دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 15:12
وزیر بهداشت:

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال گذشته درمان ناباروری دریافت کردند

یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال گذشته درمان ناباروری دریافت کردند
وزیر بهداشت در آیین بهره برداری از مرکز درمان ناباروری بشری در مشهد با بیان اینکه روند سیر نزولی جمعیت متوقف شده است، گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر درمان ناباروری دریافت کردند.
کد خبر : 912267

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  بهرام عین‌اللهی در آیین بهره‌برداری از مرکز درمان ناباروری بشری در بیمارستان رضوی مشهد با بیان اینکه در راستای تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت، قرارگاه جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ راه اندازی و تاکنون ۲۲ نشست در این راستا برگزار و بیش از ۵۰ دستورالعمل در این حوزه ابلاغ شده است، گفت: قرارگاه جوانی جمعیت در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور راه اندازی و تاکنون یک هزار و ۵۲۹ نشست در این زمینه برگزار شده است.

 ۳.۵ تا ۴ میلیون نابارور در کشور وجود دارد

وی با تاکید بر درمان زوجین نابارور افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، بین ۳.۵ تا ۴ میلیون فرد نابارور در کشور وجود دارد و تلاش شد تا با افزایش سطح پوشش بیمه‌ای و توسعه مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری، روند خدمت رسانی به زوجین نابارور گسترش یابد، به گونه‌ای که در حال حاضر ۸۷ مرکز درمان سطح دو ناباروری و ۱۲۶ مرکز تخصصی سطح سه درمان ناباروری در سطح کشور فعال است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سطح پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی ناباروری در مراکز دولتی به ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی به ۷۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری در سطح کشور مراجعه و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه علاوه بر توسعه و تجهیز مراکز درمان ناباروری در سطح کشور به موضوع تامین نیروی انسانی نیز توجه شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی مراکز دارای نیروی متخصص و متبحر در درمان ناباروری هستند و تیم‌های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ به زوجین خدمات ارائه می‌دهند.

عین اللهی بیان کرد: با وجود دستگاه‌های پیشرفته و نیروی انسانی متبحر و هزینه‌های پایین، حوزه گردشگری سلامت یک فرصت برای کشور محسوب می‌شود و مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان رضوی مشهد پیشرو در این حوزه محسوب می‌شود.

ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی، اقدامی انقلابی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، سه میلیون و ۳۳۸ هزار زایمان طبیعی در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام شد، همچنین دو هزار دوره توانمند سازی ویژه متخصصان و فعالان این حوزه برگزار و ۶۰ هزار ماما نیز تربیت شده است.

عین اللهی با بیان اینکه بیمه مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال نیز در کشور به اجرا در آمده است، تصریح کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران با توجه به تمامی مشکلات اقتصادی، اجرای ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی است که این امر در واقع به نوعی سرمایه گذاری برای حفظ سلامت نیروی انسانی کشور است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۳ قلم داروی تخصصی درمان ناباروری، ۲۸ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۶ مورد آزمایش، ۷ قلم تصویربرداری و ۲۰ نوع عمل جراحی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، افزود: در قالب این پوشش بیمه ای، ۹۰ درصد هزینه در مراکز دولتی و ۷۰ درصد در مراکز خصوصی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی گفت: همچنین دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به مجموع واکسیناسیون افزوده شده و در حال حاضر در هفت استان و تا تابستان امسال در تمامی کشور اجرایی می‌شود.

تشویق بهورزان و مراقبین سلامت در حوزه جوانی جمعیت

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در راستای تربیت نیروی تخصصی، ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی با اولویت بومی در گروه زنان ۱۷.۸ درصد افزایش یافته که ۴۶ درصد به نیروی انسانی مراکز درمان ناباروری می‌افزاید.

وی گفت: در خانه‌های بهداشت مناطق روستایی پرداخت کارانه به شکل پلکانی برای بهورزان، مراقبین سلامت و ماما‌ها پیش بینی شده است که این طرح به ازای افزایش تولد‌ها در مناطق تحت پوشش پرداخت می‌شود.

جلوگیری از سقط جنین سالم

عین اللهی، جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است عنوان و تصریح کرد: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه اندازی شده و تاکنون از سقط ۴ هزار جنین سالم جلوگیری شده است.

وی از افزایش خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان خبر داد و گفت: تعداد خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان نیز از ۸۰۷ باب به یک هزار و ۱۰۲۳ باب افزایش یافته و تسهیلاتی نیز برای این گروه پیش بینی شده است.

خدمت رسانی به ۴۱ هزار زوج نابارور در مراکز درمان ناباروری مشهد  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر سه مرکز سطح دو ناباروری در شهر‌های کاشمر، نیشابور و قوچان راه اندازی شده است اظهار کرد: همچنین در سطح شهر مشهد یک مرکز سطح سه درمان ناباروری و ۴ مرکز خصوصی در این حوزه فعال است و در سال گذشته به ۴۱ هزار نفر در این مراکز خدمات رسانی شده است.

مقام عالی وزارت با قدردانی از اقدامات و حمایت‌های آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی در حوزه سلامت بیان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی خود را برای حمایت و تامین نیروی انسانی مرکز درمان ناباوری اعلام می‌دارد تا بتوانیم به شکل مطلوبی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) خدمت رسانی کنیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی حوزه سلامت است و به فرموده مقام معظم رهبری، حوزه سلامت کشورمان از قوی‌ترین حوزه‌های سلامت در منطقه و جهان محسوب می‌شود، عنوان کرد: امروزه در تمامی حوزه‌های مربوط به سلامت پیشرفت‌های عظیمی داشتیم و آمادگی انتقال تجارب خود به سایر کشور‌ها را داریم و این موضوع را در مجامع مختلف بین‌المللی نیز اعلام کردیم.

 سرعت رشد جمعیت و افزایش موالید در سال گذشته

وی با بیان اینکه امروزه یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن توجه شود مقوله جمعیت و جوانی جمعیت است و در برهه‌ای از زمان کشورمان به دلایل مختلف دچار کاهش جمعیت و افزایش سالمندی شد، اظهار کرد: در دولت مردمی سیزدهم توجه ویژه‌ای به موضوع جوانی جمعیت شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، تمامی سازمان‌ها ملزم به رعایت قانون جوانی جمعیت شدند و با اقدامات و تلاش‌های انجام شده، خوشبختانه در سال گذشته روند نزولی جمعیت متوقف و سرعت رشد جمعیت و افزایش موالید به صورت افقی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان به تشریح موفقیت‌های کشور در حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از بیماران برای کوچکترین اقدام درمانی مجبور به سفر به سایر کشور‌ها بودند، اما درحال حاضر، بسیاری از شاخص‌های بهداشتی و سلامتی ارتقا پیدا کرده است؛ افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر نوزادان، کاهش مرگ و میر مادران، کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال، توسعه مراقبت‌های بهداشتی، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، ارائه کلیه خدمات سلامت و توسعه کمّی و کیفی نظام آموزشی، از جمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته