دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران عنوان کرد؛

سقط روزانه هزار جنین در کشور/ عدم تمایل به داشتن فرزند؛ عامل اصلی سقط

سقط روزانه هزار جنین در کشور  عدم تمایل به داشتن فرزند؛ عامل اصلی سقط
مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و مشاور شهردار تهران گفت: موضوع اصلی خانواده‌ها، اقتصادی نیست بلکه عدم تمایل نسبت به داشتن فرزند بیشتر است به طوری که روزانه شاهد سقط تقریبا هزار جنین در کشور هستیم.
کد خبر : 913862

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران و مشاور شهردار تهران در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت و گو در مورد راهکارهای کاهش نرخ سقط جنین بیان کرد: آمار رسمی در مورد سقط جنین در کشور وجود ندارد و تخمین‌هایی که وجود دارد از پیمایش‌های غیرمستقیم و آمارهای شخصی سنجیده می‌شود. براساس آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت سالانه 200 و 90 هزار سقط جنین در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که موالید در سال گذشته یک میلیون و 60 هزار نوزاد بوده است. به بیان دیگر تقریبا روزی هزار جنین در کشور سقط می‌شود و این در شرایطی است که جنین‌ها در خانواده‌های شرعی ایجاد شده‌اند و در 70 تا 80 درصد آنها پدر و مادر تمایل به سقط آنها داشته‌اند.

مهاون شهردار ادامه داد: اگر بتوان 20 تا 30 درصد از سقطهای ارادی و غیر پزشکی را کاهش دهیم، مسئله جمعیتی تحول خواهد یافت. سقط جنین در کشور بسیار زیاد است؛ به نحوی که در اطراف هر فرد حداقل 10 سقط جنین رخ می‌دهد و هیچ کس از آن مطلع نمی‌شود. سقطها بسیار سهل الوصول شده و افراد احساسی نسبت به قتل یک فرد ندارند.

اردبیلی علل اقتصادی را از دلایل سقط جنین برشمرد و خاطرنشان کرد: موضوع اصلی خانواده‌ها، اقتصادی نیست بلکه عدم تمایل نسبت به داشتن فرزند بیشتر است. عدم تمایل زوجین ایرانی نسبت به داشتن فرزند بیشتر دلایلی مختلفی از جمله متفاوت شدن روابط جنسی، توسعه روند فردگرایی و تفاوت سبک زندگی دارد.

در ادامه دکتر نسرین سحرخیز جراح و متخصص زنان و فوق تخصص نازایی بیشترین عامل تمایل بانوان به سقط را بارداری‌های ناخواسته دانست و گفت: اگر اعتقادات مادر ضعیف بوده و آموزش ندیده باشد سریعا اقدام به سقط جنین می‌کند. این خانواده‌ها عدم برنامه ریزی و مشکلات اقتصادی را عامل عدم پذیرش یک فرزند جدید می‌دانند. در حالیکه اعتقادات ما برخلاف این است چرا که روزی همه جنبدگان در دست خداست. لذا باید از دوران مدرسه به دانش آموزان آموزش داد و اعتقادات آنها را تقویت کرد.

وی همچنین با ابراز تاسف از نبود برنامه‌ای مناسب در این حوزه در دانشگاه‌ها بیان کرد: نسل جوان باید پیش از بارداری آموزش‌های لازم را ببینند که اگر تمایل به فرزندآوری ندارند از روش‌های موجود استفاده کنند.

این متخصص زنان تصریح کرد: اگر انسانهای معتقدی باشیم باید از قرآن درس بگیریم و بدانیم سقط جنین چیزی جز خسارت در زندگی به بار نمی‌آورد. مشکلات روحی و روانی نیز از جمله آسیب‌هاست. مشوق‌های اصلی سقط جنین، همسران هستند و لذا باید به مردان نیز در این حوزه آموزش‌های لازم داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته