دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1403 - 20:09

فیلم/ نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در مناظره دوم چه گفتند؟

فیلم  نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در مناظره دوم چه گفتند؟
دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با محوریت برنامه‌ کاندیداها برای «خدمات عدالت محور دولت»، «آموزش‌وپرورش»، «آموزش عالی» و «دانشجویان و دانشگاه‌ها»، برگزار شد.
کد خبر : 918143

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳امشب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) در ساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بنابراین گزارش، مناظره اول کاندیدا‌های ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. می‌توانید با کلیک بر روی اینجا ، مناظره اول کاندیداها را تماشا کنید.

به گزارش آنا، در این گزارش سعی داریم که به ترتیب، صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را در مناظره امشب به سمع و نظر مخاطبان خود برسانیم.

همچنین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طبق قرعه‌کشی صورت‌گرفته در روز گذشته (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) صحبت‌های خود را انجام می‌دهند.

طبق قرعه‌کشی صورت گرفته در سازمان صداوسیما شماره صندلی کاندیداها در مناظره دوم به شرح زیر می‌باشد:

صندلی شماره یک قاضی زاده هاشمی 

صندلی شماره دو محمدباقر قالیباف 

صندلی شماره سه مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره چهار علیرضا زاکانی

صندلی شماره پنج مسعود پزشکیان

صندلی شماره شش سعید جلیلی

 

لحظاتی از ورود نامزدهای انتخابات به استودیوی مناظره

 

اولین سئوال نخبگان جامعه و کارشناسان: 

سئوالات کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» برگزار می‌شود:

مهدی امیدوار: امسال ۴۵۰ هزار میلیارد به ارز ۲۸۵۰۰ تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

سئوال مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری: با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

بشارتی: شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان سی درصد روستا و ۷۰ درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

 

قاضی‌زاده در پاسخ به سئوال اول

در ابتدا پیروزی تیم والیبال ایران بر آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی داخلی رخ داد. ماحصل اعتماد به درون پیروزی‌های بزرگ است.

فقر در شرع ما امر نامطلوبی است و اسلام جامعه را مرفه می‌داند و فقر را معادل بی‌ایمانی می‌شمارد. لذا نباید بگذاریم فقر ریشه بدواند؛ باید با ریشه‌های فقر مقابله کنیم و از آنها که امکان تامین معاش ندارند دستگیری کنیم.

متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می‌کردند. 

قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می‌دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم.

الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها که ناقص انجام شده است.

در دولت احمدی‌نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

 

قالیباف در پاسخ به سئوال اول

عرض تسلیت برای زلزله کاشمر و آتش‌سوزی گیلان دارم.

همین ابتدا بگویم که از ابتدا نه در یارانه‌ها هدفمند عمل کردیم و نه شیوه انجام آن درست بود. در دولت چهاردهم باید به آن توجه کنیم.

عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً از انفال که اموال عمومی است بایدمدنظر قرار بگیرد. به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت.

حق مردم ما یک زندگی خوب است؛ حتی نه یک زندگی معمولی؛ امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارهای ما زندگی‌شان به سختی می‌گذرد. رئیس‌جمهور آینده مسئول است که ضمانت کند که این موضوع حل شود.

با صراحت بگویم که حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس‌جمهور است که باید از پس آن بربیاید و پاسخگو باشد.

کسی که دارد کار می‌کنند و تمام عمرش را  کار کرده و الان بازنشسته شده چرا الان باید فقیر باشد؟ دولت نباید چنین اجازه‌ای بدهد.

حتما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. و اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید می‌دهیم یا به مصرف‌کننده، بنده معتقدم که باید به مصرف کننده بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. وگرنه عدالت محقق نمی‌شود.

تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه آن را ایجاد می‌کند. بودجه‌ای که می‌آید زندگی را جابجا می‌کند. به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. آنها که حقوق ثابت می‌گیرند مثل کارگران و بازنشسته‌ها و ...  آسیب می‌بینند.

حتما باید به میزان رشدی که انجام می‌شود و میزان تورم، باید در افزایش حقوق ثابت‌بگیران بکوشیم. یا به صورت نقد یا کالاهای اساسی باید این مسئله جبران شود.

۲۱۰۰ کالری مردم باید تامین شود و ۶ کالایی که در جهیزیه است.

 

پورمحمدی در پاسخ به سئوال اول 

عرض تسلیت برای حوادثی که در دو منطقه کشور رخ داد.

بحث خدمات‌رسانی عدالت محور برای همه دولت‌ها موضوعی اساسی است. در دو دهه گذشته اما مسئله جدی‌تری مطرح شد. اینکه یارانه‌ها به نحوی توزیع شود که خدمات مناسب به همه و بخصوص به محرومین برسد. ولی الان وقتی نگاه می‌کنیم این حجم توزیع یارانه و اقدام ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی زیادتر شده است.

عدالت هم رعایت نشده و سبب غنی‌تر شدن یک عده و کم شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک‌های پایین شده است.

توسعه یارانه با تحریم‌ها همزمان شد. اول ما خیلی انکار کردیم تحریم‌ها را. آنموقع که باید کنترل می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزارها و شبکه‌های مورد نیاز ما برای تقویت اقتصاد را... توجه نکردیم. البته احمدی‌نژاد آخر کار پذیرفت!

بعد FATF شد؛ خب احمدی‌نژاد اواخر درباره‌اش نامه نوشت. ولی الان ۱۰-۱۱ سال مانده و اقتصاد ما قفل است. ما منابع نداریم و این مشکل مهمی است. 

تحریم‌ها تشدید شد و فشارش بیشتر شد. داخل قرار شد خنثی‌سازی کنیم دیگر. اولین جلسه یا دومین جلسه دولت آقای روحانی جلسه بود. من گفتم در دولت قبلی یارانه‌ها مشکل جدی است حجمش گسترده است و هدفمند نیست و منابع ما را می‌بلعد. ولی توجهی نشد. 

دوستان ما که اینجا هستند یا بی‌توجه بودند به تحریم یا برای خنثی‌سازی که اقتصاد مقاومتی بود اقدامی نکردند. آنها که دور این میز هستند درگیر بودند ولی کاری نکردند. 

هنوز فضای انتخاباتی گرم نیست شاید بخاطر اینکه اعتماد ندارند. اینطور نیست که قول بدهیم عمل نکنیم. در این ۱۵-۱۶ سال چه کردید؟ 

باید برگردیم به اعتمادسازی‌مان؛ برگردیم به پیشینه‌مان که با صداقت چه کردیم؟ 

برای تحریم و برای خنثی‌سازیش کاری نکردیم و حالا داریم نسخه می پیچیم؟

 

زاکانی در پاسخ به سئوال اول

حوادث تلخ اخیر را تسلیت عرض می‌کنم.

مردم ما کشوری ثروتمندیم. مشکلمان این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم. آدرسی که آقای پورمحمدی می‌دهد غلط است. زیاد توجه نکنید. بیراهه است. کل این شعارها قبلاً داده شده است.

یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، درست در کشور توزیع نمی‌شود. ما یک بسته داریم به نام بسته رفاه که هم یارانه طلایی داریم؛ توزیع عادلانه یارانه انرژی. هم ناظر به معیشت و مسکن و اشتغال و سلامت و تفریح مردم بسته داریم.

این صحبت‌ها که می‌شود از موضوع جلسه ما خارج است و معلوم نیست چقدر به کار مردم بیاید.

ما یک یارانه طلایی داریم؛ فقط در بحث خانوار، اگر بنزین و گاز و برق را که در نظر بگیرید، به خانواده سه نفره معادل ۳۰ گرم در سال یارانه می رسد. یعنی خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه در سال دارد؛ نقدینگی را هم زیاد نمیکند و از مالیات معاف است و...

به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های پاک هم سود مردم بیشتر می‌شود. برای همه روستاییان و عشایر و بازنشستگان ثروت ایجاد می‌شود. چرا دلمان نمی‌خواهیم مردم ثروتمند شوند؟ 

البته یارانه انرژی بخش تولید در سر جای خودش هست و من فقط درباره این سه قلم در خانوار صحبت کردم.

با این روش فقر مطلق هم قطعاً ریشه کن می‌شود. ۱۰۰ درصد مردم بهره‌مند می‌شوند؛ هرکسی خواست صرفه‌جویی کند و هر کسی خواست بیشتر مصرف کند از بقیه بگیرد و تنظیمش هم با دولت است.

پرونده اسراف هم بسته می‌شود و عدالت هم گسترش می‌یابد. این هدیه به شما و بویژه زنان و دخترانی که در خانه محوریت و اساسی را دارند.

از اول شروع دولت هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌شود و این پول به حسابشان واریز می‌شود به عنوان اعتبار به قیمت طلا که مصون از تورم است.

 

پزشکیان در پاسخ به سئوال اول

بنده هم حوادث اخیر را تسلیت عرض می‌کنم.

قدم اول باید ببینیم کجاییم؛ آمارها اینطور نشان می‌دهد که مصرف دهک‌های پایین و بالا وحشتناک است. این در رابطه با یارانه‌های انرژی است. در رابطه با مصرف بنزین. (آقای پزشکیان نمودارهای مصرف را در این بخش به بینندگان ارائه کرد)

جمعیت زیر خط فقط ما بدتر شده است و بهتر نشده است.

وضعیت استان‌های ما هم اینطور است؛ مرزها و حاشیه‌ها وضعشان به شدت خراب است.

تئوری خیلی ساده است ولی این‌ها واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است. ‌آمار و ارقام کاملا گویاست که کجاییم. 

برای حل مشکلات باید اول زبان مشترک و نگاه مشترک داشته باشیم. اختلافات باعث می‌شود که هدف را اجرا کنیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم.

دولت منابعی که تقسیم می‌کند باید هدفمند باشد. اگر بخواهد قیمت‌ها درست شود باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل درست شود.

بانک‌ها ۵۵ درصد وام را به تهران می‌دهند و بقیه کل کشور. این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور.

با هماهنگی کارشناسان و مدیران و مردم باید نسخه نوشته شود وگرنه یک قسمتی را درست می کنیم و بقیه جاها را تخریب. 

نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک‌های پایین داد و نگذاشت دهک‌های بالا بیشتر بگیرند.

تازه این تورم باز فشار را به دهک‌های پایین ایجاد می‌کند. کنترل تورم و بهبود رشد اقتصادی باعث می‌شود کار درست شود وگرنه می‌شود فقیر کردن همه.

اگر رشد ما درست نباشد، فقط با این کاری که می‌کنیم فقر را در بین بقیه سیستم‌ها تقسیم می‌کنیم. 

آموزش مردم در جهت استفاده درست هم باید انجام شود.

 

جلیلی در پاسخ به سئوال اول

من هم تبریک عرض می‌کنم پیروزی تیم والیبال بویژه بر آمریکا را. البته اگر نگویند که خود آمریکا نمیخواست برنده شود!

همچنین تسلیت می‌گویم حادثه رشت و کاشمر را.

من ۲ مثال می‌زنم کمک می‌کند. وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه‌ترین شکل توزیع کند. اگر ما دو خانواده را در همین تهران مقایسه کنیم یا در نقطه دیگر کشور. یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده ۴ نفره بی خودرو. آن کسی که سه خودرو دارد، درآمدی که دارد ۱۲ برابر آن کسی است که هیچ خودرویی ندارد به لحاظ دریافت یارانه.

این در شرایطی است که ۴۴ درصد مردم ایران خودرو ندارند؛ یعنی کسانی که ندارند کلا از این یارانه محرومند.

مثال دیگر: اگر همین خانواده ۴ نفره که حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، طبق همین قانونی که داریم درباره مالیات؛ کسی که ۱۶ میلیون حقوق دارد نزدیک ۱۰ درصد حقوقش را باید مالیات بدهد. در صورتی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم. یعنی به همان اندازه که یارانه می‌دهیم ازش مالیات گرفته می‌شود.

این در حالی است که خیلی از کسانی که درامدهای بسیار زیاد دارند با فرار مالیاتی یا شفاف نبودن آن، از مالیات فرار می کنند.

این را می‌خواهم بگویم که این نشان می‌دهد که این مناسباتی که وجود دارد یک تصحیح جدی لازم دارد. برای همین چند طرح آماده کرده‌ایم که این انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و مردم یارانه‌شان عادلانه باشد. یارانه بر اساس فرد باشد و نه خودرو.

طرح سبد غذایی هم داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را باید در اختیار مردم قرار داد که یک حداقلی است در نظام سلامت.

 

قاضی‌زاده در بخش دوم (نقد صحبت‌های کاندیداهای دیگر) پاسخ داد 

من هم به مردم گیلان و کاشمر تسلیت می‌کنم.

سوال از آقایان پزشکیان و پورمحمدی: این تحریم و FATF سال‌هاست که هست ولی چرا عملکرد دولت آقای رئیسی با دولت آقای روحانی متفاوت است؟ 

نمودارهای آقای پزشکیان خیلی آشنا بود؛ خود من این نمودارها را انتخابات قبل به مردم عرضه  کردم اما سوال این است که چطور می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم؟

ما کارهایی که گفتیم را در بنیاد شهید انجام دادیم؛ مثل رفع فقر مطلق و دادن دارایی‌ها به خود مردم و ...

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه طرح خود برای یارانه انرژی را توضیح داد.

 

قالیباف در بخش دوم (نقد صحبت‌های کاندیداهای دیگر) پاسخ داد 

در بخش اول گفتم که نباید سبد خانوار با تورم کوچک شود. اما بعضی مردم هستند که امکان کار ندارند؛ دولت باید آنها را صددرصد تامین کند.

برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آنموقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

الان دهک‌های پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است؛ در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند؛ انفالی مثل انرژی، مصرفش ۱ به ۲۲ است. بعضی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند. این عین بی‌عدالتی و ظلم از انفال است که باید اصلاح شود فوری.

باید هدفمند اینکار انجام شود. ۴۴ درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمیگیرند ولی بعضی خانواده ها ۶ خودرو دارند. برخی خانواده ها ۱۴۰ میلیون در سال یارانه بنزین میگیرند و بعضی هیچ نمیگیرند.

ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می کنیم و از دست می‌دهیم. این مال خانواده‌هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می‌کند پولش به خودش برگردد.

در طرحی که داریم هر کس صرفه‌جویی کرد خودش تصمیم می‌گیرد که این میزان از دارایی خود را می‌خواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خودش.

در طرحمان می‌تواند به نقد تبدیل کند یا تبادل کند یا در بورس ارائه کند. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد. و بقیه را دولت در تولید و سرمایه‌گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

 

پورمحمدی در بخش دوم (نقد صحبت‌های کاندیداهای دیگر) پاسخ داد 

آمارها و راه حل ها را دوستان همیشه گفته اند. ولی واقعیت چیست؟ نمودارها منفی است. در همه دوره‌ها نقدینگی و تورم بیشتر می شود و خط فقر توسعه می‌یابد و دهک‌ها به هم می‌ریزید و فاصله غنی و فقیر بیشتر می‌شود. خب تکرار همین حرفهاست دیگر. من هم همین‌ها را نوشتم با درصدی تفاوت ولی فکر نمی‌کنم حل شود.

چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و با پاک کردن صورت مسئله می‌توانیم بپریم از روی مشکلات.

الان بخشی از مسائل مهم کشور را این آقایان نمی‌خواهند بپردازند. مگر می‌شود چنین چیزی؟ من صادقانه می‌گویم و به همه احترام می‌گذارم ولی باید با مردم صادق باشیم.

همین آقای جلیلی، نسبت به تحریم که مواضعش معلوم است. یادم است در شورای عالی امنیت ملی در ۹۵، من مفصل صحبت کردم درباره مشکلات fatf؛ ایشان پایان جلسه گفت اگر تو مسول باشی ما قبول داریم ولی بقیه آقایان را قبول نداریم. ما باید اصل موضوع را حل کنیم!

این آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! وقتی برجام مطرح شد شیپور پیروزی زدید! من موضعم مشخص است و معتقدم از هر روزنه استفاده کرد. ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.

شما که کارشناس نیستند اینها که درستادتان هستند میخواهند اداره  کنند؛ نگاهشان به روابط خارجی و خودشیفتگی را ببینید.

همین آقای قالیباف، در این چهارسال باید تلاش می‌کردید در مجلس! الان ۲۵ برنامه مهم در سند توسعه معطل است برای یک تصمیم.

شماها باید پاسخ مسئولیتتان را بدهید. شما که از آسمان نمی‌آیید.

 

زاکانی در بخش دوم (نقد صحبت‌های کاندیداهای دیگر) پاسخ داد 

با نشان دادن نموداری درباره یارانه انرژی در طرح خود: نفری ۲۲ میلیون یارانه انرژی به اعتبار طلا داده می‌شود و فقر مطلق همین ابتدا ریشه کن می‌شود. 

در طرح من قیمت انرژی کاهش می‌یابد؛ در حوزه بنزین ۳۰۰۰ تومان حذف می‌شود و قیمت ۱۵۰۰ تومان می‌شود.

درباره پرداخت یارانه به زنجیره؛ من معتقدم باید به حلقه ماقبل زنجیره (مصرف کننده) پرداخت کنیم. 

آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد؛ آن نکات جدی را در زمان خودش باید بحث کنیم.

مشاوران آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت بار بود. خود آقای پزشکیان نماینده و وزیر و ... بودند؛ بهتر است پاسخگو باشند به جای توصیه‌های اخلاقی.

دوره سیاه هشت ساله روحانی کشور را به باد داد و سه سال دولت آقای رئیسی از آن هشت سال بهتر است و شهید رئیسی از رئیسی زنده موثرتر است.

آقای زاکانی عکسی از صف‌های سبدکالا در دولت روحانی نشان داد.

مسکن مهر را مزخرف گفتند ولی الان در ستاد آقای پزشکیان هستند.

گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم ولی وقتی برادر رئیس‌جمهور وقت را می‌خواستند احضار کنند گفت اعلام جنگ می‌کنم!

یا معاون اول رئیس‌جمهور برادرش را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند.  

به شعور مردم توهین کردند و گفتند در ۱۰۰ روز مشکل را حل می‌کنیم.

وقتی از درون اتاقهای شیشه‌ای و ماشین‌های آنچنانی مسیر را دنبال کردند ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی‌شان در ۹۲ بود ولی وقتی تحویل دادند ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشتند. بودجه یک سال را آقای روحانی پیشخور و دولت را بدهکار کرد.

شیردال تقلبی بهتان دادند.

۸ سال این مملکت در دولت آقای روحانی رئیس‌جمهور نداشت.

وقتی قطار تبریز آتش گرفت و ۴۵ نفر به رحمت خدا رفتند وزیر دولت وقت که الان در ستاد پزشکیان است، گفت مردم بیمه‌اند کانه مشکل فقط همین است.

آقای پزشکیان همان مسیر دولت آقای روحانی را دنبال می کند.

 

پزشکیان در بخش دوم (نقد صحبت‌های کاندیداهای دیگر) پاسخ داد 

می‌دانید چرا اینجاییم؟ چون با هم دعوا می‌کنیم! با این تئوریها هم مشکلی حل نمی‌شود.

این وضعیت سفره مردم است در دولت آقای رئیسی روز به روز بدتر شده (نمایش یک نمودار)

من وزیر دولت آقای خاتمی بودم آنموقع ثبات بهتر بود یا الان؟

هر کسی به ستاد من بیاید می‌پذیرم چون می‌خواهم رأی بگیرم. اما آنچه عمل می‌کنم سیاست‌های مقام معظم رهبری است و به آن عمل می‌کنم. خط قرمز من است.

در تهران مناطق محروم وضعشان معلوم است. وقتی داریم منابع را در جاهای پولدار خرج می‌کنیم...
ما چابهار و خوزستان و بلوچستان و سیستان و کردستان را نمی‌بینیم...

در تئوریها خیلی از راه‌حل‌ها وجود دارد؛ راحت نفری ۱۰ میلیون می‌شود داد؛ اما اینکه با تورم و شاخص‌ها و عوارض چه کنیم، لازمه‌اش اول انسجام داخلی و کنار گذاشتن دعواهاست.

واقعاً مردم محروم را ببینیم؛ هیچ فرقی نمی‌کند بلوچستان و سیستان و مشهد و ... فرق نمی‌کند؛ همه وضعشان خیلی خراب است. خوزستانی که نفت و  گاز و آب از آنجا می‌آید امکانات معمولی مدرسه و زیرساخت ندارد.

اگر شغل و اقتصاد را درست نکنیم و با دنیا مشکلمان را حل نکنیم...همین الان بالای چند هزار میلیارد به خاطر تصمیمات ناصواب ما دارد هدر می‌رود. میادین مشترک را دیگران می‌برند و ما کاری نمی‌کنیم. قطر را ببینید...

باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم و طبق قانون با اینها عمل کنیم. چرا حقوق اینها را همه دولتها را چه دولت آقای روحانی و چه شهید رئیسی طبق تورم اضافه نکرد؟

اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید با مردم صادق باشیم. شعار دادن که سخت نیست. همه‌اش گفتیم فلان کار را می‌کنیم ولی نکردیم.

در دولت شهید رئیسی وزیر کشاورزی را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا شروع شد؟

ما مشکلمان دعوای داخلی و مشکل خارجی است.

 

جلیلی در بخش دوم (نقد صحبت‌های کاندیداهای دیگر) پاسخ داد 

رفع فقر مطلق با یارانه کافی نیست؛ ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل بگیرد تا هدف متعالی صورت بگیرد.

وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی لایه‌ای درست شده باشد که فقر و بیسوادی و بیماری چرخه‌ای درست کرده باشند که اگر کسی بیمار شد دچار فقر بیشتر شود و بیسوادی دچار  فقر کند یا بالعکس... در این چرخه مادام نمی‌توانید رفاه و رفع فقر مطلوب را داشته باشید.

بنابراین از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری باید کار کنید که برنامه‌هایش مفصل است. لایه کمک درآمد معیشت و فقرزدایی و محرومیت‌زدایی باید صورت گیرد.

اما آنچه مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد.  

یکی از بحث‌های مهم که آقای پورمحمدی اشاره کردند این است که اگر می‌خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه‌اش این است که سازوکاری داشته باشید آنچه تحت عنوان فساد صورت می‌گیرد را جلویش را بگیرید و منابع به یغما رونده را بیاورید به سمت نظام رفاهی.

مبارزه با پولشویی و قاچاق مهم است. وقتی در شورای امنیت بودم این را نوشتیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود. اما اینکه می‌گویند این موکول به FATF است غلط است. صورت مسئله را دوستان اشتباه متوجه می‌شوند.

شما وقتی رئیس بازرسی و .. بودید چرا اینکارها را نکردید؟ (بحث مبارزه با پولشویی را)

 

سئوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدها

سئوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به بحث «ارتقای نظام سلامت» اختصاص دارد:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه‌ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرارگیرد؛ تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

 

قاضی‌زاده هاشمی پاسخ می‌دهد

فرق شهید رئیسی این بود که با فساد و مسئله کنار نمی‌آمد و اعلام جنگ نمی‌کرد بلکه خودش بررسی و برخورد می‌کرد.

مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید؛ چه جسمی و چه روحی روانی و چه سلامت معنوی و موضوع آسیب‌های اجتماعی. وظیفه دولت این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند.

آلودگی هوا و خاک و آلودگی صوتی و مواد غذایی معیوب را درست کند؛ کم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند.

در تهران با این اوضاع زیست محیطی کسی نیست که دچار بیماری نشود. به قول یک عزیزی، در تهران تولیددود و سیاستمدار داریم. ما ورزش را باید جزئی از زندگی کنیم.

در بنیاد شهید تجربه خوبی داریم و آنها که تحت خطر بودند شناسایی کردیم ، اردوی سه روزه گذاشتیم، ورزش گروهی گذاشتیم؛ از این جنس کارها که الزاماً کار وزارت بهداشت و درمان نیست و همه دستگاه‌ها با سیاستگذاری این وزارتخانه باید بیایند پای کار.

برخی از شهرستان به تهران می‌آیند ولی باید کاری کنیم که دسترسی عادلانه و خدمات عادلانه سلامت در همه جا باشد. 

نظام بیمه ای ما در دهکهای پایین تر باید پوشش خود را افزایش دهد. باید پزشک به شهرستانها اضافه  کنیم.

۱۶ هزار تخت بیمارستانی بویژه در بین محرومین در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد. و ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند درحالی که قبلش تحت پوشش بیمه نبودند. 

نباید کسی به خاطر درمان دچار فقر شود؛ سه دهک پایین باید تحت پوشش قرار بگیرند.

 

قالیباف پاسخ می‌دهد

آقای پورمحمدی من هم معتقدم تحریم کاغذپاره نیست و به کشور آسیب می‌زند. در همان ابتدای بحث، گفتم با مذاکره موافقم منتها مذاکره یک روش مبارزه است. آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده. یقین کنیم که با دشمن مذاکره میکنیم نه با کسی که با شما حاضر است مساوی و با عدالت رفتار کند.

اعتماد کردید ترامپ بیرون رفت و شما دارید یکطرفه همه چیز را عمل می‌کنید. 

مجلس اقدام کرد اتفاقا؛ نه اینکه اقدامی نکند. در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و این قانون تصویب شد. آقا هم فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده.

هم نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره  کنیم دریغ ندارم. ولی از آنطرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم؛ در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی را هدر می‌دهیم؛ آیا شرکت‌های خارجی اینقدر سرمایه‌گذاری می‌کنند حتی اگر تحریم نباشد؟

مهم است اجماع‌سازی داشته باشیم؛ منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. من حتما ظرفیت اجماع‌سازی و جمع‌کردن و بستر فراهم کردن را می‌توانم دنبال کنم.

از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنم؛ چون موضوع مهمی بود گفتم. 

در حوزه سلامت هم این را می‌گویم که حتماً باید بهداشت را بر درمان مقدم کنیم.

 

پورمحمدی پاسخ می‌دهد

حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد. باید در این میدان با قدرت برویم و از فرصتها استفاده کنیم و شکاف لحظه‌ها کنیم؛ نشده است تا اینجا.

قالیباف: قبل قانون مجلس ۳۰۰ هزار بشکه صادر می‌کردیم امروز شده ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه.

پورمحمدی: بخاطر قانون مجلس نبوده است. بخاطر بحث رقابت چین و آمریکا بوده و ... نفت را ارزانتر فروختیم و تازه پولش را نگه میدارد تا آقای زاکانی برود از همانجا قرارداد ببندد و... 
آیا تورم کنترل شده؟ نقدینگی کاهش یافته؟ باید عمیقتر و جدی تر نگاه کنیم.

در مسئله بهداشت، الحمدلله سه پزشک اینجا هستند؛ اما ۴۵ درصد  کادر پزشکی ما در تهران است؛ اینهمه مهاجرت پزشکان و پرستاران داریم...اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تامین نیازهایشان و اقتصاد درمان است.

تا مبانی اقتصادی را حل نکنیم... ۱۰-۱۵ درصد پزشکان وضعشان خوب است به این توجه نکنید بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست. مبانی اقتصادی اینها باید حل شود.

الحمدلله دانش پزشکی و تکنیک و تجربه و صنایع و ... ما امکانات فوق العاده ای است. الان گردشگری پزشکی و سلامت رشد کرده است.

به اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان هست. باید به اینها اطمینان کنیم ولی احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادیشان را برطرف کنیم.

 

زاکانی پاسخ می‌دهد

از توصیه های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم. اما دعوا بر سر حقوق مردم است وگرنه مخلص شماییم و دوستیم.

پزشکیان: پدر مردم را درآوردید.

زاکانی: شما درآوردید نه ما؛ شما نماینده بودید و وزیر بودید و ...

درباره ترامپ هراسی آقای پورمحمدی... (پورمحمدی در پاسخ: من از قویترین‌ها بوده‌ام اشتباه نکنید؛ از این بیانات هم نفرمایید؛ اگر کسی بخواهد مقابل ترامپ بایستد ماییم. خواهید دید در آینده چه می‌شود)

با اسناد کرسنت آقای پورمحمدی بگوید که چه کرده است!

درباره نظام سلامت: پزشکان و پرستاران و ... بزرگترین سرمایه ما هستند؛  ما شبکه بهداشت را تقویت می‌کنیم و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم. بیمه پایه رایگان را تکمیل میکنیم. کار دولت شهید رئیسی را ادامه می‌دهیم در این زمینه. ۶ دهک بیمه تکمیلی می‌شوند. با مبنای تعرفه دولتی.

۴۰ درصد مردم درمانشان در طرح ما رایگان می‌شود. الان ۸۵ درصد درمان در حوزه بیمارستان‌های دولتی است. بیماران صعب العلاج همه در طرح ما کلا در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود.

دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی خواهد کرد. این خیلی مهم است. و مسیر تحول را به سمتی می‌برد که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب حفظ و صیانت شود.

 

پزشکیان پاسخ می‌دهد

تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را درست کردیم خانه‌های بهداشت ساختیم. بچه‌های من با وجود اینکه جراح قلب بودم، در مناطق محروم کارگری کردند. خانه‌های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم.

انسان کالا نیست و نباید با او به صورت کالا برخورد کرد. قبل از ما در برنامه سوم توسعه قرار بود همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کنند ولی ما این را تغییر دادیم. بیمه‌های روستایی در دولت آقای خاتمی درست کردیم. افراد را در بیمارستان بیمه کردیم. 

در  مجلس منابع لازم را برای این کار در قانون دیدیم! این بحث‌ها که آقای زاکانی می‌گوید را ما منابعش را هم دیدیم قانونش هم هست. چرا عمل نمی‌شود؟ چون خلاف می‌شود و پولش را نمی‌دهند. اصلاً الان قانونش هست و فقط باید اجرایی شود. ولی الان اجرایی نمی‌شود.

در مجلس همیشه دعوای ما این است که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند! مشکل این است که ما دولتی‌ها و مجلسی‌ها و قوه قضاییه می‌رویم بخش خصوصی و به مردم که می‌رسد دولت‌ها پول نمی‌دهند و مجلس هم فشار لازم را نمی‌آورد!

ما باید سر سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم نه اینکه خودمان با خودمان ویژه عمل کنیم!

در همین مجلس گذشته درامد پزشکان را کاهش دادند و سقف گذاشتند ولی خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می‌گرفتند! پزشک خصوصی که دولت یا مجلس با او قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک ماه پزشک بیرون پول می‌گرفت.

هرچقدر پزشک تربیت کنید با ۱۰-۲۰ میلیون پزشک به روستا می‌رود باید ساختار را عوض کنیم. اینکه تئوری بدهیم ولی سفره‌مان را با مردم جدا کنیم، مشکل را حل نمی‌کند.

 

جلیلی پاسخ می‌دهد

احترام به مردم این است که متمرکز شویم روی پاسخ به پرسش مردم؛ به ویژه ناظر به نقش رئیس‌جمهور. 

ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که باید بیان شود. میانگین طول عمر که ۵۵ سال بود اول انقلاب، امروز به ۷۷ سال رسیده و این از موفقیتهای نظام سلامت ماست.

اما ۲ مثال می‌زنم؛ همین ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت کرده‌اند؛ این متوسط است. مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیش‌بینی نیست. نظام سلامت ما و دولت وظیفه دارند که مرگ‌های قابل پیش‌بینی را به حداقل برسانند.

از این ۱۲۰۰ نفر، ۴۷ درصد زودرس و ۲۲ درصد خیلی زودرس است؛ برخی از اینها شرایطی دارد؛ مثلاً ۶۵ نفر برای آلودگی هوا و برخی برای دخانیات و برخی دیگر برای عارضه اضافه وزن است.

اینجا دولت وظیفه دارد، رئیس‌جمهور وظیفه دارد، بخصوص که برخی از این موضوعات به فراتر از یک وزارتخانه برمی‌گردد.

مثال دیگر بزنم: همین الان روزانه طبق آماری که هست، اگر ۲۶ میلیون خانوار داریم در کشور، حدود ۲.۴۲ درصد در سال کسانی هستند که دچار بیماری هایی می‌شوند که هزینه‌هایش کمرشکن است. اگر ۲.۵ درصد مردم، یعنی روزی ۱۷۸۰ نفر در روز هزینه‌های کمرشکن بهشان تحمیل می‌شود و اینها می‌روند زیر خط فقر! درحالی که سیاست نظام سلامتمان این است که شرایط بیشتر از بیماری بر بیمار تحمیل نشود.

امروز یکی از بحث‌های جدی ما این است که خود صندوق‌های بیمه ما به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند. عدالت محور عمل نمی‌شود. اگر ۲.۵ درصد مردم اینگونه دچار مشکل می‌شوند، و خانواده‌شان دچار مشکل اساسی می‌شوند اینجا باید چه کنید؟ اینجا باید بیمه‌های شما سازوکارشان عدالت محور شود.

 

قاضی‌زاده در نقد صحبت کاندیداها پاسخ می‌دهد

با بیان مسئله مسائل حل نمی‌شود. ساحت ریاست‌جمهوری ساحت شخصیتی است که مسائل را بررسی کرده و با کارشناسان نشسته و با برنامه‌های مشابه آشناست و روندها را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرض میکند.

ولی جوری بحث می‌شود که انگار وقتی رئیس‌جمهور شدیم تازه می‌خواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم! خواهشم این است که حرف روشن بزنیم.

الان ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم به دارو ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است؟ اینجا بگوییم می‌خواهیم چه کنیم که مثلاً قاچاق معکوس نشود دارو! راهکار ما استفاده از بیمه و دست برداشتن از فشار به کارخانه‌های تولید داروست.

یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم. 

یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درامد بهتر آنها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم، می‌شود این کار را کرد و درامد ۱۰۰ میلیون یورویی ما در سال به ۵ میلیارد دلار بعد از ۴ سال برسد.

بهترین وضعیت حوزه سلامت را در منطقه داریم؛ پزشک و پرستار ما را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها روی دست می‌برند.

تکمیل نظام شبکه هم باقی‌مانده که باید انجام دهیم. کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم.

باید مراقب بگذاریم برای افراد در خطر؛ که مرتب آنها را کنترل کند و خطر را از انها دور کند.

 

قالیباف در نقد صحبت کاندیداها پاسخ می‌دهد

در نظام سلامت عوامل موثری است که در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست؛ ریشه در عوامل دیگری دارد که نیاز به هماهنگی های بخشی دارد. آلودگی آب و هوا و صوت، هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد. اصلاح اینها باید فرابخشی باشد. از این کار یا غفلت کردیم یا ناآگاه بودیم. و یا اینکه بدون تعارف عرضه‌اش را نداشتیم که انجام بدهیم.

تدبیر درست و مدیریت خیلی در کار موثر است.

محیط زیست امروز از استراتژی‌های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است...الان هم در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می‌شوند و الان باید چاره کرد.

ما الان باید هم آینده‌مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم که در سلامت تحت فشار نباشند. سلامت مهمتر از معیشت است. الان بین ۸ تا ۹ میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب ۸-۹ میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر.

درصعب‌العلاج‌ها مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار داد طبق قانون؛ امروز حدود ۲ میلیون نفر تحت پوشش این هستند. سه دهک اول یعنی ۶ میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

 

پورمحمدی در نقد صحبت کاندیداها پاسخ می‌دهد

بحث سلامت جزو نقاط مثبت ماست؛ ظرفیت‌هایی که بعد از انقلاب ایجاد شده است.

از نظر بستر و ظرفیت و دانش و تحصیل و بیمارستان‌ها و تخت‌ها و ... تقریباً در شرایط مناسبی هستیم. 

باید اینها و زیرساخت‌ها را گسترش دهیم. الان سالمندی مسئله جدی کشور است و باید به آن جدی فکر کرد. الان برخی بیماری‌های جدید مثل اوتیسم توسعه یافته که باید برایش فکری کرد.

باید نگاه جامع و کامل کرد؛ همچنان برمی‌گردم به تدبیر و برنامه‌ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوش‌بینی و همکاری متقابل. یعنی جزو فرهیخته‌ترین مجموعه‌های نظام ما پزشکان و کادر گسترده پزشکی و خانواده بزرگ بهداشت و درمان هستند. از ظرفیت‌های خوب ما هستند. گردشگری سلامت که آقای قاضی‌زاده اشاره کردند ظرفیت مهمی است.

از مباحثی که دولت باید توجه کند کلانِ سیاستگذاری و بستر مناسب را فراهم کردن و اعتماد کردن و مهمتر از همه مدیریت اقتصاد درمان و سلامت است.

مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که متأسفانه در دوره‌های  گذشته یعنی ۱۵-۱۶ سال گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانسته سامان یابد و اسراف و پرت عظیم انرژی داریم... حتی می‌توانیم کل انرژی را به اندازه رفاه مطلوب و سطح بالای جهانی، مثلاً‌ اروپا.. میانگین مصرف سوخت در اروپا را مثلاً به مردم مجانی بدهیم. 

باقی‌مانده را برنامه‌ریزی کنیم... 

ما خیلی مسئله داریم که در رویکردها و برنامه ریزی‌های ما و چابک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌هاست.

 

زاکانی در نقد صحبت کاندیداها پاسخ می‌دهد

سعی کردم چند بسته را خدمت مردم تقدیم کنم. ناظر به حوزه سلامت هم همچنین. بخشی را فراموش کردم و آن رایگان کردن رسیدگی‌های بهداشت و درمان به خانم‌های باردار است. 

بزرگترین سرمایه ما در حوزه پزشکی نیروی انسانی و شبکه ما و تجربه ما و کارکردهای ماست که باید به نحو احسنت پاس بداریم.

بیان کردند آقای پزشکیان که عده‌ای ممکن است رانت بگیرند؛ ما هم مثل ایشان نه در خارج از بیمارستان دولتی کار کردیم... حتی بستری شدنمان هم... روزی در مجلس حالم بد شد و گفتم غیر از بیمارستان امام جایی نمی‌روم.

نیازمند تحول جز با یکپارچه‌سازی اطلاعات و سطح‌بندی خدمات و شبکه بهداشت و نظام ارجاع و توجه به توریسم سلامت و ... نمی‌شود. 

آقای قاضی‌زاده یادشان هست که دردولت من مکرر راجع به سلامت صحبت می‌کردم و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود و می‌گفتم نیازمند تحول بزرگ هستیم.

مسیر کاملاً معلوم است و  می‌شود گام به گام مسیر درست را برداشت. موضوع سلامت فراتر از بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به مسئولیت ریاست‌جمهوری می‌تواند همه را مکلف به گام گذاشتن در این مسیر کند.

موضوع دارو با دستور به کارخانه‌ها حل نمی‌شود؛ در همه موضوعات ما بحث کرده‌ایم و مسیر کاملا معلوم است؛ ظرفیت داخلی موجود است؛ نگاه منطقی و کارشناسی لازم است که به بهترین نحو انجام شود.

اصلاح بیمه‌ها و مبارزه با فساد در سلامت و زیرمیزی‌ها باید بهش پرداخته شود.

ناظر به فروش نفت آقای پزشکیان چیزهایی گفت ولی اطلاعاتش نادرست است. اطلاعات درست را بعد جلسه به شما اگر خواستید می‌دهم. امروز عربستان و عراق بیشتر از ما پوئن می‌دهند برای فروش. این عدد ۳۰ درصد هم که گفتید درست نیست.

 

پزشکیان در نقد صحبت کاندیداها پاسخ می‌دهد

سیاست‌های مقام معظم رهبری را عمل می‌کنیم. برنامه ما هم همین قانون است که نوشته شده است. ولی اجرا نمی‌شود این قوانین؛ چون مجلس و دولت و قوه قضائیه سفره‌شان را از مردم جدا کرده‌اند.

تا زمانی که من سر همان سفره‌ای که برای مردم پهن کرده‌ام ننشینم، چیزی درست نمی‌شود.

وقتی ویزیت پزشک‌ها ۱ تا ۲ دلار است دکترها تقصیری ندارند که زیرمیزی می‌گیرند. می‌گویند اسنپ کار کنیم بهتر است.

نمی‌شود قانون‌هایی که نوشته شده را اجرا نکنیم و بعد بگوییم برنامه داریم! مشکل خودمانیم که سر سفره ای که برای مردم پهن کرده ایم نمی نشینیم.

مردم ببینند من در همان صفی ایستاده‌ام که آنها ایستاده‌اند؛ قطع یقین صدایشان درنمی‌آید ولی وقتی حرف قشنگ بزنم ولی در آن صف نایستم مردم صدایشان درمی‌آید.

من چه رئیس‌جمهور بشوم و چه نماینده باشم باید به داد کسانی برسیم که کسی به دادشان نمی‌رسد. صدای کسی باشیم که صدایشان به کسی نمی‌رسد.  

مشکل عدم تعهد ماها در بالا به قانون است.

 

جلیلی در نقد صحبت کاندیداها پاسخ می‌دهد

بحث ما بحث سلامت است که برای همه آحاد کشور حیاتی است و صحبت از نقش رئیس‌جمهور در این زمینه.

بحث سلامت از وظایفی است که در قانون اساسی به جد به آن توجه شده و از حقوق ملت است.

برخی موضوعات نظام سلامت که در اینجا صحبت شد بیشتر ناظر شد به آنها که در زمینه وزارت بهداشت است. ولی خیلی از اینها بیرون از وزارت بهداشت است و به سلامتی مردم مربوط است.

مثلاً ما در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جاده‌ای ما از ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار بوده. وقتی تلفات جدی متوسط ۲۰ هزار است، در هشت سال می‌شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! چند برابر این هم مجروحین و قطع عضو داریم! چه کسی باید روی اینها برنامه ریزی کند؟

آیا این ۱۷ هزار تا نمی‌شود کم شود؟ 

وقتی معاون وزیر بودم یک کشور گفت در سال ۱۷ نفر تلفات جاده‌ای داریم؛ حالا آنها جمعیتشان یک دهم ما بود، خب برای ما هم بشود ۱۷۰ نفر! 

اشتغال و امنیت شغلی و استرس‌ها بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارد. چقد بیماری و فوت‌هایی داشتیم بخاطر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. مثل جاده‌سازی و خیابان سازی و ...

اگر بیان می‌کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی و حوادث جاده‌ای و ... میتواند سلامت را تحت الشعاع قرار دهد، چه کسی باید اینها را برنامه‌ریزی کند؟ اینها به عهده رئیس‌جمهور و شورای عالی سلامت است.

اگر ده سال پیش رئیس‌جمهور وقت این بحث‌ها را برنامه‌ریزی و هدفگذاری می‌کرد و یک درصد قابل توجهی از اینها کم می‌شد بسیاری از مردم که وضعشان بهتر بود.

اینقدر تصادفات جاده‌ای و مجروح و ... قابل پیشگیری است.

باید تکثر نهادهای سیاستگذاری را در این زمینه کم کنیم. تجربه موفقی در شبکه بهداشت داریم.

 

به گزارش آنا، با اعلام مجری مناظره، کاندیدا‌ها به مدت ۱۲ دقیقه به استراحت می‌پردازند و سپس ادامه مناظره برگزار خواهد شد.

« ۲۲:۴۰ دقیقه، با اعلام مجری، بخش دوم مناظره دوم کاندیدا‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز شد »

 

سئوالات کارشناسان دور سوم مناظره نامزدها

دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

 

قاضی‌زاده هاشمی: آقایان پورمحمدی و پزشکیان، شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه کار کردید؟

خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که دارد مغالطه می‌شود و بحثهای کلی. شما قبلاً جایی بودید، چه کار کردید؟ هر کدام از ما این را باید بگوییم.

شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه کار کردید؟ هی نگوییم باید و نباید...

در دولت آیت‌الله رئیسی، ۲۹۵ هزار معلم بعد از کرونا جذب شده‌اند.

۶۷۶۸ فضای آموزشی جدید و ۳۱ هزار کلاس جدید و ۴ میلیون مترمربع در سه سال تحویل آموزش پرورش شد.

۹۱۱ هزار کودک که از تحصیل باز مانده بودند به تحصیل بازگشتند.

 

قالیباف: در ۱۵ سال اخیر ۱۵ وزیر در آموزش و پرورش عوض شده است

۱۵-۱۶ وزیر در حوزه آموزش و پرورش جابجا کرده‌ایم؛ مدیر عطاری را اینقدر عوض می‌کنیم که یک وزارت‌خانه را اینطور تصمیم می‌گیریم؟

۱۶ میلیون تقریباً دانش‌آموز داریم؛ سرانه بودجه ما ۱۰ درصد است. در دهه ۷۰، این ۲۰ درصد بوده است. یعنی نصف شده است.

آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

سرانه هردانش‌آموز ما ۱۶-۱۷ میلیون است بدون اماکن. حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون داریم هزینه می‌کنیم. اما خروجی ما به این اندازه که سرمایه می‌گذاریم هست؟ خیر!

معلم هم کم داریم؛ معلم‌های فراخوان شده هر ساعت ۵۰ هزار تومان می‌گیرند!‌ متاسفانه بعضی وقت‌ها هم ۶-۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم.

در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره‌وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم‌سازی و مهارت و سبک زندگی، مورد توجه اساسی قرار می‌دهیم.

 

پورمحمدی: نظام آموزش و پرورش ما باید عوض شود

بسیاری از محتواهای آموزشی و روش تدریس را به خود اساتید و معلمان واگذار کنیم. نظام آموزش و پرورش ما باید عوض شود.

آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی و جناحی و اختلاف و کشمکش ها نیست.

آقای قالیباف به نکته اساسی درباره نصف شدن سهم آموزش و پرورش از بودجه در حال حاضر نسبت به دهه هفتاد اشاره کردند.

 

زاکانی: قویترین وزیر من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود

مشکلات متعددی در آموزش‌و‌پرورش داریم. تعلیم و تربیت نظام پیشران کشور است. نگاه را باید به آموزش و پرورش تغییر داد؛ آموزش و پرورش هزینه نیست، سرمایه گذاری است.

شروع اصلاح ما در آموزش و پرورش باید از کلاس‌ها باشد و نه از ستاد! مهمترین رکن، معلم است و دانش آموز. فقط محتوا نیست.

باید به دانش آموز حق داد تا حرف بزند؛ منزلت و معیشت و جایگاه و رشد معلم حفظ شود تا معلمی بر تاج اشتغالهای کشور بنشیند و منزلت و کارکردی داشته باشد.

قویترین وزیر من وزیر آموزش وپرورش خواهد بود.

 

پزشکیان: ما بعضی از بچه‌های روستا و مناطق محروم را نمی‌بینیم و صدایشان را نمی‌شنویم

اول باید فکر کنیم که آیا بچه‌‌ای که در روستا و نقاط محروم است با بچه ما یک سرویس را می‌گیرد یا متفاوت است؟

ما بعضی از اینها را نمی‌بینیم و صدایشان را نمی‌شنویم. در تئوری حرف میزنیم ولی در عمل، انجام نمی‌دهیم.

باید مدارس دولتی همان خدماتی را بدهند که  مدرسه‌ یک مسئول به فرزند او می‌دهد.

مدارس غیردولتی فرصتند و درصدی را پوشش میدهند ولی ۸۰ درصد آنها که در مدارس دولتی هستند نمیتوانند به دانشگاه بیایند.

وقتی به معلمان نرسیم، طبیعتاً معلم چند شغله فرصتی که به بچه‌های مردم برسد را نمی‌یابد.

نمی‌شود در بی‌ثابتی مدیریت برنامه‌ها را جلو برد. همان بحثی که آقای قالیباف گفتند. یا همین که آقای زاکانی گفتند، وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین باشد.

 

جلیلی: جهش را باید از مدرسه آغاز کنیم

مدرسه لشگر شکوفایی فرصت‌هاست. پیشرفت با عدالت به دست می‌آید؛ همه مردم باید بتوانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند. هر استعدادی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر آن را شکوفا می‌کند حضور یابد.

لازمه پیشرفت این است که آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا کند. وزیر آموزش و پرورش باید نیروی بسیار ارزشمندی باشد.

همین هزینه فعلی آموزش‌وپرورش، اگر تقسیم کنیم بر دانش‌آموزان، میزانش بیشتر از میزان هزینه دانش‌آموز در مدرسه غیرانتفاعی شمال شهر است. پس هزینه می‌کنیم ولی استفاده لازم را نمی‌بریم.

هزینه را در عوض ستادهای بزرگ باید صرف مدرسه کرد.

 

قاضی‌زاده: وقت دانش‌آموزان را در دوران آموزش تلف می‌کنیم

با حفظ ساختار فعلی آموزشی مشکل دانش آموزان ما حل نمی شود. نیمی از وقتی که می گذاریم تا فوق تخصص می رویم اضافه است؛ نباید اینقدر طول بکشد تا رسیدن به بازار کار. باید بتوانیم بهره‌‌وری را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم. 

باید افراد را به سرعت به بازار کار برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم.

 

قالیباف: سرمایه های انسانی کشور به مراتب مهمتر از سرمایه های مادی ما هستند

ثبات در آموزش و پرورش نداریم؛ حضور یک مدیر قوی و ثبات در مدیریت مهم است ولی تا اینجا نبوده است.

حرف خوب میزنیم و طرح خوب ارائه می دهیم ولی کدام دولت می خواهد اینها را انجام دهد. طرح هرچه خوب باشد، ولی مجری اشتباه کند عقب گرد است که غیرقابل جبران است.

وقتی دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، این به ما خسارت وارد می کند. 

وقتی مردم در اداره موضوعات حذف و نقش خانواده در اداره مدرسه حذف می شود، مشکل درست می شود.

باید قدرت اجماع سازی در حاکمیت داشته باشیم تا این کارها را انجام بدهیم.

وقتی حرف از اجماع سازی می زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی؟ مبانی مان باید مبانی انقلاب اسلامی باشد؛ در این چارچوب باشد؛ بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند.

به گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم؛ به جای تنش باید به سمت گشایش برویم. و سرمایه های کشور را حفظ کنیم. سرمایه های انسانی کشور به مراتب مهمتر از سرمایه های مادی ما هستند.

 

پورمحمدی: باید رفتارمان با دانش‌آموزان و معلمان عوض شود

اجماع و وفاق با شعار نمی شود؛ نباید در مقام حرف و عمل دو جور عمل کرد.

باید به معلم و استاد و دانشجو احترام گذاشت و ذوق و سلیقه آنها را قبول کرد.

نسل جدید نگاهش متفاوت از من است و من باید این را بفهمم.

رفتارمان با مردم باید تغییر کند؛ رفتارمان با نخبگان و اساتید و دانشجوها و معلمان باید عوض شود.

 

زاکانی: زیست‌بوم نوآوری باید به شدت توسعه یابد / نیازمند زیست‌بوم اندیشه‌ورز هستیم

باید مدارس دولتی ما مثل دانشگاه‌های دولتی بهتر از مدارس خصوصی باشد.

در اندیشه ورزی و نظریه پردازی باید از ظرفیتهای حوزه علمیه باید استفاده کنیم

زیست‌بوم نوآوری باید به شدت توسعه یابد

نیازمند زیست‌بوم اندیشه‌ورز هستیم

 

پزشکیان: تحقیقات دانشگاهی منطبق با واقعیات جامعه نیست

اجماع باید روی سیاستهای کلی و قانون باشد. 

دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی باید توانایی حل مشکل داشته باشد.

باید به هیئت علمی‌ها و نخبگان احترام گذاشت و برخوردهای حزبی و جناحی را کنار گذاشت.

با حقوقهای فعلی هیئت علمی نمیتواند به راحتی زندگی کند. برای همین نخبگان ما دارند میروند. بیرون از کشور اینها را می‌قاپند.

الان بیشترین بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؛ این بخاطر عدم سیاستگذاری دقیق ما با توجه به نیازهای جامعه است.

 

جلیلی: دانشگاه باید برای مشکلات کشور اولویت داشته باشد

حق دانشگاه است که در جهش و پیشرفت کشور یک مأموریت داشته باشد و بتواند سهم خود را ایفا کند.

از همین ترم آینده باید این ماموریت باید تعریف شود.

دانشگاه‌ها باید برای اشتغال دانشجویان خودشان برنامه داشته باشند.

 

با اعلام مجری، در این قسمت کاندیداها جمع‌بندی مطالب خود را بیان می‌کنند

 

قاضی‌زاده در بخش جمع‌بندی

آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند شدن اقتصادی مردم امکان‌پذیر است.

می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته نقاط ضعف را هم اصلاح کنم.

اما شما دو نفر (پزشکیان و پورمحمدی)‌ شجاعت این را دارید که بگویید میخواهید دولت سوم روحانی باشید؟

تیم امنیتی حاکم در دولت روحانی، در ستاد آقای پزشکیان هستند؛ هرکسی با نزدیکانش شناخته می‌شود.

 

قالیباف در بخش جمع‌بندی

برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود. 

مابه التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

یک طرح ۵ فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود.

بحث دوم در حوزه مسکن است؛ ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند بدهیم.

باید به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره‌بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد.

طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال و ... دارند؛ با استفاده از تجربه‌ام در پلیس می‌گویم که باید مرز شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

طرح پنجم: از سواحل خلیج غافلیم؛ باید پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم.

 

پورمحمدی در بخش جمع‌بندی

باید نظام بهره‌وری اصلاح شود. جلوی هدر رفت منابع را بگیریم.

بحث چابک‌سازی دولت مهم است؛ همه حرفش را می‌زنند ولی در هر دوره دولت‌ها بزرگتر شده‌اند. 

نسخه‌های کلی و رویایی و توهمی می‌نویسیم بعضاً.

کسی که می‌خواهد اصلاحات اساسی انجام دهد باید نظام اداری را خوب بشناسد. هنوز رفتار اداری به ارث رسیده از نظام گذشته را اجرا می‌کنیم.

پیوسته حرف از خدمت می‌زنیم اما رفتارمان قیم مآبانه است با مردم!

برخی از ما از عدالت صحبت می‌کنیم ولی در اطرافمان پرونده و رانت و ویژه‌خواری است.

باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم ولی الان گریز نخبگی داریم. نخبگان باید به ما اعتماد کنند و احترام ببینند. باید تنوع فکری را بپذیریم. 

برخی به راحتی در عمل آدمها را حذف می‌کنیم و آستانه تحملمان به شدت پایین است و اختلاف سلیقه را حاضر نیستیم بپذیریم. 

روشهای سنتی در مبارزه با فساد به هیچ‌وجه پاسخگو نیست. متاسفانه دچار آلودگی‌ها و بی‌برنامگی هستیم و هر روز چند پرونده درمی‌آید و ناامیدی مردم تشدید می‌شود.

نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانی ما به طور جدی هستیم.

 

زاکانی در بخش جمع‌بندی

افرادی که الان در ستاد برخی هستند مسبب وضع اسفناک امروزند و باید پاسخگو باشند چطور امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند؟ آنها این نامزدها را اداره خواهند کرد.

آماده هستم با خود آقای روحانی یا دیگران که اسباب شرایط امروز را ایجاد کرده است مناظره و صحبت و گفتگو کنیم. تا معلوم شود وضع موجود حاصل کار چه کسانی است؟

شهید مظلوم ما، شهید رئیسی پشت سرش حرف زده می‌شود اما خودش کجاست تا دفاع کند؟ باید فرصتی دهند تا از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد. حق ایشان متاسفانه ادا نمی‌شود.

ظرف ۵ سال می شود مشکل مسکن را حل کرد.

 

پزشکیان در بخش جمع‌بندی

۹۰ درصد مشکل مدیریت ارشد است. مردم ما هم مردم خوبی هستند. 

مردم الان پشت سر ما قضاوت درستی ندارند. ولی ما هی می‌خواهیم دیگران را محکوم کنیم.

هر کس با مردم صادق باشد و به آنچه می‌گوید معتقد باشد قطعاً بقیه پشت سرش خواهند آمد.

برای فقرزدایی باید به مردم باور داشته باشیم و آنها را مشارکت بدهیم.

با مردم باید رابطه صمیمی و دوستانه پیدا کنیم.

خیلی از آدمها وقتی به مسئولیت می رسند دور و بری های خودشان را روی کار می‌آورند.

مردم از ما ناراضی هستند چون پرونده درست می‌کنیم و به آنها انگ می چسبانیم. گروه Z درست می شود F درست می‌شو‌د!

 

جلیلی در بخش جمع‌بندی

امروز دو رویکرد وجود دارد؛ یکی که خودش را باور دارد و نگاه حداکثری دارد و معتقد است نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می‌توان پیشرفت و جهش کرد.

رویکرد دوم یا می‌ترسد یا می‌ترساند؛ بر اساس تصوراتی که نسبتی با واقع ندارد! 

اینها نظریات رمانتیکی دارند و تهدیداتی برای خودشان دارد که فکر می‌کنند می‌تواند مانع ملت ایران شود.

تهدیدها را باید کنار فرصت‌ها دید. امروز فرصت‌های جهانی برای پیشرفت و جهشمان بسیار زیاد است.

اینکه دوباره چهار پنج سال معطل شویم و بگوییم تا فلان موضوع حل نشود بقیه مسائل حل نمی‌شود تجربیات غلطی است!

اینکه می‌گویند نسل Z هست که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را، نه اینطور نیست! هم آنها زبان ما را می‌فهمند و هم ما زبان آنها را می‌فهمیم.

 

به گزارش آنا، مناظره فردا شب (مناظره سوم) با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» روز جمعه یکم تیر در همین ساعت ۲۰ روی آنتن خواهد رفت.

ترتیب صندلی‌های کاندیدا‌ها براساس قرعه‌کشی صورت گرفته در مناظره سوم:

شماره یک پورمحمدی

شماره دو قالیباف

شماره سه پزشکیان

شماره چهار جلیلی

شماره پنج قاضی زاده هاشمی

شماره شش زاکانی 



چهارمین مناظره موضوع سیاسی خواهد بود که با شعار «ایران در جهان امروز» روز دوشنبه هفته آینده چهارم تیرماه در ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن خواهد رفت.  

ترتیب صندلی‌های کاندیدا‌ها براساس قرعه‌کشی صورت گرفته در مناظره چهارم:

شماره یک  قالیباف

شماره دو پزشکیان

شماره سه قاضی زاده هاشمی

شماره چهار پورمحمدی

شماره پنج جلیلی

شماره شش زاکانی 



مناظره پنجم ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ به دلیل برگزاری مراسم میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برگزار خواهد شد. اما موضوع مناظره آخر در موضوع اقتصاد با عنوان «کارآمدسازی دولت» روز سه‌شنبه پنجم تیر از تلویزیون زنده پخش خواهد شد.

ترتیب صندلی‌های کاندیدا‌ها براساس قرعه‌کشی صورت گرفته در مناظره پنجم:

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره دو زاکانی

شماره سه جلیلی

شماره چهار پورمحمدی

شماره پنج قالیباف

شماره شش پزشکیان

 

بنابراین گزارش، می‌توانید مشروح مناظره امشب (مناظره دوم) را در اینجا مشاهده کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب