دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر گروه‌های تخصصی اندیشکده سلامت خانواده و جمعیت:

سیر سقوط جمعیت ایران کاهشی شده است

سیر سقوط جمعیت ایران کاهشی شده است
مریم شریف‌پور گفت: اگرچه نرخ رشد جمعیت یک درصد است و این میزان به شدت ناکافی است ولی با اجرای برنامه‌هایی، چون قانون جوانی جمعیت و تاثیر روانی و موفقیتی که در ذائقه سازی داشته است سیر سقوط جمعیت ایران کاهشی شده است.
کد خبر : 915933

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم شریف پور، مدرس دانشگاه و معاون هماهنگی و مدیر گروه‌های تخصصی اندیشکده سلامت خانواده و جمعیت با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد چرایی بالا رفتن سن ازدواج بیان داشت: در حال حاضر ۹۵ درصد خانواده‌های ایرانی به دنبال این هستند که فرزند اول آنها به دنیا بیاید که اگر این اتفاق بیفتد در یکسال ۵ میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمال گرایی مطلق و راحت طلبی از عوامل فردی بالا رفتن سن ازدواج است، بیان داشت: کم رنگ شدن مباحث معنوی در زندگی‌های مدرن، ترس از مشکلات و نداشتن انعطاف سیستم آموزشی کشور از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج است.

شریف پور تصریح کرد: بالا رفتن سن ازدواج موضوعی است که امروزه همه جهان با آن مواجه است و صرف کشور ایران نیست و متاسفانه برای بشر مخاطراتی به همراه دارد که بایستی مخاطرات فردی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و.. آن بررسی شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نتایج پژوهشی در مورد اینکه در صورت فراهم بودن تمام شرایط ازدواج در چه سنی ازدواج خواهید کرد نشان می‌دهد که ۱۸ درصد افراد پرسش شده زیر ۲۰ سال و ۴۱ درصد بین ۲۰ تا ۲۵ سال و ۱۸ درصد بین ۲۵ تا ۳۰ سال و ۶ درصد بیش از ۳۰ سال و ۳.۵ درصد بیش از ۳۵ سال ازدواج خواهند کرد و ۱۳.۵ درصد افراد نیز علاقه‌ای به ازدواج ندارند.

وی با تاکید بر اهمیت ارزش مادری و ضرورت لذت بردن دخترانه دختران از دوران دبستان بیان داشت: ثقل مرکز زن باید خانه، خانواده، همسر و فرزندان باشد، اما این زن هم انسان است و باید بتواند از وجود خود و سرمایه‌های خود در جامعه استفاده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته