دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زهرا برزگر در گفت‌وگو با آنا:

ارزیابی وضعیت محیط زیست شهر تهران از سر گرفته شد

ارزیابی وضعیت محیط زیست شهر تهران از سر گرفته شد
رئیس گروه محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: در پروژه ارزیابی محیط زیست شهری تهران، ۲۴ عامل محیط زیستی در سطح پایتخت ازجمله آلودگی هوا، آلودگی خاک، وضعیت آب، فضا‌های سبز، پسماند، تنوع زیستی، فرونشست، و... بررسی می‌شوند.
کد خبر : 916532

زهرا برزگر رئیس گروه محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با توجه به شروع هفته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا به تشریح برنامه های شهرداری تهران برای ساماندهی این چالشها پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های بسیار مهمی که در دنیا مواجهیم، چالش محیط زیست است و مدیریت و نگهداشت سکونتگاه‌ها بدون درنظر گرفتن مسائل محیط زیست، زندگی را با چالش مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه برای رسیدگی به این چالش‌ها نیاز بود که به صورت تخصصی به مسائل پرداخته شود از راه اندازی رشته محیط زیست شهری در دو مقطع دکترا و ارشد در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: تدوین الگویی برای محیط زیست شهری سخت است و نیاز به متخصصان خاص این حوزه است. یکی از ماحصل‌های این گروه در شهرداری تهران و در تعامل با اداره کل محیط زیست و دانشگاه تهران ایجاد دو رشته دانشگاهی تخصصی در این حوزه بود.

برزگر با بیان اینکه گروه محیط زیست مرکز مطالعات شهرداری تهران مهمترین برنامه خود را در چند ماه گذشته، اجرای مصوبه بر زمین مانده شورای شهر تهران مبنی بر انجام «ارزیابی وضعیت محیط زیست شهری» عنوان کرد و ابراز داشت: ارزیابی دوساله محیط زیست شهر تهران سالهاست که انجام نشده بود.

وی با اشاره به اینکه «ارزیابی محیط زیست شهری» یا همان SOE یک دانش جهانی است که دوبار در تهران اجرا شده است، گفت: این ارزیابی‌ها نیاز به روزرسانی مستمر و پایش همیشگی دارد و باید پدیده‌ها و چالش‌های جدیدتر هم به شرح خدمات‌های قبلی آن اضافه می‌شد.

برزگر با تاکید بر اینکه «ارزیابی محیط زیست شهری» از یک پروژه مطالعاتی صرف به یک برنامه ریزی مدون برای شهر تهران تبدیل شده است، اعلام کرد: این پروژه ۱۲ ماهه که انتهای سال ۱۴۰۳ نتایج آن ارائه خواهد شد، هر دوسال یکبار تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه که با عنوان «ارزیابی محیط زیست شهری شهر تهران» با حضور متخصصان آغاز به کارکرده و ۳ ماه از اجرای آن گذشته است، ابراز داشت: ۲۴ عامل محیط زیستی در سطح شهر تهران و حومه و حتی به تفکیک مناطق ارزیابی می‌شوند که از جمله آن می‌توان به آلودگی هوا، آلودگی خاک، وضعیت آب شهر تهران (از بعد کمیت و کیفیت)، پوشش گیاهی فضا‌های سبز، پسماند، تنوع زیستی، ابر متان، فرونشست، و... اشاره کرد.

مدیرگروه محیط زیست مرکز مطالعات شهرداری تهران گفت: این اطلاعات پس از ارائه در شورای شهر تهران از طریق فاوا بارگذاری می‌شود تا همه مدیران شهری بتوانند از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: داده‌های محیط زیست ماحصل قرار است از طریق سازمان فاوا آنلاین شود تا در همه سطوح قابل استفاده و در دسترس عموم باشد.

برزگر درباره ضرورت این پروژه توضیح داد که این پروژه به همه کسانیکه دغدغه محیط زیست دارند کمک می‌کند که بدانند هر کدام این عوامل ۲۴ گانه در چه شرایطی قراردارد.

وی افزود: بررسی مشکلات محیط زیستی شهر به صورت جزیره‌ای انجام می‌شده و نتایج این طرح کمک کننده است که مدیران شهری به یک دید کلی از پتانسیل‌ها و مشکلات محیط زیستی دست پیدا کنند و بتوانند در این زمینه تصمیم گیری داشته باشند.

برزگر با یادآوری این نکته که این پروژه مصوبه شورای شهر دارد و از داده‌های موجود تمام ارگان‌های شهر تهران و حتی کشوری برای ارزیابی استفاده می‌کنیم، گفت: بسیاری از داده‌ها از دستگاه‌ها و ارگان‌ها جمع آوری شده اند و و در واقع این پروژه یک کار بین سازمانی با محوریت مصوبه شورای شهر است.

وی افزود: برای ایجاد ضمانت اجرایی مطالعات انجام شده، تصمیم داریم که نتایج را به کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر ارائه دهیم تا با کمک این کمیسیون دیگر ارگان‌ها هم پای کار محیط زیست این کلانشهر باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته