دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1403 - 12:00

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان‌ها؛ بارسلونا با فليک دنبال چه فوتبالی است؟

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان‌ها؛ بارسلونا با فليک دنبال چه فوتبالی است؟
هانس دیتر فلیک، سرمربی جدید بارسلونا با آگاهی از وضعیت آبی و اناری ها دنبال یک هدف است؛او می خواهد سبک بازیش را جابیندازد و به عنوان سومین مربی آلمانی کاتالان ها با افتخار نامش راجاودانه کند 
کد خبر : 914356

 به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش بینی‌ها عاقبت شکل واقعی به خود گرفتند. باشگاه فوتبال بارسلونا که از مدت‌ها قبل با چالش مربیگری مواجه بود، هانس دیتر فلیک، سرمربی اسبق بایرن مونیخ را به عنوان کوچ جدید خود برگزید. باشگاه کاتالانی که در پایان فصل اخیر به همکاری با ژاوی پایان داد، قرارداد دو ساله‌ای را با سرمربی اسبق تیم ملی آلمان امضا کرد.  

این چهره ۵۹ ساله در حالی مسئولیت پذیرفت، که از مدت‌ها قبل بحث حضورش در تیم اسپانیایی مطرح بود. هفته‌ها قبل که تیم در مسابقات نتایج ضعیفی گرفت، شایعه حضور مربی باتجربه ژرمنی به جای ژاوی شنیده شد. حتی وقتی «مهندس پاس سابق» تیم در مصاحبه با رسانه‌ها از برنامه اش برای ترک بارسا در پایان فصل گفت، باز نام فلیک بیشتر شنیده شد. شایعه حضور وی همچنان در محافل ورزشی ماتادور‌ها شنیده می‌شد تا این که همین چند هفته قبل، ژاوی عنوان کرد تصمیمش برای ترک تیم تغییر کرده، بطوریکه می‌خواهد در فصل بعد نیز روی نیمکت تیمش بنشیند که ماجراجویی تازه‌ای را آغاز کند.  
 
ترفند ژاوی 

در آن هنگام وی توضیح دادکه از گفتن موضوع ترک تیم، در واقع خواسته به عنوان ترفندی تاکتیکی استفاده کرده و به شاگردانش شوک جهت کسب نتایج بهتر دهد. حتی رسانه‌های محلی هم گزارش کردند مدیریت باشگاه با ژاوی بسیار صحبت کرده تا تصمیمش را تغییر دهد. نشریاتی همچون آس و مارکا گزارش دادند  روسای باشگاه از این تغییر تصمیم ژاوی بسیار خرسند هستند و می‌روند تا با انرژی مضاعف برای فصل بعد، برنامه ریزی کنند. اما دقیقا در دو، سه هفته پایانی که هوادار و رسانه آماده می‌شدند تیم به کارش خاتمه داده و وارد فاز برنامه ریزی فصل بعد شو د، بارسا اقدام عجیب و باورنکردنی انجام داد، بطوریکه اعلام کرد ژاوی را کنار می‌گذارد تا با مربی جدیدی فصل بعد را شروع کند.

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 

ورود مربی جدید 
 
فلیک در حالی با باشگاه به توافق رسید که ژاوی با دلخوری به کارش خاتمه داد. مربی کنار گذاشته شده در آخرین مصاحبه اش با خبرنگاران هر چند برای کادر فنی بعدی موفقیت و آینده درخشان تیم محبوبش را آرزو کرد، اما در عین حال اظهار داشت سرمربی تازه وارد هرکه باشد، اسیر مشکلات بیشمار باشگاه خواهد شد و درد و رنج زیادی را با توجه به محدودیت‌های مالی بارسلونا را مجبور به تحمل کردن خواهد شد.  

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 
 
مربی مورد توجه دیگران 

فلیک البته مورد توجه باشگاه‌های زیادی قرارداشت. از یک سو بایرن مونیخ که در سال ۲۰۲۰ تحت هدایتش به ۶ عنوان از جمله قهرمانی اروپا رسید، خواهان همکاری مجددش بود. باواریایی‌ها در فصل اخیربعداز آنکه تحت هدایت توماس توخل نوار قهرمانی‌های شان در بوندس لیگا پاره شد و در عین شگفتی به هیچ قهرمانی نرسیدند، مربی پیشین خود را بازهم برای نشستن روی نیمکت و هدایت خویش می‌خواستند.  

در انگلیس با توجه به تغییراتی که در تیم‌های منچستریونایتد و چلسی در پیش است، نیز شایعه حضور این مربی شنیده می‌شد. در واقع سران بارسا بعد از ارزیابی عملکرد ژاوی به این نتیجه رسیدند بهتر است برای تغییر در آینده و بازگشت به روز‌های خوب گذشته به مربی با تجربه‌ای همچون فلیک اعتماد کنند و او را روی نیمکت خود بنشانند.  

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 
 
عملکرد فلیک
 
مربی جدید آبی و اناری‌ها بعد از آنکه در سال ۲۰۲۱به خاطر اختلاف با حسن سالی حمیدزیچ، مدیر ورزشی وقت بایرن، تیم بوندس لیگایی را ترک کرد، به جای یواخیم لوو، هدایت تیم ملی آلمان را پذیرفت. اما در مدت تقریبا دو سال حضورش د ر مانشافت، نتوانست تحولی در تیم کشورش ایجاد کرده و حتی با آن در جام جهانی قطر در مرحله گروهی حذف شد. وی در سپتامبر سال ۲۰۲۳از مقامش کنار گذاشته شد و ۹ ماه بیکار بود تا این که  با کاتالان‌ها به توافق دست یافت.

به باور برخی رسانه‌های محلی، از این انتقال روبرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی تیم بیش از پیش خوشحال هست. چرا که قبلا این فوروارد دو فصل زیر نظر فلیک در بایرن کار کرده بود. روزنامه مارکاحتی نوشته مارک آندره تراشتگن، دروازه بان و ایلکای گوندوغان، هافبک آلمانی نیز سابقه همکاری با مربی جدید د ر تیم ملی آلمان را داشته که همین امر می‌تواند کمک زیادی به پیشبرد برنامه‌های فنی وی کند.  

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 
 
رویای مربی 

فلیک که یک روز قبل به عنوان مسئول فنی جدید تیم معرفی شد، در گفتگو با سایت باشگاه اظهار کرد: «این افتخار‌ی بزرگ و رویای برای من است که با این باشگاه بزرگ اروپایی قرارداد می‌بندم. ما با بایرن، به یکسری افتخارات دست پیدا کردیم و حالا دنبال رسیدن به عناوین جدید همراه با بارسلونا هستم. چرا که انگیزه و عطش من برای کسب افتخار واقعا زیاد است.» 

وی افزود: «مایلم با بارسا در همین مسیر بمانم. باوردارم در کنار هم می‌توانیم به افتخارات زیادی برسیم و باعث خوشحالی هواداران بیشمار تیم شویم. فلسفه بازی تیم شبیه به آنچه من باوردارم است. یعنی مالکیت زیاد توپ و بازی سریع و هجومی. این‌ها چیز‌های هستند که من در فوتبال بسیار دوست دارم و انجامش می‌دهم. باشگاه پرافتخار نیز بعد از اعلام رسمی وی  به عنوان سرمربی جدید، در بیانیه‌ای رسمی عنوان کرد: پس از بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسیدیم، مربی را بکار گماریم که به پرسینگ زیاد و مالکیت بالای توپ در تیم هایش معروف است. همینطور چهره‌ای که در تورنمنت‌های گوناگون صاحب قهرمانی و عناوین مهمی شده است. حالا به شروع این همکاری و مفیدبودنش امیدواریم.  

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 
 
سبک بازی 
 
منگویم بالگو، تحلیل گر فوتبال اسپانیا در مصاحبه با تلویزیون انگلیس به ارزیابی انتخاب مربی تازه ماتادور‌ها پرداخت. وی گفت: «هانزی فلیک به عنوان چهره‌ای تغییر کرده به صحنه فوتبال باز می‌گردد. او سال‌ها دچار مشکل عضله بود که درد بسیار هم داشت، اما با عمل جراحی مشکلش برطرف شده است. امادگی مطلوب جسمانی اش به او این امکان را می‌دهد با دوستان قدیمی اش یعنی پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی و روبرتو دی زربی، همکار ایتالیایی اش رقابت کند. حتی از دنی رول، دستیار سابقش و مربی شفیلد ونزدی  بخواهد اورا در پروژه کار‌ی جدید همراهی کند. در حالیکه گواردیولا و دی زربی روی تیکی تاکا تاکید دارند و فلسفه ذاتی بارسلونا هم همین است، اما فلیک بیشتر دنبال تزریق سبک خاص خودش که به فلیکی فلاکا معروف بوده و انتقال سریع توپ با مالکیت زیاد از دفاع به خط حمله است، را در این تیم اجرا کند.

این کارشناس افزود:برای تحقق این هدف وی مشکلی برای تطبیق با خلق و خوی اسپانیایی‌ها نخواهد داشت. چرا که در مدت ۱۵ سال همراه خانواده اش در جزیره فورمنترا این کشور جنوب قاره اقامت داشته، در عین حال زبان اسپانیولی را متوجه می‌شود و می‌تواند با اعضای تیم ارتباط کلامی برقرار کند.  

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 

سومین ژرمنی 

سرمربی اسبق بایرن در شرایطی قدم به تیم می‌گذارد که در گذشته‌ای دور دو اسطوره مربیگری ژرمن‌ها حضور خویش را روی نیمکت مربیگری بارسا ثبت کردند. خاویر کاسرس، گزارشگر روزنامه زود دویچه سایتونگ آلمان در این مورد می‌نویسد: «در گذشته هننس وایس وایلر و ادولاتک، دو مربی بزرگ و فقید آلمان تجربه مربیگری بارسلونا را داشتند. وایس وایلراز سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ این تیم را هدایت کردو جانشین رینوس میشل هلندی شد. در آن تیم شاگردانی بزرگ مثل یوهان کرویف فقیدو یوهان نیسکنز داشت. ادولاتک نیز در سال‌های ۱۹۸۱تا ۱۹۸۳ زمام امور بلوگرانا را در اختیار گرفت و در سال ۱۹۸۲ در فینال جام جامداران سابق موفق به شکست استاندارد لیژ بلژیک شد و به قهرمانی رسید. حالا فلیک به عنوان سومین مربی آلمانی تاریخ باشگاه، می‌خواهد با سبک بازی خود نامش را نزد لالیگایی‌ها جاودانه کند.» 

تزریق فلیکی فلاکا به فلسفه بازی کاتالان ها؛ بارسلونا با فليك دنبال چه فوتبالی است؟ 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته