دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1403 - 12:00

کلهر: فصل مهمی پیش روی پرسپولیس و استقلال است/ سقف بودجه کمکی به نمایندگان ایران نمی‌کند

کلهر: فصل مهمی پیش روی پرسپولیس و استقلال است  سقف بودجه کمکی به نمایندگان ایران نمی‌کند
کارشناس فوتبال گفت: پرسپولیس و استقلال فصل بسیار مهمی را پیش رو دارند و قانون سقف بودجه کمکی به آنها در لیگ نخبگان آسیا نمی‌کند.
کد خبر : 916778

محمود کلهر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه وضعیت سرمربیان فصل آینده پرسپولیس و استقلال مشخص نشده است، اظهار کرد: سال‌های سال است که با مشکلات مدیریتی دست و پنجه نرم می‌کنیم. باید برنامه‌ریزی شود تا افراد متخصص در باشگاه‌های ما مشغول به کار شوند. الگوبرداری مناسبی از باشگاه‌های موفق دنیا کنند تا در پایان هر فصل این بحث به میان کشیده نشود که سرمربی فصل آینده استقلال و پرسپولیس کیست. تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر نباید چنین دغدغه‌ای داشته باشند. سرمربی که فاتح سه گانه بود و تیم را به فیتال لیگ قهرمانان آسیا برد به راحتی کنار گذاشتند، اوسمار ویرا هم پس از قهرمانی نام بزرگان پرسپولیس را آورد و گذشته‌اش را فراموش کرد و الان تکلیف نیمکت پرسپولیس مشخص نیست. 

پرسپولیس و استقلال در بهترین وضعیت وارد لیگ نخبگان شوند

وی ادامه داد: اگر اوسمار به هر دلیلی با باشگاه به توافق نرسیده، گزینه‌هایی دیگری هستند و می‌توان با آنها وارد مذاکره شد. فصل بسیار مهمی پیش روی پرسپولیس است و باید در بالاترین سطح آمادگی قرار گیرد. در استقلال هم شرایط مانند پرسپولیس است. این تیم فصل خوبی را با جواد نکونام سپری کرد و با یک امتیاز کمر نایب قهرمان شد. اگر باشگاه نظرش روی ادامه همکاری با نکونام است که باید زودتر این موضعش اعلام شود و برنامه‌های لازم برای فصل آینده به مرحله اجرا درآید. اگر هم قرار نیست با جواد نکونام همکاری شود، سرمربی فصل آینده استقلال زودتر مشخص شود، چون این هم دیگر نماینده ایران در لیگ نخبگان آسیا خواهد بود و باید در بهترین وضعیت وارد مسابقات شود. ضمن اینکه می‌توان روی کمک متخصصان و دلسوزان دو باشگاه حساب باز کرد.

سقف بودجه جلوی سرمایه‌گذاری را می‌گیرد

پیشکسوت تیم پرسپولیس در مورد قانون سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری و حضور پرسپولیس و استقلال در لیگ نخبگان آسیا عنوان کرد: آیا در فصولی که قانون سقف بودجه یا سقف قرارداد گذاشته شد، این قانون در باشگاه‌های ما رعایت شد؟ فسادی که در فوتبال ما وجود دارد و دور زدن قوانین را شاهد هستیم. مبلغ قرارداد‌های بازیکنان شاید در قرارداد گنجانده نشود، اما به صورت‌های دیگری مبلغ مورد نظر تأمین می‌شود. این قانون در فوتبال حرفه‌ای خوب نیست و کمکی نکرده است. جلوی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را می‌گیرد. وقتی چنین مواردی وجود دارد، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری تمایلی از خود نشان نمی‌دهد، چون بازگشت سرمایه ندارد. مگر در لیگ حرفه‌ای عربستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی شد، آسیب مالی دیدند، اتفاقاً سود بسیار خوبی از جذب بازیکنان مطرح دنیا بردند و توجهات به لیگ این کشور بسیار زیاد شد.

می‌توانیم بهتر از تیم‌های عربی نتیجه بگیریم

وی خاطرنشان کرد: راه حرفه‌ای را در فوتبال برویم. سقف بودجه به فوتبال ما کمک نخواهد کرد. زیرساخت‌های فوتبال خود را درست کنیم، مسیر رشد و ترقی را هموار کنیم. اگر درست و به جا هزینه کنند، بهترین درآمدزایی را با کمترین هزینه خواهیم داشت. پیش از این هم گفته شده بود که با سرمایه‌گذاری روی رده‌های پایه پس از چند سال در شرایط بسیار خوبی قرار می‌گیریم، اما اجرایی نشد، در شرایطی که اگر شده بود در فصول گذشته در لیگ قهرمانان و از این فصل هم در لیگ نخبگان، حرف‌های زیادی برای گفتن داشتیم. از طرفی دیگر به تیم ملی هم کمک می‌شد و الان پشتوانه بسیار خوبی داشتیم تا سرمربی تیم ملی با خیال آسوده‌تری نفرات خود را انتخاب کند. در لیگ نخبگان آسیا، تیم‌های عربستانی، اماراتی و قطری با بهترین تدارک می‌آیند. دیدیم که العین امارات با شکست الهلال عربستان قهرمان شد. چون بازیکنان خلاقی داریم و نیروی انسانی خوبی در اختیار داریم، با صرف هزینه‌های کمتری می‌توانیم بهتر از تیم‌های عربی نتیجه بگیریم.

باید مراقب دلال‌ها در زمان جذب بازیکن خارجی بود

کلهر تأکید کرد: بازیکنان خارجی خوبی هستند که می‌توان آنها را جذب دو نماینده خود در لیگ نخبگان آسیا کرد. اوستون اورونوف، گئورگی گولسیانی، جلال‌الدین ماشاریپوف و عبدالکریم حسن با هزینه بالایی جذب نشدند، اما بسیار تأثیرگذار بودند. به خاطر همین گفتم که باید از متخصصان استفاده کرد. یکی از زمینه‌های آن بررسی بازیکنان خارجی با قیمت مناسب است که می‌توانند به پرسپولیس و استقلال بیایند و در لیگ برتر و نخبگان آسیا به آنها کمک کنند. کمیته فنی مستقر در این دو باشگاه، بازیکنان خوب خارجی را شناسایی می‌کنند و بهترین بهره‌برداری را می‌توان از این نفرات برد. البته تمامی این موارد تا اجرایی نشود هیچ کمکی نمی‌کند و نباید در خیال خود چنین کار‌هایی را کنیم. ضمن اینکه باید مراقب دلال‌ها بود تا بازیکنان بدون کیفیت را تحویل تیم‌های خوب ما ندهند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته