دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 11:31

بررسی‌گروه A یوروه 2016؛ آلبانی غربیه‌ای در شهر پاریس/ یک ملت پشت سر خروس‌ها

پانزدهمین دوره مسابقات یورو 2016 از 21 خرداد در کشور فرانسه آغاز می شود و طی آن 24 تیم برای رسیدن به جام قهرمانی به رقابت با هم خواهند پرداخت.
کد خبر : 91624

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، مسابقات یورو 2016 از 21 خرداد در کشور فرانسه آغاز می شود و در گروه A مسابقات چهار تیم آلبانی، رومانی، سوئیس و فرانسه میزبان مسابقات حضور دارد که دو تیم فرانسه و رومانی در بازی افتتاحیه یوروه 2016 در برابر هم به میدان می‌روند.


حالا در آستانه شروع این رقابت‌ها به بررسی تیم های حاضر در این رقابت‌ها می‌پردازیم.


تیم فرانسه



بررسی ترکیب


فرانسه در خط میانی و حمله خود بسیار قدرتمند است درحالی‌که خط دفاع این تیم نگرانی‌های جدی برای طرفداران خروس‌ها ایجاد کرده است، بااین‌حال آنها امیدوارند که ببینند ترکیب منتخب دیدیه دشام در خانه خودش همچون ترکیب پرقدرت 1984 این تیم، بتواند برنده جام قهرمانی جام ملت‌های اروپا شود. به رغم کنار گذاشتن کریم بنزما از ترکیب این تیم، هنوز دشام گزینه‌های وسوسه‌انگیز و قدرتمند بسیاری برای بکار گرفتن در خط حمله خود در اختیار دارد.


بازیکن تأثیرگذار


«آنتونیو گریزمان» می‌تواند به‌عنوان هم‌تراز «میشل پلاتینی» که در جام 1984 خوش درخشید، در این دوره از مسابقات ظاهر شود. مهاجم اتلتیکو مادرید در لالیگا 22 گل به ثمر رسانده و اکنون در بین هواداران فرانسه محبوبیت بالایی دارد. این چپ پای خوش تکنیک دید محیطی بالایی دارد و استعداد بالایی در گرفتن تصمیم‌های سریع و به‌موقع دارد. او همچنین با «اولیور ژیرو» به یک درک و تفاهم متقابل دست‌یافته است که می‌تواند کمک بسزایی برای افزایش قدرت خط حمله این تیم باشد.


نحوه بازی تیم


فرانسه از سیستم3-3-4 دشام که قبلاً امتحانش را پس داده است استفاده خواهد کرد. «پل پوگبا»، «لاسانا دیارا» و «بلیز ماتوئیدی» سه‌گانه دشام در خط میانی هستند که تعادل خوبی در میانه میدان برقرار خواهند کرد. درحالی‌که «آنوتونی مارسیال» و «دیمیتری پایه» برای کسب جایگاه سوم در کنار «گرزمان» و «ژیرو» در تلاش هستند و با یکدیگر رقابت دارند. فرانسه دوست دارد تا مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد و حمله کند اما در گل خوردن نیز تسلیم حریف می‌شود. برای مثال دو بازی دوستانه این تیم مقابل هلند و روسیه را به خاطر بیاورید، جایی که به رغم به ثمر رساندن هفت گل (چهار گل به روسیه و 3 گل به هلند) در دو بازی، چهار گل نیز در این دو مسابقه از خط دروازه آنها عبور کرد.


نکته‌ای که ممکن است نشنیده باشید


«هوگو لوریس» باید به برداشتن توپ از درون دروازه‌اش بعد از ضربه ایستگاهی تیم حریف عادت کرده باشد. 19 گل از 39 گلی که تیم ملی فرانسه از سال 2012، از زمان به روی کار آمدن دشام، دریافت کرده است از این طریق بوده است، همانند گل پیروزی‌بخش «مت هوملس» آلمانی در یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014.


راه پیروزی خروس‌ها


فرانسه به هر طریقی توانایی رسیدن به فینال این جام را دارد. در یورو2016 تمام ملت از خروس‌ها حمایت خواهند کرد. برخلاف بعضی از میزبان‌های پیشین این رقابت‌ها، فرانسه می‌تواند نتایج خوبی در گروه A رقابت‌ها از خودش بجا بگذارد. شروع تورنمنت برای این تیم در استاد فرانس که در حومه پاریس قرارگرفته است و ادامه بازی‌هایش در لیل (شمال فرانسه) و مارسیلی (جنوب) فضای مناسبی را برای این تیم به وجود خواهد آورد. با یک تیم موفق و شگفت‌انگیز که دارای پتانسیل بالایی نیز هست این تیم رقابت‌ها و فضای پرشور این مسابقات را با یک خاطره شیرین پشت سر خواهد گذاشت.


لیست نهایی فرانسه بدین شرح است:
دروازه‌بانان: لوریس، مانداندا، کاستیل
مدافعان: کوشیلنی، رامی، اورا، دینیه، سانیا، مانگالا، اومتیتی، ژاله
هافبک ها: سیسوکو، کانته، پوگبا، کابای، دیارا، ماتویدی
مهاجمان: ژیرو، مارسیال، گریزمن، پایه، کومان، ژینیاک


سرمربی:دیدیه دشام



تیم سوئیس




بررسی ترکیب


«ولادمیر پتکوویچ» استعدادهای فروانی همچون «ژردان شفیری»، «گرانیت ژاکا» و «ریکاردو رودریگز »در ترکیب خود دارد، اما فقدان یک تمام‌کننده عالی ممکن است موجب عملکرد ضعیف این تیم در فرانسه شود. تلاش پتکوویچ برای به ثمر رساندن گل در دو بازی دوستانه (شکست یک بر صفر مقابل ایرلند و دو بر صفر مقابل بوسنی و هرزگوین) بی‌نتیجه بود و آنها در بازی دوستانه با بلژیک که بازی را دو بر یک واگذار کردند نیز توسط هافبک تیم خود، «بلریم جمایلی»، به گل دست یافتند.


بازیکن تأثیرگذار


زمانی که «بریل امبولو» در اواسط ماه می برای تیم باسل بازی می‌کرد و روی زانوی راست خود زمین خورد سوئیسی‌ها دچار شوک شدند. اسکن پای این بازیکن 19 ساله نشان داد که لیگامنت او دچار آسیب‌دیدگی شده است؛ اما این آسیب به‌قدری شدید نبود که مانع حضور او در رقابت‌های جام ملت‌های اروپای فرانسه شود. سرعت، قدرت و استعداد ذاتی او در کارهای تکنیکی این بازیکن جوان که در اصل متولد کامرون است را به‌عنوان یکی از بازیکنان مهمی که مفسران باید زیر نظر داشته باشند تبدیل کرده است، البته این توجه در صورتی نصیب او می‌شود که بتواند آمادگی بدنی خودش را برای این مسابقات به دست بیاورد.


نحوه بازی تیم


سوئیس درشش بازی اخیر خود از سیستم 3-3-4 استفاده کرده است به شکلی که «هریس صفروویچ »یا «ارن دردیوک» به‌عنوان مهاجم نوک و دو بازیکن در دو سمت این مهاجمین استفاده‌شده‌اند. آخرین باری که «پتکوویچ» بازی را با دو مهاجم شروع کرد به نوامبر سال گذشته بازمی‌گردد که این تیم مقابل اتریش به میدان رفت و می‌توان گفت آخرین پیروزی سوئیس در آن مسابقه رقم خورده است. مسئله‌ای که اکنون مربی 52 ساله با آن روبر است این است که ترکیب خودش را در بازی ابتدایی خود مقابل آلبانی تغییر دهد یا به روال سابق به کار خودش ادامه دهد.


نکته‌ای که ممکن است نشنیده باشید


برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های اروپا احتمالاً در تاریخ 11 ژوئن دو برادر در ترکیب تیم‌هایی قرار می‌گردد که مقابل یکدیگر بازی می‌کنند. «تالونات ژاکا» برای سوئیس در تیم‌های زیر 16 سال و زیر 21 سال بازی کرده است اما او در سال 2013 تصمیم گرفت تا بعدازآن برای تیم ملی آلبانی به میدان برود به همین دلیل احتمالاً در روز 11 ژوئن او در ورزشگاه دلیس برابر برادر جوان‌تر خود «گرانیت» به میدان خواهد رفت.


راه پیروزی


سوئیس در سه دوره قبل که در این مسابقات حضور داشته است، مرحله گروهی را در پایین‌ترین رتبه جدول به پایان رسانده است؛ اما «دای ناتی» امیدوار است که این بار موقعیت بهتری در جدول کسب کند. به‌جز بازی سخت مقابل فرانسه محبوب که میزبان مسابقات نیز هست بازی مقابل آلبانی تازه‌کار و رومانی می‌تواند دو بازی کلیدی و سرنوشت‌ساز برای این تیم باشد.


یادآوری مسابقات جام ملت‌های اروپا


شکست انگلستان در یک‌چهارم نهایی 2004 مقابل پرتغال فارغ از تمام اتفاقات و دلایل خوب و بد به‌اندازه تساوی این تیم مقابل سوئیس در مسابقات 96 هیجان‌انگیز نبود. بااینکه من در آن زمان شش‌ساله بودم، هنوز به‌صورت شفاف و زنده صداها، رنگ‌ها و حسی که آن روز در ورزشگاه ومبلی وجود داشت را کاملاً به یاد می‌آورم. عجب تورنمنتی بود آن مسابقات!


لیست نهایی سوئیس بدین شرح است:


دروازه‌بانان:یان سومر،ماروین هیتس،رومن بورکی


مدافعان:استفان لیخشتاینر،فرانسوا موبانژه،نیکو الودی،استیو فون برگن،مایکل لانگ،یوهان جورو،فابین شار


هافبک ها:فابین فری،گرانیت ژاکا،والون بهرامی،دنیس زکریا،بلریم ژمایلی،ژلسون فرناندز،شانی تاراشای،ژردان شکـیری


مهاجمان:بریلامبولو،هریس سفروویچ،ادمیر مهمدی،ارن دردیوک


سرمربی:ولادیمیر پتکوویچ



تیم رومانی




بررسی ترکیب


بازی‌های دوستانه اخیر این تیم که در ایتالیا برگزار شد با تساوی 1 بر 1 مقابل کونگو و شکست 4 بر 3 مقابل اوکراین تناقضی را در ذهن به وجود می‌آورد که این تیم در مسابقات انتخابی از بهترین خط دفاعی بهره می‌برد که تنها دو گل دریافت کرد درحالی‌که تنها در دو مسابقه دوستانه اخیرش 5 گل دریافت کرده است. از سوی دیگر رومانی در مسیر رسیدن به مسابقات فرانسه تنها 11 گل به ثمر رسانده و سه بازی را با تساوی بدون گل به اتمام رسانده است، پس می‌توان گفت که به ثمر رساندن گل دربازی‌های دوستانه را تمرین کرده‌اند.


بدون حضور نام‌های بزرگ در ترکیب این تیم، عملکرد رومانی نمی‌تواند قابل پیش‌بینی باشد. برای تائید این حرف می‌توان به بازی با تیم یونان اشاره کرد که در آن بازی در 12 دقیقه طوفانی سه مرتبه دروازه آنها باز شد که دلیل آن‌هم اشتباهات بزرگ فردی بود.


بازیکن تأثیرگذار


شماره 10 جدید این تیم « نیکولای استانچیو» بازی‌ساز استوا بخارست است که 23 سال سن دارد و اولین بازی ملی خود را برای تیم رومانی در تاریخ 23 مارس به‌عنوان یار تعویضی که از ابتدای نیمه دوم وارد زمین شد انجام داد که زننده تک‌گل تیمش در این مسابقه بود. چهار روز بعد، او بازیکنی تأثیرگذار برای تیمش بود در بازی که با تساوی بدون گل مقابل اسپانیا به پایان رسید و پس‌ازآن در دو مسابقه دوستانه‌ای که در ایتالیا برگزار شد موفق شد دو بار برای تیمش گل زنی کند؛ اما سؤال اینجاست، آیا او در ترکیب اصل تیم قرار می‌گیرد؟ گفتن این‌که «لوسین سن مارتین» 36 ساله باید از ترکیب تیم کنار گذاشته شود و جای خودش را به «استانچیو »بدهد مشکل است، اما ویژگی فرمان‌برداری «استانچیو» احتمالاً «آنجل یوردانسکو» را متقاعد می‌کند که از این بازیکن در ترکیب تیمش استفاده کند زیرا به توانایی‌ها و روحیه جاه‌طلبانه این بازیکن نیاز دارد.


نحوه بازی تیم


رومانی با سیستم 1-3-2-4 خود با رعایت احتیاط و محافظه‌کاری توانست به رقابت‌های فرانسه راه پیدا کند. وقتی به ترکیب رومانی نگاه می‌کنید و می‌بینید که این تیم صاحب بازیکنانی که واقعاً در حد یک ستاره باشند نیست که این موضوع قابل‌درک است. از سوی دیگر، هافبک‌های تیم موقعیت‌های مناسب را خلق کرده‌اند و کاملاً در خدمت تیم بودند درحالی‌که مهاجم‌ها (فرقی نداشت که کدام مهاجم از بین فلورین آندونه، دنیس آلیبک یا کلودیو کشرو انتخاب‌شده باشد) نمی‌توانستند حتی مدافعین حریف را به دردسر بی اندازند.


راه پیروزی


یک‌چهارم نهایی؟ بیشتر افراد می‌گویند که این امیدی واهی است و رومانیایی‌های واقع‌گرا هدف را حضور در مرحله یک 16 نهایی در نظر گرفته‌اند؛ اما به‌طورکلی هیچ‌چیزی دور از دسترس نیست. بازی کردن در بازی افتتاحیه به تمام تمرکز و رها کردن تمام انرژی بازیکنان نیاز دارد و جابجایی آنها باید بیشترین حد ممکن باشد. شاید سخت‌ترین بازی و آزمون تیم رومانی در گروه A بازی با تیم آلبانی باشد که بیشتر مردم انتظار دارند رومانی برنده این بازی باشد.


لیست نهایی روحانی بدین شرح است:


دروازهبانان:چیپریان تاتاروشانو ،2. کاستل پانتیلیمون،سیلویو لانگ


مدافعان: کریستین ساپانارو ، الکساندرو ماتل، ولاد کـیریکش ، والریکا گامان ، کاسمین موتی ، دراگوش گریگوره ،رضوان رت ،استلیانو فیلیپ


آلین توشکا


هافبک ها: میهای پینتیلی، اویدیو هوبان، آدرین روپوتان ، آندری پرپلیتا ، آدرین پوپا ، گابریل تورجه ، الکساندرو کیپچیو ، الکساندرو ماکسیم ،نیکولای استانچیو ، لوسین سن مارتین


مهاجمان: کلودیو کشرو ، بوگدان استانکو، فلورین آندونه ، دنیس آلیبک ،یوان هورا ،آندری ایوان



تیم آلبانی




یورو 2016 فرانسه اولین تورنمنت بزرگ کشور آلبانی خواهد بود و آنها با مربی ایتالیایی خود یعنی جیانی ده بیاسی از گروه I دور مقدماتی با کسب 14 امتیاز بعد از پرتغال به صورت مستقیم راهی این رقابت ها شده اند.آلبانی تا کنون در هیچ رقابت مهمی حضور نداشته است، اگر چه آنها با مربیانی چون هانس-پیتر بریگل آلمانی و آری هان هلندی نتایج خوبی طی سال های اخیر داشته اند، اما هیچگاه تیم قدرتمندی به حساب نیامده اند. شاید در رقابت های یورو 2016 هم یکی از ضعیف ترین تیم ها باشند، اما نباید آنها را دست کم گرفت.


لیست نهایی آلبانی بدین شرح است:


دروازه‌بان:اتری بریشا ،آلبان هوکسا، اورگس شهی


*خط دفاع:آرلیند ایتی،ناصر عالیجی، برات جیمستی، مرگیم ماورایج،‌امیر رحمانی،‌لوریک کانا، السید هی‌ساج، آنزی آگولی، فردریک وسلی


*خط میانی:لیدن مموشاج،‌اگرسی کاسی،‌آندی لیلا،‌میگژن باشا، اودیسه روشی، بوریم کوکلی،‌ارمیر لنجانی، هرولینگ شالا، تالانت شاکا، امیر ابراشی


*خط حمله:بکیم بالاج،‌سوکال سیکالشی،آرماندو سدیکو، میلو رشیکا، شکلزن گاشی


سرمربی: جیانی ده بیاسی



برنامه مسابقات این گروه به شرح زیر است:



انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه فوتبال
ارسال نظر
قالیشویی ادیب