دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1403 - 14:00

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟
رسانه‌ها و کارشناسان به آخرین قربانی گرت ساوتگیت در تیم ملی انگلیس توصیه می‌کنند از نیمکت نشینی در تیم پپ گواردیولا دل بکند تا پس از مسابقات یورو ۲۰۲۴ بازهم پیراهن «سه شیرها» را به تن خویش ببیند.
کد خبر : 916991

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم ملی فوتبال انگلیس با انگیزه بالایی در مسابقات جام ملت‌های اروپا قدم می‌گذارد. «سه شیرها» بعد از قهرمانی در جام جهانی ۱۹۶۶ بیش از نیم قرن است در حسرت کسب مقام اولی پیکار‌های جام جهانی یا جام ملت‌ها بسر می‌برند. به تایید کارشناسان، آنها اکنون از کادر بازیکن قوی برای حضور در «یورو ۲۰۲۴» در آلمان برخوردار هستند.

این تیم که در رقابت‌های «یورو ۲۰۲۰» به خاطر اشتباه در پنالتی‌های پایان بازی فینال، مقام قهرمانی را به ایتالیا سپرد، با درس گرفتن از آن خطای بزرگ به مسابقاتی که در سرزمین ژرمن‌ها برگزار می‌شود، قدم می‌گذارد تا در نهایت به طلسم ناکامی هایش در کسب افتخار پایان دهد.

برهمین اساس انتظار عامه مردم و رسانه‌ها این است که گرت ساوتگیت، سرمربی با تجربه «سه شیرها» و مردانش پرانگیزه و بی اشتباه در این تورنمنت هیجان انگیز حاضر شوند، اما سئوالی که حالا مطرح می‌شود، این است: آیا انگلیس تیمی فاقد اشتباه است؟

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

*اتفاقات عجیب اردو

طرح این سئوال با توجه به اتفاقاتی که چند روز قبل در اردوی سفیدپوشان رخ داد، غیر منطقی نیست. از نظر نتیجه تیم انگلیس در آخرین پیکار دستگرمی خود در خانه یک بر صفر مغلوب ایسلند شد.

در آن مسابقه آزمایشی شاگردان ساوتگیت مرتکب اشتباهاتی در حمله و دفاع شدند که همین ابهاماتی را برای هواداران بیشمار و رسانه‌ها ایجاد کرد.

از طرفی مربی ۵۳ ساله تیم با خط زدن جک گریلیش و هری مگوایر، دو ستاره منچسترسیتی و منچستریونایتد، بسیار بحث انگیز شد. تا جایی که مطبوعات جزیره به سرمربی تیم ملی تاختند و عنوان کردند با این کار او به نوعی قبل از شروع بازی ها، خودزنی و تیمش را تضعیف کرده است.

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

*خط قرمز روی نام دو ستاره منچستری

در اغاز هفته جاری وقتی خبر خط خوردن «جیمز مدیسن» از فهرست ۲۶ نفره تیم اعزامی انگلیس به یورو انتشاریافت، کمتر کسی از این بابت جا خورد. چرا که ستاره ۲۷ ساله در تیم فصل اخیر تاتنهام کیفیت خارق العاده‌ای ارائه نکرد.

اما وقتی پرتال معتبر اتلتیک اعلام کرد تنها بازیکن نامی خط خورده، هافبک شماره ۱۰ هاتسپر نیست و دو ستاره دیگر همچون گریلیش و مگوایر نیز از فهرست ملی پوشان حذف شده اند، هواداران و رسانه‌ها از این بابت حیرت کردند.

طبق اطلاعاتی که این رسانه معتبر ارائه کرد، سرمربی سه شیر‌ها یک روز قبل از انتشار خبر، دو بازیکن بزرگ و خط خورده تیم‌های منچستری را به دفترش احضار کرد و به آنها اطلاع داد که در فهرست نهایی حضور نخواهند داشت. البته همین مربی قلم قرمز نیز روی نام کورتیس جونز و جیمز ترافورد گرفت.

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

*باور گرت ساوتگیت

پس از انتشار اسامی بازیکن اعزامی بود که خط خوردن مگوایر و گریلیش در جزیره هیاهوی زیادی برپا کرد. اما واقعیت این است که هر دو بازیکن خط خورده در فصل پایان یافته عملکرد قابل توجهی نداشتند. گریلیش در منچسترسیتی به مراتب ضعیف‌تر از یک فصل قبل خود نزد آبی آسمانی‌ها ظاهر شد. او در ۳۶ مسابقه که در همه جام‌ها برای سیتیزن‌ها انجام داد، فقط توانست ۳ گل بزند.

مگوایر هم یک فصل ناتوان‌تر از قبل را نزد شیاطین سرخ الدترافوردی ایفاکرد. به این همین خاطر از نظر سرمربی، کنار گذاشتن آنها، اقدام عجیبی نبود. 

با این حال در انگلیس خیلی‌ها در مورد جنجال پیش آمده، صحبت کردند و به این موضوع اشاره داشتند که حذف ستاره‌ای نظیر گریلیش، شوکی به تیم ملی است. همین‌ها دلیل می‌آوردند وینگر من سیتی یکی از ستون‌های مهم تیم تحت امر ساوتگیت بوده و به خصوص در راهیابی تیم کشورش به فینال دوره قبل یورو نقش قابل توجهی را ایفاکرده است.

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

*تعجب اروپایی‌ها

در کنار مردم و رسانه‌های محلی، حذف دو بازیکن منچستری به خصوص گریلیش، باعث شگفتی خیلی‌ها در نقاط دیگر قاره سبز شد.به عنوان مثال آلمان‌ها از این تصمیم رقیب شان، شوکه شدند. در همین ارتباط گزارشگر اعزامی روزنامه ایندیپندت به کشور میزبان یورو، فاش کرد اعضای تیم ژرمن‌ها وقتی در اردوی آماده سازی خبر خط خوردن گریلیش را شنیدند، شگفت زده شده و حتی خوشحالی هم کردند.

نویسنده این رسانه در گزارش خود توضیح داد ژرمن‌ها هرچند با انگلیس در یک گروه قرار ندارند، اما سه شیر‌ها را مدعی درجه یک قهرمانی این دوره که در کشورشان برگزار می‌شود، دانسته و حالا با نبود گریلیش به عنوان بازیکنی خطرناک، رویارویی احتمالی با این رقیب را در مراحل حذفی، راحت‌تر می‌بینند.

البته در نقطه مخالف این باور، ساوتگیت باوردارد با کنارگذاشتن گریلیش و انتخاب «ابرچی ازه»، وینگر ۲۵ ساله کریستال پالاس انتخاب و گزینه قوی تری برای جام در پیش داشته است.

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

*گریلیش از خواب غفلت بیدار می‌شود؟

گریلیش تا سال ۲۰۲۱ که در استون ویلا توپ می‌زد، ستاره ایی درخشان بود که یک تنه بار تیمش را بردوش می‌کشید و با گلزنی هایش، باعث می‌شد تا ویلایی‌ها حریفی سرسخت برای هررقیبی در پریمیرلیگ، جام حذفی یا رقابت‌های جام اتحادیه باشند اما بعد از یک دوره تقریبا برجسته ابتدایی حضور در سیتی، کم کم به بازیکنی نیمکت نشین در تیم پپ گواردیولا تبدیل شد.

او در مجموع ۳ فصل حضورش در تیم قهرمان فصل قبل لیگ برتر، توانسته ۷۴ بازی کند و تنها ۱۱ گل به همین خاطر بزند.

رسانه‌های محلی درباره اش می‌نویسند هرچند وی همچنان به خاطر خط خوردن از تیم اعزامی به آلمان شوکه و ناراحت است، اما این اتفاق شاید او را از خواب غفلت و کم کاری هایش در سطح باشگاهی بیدارکند.

شاگرد گواردیولا از مقایسه با بکام تا شبیه شدن به گاسگویین؛ آیا گریلیش به خاطر تیم ملی از منچسترسیتی می‌رود؟

سایت گل در مقاله‌ای مفصل عنوان کرد:در روز‌های که گریلیش در آستون ویلا می‌درخشید، به خاطر شکل بازی و البته شکل ظاهرش با دیوید بکام، اسطوره فوتبال انگلیس مقایسه می‌شد. اما حالا با نیمکت نشینی هایش نزد سیتیزن‌ها و خط خوردنش از تیم ملی یادآور روز‌های تلخ دوربودن اسطوره‌ای مثل پل گاسگویین شده است.

ریچارد مارتین، نویسنده این گزارش در ادامه مقاله اش از «حذف گریلیش» به عنوان آخرین قربانی ساوتگیت در تیم ملی نام برده و نوشته که مربی سرد و گرم چشیده این اواخر فرم آمادگی نامطلوب شاگرد گواردیولا را مورد انتقاد قرارداده است.

مارتین افزود چندی قبل ساوتگیت با حذف مارکوس راشفورد و جردن هندرسون نشان داده بود با کسی در تیم ملی تعارفی ندارد حتی اگر به خاطر انتخاب و تصمیماتش مورد انتقاد واقع شود.

*دلیل خط خوردن چه بود؟

مطبوعات محلی بعد از خط خوردن وینگر آبی آسمانی‌ها از تیم اعزامی به یورو ۲۰۲۴ تلاش کردند تا به این مورد از زوایای مختلف نگاه کرده و علت چنین تصمیم بی رحمانه‌ای را از سوی سرمربی تیم ملی پیداکنند.

چند نشریه معتبر از جمله دیلی میل، سان و گاردین دلیل آوردند در خلال فصل گذشته گریلیش چند مصدومیت سنگین داشته که در نهایت نتوانست گزینه اول گواردیولا برای حضور در ترکیب اولیه باشد.

به باور گزارشگران این گروه از رسانه ها، سرمربی تیم ملی به این نکته بسیار دقت کرد و به همین دلیل ستاره ۲۸ ساله را از فهرست بازیکنانش خط زد.

*آینده گریلیش

اما در اوضاع و احوالی که مطبوعات سعی در واکاوی خط خوردن این ستاره را دارند، سایت گل نوشت اتفاق تلخی که برای نیمکت نشین منچسترسیتی رخ داد، احتمال دارد منجر به خروجش از تیم پپ شود.

این پرتال افزود:در سیتی به نظر می‌رسد گریلیش با وجود رقبایی مثل ژرمی دکو، آینده‌ای برای فیکس بودن نداشته باشد. در حالیکه با داشتن ۲۸ سال سن، باید در تیمی باشد که مرتب بازی کند، اما سیتی این امکان را به او نمی‌دهد. اگر جک خواهان بازپس گیری پیراهن تیم ملی است، شاید باید به فکر رفتن به تیمی دیگر باشد.

گراهام سونس، اسطوره لیورپولی‌ها و کارشناس امروزی نیز نظری مشابه دارد:«به باور من گریلیش در دوراهی عجیبی قرارگرفته. او در این سن و سال ظاهرا باید در اوج باشد، مرتب بازی کند و شکوه فوتبالش را به رخ کشد. از نظر من بهترین سن فوتبالیست‌ها برای درخشش بین ۲۶ تا ۳۰ سالگی است. در این مقطع است که آنها در بهترین شرایط جسمانی و روحی قرار می‌گیرند. پس نباید به این راحتی فرصت را از دست دهد. من اگر جایش بودم، نگران می‌شدم و تصمیمی جدید می‌گرفتم.»

*اسامی بازیکنان انگلیس برای یورو ۲۰۲۴

-دروازه بان:

دین هندرسون (کریستال پالاس)، جردن پیکفورد (اورتون)، آرون رمزدیل (آرسنال)

-خط دفاع:

لوئیس دانک (برایتون)، جو گومز (لیورپول)، مارک گویهی (کریستال پالاس)، ازری کونسا (آستون ویلا)، لوک شاو (منچستریونایتد)، جان استونز (منچسترسیتی)، کی ران تریپیه (نیوکاسل یونایتد)، کایل واکر (منچسترسیتی)

-خط میانی:

ترنت آلکساندر آرنولد (لیورپول)، کونور گالاگر (چلسی)، کوبی ماینو (منچستریونایتد)، آدام وارتون (کریستال پالاس)، دکلان رایس (آرسنال)

-خط حمله:

جود بلینگام (رئال مادرید اسپانیا)، جارود بوون (وستهام)، ابرچی ازه (کریستال پالاس)، فیل فودن (منچسترسیتی)، آنتونی گوردون (نیوکاسل یونایتد)، هری کین (بایرن مونیخ آلمان)، کول پالمر (چلسی)، بوکایو ساکا (آرسنال)، ایوان تونی (برنتفورد)، اولی واتکینز (آستون ویلا)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته