دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 19:03
کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد؛

خطر عناصر «کادمیم» و «سرب» بیخ گوش اصفهانی‌ها/ محیط‌زیست همیشه در رده چندم اهمیت است!

خطر عناصر «کادمیم» و «سرب» بیخ گوش اصفهانی‌ها  محیط‌زیست همیشه در رده چندم اهمیت است!
کارشناس حوزه محیط زیست با هشدار نسبت به جولان عناصر «کادمیم» و «سرب» در اصفهان گفت: دامنه بالایی از این عناصر سنگین در فضا‌های بسته محیط‌های مسکونی وجود دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های سرطانی و غیرسرطانی را افزایش‌ می‌دهد.
کد خبر : 915487

عاطفه چمنی مدیر گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به فرارسیدن ۱۶ خردادماه (فرارسیدن روز جهانی محیط زیست) اظهار کرد: اصفهان در حال حاضر از جمله شهر‌های بحرانی کشور از نظر آلودگی هوا و ریزگرد‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: قرارگیری ابرصنایع متعدد در پیرامون شهر ازجمله صنایع فولادی، ذوب‌آهن و وجود منبع آلودگی گرد و غبار در شرق اصفهان که تحت تأثیر باد‌های غالب شمالی و غربی به شهر وارد می‌‍شوند، موجب تشدید آلودگی ذرات معلق در اصفهان شده است.

خطر عناصر «کادمیم» و «سرب» بیخ گوش اصفهانی‌ها/ محیط‌زیست همیشه در رده چندم اهمیت است!

مدیرگروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: پدیده وارونگی دما به طور متوسط در ۷۲ روز از سال بر شهر اصفهان غالب است که شرایط ناسالمی را برای تمامی ساکنین شهر ایجاد می‌کند.

چمنی مطرح کرد: شمال اصفهان به‌دلیل مجاورت با زمین‌های کم ارتفاع با شیب ناچیز و پوشش گیاهی فقیر و همچنین بار ترافیکی بالا، غلظت CO و PM ۲.۵ بالاتری نسبت به مناطق جنوبی تحمل می‌کند.

وی یادآور شد: نتایج یک رساله دکتری که در گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اصفهان درباره تأثیر آلودگی هوا بر ۲۰۰ نمونه از جنین و نوزادان متولد شده در شهر اصفهان انجام شده، نشان داد که افزایش میانگین غلظت ماهیانه مونوکسیدکربن و ریزگرد موجب اختلال در عملکرد و سلامت کبد و تیروئید در جنین شده و همچنین وزن و قد نوزادان متولد شده در شهر اصفهان را با کاهش قابل توجهی مواجه کرده است.

مدیرگروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) بیان کرد: تغییر در برخی عملکرد‌های بدنی نوزادان مانند ابتلا به فشارخون به‌دلیل سطوح بالای آلودگی هوا به‌خصوص غلظت ذرات معلق در ماه‌های پایانی بارداری بیشتر است.

خطر عناصر «کادمیم» و «سرب» بیخ گوش اصفهانی‌ها/ محیط‌زیست همیشه در رده چندم اهمیت است!

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: نتایج یک مطالعه روی ۸۴ نمونه گرد و غبار جمع‌آوری شده از فضای داخلی منازل مسکونی در سطح
شهر اصفهان نشان داد دامنه بالایی از عناصر سنگین به‌خصوص کادمیم و سرب حتی درهوای داخلی و فضا‌های بسته محیط‌های مسکونی شهر اصفهان وجود دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های سرطانی و غیرسرطانی را از طریق استنشاق و تماس پوستی افزایش‌ می‌دهد.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: در این نمونه‌های گرد و غبار، علاوه بر عناصر سنگین، هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAHs) نیز گزارش شدند که همگی از فعالیت‌های انسان تولید شده‌اند.

چمنی در ادامه توضیح داد: احیای زاینده‌رود و اختصاص حقابه به تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌تواند از تبدیل شدن تالاب به‌خصوص مصب و شرق آن به چشمه ریزگرد‌های سمی برای شهر اصفهان جلوگیری کند.

خطر عناصر «کادمیم» و «سرب» بیخ گوش اصفهانی‌ها/ محیط‌زیست همیشه در رده چندم اهمیت است!

وی تأکید کرد: همچنین کنترل انتشار آلاینده‌ها از صنایع و معادن پیرامون شهر اصفهان‌ می‌تواند به بهبود هوای شهر و در نتیجه سلامت عمومی به‌خصوص سلامت انسان در دوران جنینی کمک کند.

مدیرگروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: محیط زیست در حال حاضر رکن و پایه اساسی در تصمیم‌گیری‌های بنیادی در کشور‌های توسعه‌یافته محسوب‌ می‌شود و متأسفانه در کشور ما همیشه در رده چندم اهمیت اتخاذ تصمیم‌های قرار دارد.

چمنی گفت: نتیجه این مسئله که به‌معنای عدم استفاده از نظرات کارشناسانه متخصصان و فارغ‌التحصیلان این رشته است موجب کاهش اقبال دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور و تحصیل در دانشگاه‌ها به این رشته شده و این در حالی است که امروزه با وضعیت بغرنج کنونی آب و محیط زیست کشورمان، بیش از همیشه نیاز به فارغ‌التحصیلان و کارآمدان این رشته در کشور احساس می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته