منافع ملی را به خطر می‌اندازیم. اینجور که نمی‌شود تدبیر کرد.

وی ادامه داد: این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد. اگر تمام نیروهای کارشناس کشور باهم جمع شویم و با وفاق عمل کنیم خیلی از مشکلات را راحت می‌توانیم حل کنیم. نمی‌گویم ما ناتوانیم اما سخت است. هماورد دنیای استکبار هستیم. ما شعارهای بلند جهانی دادیم و داعیه تمدنی در جهان داریم. نمی‌شود با این دست‌وپاشکستگی و با این اختلاف و نگاه غیرکارشناسی مشکلات را حل کنیم. هرروز دعوا و اختلاف مشکلات را حل نمی‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: هر موضوعی حداقلی دارد، حداقل‌ها را رعایت کنیم. به یکدیگر، کارشناسان و مدیران مجرب خود احترام بگذاریم. الان من بخواهم نسبت به شهرداری آقای قالیباف حرف بزنم که حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور صادر کردم و مخالفت هم شد که این حکم را صادر کنم اما به توانایی آقای قالیباف هم اعتقاد داشتم اما اینطور نیست که شهرداری تهران مشکل نداشته است و مشکلاتش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است.

وی ادامه داد: اینها مسئله است که آیا تحولی در نظام شهری با چه رویکردی و در چه دوره زمانی انجام شد. این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را می‌خواهیم چگونه بسازیم و به کدام سمت ببریم. مگر من می‌خواهم مسائل روزمره و جاری را مطرح کنم؟ من نگاه کلان داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در نظر دارم. مسائل سیاسی ما مردم را چنین ناامید، منزوی و نگران کرده و حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اجرا کنیم. چاره‌ای جز این نداریم.

۲۲:۲۱ زاکانی: باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت را بپذیریم

زاکانی در چهار دقیقه دوم مرحله دوم، در نقد اظهارات سایر کاندیداها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی این مرحله، بیان کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارمی را که مجلس ششم تصویب کرده بود را در بند الف ماده ۳ آزادسازی یک دفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن بود و ما قانون را اصلاح کرده و مانع آن شدیم تا کشور به انفجار برود. ما هم قائل به حوزه کارشناسی بوده و ما هم کارشناس هستیم. کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند اما علاوه بر کارشناسی خودمان یک سیاستمدار هم هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند به این می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می گوییم اله می کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم.  نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول  بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.

این کاندیدای انتخابات در ادامه خاطرنشان کرد: یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهای خود را جوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است؛ از راه درست خود. با فساد برخورد کرده و ناکارآمدی را از بین بردیم. توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم. اینها کارهایی است که می‌توان انجام داد. نکته‌ای که هست این بوده که ما باید راه را برای مردم باز کنیم. شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم. بنده در شهرداری پذیرفتم که مردم بر من نظارت کنند. در سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم که سال پیش بود یک میلیون  ۳۵۲ هزار نفر در این نظارت شرکت کردند.

زاکانی افزود: آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی اگر به مردم اعتماد کنیم آنها می‌آیند و کمک می کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم حرف بزنیم اما رفتارهای ما با عمل ما فرق کند. این بد است. مردم نگاه می کنند و می بینند که ما چگونه رفتار می کنیم. کاری  که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر بر صدور آسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌ها خوابیده و ایجاد زمینه برای حضور مردم در اقتصاد امکان بزرگی بود. در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما ۹۰۰۰ میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و  اساسا ارززدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته آخر هم ناظر به حوزه سیاست خارجی  است چراکه آقای پورمحمدی خیلی اصرار دارند که حوزه سیاست خارجی را گره بزنند. آقای پورمحمدی ما اگر دستمان را روی پای خود نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کرده و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق بود که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی هم تجربه  کردید. در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. این راه حل نیست.

۲۲:۱۷ جلیلی: دولت نباید به مردم به شکل قلک نگاه کند

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: به نظر من مردم در معرض انتخابی هستند که دو نگاه در آن وجود دارد یکی نگاه روزمره است و تشکیک کنیم که آیا می‌توان از فرصت‌های بزرگ استفاده کرد و کار بزرگی انجام داد و جهش انجام داد. به نگاه دیگری که می‌گوید نمی‌شود.

جلیلی، گفت: صحبت من این است که آیا برای فرصت‌ها برنامه‌ریزی کردیم و موفق نشدیم. سوال من این است که نگاه ما تاکنون به دانشگاه چه بوده؟ یک نگاه حداقلی این است که کلاس درسی باشد. اما نگاه دیگر این است که دانشگاه در پیشرفت کشور نقش داشته باشد و حتی ارزآوری داشته باشد. را حق دانشگاه بدانیم. بحث من این است که می‌توانیم از این علم و آگاهی استفاده کنیم و آن را رشد دهیم. یک دانشگاه در کشور خارجی به دهمین هلدینگ اقتصادی دنیا تبدیل شده است.

وی، تصریح کرد: یک زمانی به روستاها در راستای محرومیت زدایی نگاه می‌کنیم که این یک نگاه حداقلی است. با سرمایه‌گذاری امروز روستاها امکانات دارند. آیا هر روزها نمی‌تواند یک سلول جهش کشور باشد؟ باید ببینیم نقش دولت در استفاده از ظرفیت‌های روستاها چیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید به مردم به شکل قلک نگاه کند و بازار سرمایه با تصمیم خلق الساعه دچار مشکل شد. من با ۲۲ صنف جلسه داشتم و معتقدم وقتی به مردمی‌سازی اقتصاد می‌پردازیم باید این شامل همه مردم شود و هر ایرانی می‌تواند یک نقش ایفا کند اما اگر انحصار داشته باشید. اگر رانت و تبعیض داشته باشید نمی‌توانید مردمی‌سازی را محقق کنید.

جلیلی یادآوری اینکه در یک بانک خصوصی، ۵۰ درصد مردم وام دریافت نکردند افزود، افزود: همان بانک خلق پولی انجام داد که ۶.۷ درصد تورم کشور را اضافه کرد.

۲۲:۱۳ پزشکیان: چرا افرادی که کارشناس نیستند را سر کار می‌گذاریم

مسعود پزشکیان واکنش به برخی نامزدها که پیش از این او را متهم به عدم داشتن برنامه کرده بودند، گفت: من تنها کاندیدایی بودم که گفتم سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه را اجرا می‌کنم و سایر رقبا به من گفتند که برنامه‌ای ندارم.

وی درباره بخشی از سخنانش که اشاره به الگوهای اقتصادی صندوق بین‌المللی پول که در 40 کشور اجرایی شده، عنوان کرد: من نگفتم نسخه بانک جهانی را اجرا کنیم. گفتم 40 کشور این مسیر را رفته‌اند. شما بگویید کدام کشور مسیری که شما به آن اشاره می‌کنید را رفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به ادعای 3 سال پیش قاضی‌زاده که گفته بود مشکل بورس را 3 روزه می‌توان حل کرد، خاطرنشان کرد: چرا مشکل بورس 3 روزه حل نشد؟ چرا آدم‌هایی غیرمتخصص را در مدیریت‌ها قرار می‌دهیم؟  آن آقا می‌گفت من با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم. سوال ما این است که چرا آدمی که کارشناس نیست را سرکار می‌گذارید. چرا حرف‌هایی می‌زنیم که نمی‌توانیم اجرا کنیم. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده، بروند و جاده‌های آن‌ها را ببیند.

۲۲:۰۹ قالیباف: 22 میلیارد دلار ظرفیت‌ها با کشورهای دیگر است که باید فعال شود

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

محمدباقر قالیباف با اشاره به تحریم‌های بین المللی، بیان داشت: اگر خود تحریمی داخلی را حذف نکنیم، نمی‌توانیم تحریم بین المللی را حل کنیم.

وی تصریح کرد:  یکی از مهم ترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است. ما آمدیم حسابهای دولتی را که بیش از 250 هزار حساب بود، تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی بردیم که 5 یا 6 هزار حساب شد.

وی افزود: گفتیم که پول به جای نقدی، باید به صورت اعتباری تخصیص داده شود. نتیجه چه شد؟ که همه دولتها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق همیشه کسری نقدینگی داشتند و از خزانه پول بر می‌داشتند. در سال گذشته دولت بیش از 190 همت در پایان سال در اعتبارات خود داشت پس می‌شود و می توانیم. یکی از مهمترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حضور در شهرداری، تصریح کرد: 12 سال در شهرداری بودم و سه دولت نهم-دهم- یازدهم از ما پشتیبانی نمی‌کردند اما کار انجام دادیم. در یک جلسه از این سه دولت شرکت نکردم در 25 سال 70 کیلومتر ریل کشیده شد در تهران و در 12 سال 150 کیلومتر مترو کشیده شد.

قالیباف ادامه داد: پول این پیشرفتها از ظرفیتهای داخلی آمد حتی ال‌سی از چین فراهم کردیم و تنها ال‌سی بود که بدون پیش‌پرداخت و گارانتی بانک مرکزی باز شد آن هم برای شهرداری.

وی ادامه داد: بین 18 تا 22 میلیارد دلار ظرفیت‌های گفتگوها با کشورهای دیگر است که می‌توانیم کار کنیم اما پرونده‌های آن بلاتکلیف است مانند شانگهای و توافقی که با روسیه داشتیم را استفاده نکردیم و باید آن را عملیاتی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان بخش چهارم سخنانش، بیان داشت: بنده معتقدم ما می‌توانیم تحول را ایجاد کنیم و تمام این موارد در برنامه هفتم که الان قانون است اجرا شود تمام ظرفیتها فعال خواهد شد.

۲۲:۰۵ قاضی زاده هاشمی: بنگاه‌های دولتی محل تجمع سیاسیون شده است

قاضی زاده در بخش چهارم از صحبت‌های خود عنوان کرد:  ما هم به تجارب جهانی واقفیم اما یک نمونه از اینکه کشوری نسخه‌های بانک جهانی را رعایت کرده و توانسته اقتصادی کشور را درست کند، ذکر کنید. برخی نسخه‌ها بانک جهانی مفهومی به اسم‌ انسان و انسانیت را قبول ندارد. برخی مطالبی که دوستان می‌گویند با حقایق جامعه ما متفاوت است. بعضی دوستان مطالبی می‌فرمایند که رویا پردازی است و با حقیقت جامعه در تعارض است.

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند نمی‌شود به اهداف قانون برنامه هفتم دست یافت. پس چرا کاندید شده‌اید؟ این نوع حرف‌زدن‌ها گول زدن مردم است.برخی از الان دبه در می‌آورند که فلان بخش برنامه قابل اجرا نیست بعد هم که موفق نشدند می‌خواهند به مردم بگویند ما از اول هم گفتیم که برنامه اشکال داشت و نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. در حوزه بهره وری بنگاه‌های دولت، تا انتصابات سیاسی جمع نشود مشکل بنگاه‌ها حل نمی‌شود و بنگاه‌ها محل تجمع سیاسیون شده است.

قاضی‌زاده گفت: ما در بنیاد شهید تجریه این کار را داریم و صندوق ذخیره ایثارگران را به جامعه ایثارگران واگذار کردیم و مجمع آن هم برگزار شده است و الان درحوزه سازمان اقتصادی کوثر هم در حال واگذاری به خود ایثارگران است. مردم قیم نمی‌خواهند و  بهتر از هرکسی می‌توانند خودشان را مدیریت کنند. همان مردمی که جنگ را اداره کردند بهتر از ما می‌توانند جنگ اقتصادی را اداره کنند.

۲۲:۰۰ پور محمدی: ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است

مصطفی پورمحمدی در بخش سوم سخنان خود در این مناظره گفت:‌ با توان ملی و مدیریتی قادر به حل مشکلات هستیم اما بایستی به نظرات کارشناسان بها بدهیم. درست است که ما سیاستگذار هستیم اما باید پشتوانه کارشناسی داشته باشیم؛ دنیای امروز دنیای فناوری، دانش،تخصص و تجربه است و اعداد و ارقام گویا هستند و اعداد فریاد می‌زند و خود را نشان می‌دهد!

وی گفت: بنده به شدت سخت‌گیر هستم. طرح‌های بلندپروازانه‌ی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد. من طرح‌های بزرگی اجرا کردم. بایستی دقت به واقعیت‌های خارجی را درنظر بگیریم.

پورمحمدی گفت:‌ ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است و اولین نکته در ثبات اقتصادی، کنترل تورم است و تورم 50 ساله حدود 20 درصد است اما تورم 6 سال اخیر بالای 40 درصد بوده است؛ مگر می‌شود با این تورم، ثبات اقتصادی ایجاد کنیم؟!

وی خاطرنشان کرد: ناترازی بودجه و کسری بودجه 600 تا 700 همت است و ناچاریم به نقدینگی و تورم تن بدهیم. مگر می‌توانیم از ناترازی بانک ها عبور کنیم؟ بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است که یا به خاطر سیاست‌های تکلیفی یا بنگاه‌داری یا مسائل دیگر است.

پورمحمدی گفت: بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانیم موفق بوده و رشد 8 درصدی داشته باشیم؛ بهره‌روی با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و توانمند هستند جواب می‌دهد.

وی گفت: برای بالا بردن بهره‌وری نمی‌توانیم با کارشناسی که به ما اعتماد ندارد و یا کارشناسی که به فکر مهاجرت است کار کنیم و قطعاً‌ نمیتوانم با آنها نرخ بهره وری را بالا برد؛ بدنه اجتماعی بایستی با ما همراه باشد و به ما اعتماد کند.

پورمحمدی گفت: ما باید زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم و با جهان خارج شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی بهره بگیریم؛ امروز باید رویکردها را عوض کنیم و نگاه حل مسائل بین المللی را تغییر دهیم.

۲۱:۵۶ زاکانی: موتور محرک اقتصاد باید مردم باشند

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

زاکانی در ادامه این مناظره عنوان کرد: امام راحل حکم شرعی دارند و ان اینکه که انجایی که مردم می‌توانند کار کنند حرام است دولت ورود کند. ما یادمان رفته است که به اصل خودمان بازگردیم. درحال حاضر دولت رقیب ومقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیلگر و مکمل باشد. همه این ویژگی‌ها دولتی را ایجاد می‌کند که مقتدر است و مقابل مردم نیست لذا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

وی گفت: اقای قالیباف گفتند نقدینگی دستوری نیست که با قانون به زیرمجموعه‌ها برود. مگر نقدینگی دست ماست؟ لذا اینجا قانون گذاری درست نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مردمی کردن اقتصاد، تصریح کرد: بخش خصوصی را باید باور کرد. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و احاد مردم بویژه طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار گیرند.

وی گفت: مطابق اصل ۴۳ قانون باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوری‌ها می‌توانند برای ما کارکرد حدی داشته باشند.

زاکانی افزود: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت روحانی اتفاق افتاد شرایط را به سمتی برد که سال ۱۴۰۰، صد و یک درصد رشد نقدینگی داشتیم که در دولت رییسی این به ۲۳ درصد رسید. این یک افتخار برای دولت رییسی بود.

وی با طرح این سوال که چرا دقت نمی‌کنیم و با مردم می‌جنگند؟ گفت: یک عده با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند. در دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خودمان را در شهرداری تهران بازگرداندیم.

وی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده، عنوان کرد: تحریم را باید در داخل کشور خنثی کرد و دیپلماسی اساس و بنیان آن را هم تغییر دهد. تا وقتی تحریم را خنثی نکردیم واکسن ندادند اما وقتی واکسن را ساختیم دیدند تحریم بی اثر است. اگر دنبال رفع تحریم هستیم به توانمندی داخلی تکیه کنیم.

زاکانی یاداور شد: علم اقتصاد در مورد درستی و غلط سیاست‌ها ساکت است و درستی این امر با سیاستمدار است.

۲۱:۵۲ جلیلی: دولت باید با هوشیاری واگذاری‌ها را انجام دهد

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

سعید جلیلی در بخش سوم سخنانش در این مناظره اظهار داشت: مباحثی که مطرح شد، به انتخاب مردم کمک می‌کند. مهم است چه رویکردی می‌خواهد کشور را اداره کند. آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون دولتِ اولی که شما در آن حضور داشتید، اعتقادی به آن برنامه نداشت. اولین‌ بار بود که دولت گفت من برنامه نمی‌نویسم و مجلس برنامه را نوشت. آن دولت به مجمع تشخیص نامه نوشته بود که اگر فلان توافق امضا نشود حقوق اسفند 97 را نمی‌توانیم بدهیم؛ هنوز هم امضا نشده و الان سال 1403 است. اما رویکرد دیگر، رویکرد شهید رئیسی است که خیلی از کارهایی که آن‌ها می‌گفتند انجام نمی‌شود را انجام داد.

جلیلی بیان کرد: سوالاتی که کارشناس گفتند فرع بر یک اصل است. اگر دولت شناخت نداشته باشد چه بخش خصوصی باشد چه بخش دولتی یا چه بین این‌ها، سوءاستفاده شکل می‌گیرد و ناکارآمدی بروز می‌یابد.

وی گفت: بنده به یک کارخانه در لرستان رفتم که 1200 کارگر داشت ولی به‌نحوی واگذار شده بود که چون خریداران اهلیّت نداشتند، الان فقط چند نگهبان آنجا حاضر بود. هم‌چنین به آذرآب رفتیم و می‌گفتند 3000 تن تولید داشته ولی این تولیدات بعد واگذاری به 70 تن رسید. در هپکو نیز مشابه این رخ داد. این برای دولتی است که نداند چه کار می‌کند ولو شکل ظاهرش درست باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اینجاست که انتخاب اهمیت می‌یابد. اینجا باید کسی انتخاب شود که بداند از فرصت‌ها چطور باید استفاده شود. موضوع اهلیّت در واگذاری مهم است و باید بدانیم فقط سرمایه مهم نیست؛ ممکن است مقاصد دیگری داشته باشد.

جلیلی اضافه کرد: دولت مقتدر، مُشرف به مسائل و آگاه، باید بداند آنچه که می‌گذرد چیست.

۲۱:۴۹ پزشکیان: آیا مشکلات با شعارهای ما حل می‌شود؟

مسعود پزشکیان در بخش سوم سخنانش این مناظره در پاسخ به سوالات کارشناسان درباره برنامه‌اش برای مردمی سازی اقتصاد و در ادامه اظهارات  قالیباف درباره مدیریت کارآمد، گفت: اگر مدیریت اصلاح شود می‌توان از یک سری از مسائل هزینه‌ای پیشگیری کرد. اصلاحاتی که توسط صندوق بین‌المللی پول توصیه شد و  در 40 کشور مورد اجرا قرار گرفت،  3 اصل و 5 استراتژی بود. اگر ما این دستورالعمل را در کشور عملیاتی کنیم، قادر خواهیم بود تا  یک سری از مشکلات داخل را حل کنیم.

وی افزود: 3 اصل از جمله 1. چه کسی مسئول است؟ 2.چطور باید  عمل کرد؟ و 3. چطور باید پاسخگو بود؟ اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی هست که پاسخگو است. همچنین 5 استراتژی هم شامل این است که اول: عملکرد این انسان‌ها چگونه است. ما خیلی از جاها آدم‌هایی را آورده‌ایم که کارایی ندارند ولی فوق‌العاده مدیریتی می‌گیرند. در حالی که ما باید پول را براساس عملکرد پرداخت کنیم. کسی که مدیریت را بدتر می‌‌کند و ضرر می‌زند فوق‌العاده مدیریت می‌دهیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: خصوصی سازی باید اولویت دیگر ما باشد. جاهایی که باید به بخش خصوصی بدهیم باید این کار را بکنیم. البته این مهم را کسی می‌تواند انجام دهد که پشتوانه علمی داشته باشد و الا اگر کسی را بگذاریم که هم‌جناحی و هم‌حزبی ما باشد همان  اتفاقی می‌افتد که در این 40 ساله افتاده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما باید از تجربیات بین المللی استفاده کنیم. عزیزان بگویند این حرفها که می‌زنند کدام رفرنس علمی، آن را بیان کرده است؟ کدام کشور از این راه رفته است؟ چند درصد کارشناسان ما این حرفها را قبول دارند؟ یک اصل هست که می‌گوید آن کسی که با اندیشه دیگران مشورت می‌کند نجات می‌یابد ولی کسی که بگوید فقط من اینکار را می‌کنم هلاک می‌شود.

وی عنوان کرد: همه گفتند ما 8 درصد رشد اقتصادی می‌دهیم پس چرا تا الان موفق نبودند؟ آنها که گفتند و نتوانستند، باید محاکمه شوند. الان بازنشسته‌ها و معلمان ما نمی‌توانند زندگی کنند. چه کسی باید این مشکل را حل کند؟ آیا این مشکلات با شعارهای ما حل می‌شود؟

۲۱:۴۴ قالیباف: برای رشد 8 درصد نیاز به سرمایه گذاری و بهره وری داریم

محمدباقر قالیباف در بخش سوم سخنان خود در این مناظره تصریح کرد: برای رشد 8 درصد سرمایه گذاری و بهره وری داریم. از نظر من بهره وری از سرمایه گذاری ارجح است. چون بهره وری این فرصت را می‌دهد که ظرفیتهای موجود را حفظ کنیم و این بسترسازی می‌کند برای سرمایه  گذاری آینده.

وی افزود: آقای پزشکیان به درستی گفتند که ارز برای واردات خودروهای کارکرده نداریم؛ اما باید بگویم در سال گذشته 8 میلیارد دلار برای واردات خودروهای کارکرده تخصیص داده شد.

قالیباف تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه در ماده 8، دولت موظف شده است که یکی از بانک‌های تخصصی را به بانک توسعه تبدیل کند که نقدینگی به آنجا منتقل و صرف پروژه های عمرانی و تولید شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نقدینگی که دست مردم است، به کیفیتش توجه داریم نه به کمیتش. می‌تواند بیشتر هم باشد. ولی نقدینگی که الان بیش از هزار همت است، از کمان برنامه ریزی خارج شده است.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم که تصویب شده در ماده هشت، دولت موظف شده در همین سال 1403 یکی از بانکهای تخصصی را تبدیل به بانک تخصصی کند و منابع آنجا برای پروژه‌های زیرساختی برود.

قالیباف بیان داشت: در LPG آنچه در مدار خزانه اداره می‌شد 27 همت بود، اما مجلس یازدهم پیگیری کرد این مبلغ 180 همت شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در یارانه‌ها، سه و نیم برابر الان داریم هدر می‌دهیم. یعنی هزار و دویست و شصت همت یعنی پنجاه درصد، ادامه داد: تحریم بله اثر دارد اما بنده معتقدم همه دستگاه های دولتی یک طرف، دستگاه دیپلماسی یک طرف. باید برای رفع تحریم تلاش کند. طرح مشخصی داریم که قدم به قدم می شود دنبال کرد.

وی ادامه داد: 104 میلیارد دلار ما فقط در حوزه بهره برداری در سال پرت داریم. این اعداد را دقیق می‌گویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  در پایان بخش سوم سخنانش گفت: مردم بدانند انتخاب یک رئیس جمهور درست که بتواند این ظرفیتهایی که دارد از دست می رود را درست کند. همین الان قراردادهای ما با چین و روسیه عملیاتی نشده است. از ظرفیت شانگهای و بریکس باید استفاده کرد.

۲۱:۴۰ قاضی زاده هاشمی: سهام عدالت نباید حیاط خلوت سیاسیون می‌شد

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در سومین بخش سخنان خود در پاسخ به سوالات کارشناسان درباره برنامه‌اش برای مردمی سازی اقتصاد گفت: ظاهراً برخی دوستان بنا ندارند در جلسه بحث کارشناسی کنند. به احترام کارشناسان چند کلام بگویم. به عنوان یکی از افراد دولت آقای رئیسی، به برنامه‌های دولت ایشان و لایحه برنامه هفتم متعهد هستیم و خودم را ملزم می‌دانم همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: مردم وقتی اعتماد به نفس خودشان را از دست می‌دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند.

قاضی زاده ادامه داد: در خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که علتش محل بحث است؛ ما در حقیقت اختصاصی سازی کردیم، سهام عدالت کار خوبی بود ولی اشکالش این بود که مدیریتش را دولت حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد نه اینکه حیاط خلوت سیاسیون شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کارخانه‌ها را واگذار کردیم و قانون را رعایت نکردیم در نتیجه حقوق کارگر حفظ نشد و دولت و قوه قضاییه مجبور به ورود و بازگرداندن کارخانه‌ها شد. رقابتهای اقتصادی باید پشت اتاق شیشه‌ای باشد که  ابزارش بورس است. بنگاه‌های ناکارامد باید بهره ور شوند و به بورس بروند و واگذار شوند.

وی ادامه داد: این معنیش این نیست که سهم دولت را در سرمایه گذاری کم کنیم. دولت نباید تصدی گری کند. به جز امور حاکمیتی مانند امنیت و بهداشت و آموزش که دولت باید اینها را تضمین کند، دولت باید در جایی ورود کند که مردم نمی‌خواهند یا نمی‌توانند حضور داشته‌ باشند. برای مثال اگر تعرفه بزرگراه‌ها واقعی شود سرمایه گذاران می‌آیند و کار را انجام می‌دهند و این کار بخش خصوصی است اما جاده روستایی را نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی انجام دهد، اینجا دولت باید سرمایه گذاری کند.

قاضی‌زاده با بیان اینکه دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند،‌ گفت: بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است. دولت باید تلاش کند و از توسعه بخش خصوصی لذت ببرد. با توسعه بخش خصوصی درآمد مالیاتی دولت افزایش می یابد و درآمدهای بخش عمومی و اشتغال بهتر می شود. یعنی هم درآمدهای دولت بیشتر می‌شود و هم هزینه‌های دولت و بار بیکاری که بر دوش دولت است کاهش می یابد.

۲۱:۳۵ آغاز بخش دوم مناظره

در بخش سوم مناظره، کارشناسان اقتصادی، سوالات دیگری  با موضوع «مردمی‌سازی اقتصاد» برای پاسخ دادن کاندیداها مطرح کردند.

سوالات به شرح زیر بود:

محمدجواد ایروانی (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟

محمد خوشچهره (نماینده سابق مجلس): رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟

حمیدرضا فولادگر (عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44): سیاستهای اصل 44 برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد.  چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سید حمید پورمحمدی (معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه): تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام): خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟

داوود دانش جعفری (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده  کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

۲۱:۳۰ پورمحمدی: سرمایه مردم در بورس از بین رفته است

مصطفی پورمحمدی در بخش دوم مناظره گفت: ضمن احترام به گذشته نظام و مردم، به توان ملی خود ایمان دارم و معتقدم دستاوردهای بزرگی توسط نظام حاصل شده است. اما ضروری است که واقعیت‌ها را نیز در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: با اتکا به نقاط قوت، باید ضعف‌ها را برطرف کنیم. علی‌رغم تدوین شش برنامه، رهبری معظم انقلاب فرمودند که تنها 30 تا 35 درصد از آنها اجرا شده است. مشکل کجاست؟ چرا به جای تمرکز بر واقعیت‌ها، صورت کلی رویاها را مطرح می‌کنیم؟ آیا 8 درصد تعیین شده، امکان تحقق الزامات آن وجود دارد؟

وی گفت: برنامه باید امکان اجرا داشته باشد، چرا اجرا نشده است؟ همین برنامه در ماده الحاقیه 35 نزدیک به 25 مورد آمده است که  6 ماه تا یکسال وقت داشتند تا تکمیل کنند؛ دولت قبلی جناب آقای رئیسی برنامه پیشنهاد داد اما دو سال طول کشید تا تصویب شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد:‌ یک دولت دیگر برنامه‌ای تصویب کرده است که دولت دیگر باید اجرا کند که شعارهای آن متفاوت است! مردم از ما قول و قرار گرفتند و باید جواب آنها را بدهیم.

وی گفت: ساختار برنامه مشکل دارد. 225 موضوع مهم وجود دارد که اولی تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد 8 درصدی است؛ آقای قاضی زاده 25 میلیارد دلار گفتند که من کمتر از آن فکر می‌کنم. خوشبینانه 50 درصد از منابع داخل تأمین کنیم که 6 هزار همت می‌شود، از کجا باید تامین کنیم؟

پورمحمدی ادامه داد: مردم به ما اعتماد ندارند و سرمایه مردم در بورس از بین رفته است و پول‌های خود را به دلار و طلا تبدیل می‌کنند و حاضر نیستند به تولید هدایت کنند.

پورمحمدی گفت: با 10 میلیارد یورو نمی‌شود رشد 8 درصدی را اجرا کرد. نمی‌شود با خودفریبی و خوشبینانه با مسائل برخورد کنیم چراکه مردم مسائل را دیده و متوجه می‌شوند؛ من حرفهایی که اینجا زدم با کارشناسان متعهد و معتبر، دانشگاه‌‌های تهران و شریف و علامه وجوانان انقلابی مشورت کردم.

وی گفت: البته اینطور نیست که مایوس شده باشیم، ما راه را طی کردیم و در مقابل تحریم سخت، ایستادیم و این توانمندی ملی است که ما را به اینجا رسانده است.

پورمحمدی گفت: تحریم بسیار مهم است اما ما مهمتر هستیم! ما قدرتمند‌تر هستیم و باید قدرت خود را باور کنیم و اشتباهات خود را نیز بپذیریم و وعده‌های درست بدهیم و برنامه‌هایی که قابل اجرا نیستند مطرح نکنیم.

۲۱:۲۵ جلیلی: لازمه‌ی رشد هشت درصدی دیدن فرصت‌هاست

جلیلی در بخش دوم مناظره گفت: لازمه‌ی رشد هشت درصدی دیدن فرصت‌هاست. البته باید اولویت وجود داشته باشد؛ اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید تبدیل شود به مأموریت همه دستگاه‌ها نه‌اینکه فقط چند پروژه شود. ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده کرده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم، می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که می‌گفت فشار حداکثری، بعد از گذشت زمان، گفت آن فشار حداکثری شکست فاحش خورد.

وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد، ولی آمدند و همکاری راهبردی با شما می‌کنند. نمی‌گویند اول باید فلان موضوع انجام شود. آمریکا می‌گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی امروز از ایران نفت خریداری می‌شود. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به‌دست نمی‌آید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما باید بسته‌ی مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری گیر نکند. اگر سازوکار درستی وجود نداشته باشد، صادر کننده و وارد کننده دچار مشکل می‌شود؛ برای این موضوع ده‌ها ساعت جلسه گذاشتیم.

جلیلی بیان کرد: برخی ایرادات در تخصیص ارز وجود دارد که اگر درست کنیم، مسئله حل می‌شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد. اگر هر روز سرمایه بیاید و درآمد زیاد شود ولی این دچار نشتی‌هایی باشد حتماً شکل نمی‌گیرد. برخی درباره موضوع انرژی می‌گفتند 3-4درصد پرتی وجوددارد؛ مجموع این پرتی‌ها در سال به چند میلارد دلار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید فرصت‌ها را بشناسد و نقص‌ها را رفع کند.

۲۱:۲۱ زاکانی: تعجب کردم آقای پزشکیان چطور نامزد ریاست جمهور شده است؟

زاکانی در دور دوم پاسخ به سوالات و اظهارات دیگر کاندیداها گفت: مردم! این صحبت‌ها شما را ناامید نکند. بنده چهار نکته را مطرح کردم؛ آزادسازی اقتصاد از کمند دلار، پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام‌فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، ما سیاست‌های اصل 44 را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم و خصوصی‌سازی نکردیم. نکته بعد خلق ثروت و توزیع عادلانه است، مردم نباید اعانه‌بگیر باشند.

وی ادامه داد: این صحبت‌ها شما را ناامید نکند. آقای قالیباف در خصوص نقدینگی که 26 برابر شده صحبت کرد. اصل نقدینگی مهم است اما باید سرگردان نشود و جایی سرمایه‌گذاری شود. در چین نقدینگی به تولید ناخالص داخلی آن بیش از دویست برابر است. میانگین دنیا 144 برابر است. ایران 75 درصد، لذا نقدینگی به ذات بد نیست.

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته دوم در خصوص آقای پزشکیان بود که کلی نکات را بیان کردند که همه چیز را به همه چیز گره زدند و نتیجه معلوم نشد چه شد!  و نتیجه هم همین شد که نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد ریاست جمهوری شده است! مردم دیگر الان اطلاعات دستشان است، ترکیه هم جزء ناتو و WTH است و هم در مرکز FATF قرار دارد. در طی بیست سال تا الان 250 هزار میلیارد در آنجا سرمایه‌گذاری شده است. همین ترکیه سال 2023، 250 میلیارد دلار صادرات داشته است اما هفتاد درصد تورم دارد. ارزش لیر این کشور هم از 5 سال پیش از یک دلار به 32  دلار افزایش یافته است اینها را می‌شود تحلیل اقتصادی کرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه راجع به چین صحبت کردیم. ما 13 میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتیم بیش از 340 میلیون یورو ضمانتنامه گرفته شد. موضوع رشد هشت درصد هم با توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه و در کنار آن آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: آقای پورمحمدی هم نکاتی را گفتند که عرض می‌کنم، مسیر را اشتباه رفتند و می‌شود حرفهای کلی قشنگ زد اما مشکل مردم حل نخواهد شد!

۲۱:۱۷ پزشکیان:  پزشکیان: 40 سال است می‌گوییم اقتصاد را درست می‌کنیم

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

پزشکیان در بخش دوم صحبت‌های خود طی سخنانی گفت: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی نتوانسته اقتصاد خود را درست کند. بنابراین ما باید صادرات و سرمایه  گذاری خارجی داشته باشیم.

وی افزود: ما الان گران میخریم و ارزان می‌فروشیم و در فروش نفت کلی ضرر می‌کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایی‌هایمان را می‌فروشیم؟ چه کسی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟

پزشکیان با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات خودروهای دسته دوم عنوان کرد: واردات ماشین‌های دست دوم را افتخار خود می‌دانیم ولی آیا  این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست دوم بخریم؟ تازه برای واردات این خودروها هم دولت دلار برای تخصیص ندارد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تحریم فاجعه است، گفت: ما می‌گوییم تحریم را دور می زنیم ولی در این مسیر غلط که می‌رویم کلی بخور بخور وجود دارد. ما کشور پانزدهم از آخر در آمار فساد هستیم. سوال این  است که اینهمه بخور بخور از کجا می‌آید؟

وی افزود:‌ قرار بود چین  در ایران سرمایه  گذاری کند ولی آنها گفتند تا FATF را حل نکنید سرمایه  گذاری نمی‌کنیم. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه گذاری جذب کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم.

 پزشکیان با بیان اینکه  چهل سال است می‌گوییم اقتصاد را درست می‌کنیم اما روز به روز پولمان و قدرت خریدمان بدتر می‌شود، عنوان کرد: ما الان نمیتوانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و در حال از دست دادن ذخایر کشورمان هستیم. به طوری که به جای 40 درصد بهره وری در نفت 12-13 درصد بهره وری داریم و بقیه را مفت از دست می‌دهیم. خب این را چه کسی باید جواب بدهد؟

۲۱:۱۳ قالیباف: اجرا کردن برنامه هفتم نیازمند مدیر قوی است

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

محمدباقر قالیباف نیز در بخش دوم سخنان خود با اشاره به صحبتهای نامزدهای دیگر انتخابات، گفت: آقای پزشکیان گفتند انسجام، من این را قبول دارم؛ آقای پورمحمدی گفتند فقط اقتصاد نیست فرهنگ هم هست، بله این درست است. به همین خاطر می‌گوییم وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم، یک بخشی سرمایه گذاری و یک بخش بهره‌وری است.

وی افزود: پنجاه درصد رشدهای 9 درصدی در برخی کشورها از بهره وری حاصل شده است. از مدیریت صحیح حاصل شده است. رئیس جمهوری که قابلیت این را داشته باشد و قوی است باید از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده کند.

قالیباف افزود: بهره‌وری می‌تواند نیمی از این هشت درصد را بسازد. معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برنامه هفتم تبدیل به سند ملی شده است, حتما ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد. مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است. سبد خانوار در همه ابعادش در این سند دیده شده است و اجرا کردن این سند نیازمند یک مدیر قوی است.

قالیباف تاکید کرد: ویژگی برنامه هفتم این است که در ماده 118 پیش بینی شده شورای راهبری تشکیل شود تا هر کجا اشکالی وجود داشت کمیته‌ای پیش بینی شده که اصلاح کند. ولی بدانیم قانون هست و باید اجرایش کنیم نه اینکه بگذاریمش کنار. بگذاریم کنار یعنی برویم سمت بهانه جویی.

وی ادامه داد: 17 و نیم درصد از 9 میلیون بشکه هدر می‌رود. ما از این انرژی در حوزه پتروشیمی که درآمدی قریب به 20 میلیار داریم، فقط 7 و نیم درصدش را استفاده می‌کنیم.

قالیباف بیان داشت: ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و اینکه تصمیمات سیاستی و قاعده گذاری غلط داریم. یعنی اینکه همین 48 ساعت گذشته یک وزارتخانه یک تصمیمی گرفته که با آن سرمایه می‌تواند فرار کند. نباید اینطور باشد.

۲۱:۰۸ قاضی زاده هاشمی: دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: همانطور که حدس می‌زدم در بخش اول حرفهای کلی  شنیدیم. حرفهایی که قبلا‌ هم شنیده شده ولی در عمل یک دهه برای ما اقتصاد و رشد منفی ایجاد کرده است. هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده‌های ما می‌پردازند. امروز شاهد هستیم سفره ایرانی‌ها کوچکتر می‌شود و بیش از 11 میلیون نفر مجرد داریم؛ حجم طلاق زیاد شده است.

وی افزود: من در دولت خانواده به مسئله جزئی می‌پردازم تا هر تصمیمی که می‌گیریم به صورت عینی اثرش در سفره خانواده چه خواهد بود؟ خواهشم این است که دوستان به جای اینکه باز نسخه‌های قبلا ارائه شده را مطرح کنند که نتیجه بدش را هم یک دهه پس دادیم از گفتنش بپرهیزند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای حل مشکل اقتصاد اول باید از داخل شروع کنیم؛ اقتصاد ما باید پیش بینی پذیر شود. بخش خصوصی باید شریک راهبردی ما شود. دولت باید جایی وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده است.

قاضی زاده ادامه داد: دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی درحوزه اقتصاد صورت گرفت که باید آن را ادامه دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم. ما الان نفت خام صادر و روغن با سه برابر قیمت وارد می‌کنیم. می‌توانیم به کشورهای همسایه و تجار آنها بگوییم بیایید در کشور ما پالایشگاه بزنید ما نفت خام به شما می‌دهیم و شما هم به ما محصول بدهید.

وی اظهار داشت: باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم. راهبردهای صنعتی و سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد. باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای باکیفیت و ارزان را پیدا کنند.

۲۱:۲۴ پورمحمدی: تمام روابط اقتصادی و تجاری ما قفل است

وی گفت: در عرصه بین المللی دو دهه است که با تحریم رو به رو هستیم و دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تجویز کرده است. ما در نقل و انتقالات مالی گرفتار هستیم. در 204 کشور جزو لیست سیاه بوده و روابط تجاری و مالی ما قفل شده است.

پورمحمدی افزود: در داخل کشور نیز  حرکتهایی انجام می‌شود از جمله اینکه به سفارتخانه‌ها حمله شده و برای ما هزینه ایجاد می‌شود یا حوادث بین المللی از جمله حادثه اوکراین رقم می‌خورد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چگونه ما باید مسائل خود را بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین المللی حل کنیم؟! اقتصاد و صنعت ما حجم بسیار زیادی دارد؛ در مسائل داخلی نیز همینطور است و نمی‌توانیم مسائل داخلی را نادیده بگیریم.

وی گفت: امروز ما نیازمند هستیم تا در عرصه خارجی به وفاق بین المللی برسیم و در عرصه داخلی نیز باید اعتماد بسازیم؛ امروز مردم، ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند و باید صادقانه راه حل‌ها را ارائه بدهیم.

۲۰:۵۹ زاکانی: مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند

«علیرضا زاکانی» در اولین مناظره انتخاباتی خود با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم امریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

وی ادامه داد: جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

زاکانی تصریح کرد: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خلق ثروت را در دستورکار قرار دهیم. مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما دلاری هزینه می‌کنند.

۲۰:۵۵ جلیلی: رشد ۸ درصدی اقتصاد یک ضرورت است

سعید جلیلی طی سخنانی ضمن تبریک عید قربان بیان کرد: دو ایراد به این سوالات وارد است؛ اگر چیزی قانون می‌شود و باید انجام شود، در چنین سطحی نباید در آن تردید ایجاد کرد. اگر سخن از رشد 8 درصدی داریم، این یک ضرورت است ضمن اینکه در قانون هم آمده است.

وی افزود: مردم باید بتوانند انتخاب کنند که چه کسی می‌تواند این ضرورت را انجام دهد. نکته بعدی این است که معمولاً در برنامه برای تحقق رشد، عوامل متعدد وجود دارد و فقط سرمایه مطرح نیست. اینکه رشد را منوط به سرمایه کنیم، ناقص است. چرا که می‌دانیم رشد عوامل مختلف از جمله رشد، مدیریت سرمایه، استفاده از نیروی انسانی است و فناوری است. بعضاً یک فناوری می‌تواند رشد را جهش دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر می‌گوییم قرار است رشد 8 درصدی داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده، از دولت خواسته شده که برای اجرای آن حدود 47 برنامه تهیه کند و روز آغاز برنامه، باید برنامه‌نویسی‌ها برای اجرای برنامه هفتم شروع شود. اگر هنوز در اصل این موضوع تردید داشته باشیم، رشد محقق نمی‌شود.

جلیلی اظهار داشت: امروز این رشد 8 درصد محقق می‌شود به‌شرطی که کار را از فردای انتخابات شروع کنیم اما باید بدانیم باید فرصت‌های کشور شناخته شود. ما که در شعارمان می‌گوییم یک جهان فرصت داریم، واقعی است و باید شناخته شود. می‌توان جهش داشت و رشد 8 درصدی را در برنامه پنج‌ساله محقق کند اما صرفاً با جذب سرمایه انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند مدیریت و مشارکت دادن آحاد جامعه هم هست.

وی عنوان کرد: دولت باید نقش‌آفرین باشد و برای هرکس از آحاد جمعیت کشور که استعداد و امکان دارد، بستر نقش را فراهم کند. این کار ممکن است و می‌توان این را اجرا کرد.

۲۰:۵۰ پزشکیان: لازمه تحقق رشد 8 درصدی به میدان آمدن تولیدکنندگان است

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالات مطرح شده طی سخنانی ضمن تبریک عید قربان اظهار داشت: آنچه در این کوتاه مدت می‌توان عرض کرد این  است که برای هر اقدامی ما اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم اجماع داخلی ایجاد کرده و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هر چه برنامه درست بنویسیم، مثل سایر برنامه‌ها معطل خواهد ماند و هرچقدر هم که قول دهیم، اتفاقی نخواهد افتاد.

وی افزود: گام اول، حضور همه جناح‌ها و مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از همه کارشناسان بدون در نظر گرفتن جناح‌ آنها و صرفاً استفاده از نخبگان و دانشگاهیان نه اینکه از افرادی استفاده کنیم که قطعاً نخواهند توانست ما را به اهداف برنامه‌ها برسانند. 

پزشکیان با بیان اینکه دولتی که در آینده می‌آید، باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند، عنوان کرد: دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجدداً اهداف را مورد بازنگری قرار دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف برنامه، علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون باز کردن مرزهایمان و ارتباط با دولتهایی که در منطقه هستند و دولتهای دنیا، بتوانیم به رشد 8 درصدی برسیم. برای رشد 8 درصدی، سالانه 200 میلیارد دلار پول می‌خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی رسیدن به این هدف از ملزومات این رشد 8 درصدی است.

پزشکیان گفت: در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید به میدان بیاوریم و به آنها میدان بدهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها دستشان باز باشد. نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از اینکه فردا  چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش قرار می‌گیرد.

۲۰:۴۷ قالیباف: باید قفل توقف اقتصادی را بشکنیم

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالات مطرح شده طی سخنانی اظهار داشت: انتخابات یک فرصت بزرگی است که در اختیار مردم قرار دارد تا بتوانند برای خود، فرزندان و کشور خود تصمیم درستی بگیرند.

وی افزود: رئیس جمهور یک بار سنگین بر دوش دارد و  این سمت را باید با  کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده‌های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می‌بینند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در دهه 90 شرایط سختی گذراندیم. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد؛ نقدیندگی ما 26 برابر بود.

قالیباف افزود: ما دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و هم مادران خانواده، بخصوص زنان ایرانی ما هم کار تربیت و آموزش و حفظ بچه ها را دنبال کردند و هم مادرخرج خانه بودند و محور هزینه‌ها با مشکلات اقتصادی.

وی تصریح کرد: ظرفیتهایی در کشور وجود دارد و ما در دولت خدمت پیشرفت اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا مناسب با تورم پیش ببرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود و عمل کند که ضامن حل این مشکلات شود البته با کمک خود مردم، تاکید کرد: امروز بازنشستگان در بخش کشوری، لشگری و تامین اجتماعی و ایثارگران همه با این مشکلات روبرو هستند.

قالیباف با اشاره به برنامه هفتم، ادامه داد: برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است باید اجرا شود. رئیس جمهور هم با دقت باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان باشد.

وی بیان داشت: ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع  کرد را ادامه دهیم؛ نقاط قوتش را تقویت و ضعف‌هایش را برطرف کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  تاکید کرد: ظرفیتهای کشور اینقدر هست که فقط هدر دادن مستقیم سرمایه‌ها سه و نیم برابر یارانه‌های امروز است؛ از این رو می‌توان با این ظرفیتها اقتصاد کشور را بهبود دهیم.

قالیباف ادامه داد: کارمندان و کارگران و زحمتکشان و بازنشستگان و قشر محروم! در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت مردم اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند. رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه گذار بهره ببرد و هم عموم مردم.

۲۰:۴۳ قاضی زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید که از شبکه یک سیما در حال برگزاری است گفت: یاد رئیس جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.

وی افزود: بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم نزدیک ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم، همه افرادی که به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شوند سابقه کار طولانی دارند و متعلق به دولت و گفتمانی بودند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همه این بزرگواران همکار یک دولت بودند، ما جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است و تمام گذشته را نقد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلاً قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه‌ای برای اینکه چطور می‌خواهیم انجام بدهیم یا خیر؟

وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی‌رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می‌کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می‌گویند و عمل نمی‌کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای رشد ۸ درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم، شاید جدی ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه هاست، در مورد سرمایه گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه‌های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.

۲۰:۴۰ ارائه طرح سوالات توسط کارشناسان

در ادامه برنامه برخی کارشناسان به طرح سوالات خود از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداختند.

داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آنچه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی پرسید که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های اقتصادی خود برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم و تورم نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند؟

۲۰:۳۵ روال مناظرات انتخابات ریاست جمهوری

طرح پرسش و پاسخ‌ها مطابق ترتیب نشستن هر نامزد انتخابات در صندلی‌هاست.

نامزدها در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.

در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

۲۰:۲۰ آغاز مناظره با ۲۰ دقیقه تاخیر

نخستین مناظره انتخاباتی که قرار بود ساعت ۲۰ آغاز شود با حدود ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد. پیش از شروع سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره، کلیپی از شهید رئیسی رئیس جمهور فقید کشورمان پخش شد.

۱۹:۰۳ صندلی محل نشستن نامزدها مشخص شد

مراسم قرعه‌کشی و تعیین صندلی نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری انجام شد و ترتیب نشستن داوطلبان به شرح زیر مشخص شد.

صندلی شماره ۱:‌ سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
صندلی شماره ۲: محمدباقر قالیباف
صندلی شماره ۳: مسعود پزشکیان
صندلی شماره ۴: سعید جلیلی
صندلی شماره ۵: علیرضا زاکانی
صندلی شماره ۶: مصطفی پورمحمدی

۱۸:۵۹ تمهیدات کافی برای اجرای انتخابات سالم فراهم شده است

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات گفت: تمهیدات کافی برای اجرای انتخابات سالم فراهم شده است. توقعاتی که مردم دارند و انتظارتی که از نامزدهای محترم است را بسیار مختصر عرض می‌کنم. همت همه نامزدهای بر این است که کارنامه و برنامه و صیانت از دستاوردهای نظام و مایوس سازی دشمنان را دستورکار قرار دهند.

وی گفت: انتظار کمیسیون که متخذ از انتظار مردم ایران است رعایت دقیق و صحیح قانون است. کمیسیون بی طرفی کامل را حدالمقدور مورد رعایت قرار می‌دهد.اگر جایی غفلت می‌شود ریشه در اراده کمیسیون ندارد.

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات افزود: کمیسیون امید می‌کند حقوق قانونی همه اشخاص مردم نامزدها و نظام حکمرانی مورد توجه قرار گیرد

وی عنوان کرد: انسجام ملی و رعایت منافع ملی و اخلاق ملی و موازین و ارزشهای دینی و اسلامی در مسیر انجام تبلیغات مورد توجه قرار گیرد.

۱۸:۵۳ افزایش ۱۲ درصدی مشارکت مردم در انتخابات در نظرسنجی‌ها

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در برنامه آغازین شروع مناظرات تلویزیونی تأکید کرد: در این جلسه یاد شهدای خدمت را گرامی می‌داریم. بلافاصله بعد از شهادت، ستاد انتخابات رسانه ملی را شکل دادیم؛ کارهایی که در طول مدت یک سال برای طراحی و کمیسیون تبلیغات انجام می‌شد در مدت کوتاهی با کار جهادی دوستان طراحی و نهایی شد.

وی افزود: در دورانی که این طراحی‌ها اتفاق می‌افتاد رسانه ملی درگیر پوشش بدرقه باشکوه مردمی حادثه دردناک بالگرد بود. بیش از 67 درصد مخاطبان نسبت به این پوشش، از رسانه ملی رضایت داشتند. نکته جالب نظرسنجی بود که در فاصله قبل و بعد از شهادت رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان انجام شد که شاهد افزایش 12 درصدی مشارکت بودیم به خاطر خون مبارک این شهیدان بود.

جبلی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی طراحی تبلیغات انتخابات را بر مشارکت قرار دادیم و کنار این هدف اصلی فرصت‌های برابر تبلیغات قرار دادیم تا زمینه رقابت سالم باشد و دستاورد اصلی هم مشارکت بالا باشد. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این حماسه مشارکت مکمل حماسه باشکوه بدرقه این انتخابات باشد ان‌شالله نتیجه این انتخابات سالم انتخاب یک رئیس‌جمهور خوب و مردمی باشد.

وی به فعالیت‌های انتخاباتی تلویزیون برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: صداوسیما در آماده‌سازی برنامه‌ها و زیرساخت‌ها همه ظرفیت‌ها با همکاری و استعانت از نخبگان، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها و افکارسنجی مردم سوالات و طراحی‌ها اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: بنابر مطالعات این برنامه‌ها براساس مطالبات و مسائل مردم حوزه اقتصاد هدف‌گذاری شد. چرا که امسال برنامه هفتم را با مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم آغاز می‌کنیم. به همین خاطر دو مناظره را به تعداد مناظرات اضافه کردیم و 3 مناظره به سرفصل‌های اقتصادی اختصاص پیدا می‌کند.

جبلی تأکید کرد: از نامزدها تشکر می‌کنم مدت زمان کوتاهی میزگردها طراحی شده و اطمینان داریم میلیون‌ها چشم مناظرات تلویزیونی را دنبال می‌کنند. امیدوارم شاهد رقابتی سالم و سرنوشت خوبی برای آحاد مردم باشیم که الگویی سالم و اخلاق اسلامی رقابت‌ها رقم بخورد.

۱۸:۵۰ آغاز مراسم قرعه کشی مناظره

بعد از ورود نامزدها و مشاوران آنها به سازمان صدا و سیما و با حضور جبلی رئیس صدا و سیما مراسم قرعه کشی آغاز شد، در ابتدای این مراسم آقای جبلی طی سخنانی به بیان روند طی شده برای برنامه ریزی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

 

۱۸:۴۰ ورود نامزدها به محل قرعه کشی مناظره

همه نامزدهای انتخاباتی پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا به ترتیب وارد محل برگزاری قرعه کشی مناظره انتخابات ریاست جمهوری شدند.

۱۸:۳۷ علیرضا زاکانی وارد صداوسیما شد

علیرضا زاکانی آخرین نفر از میان نامزدها بود که برای شرکت در اولین مناظره تلویزیونی وارد ساختمان شیشه‌ای صداوسیما شد. وی در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۳۱ سعید جلیلی وارد صداوسیما شد

سعید جلیلی پنجمین نفر از میان نامزدها بود که برای حضور در اولین مناظره تلویزیونی وارد سازمان صداوسیما شد. جلیلی در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۲۴ قاضی زاده هاشمی وارد صداوسیما شد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وارد محل مناظره شدند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی چهارمین نامزدی بود که برای شرکت در اولین مناظره تلویزیونی وارد سازمان صداوسیما شد. وی در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۱۸ قالیباف وارد صداوسیما شد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وارد محل مناظره شدند

محمدباقر قالیباف سومین نفری بود که برای حضور در اولین مناظره تلویزیونی وارد سازمان صداوسیما شد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۱۰ مسعود پزشکیان وارد صداوسیما شد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وارد محل مناظره شدند

مسعود پزشکیان دومین کسی بود که به منظور حضور در اولین مناظره تلویزیونی وارد سازمان صداوسیما شد. پزشکیان در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۰۰ ورود نامزدها؛ پورمحمدی وارد صداوسیما شد

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وارد محل مناظره شدند

مصطفی پورمحمدی نخستین کسی بود که وارد سازمان صداوسیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته