دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«چاه غرس» از چاه‌های متبرک مدینه+ فیلم

«چاه غرس» از چاه‌های متبرک مدینه+ فیلم
«چاه غرس» یکی از اماکن تاریخی شهر مدینه است که در کمتر از یک کیلومتری مسجد قبا قرار دارد و در ایام حج روزانه تعداد زیادی از زائران و حجاج از آن دیدن می‌کنند و برای تبرک مقداری از آب آن را با خود می‌برند.
کد خبر : 916400

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری ‌آنا، «چاه غرس» یکی از اماکن تاریخی و چاه‌های شناخته شده شهر مدینه است که در جنوب شرقی این شهر و در کمتر از یک کیلومتری مسجد قبا قرار دارد که در ایام حج روزانه تعداد زیادی از زائران و حجاج از آن دیدن می‌کنند و برای تبرک مقداری از آب آن را با خود می‌برند.

این چاه در عصر رسول خدا(ص) در ملکیت سعد بن خیثمه، از اصحاب پیامبر بود. پیامبر(ص) آب این چاه را تمیزترین آب‌ها و غرس را چشمه‌ای از چشمه‌های بهشت می‌دانست. 

در گزارش‌های مختلف با مضمون مشترک، اشاره شده است که پیامبر به امام علی(ع) وصیت کرد پس از مرگ، با آب چاه غرس غسلشان دهند و امیرالمومنین هم با هفت مشک از آب این جسدشان را غسل دادند.

چاه غرس و زمین‌های اطراف آن را خواجه حسین بن شهاب احمد مکی شافعی قاوانی، معروف به ابن قاوان، از مجاوران مدینه منوره، خرید و در سال 882 ق ضمن درختکاری پیرامون چاه، آن را بازسازی و برایش پلکانی ساخت تا برگرفتن آب از چاه آسان شود. او همچنین مسجدی کنار چاه ساخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته